Wielranden vervangen

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Wielranden vervangen

Bericht door Remco Brantjes »

Beste sleutelaars!

Onlangs zijn bij onze F40 aan beide kanten grote stukken wielrand eraf gevallen doordat iemand het nodig vond om wat paaltjes mee te pakken. Dit willen we binnen korte tijd toch maar even opknappen want zo ziet het er natuurlijk niet uit. Het bleek dat de stukken die losgelaten hadden van beroerd polyester waren die op het roestige staal waren gelijmd wat (dit heeft de vorige eigenaar gedaan). Bij de onderdelencommissie hebben we al overzetplaatwerk gekocht, alleen zitten we nog met de vraag hoe we dat precies gaan doen. Uiteraard een stuk eruit slijpen tot hoever het staal roestig is, maar dan. We hebben beschikking over een mig-lasapparaat en enige ervaring met plaatwerk lassen dus dat moet in principe goedkomen, ware het niet dat een deel van de wagen waar moet worden bevestigd van polyester blijkt te zijn (zie onderstaande illustratie). Wat zouden we nu het beste kunnen doen?

1. Waar staal zit lassen en bij het polyester lijmen
2. Het polyester ook door staal vervangen
3. Alles lijmen
4. ...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Remco Brantjes

Afbeelding
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

Hoi Remco.

Als het een boot was zou ik zeggen polyester.
Maar wat auto's (bussen) betreft ben ik helemaal geen voorstander van polyester.
Als jij mij was dan zou je alle polyester vervangen door plaatstaal.
Het stuk wat je laat zien op de foto kan je ook gewoon bestellen maar dat zal je wel al gezien hebben omdat je de randen al hebt gekocht.
Zijn de wielbakken nog wel ok ?
Als je gaat slijpen kom je vaak 3x zoveel werk tegen als de bedoeling was :)
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wielranden vervangen

Bericht door vanhooltje »

Ik zou ook voor staal kiezen! :)

Uit slijpen en schoon slijpen nieuwstuk vast hechten en af punten met co2.
Het geheel in de owatrol zetten, twee dagen laten drogen.
Plamuren en spuiten.
su6

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wielranden vervangen

Bericht door DVIII »

als je overzet plaatwerk hebt gekocht moet je dat ook als overzetplaat gebruiken, het verschil tussen orgineel MB plaat is dat een orgineel stuk exact even groot is als dat wat je gaat vervangen, dus dat moet je ERIN lassen , overzet plaatwerk is daarintegen precies wat ze het noemen , het is iets groter en kan dus over de nog goede stukken van je spatbordrand passen en dan mag je het spotlassen , dat is gaatjes van 7 mm boren in de nieuwe plaat en de ondergrond goed schoonslijpen en dan daarin een dot lassen , of aan de randen "ketting" lassen , dat is dus steeds een dotje op de rand hechten. bij de laatste methode kan je nog wel eens flink wat sterkte verliezen , maar bij de eerste methode kan je teveel gaten boren en zo de boel ontsieren. in beide gevallen moet je vlakslijpen en plamuren. het is nogal een vakkundige klus , en als je netjes werkt heb je er veel plezier van ! :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

DVIII heeft op zich wel gelijk.
(als je de rand professioneel laat vervangen en je er mee naar een autoshow wil gaan)

je kan een bus op verschillende manieren opknappen:
1. stevig en superstrak. (een stuk duurder maar bijna niet van nieuw te onderscheiden)
2. stevig en iets minder strak. (een stuk goedkoper maar evengoed lang plezier van je bus)
3. slap en superstrak. (wat wel gedaan word als de bus toch word verkocht)
4. slap en niet strak. (dan kan je beter van je bus afblijven) :lol:

persoonlijk zou ik voor optie 2 kiezen.
ik heb regelmatig overzetranden gebruikt om er IN te lassen.
soms een klein beetje aanpassen maar dat valt erg mee.
Laatst gewijzigd door 508frank op 19 okt 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

Deze 2 opeltjes heb ik ook overzet randen gebruikt om ze vervolgens
er in te lassen.
oordeel zelf :

Afbeelding

Afbeelding

Honda'tje van een ex collega van me.
Dit is wat DVIII bedoelt.
Alleen gebruik ik een ponstang voor de gaatjes.
en ik gebruik een verzet tang om de overzet rand 0.8mm om te zetten zodat ie 1cm achter de plaat van de auto valt.
(is ook een overzet deel maar er in gelast)
Afbeelding
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Wielranden vervangen

Bericht door Remco Brantjes »

Volgens mij zijn de wielbakken nog goed, denk dat die ook al een keer zijn vervangen, maar goed inderdaad als je gaat graven zal je nog wel wat tegen komen. :S

Wat betreft het overzetten, ik wist eigenlijk niet eens dat die stukken plaat groter waren om het eroverheen te doen. Ik vraag me nu een beetje af wat makkelijker is. Het hoeft van mij niet superstrak te zijn want dat is de rest van de bus ook niet echt. Het belangrijkste vind ik dat het niet nog een keer gaat roesten. Als ik hem eroverheen zet, krijg ik dan niet dat er vocht tussen gaat zitten en alles over een jaar weer ellende wordt? Opzich zit op het andere plaatwerk echt meer dan een mm plamuur dus kan de overgang redelijk ok worden denk ik.

