bandenmaat en impact op snelheid van een 609
-
bandenmaat en impact op snelheid van een 609
Ik heb me recent een 609 ambulance van de brandweer van Frankfurt gekocht. Deze automaat rijdt best vinnig, trekt echt vlot op, maar heeft een top van +- 92 km/uur. Los van het feit dat dit me een beetje verwondert (wijkt toch wel wat af van de opgegeven top van 101 km/uur) stel ik me de vraag of er al iemand ervaring heeft met het opleggen van andere banden. Als je kijkt op http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm dan vind ik bij vervanging van de huidige 215/75R16C door een 215/90 dat dit toch wel 7 km/uur verschil zou opleveren.
Heeft iemand dit al toegepast? Mag dat trouwens zomaar, of heb je goedkeuring van Mercedes Benz nodig? In dat laatste geval: krijg je die ook?
Heeft iemand dit al toegepast? Mag dat trouwens zomaar, of heb je goedkeuring van Mercedes Benz nodig? In dat laatste geval: krijg je die ook?
- vanhooltje
Re: bandenmaat en impact op snelheid van een 609
Hallo Lowieke71,
Anderre banden maat mag, (eigen risico) en inderdaad rijd hij dan wat sneller.
Dat er een kleinerre maat banden onder zit verbaast me niets, een brandweer wagen uit een stad heeft meer aan vinnig optrekken als aan snelheid.
Maar hou er rekening mee dat je koppel naar benede gaat, dit houd in dat je met een flinke tegen wind de 92km/u waarscheinlijk niet meer haald.
En ik vind 92 km/u snel zat voor deze wagen, maar dat is geheel aan jou!
grt peter
Anderre banden maat mag, (eigen risico) en inderdaad rijd hij dan wat sneller.
Dat er een kleinerre maat banden onder zit verbaast me niets, een brandweer wagen uit een stad heeft meer aan vinnig optrekken als aan snelheid.
Maar hou er rekening mee dat je koppel naar benede gaat, dit houd in dat je met een flinke tegen wind de 92km/u waarscheinlijk niet meer haald.

En ik vind 92 km/u snel zat voor deze wagen, maar dat is geheel aan jou!
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
alles mag met dien verstande, auto's van na '96 moeten de voorgeschreven banden gebruiken.
ik denk ook wel dat je vooruit gaat met die dikkere banden , maar een OM 364 mag ook tot 3100 , 3200 toeren komen
en dan rijd je weer wat harder bij lage weerstand. hoef je aan de banden niets te doen.
ik denk ook wel dat je vooruit gaat met die dikkere banden , maar een OM 364 mag ook tot 3100 , 3200 toeren komen
en dan rijd je weer wat harder bij lage weerstand. hoef je aan de banden niets te doen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Peter,
DVIII,
Bedankt voor de reactie!
Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat 92 km/h best wel snel is voor een 'toch niet zo kleine' wagen. Het enige moment dat me dit storend (en ja, wat is 'storend' uiteindelijk) lijkt is als je op de snelweg zit: bij het overbrengen van Frankfurt, of bij de rit naar Mercedes in Brussel voor de homologatie. Op zich dus zeker niet onoverkomelijk.
Het is wel zo dat me dit verwondert: de wagen bolt als een trein, als ik eronder lig zie ik dat het chassis er eigenlijk quasi perfect uit ziet, en dat klopt ook met het feit dat de chef-garage bij de brandweer met buitengewone fierheid sprak over "zijn wagens".... en dan valt een top van 92 een beetje uit de toon tov de papieren top van 101. Ik heb de gewoonte om altijd vragen te stellen als er dingen zijn die me verwonderen... meer is er niet aan de hand. Uit jouw reactie begrijp ik dat de bandenmaat die er op ligt niet de standaard is? Je spreekt immers over "kleinere banden"?
Ik ga hem binnenkort toch binnendoen voor een initiele grote beurt, zal dan misschien ook eens in detail mijn licht opsteken over het maximaal toerental dat hij draait....
Op zich heb ik het gevoel dat, aangezien hij echt wel vinnig optrekt aan stadssnelheden, de motor in ieder geval in goede staat is. Als ik daarmee veronderstellingen doe die niet per definitie juist zijn mag je me trouwens altijd terug naar moeder aarde trekken...
Groetjes,
Lowie
DVIII,
Bedankt voor de reactie!
Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat 92 km/h best wel snel is voor een 'toch niet zo kleine' wagen. Het enige moment dat me dit storend (en ja, wat is 'storend' uiteindelijk) lijkt is als je op de snelweg zit: bij het overbrengen van Frankfurt, of bij de rit naar Mercedes in Brussel voor de homologatie. Op zich dus zeker niet onoverkomelijk.
Het is wel zo dat me dit verwondert: de wagen bolt als een trein, als ik eronder lig zie ik dat het chassis er eigenlijk quasi perfect uit ziet, en dat klopt ook met het feit dat de chef-garage bij de brandweer met buitengewone fierheid sprak over "zijn wagens".... en dan valt een top van 92 een beetje uit de toon tov de papieren top van 101. Ik heb de gewoonte om altijd vragen te stellen als er dingen zijn die me verwonderen... meer is er niet aan de hand. Uit jouw reactie begrijp ik dat de bandenmaat die er op ligt niet de standaard is? Je spreekt immers over "kleinere banden"?
Ik ga hem binnenkort toch binnendoen voor een initiele grote beurt, zal dan misschien ook eens in detail mijn licht opsteken over het maximaal toerental dat hij draait....
Op zich heb ik het gevoel dat, aangezien hij echt wel vinnig optrekt aan stadssnelheden, de motor in ieder geval in goede staat is. Als ik daarmee veronderstellingen doe die niet per definitie juist zijn mag je me trouwens altijd terug naar moeder aarde trekken...
Groetjes,
Lowie
- winand
Bij mijn bus 'verschoof' de stand van het gaspedaal over een lange tijd een beetje, waardoor ie op een gegeven moment de 80 nauwelijks meer haalde.
Een keer opnieuw stellen en ja hoor, een top van 95 km/h (OM314)
Wellicht het nakijken waard?
Een keer opnieuw stellen en ja hoor, een top van 95 km/h (OM314)
Wellicht het nakijken waard?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Thx Winand, ga ik zeker nakijken!
Dit lijkt me een verklaring die zou kunnen kloppen met het vinnig optrekken en toch niet verder kunnen gaan...
Dit lijkt me een verklaring die zou kunnen kloppen met het vinnig optrekken en toch niet verder kunnen gaan...
- winand
Hier wordt er ook over gesproken:
viewtopic.php?f=21&t=3472
Heb nog een paar fotootjes van de vertanding van het gaspedaal die ik net een tandje verdraaid had zodat het gaspedaal iets hoger kwam: (is van OM314, maar OM364 zal niet veel anders zijn denk ik)

Gemonteerd, linkerkant buiten motorkist naar gaspedaal, rechterkant in motorkist.

Stang van gaspedaal die de motorkist in gaat.

Stang in motorkist, dat aangrijpt op de tandjes van het bovenstaand deel.
viewtopic.php?f=21&t=3472
Heb nog een paar fotootjes van de vertanding van het gaspedaal die ik net een tandje verdraaid had zodat het gaspedaal iets hoger kwam: (is van OM314, maar OM364 zal niet veel anders zijn denk ik)

Gemonteerd, linkerkant buiten motorkist naar gaspedaal, rechterkant in motorkist.

Stang van gaspedaal die de motorkist in gaat.

Stang in motorkist, dat aangrijpt op de tandjes van het bovenstaand deel.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
mag ook wel gezegd worden dat je een "nieuwe" busbezitter bent en dus nog niet echt gewend bent aan de motor. het eerste wat je dan opvalt is het toerenbegrenzing effect , dat heb je op een "gewone" auto niet .
ik zou nooit afgaan op de opgave van een verkoop praatje van wie ook , ook van daimler benz niet.
ik zou nooit afgaan op de opgave van een verkoop praatje van wie ook , ook van daimler benz niet.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
Hoi,
Het gaspedaal leuterd inderdaad vaak uit, maar bij ambulances brandweerauto's word nog al eens een andere verhouding van het differentieel toegepast.
Ze zijn dan sneller in de stad en sneller te plaatse.
Groet Anton
Het gaspedaal leuterd inderdaad vaak uit, maar bij ambulances brandweerauto's word nog al eens een andere verhouding van het differentieel toegepast.
Ze zijn dan sneller in de stad en sneller te plaatse.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Da's idd ook een mogelijkheid Anton.
Ik moest ff heel diep in mijn geheugen graven, maar was er een paar jaar terug hier geen conducteur uit Limburg wiens ambu (met automaat) ook niet voort te branden was?
Ik moest ff heel diep in mijn geheugen graven, maar was er een paar jaar terug hier geen conducteur uit Limburg wiens ambu (met automaat) ook niet voort te branden was?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
Hoi Leo,
Ja daar staat mij ook nog wat van bij.
Mij is altijd verteld dat voortuigen zeker in de stad snel ter plaatse moeten kunnen zijn.
Dan is 90 in de stad haast wel voldoende.
De gasplank is makkelijk te controleren even de kap er af en het gaspedaal heen en weer bewegen met de hand.
Je ziet dan meteen of er ruimte is.
Ik dacht dat er twee uitvoeringen van waren.
Groet Anton
Ja daar staat mij ook nog wat van bij.
Mij is altijd verteld dat voortuigen zeker in de stad snel ter plaatse moeten kunnen zijn.
Dan is 90 in de stad haast wel voldoende.
De gasplank is makkelijk te controleren even de kap er af en het gaspedaal heen en weer bewegen met de hand.
Je ziet dan meteen of er ruimte is.
Ik dacht dat er twee uitvoeringen van waren.
Groet Anton
-
- Contacteer:
Nog even over de opgegeven topsnelheid van 101 km/h. Bij onze 609 ambulance staat ook in de papieren dat hij 101 km/h moet rijden en dat doet hij ook. Zou het niet zo kunnen zijn dat deze waardes gelden voor een handgeschakelde bak? Een automaat rijdt immers altijd langzamer t.o.v. een handgeschakelde bak!
Gr. Marcel.
Gr. Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Marcel,
In de Duitse Fahrzeugbrief staat bij nr. 6 de maximumsnelheid vermeld.
Dit betreft de gemeten èchte snelheid, bij de eerste toelating gemeten op de rollenbank. Zo kunnen ze achteraf altijd vaststelling of je aan je begrenzing hebt gesleuteld.
In de Duitse Fahrzeugbrief staat bij nr. 6 de maximumsnelheid vermeld.
Dit betreft de gemeten èchte snelheid, bij de eerste toelating gemeten op de rollenbank. Zo kunnen ze achteraf altijd vaststelling of je aan je begrenzing hebt gesleuteld.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
Op de Duitse Fahrzeugbrief staat inderdaad bij (6) 101 km/uur, het is daarvandaan dat ik het gegeven heb... Ga van het weekend eens op het gemak dat gaspedaal en zijn aanhangsels bekijken.... Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat!
Thx
Ludo
Thx
Ludo
-
- Contacteer:
Hallo Ludo, nog even over de snelheid van jouw bus en wat in de papieren staat. Vorige week ben ik met onze bus naar de Tüv geweest voor een zogenaamde "Vollabname" Een volledige keuring van onze 609 was nodig omdat je op een militair voertuig geen papieren krijgt. De auto werd vrij snel goedgekeurd en in mijn papieren staat nu ook een topsnelheid van 101 km/h terwijl ze dit niet gemeten hebben!
Ik ga er dan ook van uit dat ze bij de Tüv deze snelheid gewoon in de computer hebben staan ongeacht of er nu een schakel of automatische bak onder ligt.
Heb jij geen gegevens van Mercedes (instructieboekje) waarin de snelheden vermeld staan voor een 609 met automatische bak?
Groet Marcel.
Ik ga er dan ook van uit dat ze bij de Tüv deze snelheid gewoon in de computer hebben staan ongeacht of er nu een schakel of automatische bak onder ligt.
Heb jij geen gegevens van Mercedes (instructieboekje) waarin de snelheden vermeld staan voor een 609 met automatische bak?
Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.