Die Opeltjes zien er iig superstrak uit. Die verzettang lijkt me ook vrij geniaal.
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

Overzet plaatwerk is gemaakt om er overheen te zetten.
Maar dat je het ook als zodanig MOET gebruiken is natuurlijk onzin.
ik drink ook wel eens thee uit een koffiekopje :D
en als je spatbord rand 1 of 2 mm kleiner word zal niemand opvallen.
orgineel mb plaatwerk (als het al te krijgen is) zal een stuk duurder zijn.
zeker als je een bus low budget gaat opknappen zou ik gewoon overzet plaatwerk gebruiken om er in te lassen.
als je het goed doet zal je er net zolang plezier van hebben als orgineel plaatwerk.
bovendien worden veel mercedes bussen gerolt of geschilderd dus dan valt het nog minder op als je een paar kleine bobbeltjes of eilandjes door de plamuur heen ziet.
zolang je het maar goed afsluit tegen vocht.
dus ook aan de achterkant goed behandelen.

een ponstang en overzet tang zijn bij de betere automatriaal zaken gewoon te koop.
dan moet je denken aan een tientje of 4 per tang.
ook heb ik wel eens 1 tang gezien die aan de ene kant kon omzetten en aan de achterkant kon ponsen.
en zijn ook tangen waarmee je verschillende maten gaten kan ponsen maar die zijn denk ik wel duurder.

kijk hier maar eens als voorbeeld http://www.frost-auto.nl/?p=productsList&iCategory=44
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wielranden vervangen

Bericht door Bommes »

ik heb ook nog zo een tang liggen.
Voorkant omzetten, achterzijde ponzen.
Ideaal stukje gereedschap al hoop ik het ding weinig tot niet nodig te hebben.. :mrgreen:
Maar bij dit soort werk echt nodig en het maakt het werken vele malen makkelijker en sneller,
en bovenal op las nivo al netter dat scheelt een hoop plamuur werk.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Wielranden vervangen

Bericht door Remco Brantjes »

Oke dan ga ik proberen om hem erin te zetten :) Maar dat stukje dat ik aan het polyester vast moet maken kan ik wel met popnagels ofzo vastmaken toch? Heb eigenlijk niet echt zin om dat stuk ook te vervangen, misschien dat ik dat later een keer doe.
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

Aangezien de 2 delen waar je het over hebt naast elkaar zitten zou ik ze toch allebij in 1x aanpakken.
Ik snap best dat je er geen zin in hebt maar als je ze apart van elkaar doet bezorg je jezelf alleen maar meer werk.
als je er ook nog weinig tijd voor hebt begrijp ik het als je het wel apart doet.
het polyester deel verangen door staal kost 34 euro.
http://www.artaparts.nl/
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Wielranden vervangen

Bericht door Remco Brantjes »

Dat van 'je komt nog wat tegen' klopt in ieder geval weer. Ik kwam het volgende tegen bij de achterlichten. Een of ander patchwork kunstwerkje van een vorige eigenaar:

Afbeelding
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: Wielranden vervangen

Bericht door 508frank »

dat ziet er erug gezellig uit zeg :lol:

wat ga je doen, eruit slijpen en vervangen door 1 grote plaat ?
ik zal je als advies geven om niet je hele bus in 1 x helemaal
kaal te halen en alle gezellige roestplekjes in 1 x te zien want
dan zakt de moed vaak in de schoenen :roll:

ik ben nu met mijn bus begonnen aan de achterkant en ik wil
voorlopig de rest van de roest ff niet zien tot ik er aan toe ben.
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Wielranden vervangen

Bericht door Remco Brantjes »

Daar zeg je een waar woord. Ik had ook al bedacht om de andere plekken waar de plamuur gebarsten is nog niet kaal te maken voordat dit gefixed is. Ik zal dit stuk eruit slijpen en 1 plaat erin proberen te zetten. Het is wel maf, er zit van alles onder: kunststof, aluminium staal.. en dat allemaal met popnagels aan elkaar gemaakt. Ongelooflijk!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten