siebegorter 79'er 406/7d

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
siebegorter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009, 17:58
Locatie: Kampen

siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door siebegorter »

hallo allemaal,
ik heb de laatste week al heel wat tijd doorgebracht met het lezen van de interresante topic's op dit forum, erg behulpzame informatie allemaal!

een maandje geleden heb ik van een vriend zijn afgedankte busje gekregen, hij had er geen tijd meer voor en er stonden enkele grote reparaties voor de deur. Ik was een camper aan het zoeken en ik heb savonds en in het weekend nog wel een beetje tijd en ga de bus in de komende twee maanden klaar maken voor de apk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het busje heeft onbepaalde tijd zonder spatflappen achter de achterwielen gereden, hierdoor was de hele bodem een een gedeelte van de balken verrot. ik heb meteen alles wat rot war eruit gesloopt en heb inmiddels alle balken er weer ingelast en ben nu alles waar ik bijkan aan het ontroesten en hammeriten, dan ga ik voor de eeuwigheid wielkasten maken van rvs, hadden we op mijn werk nog liggen. als ik de wielkasten gebouwd heb ga ik er weer een bodem inleggen, ik dacht aan betonplex? naast de rotte bodem was de radiateur net een vergiet, ik kon in de buurt (limoges, frankrijk) geen reviseur vinden, kon wel een nieuwe bestellen. ook paar nieuwe bandjes besteld. er is ook nog een probleempje met de remmen, voor doet het prima maar achter doen zowel de gewone remmen als de handrem het niet meer, door het kijkgaatje leken de schoenen nog voldoende, de andere optie is denk ik afstellen? hoe moet dit?

nou ja, jullie horen nog wel van me!
siebe
Laatst gewijzigd door siebegorter op 08 nov 2009, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
wie alleen handelt met voorkennis leert nooit wat!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door Admin »

Welkom Siebe!

Je hebt nog wel het een en ander te doen, maar het geeft een enorme kick als het lukt!

Wist je dat er bij La Gare van 87400 Saint Denis des Murs ook zo'n busje (maar dan verbouwd tot camper) staat :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door Saskia »

Hoi Siebe.
Welkom op dit forum en heel veel succes met je project!
Afbeelding

groetjes van Saskia
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door DVIII »

om de achterwielen tot medewerking te krijgen moet je toch de achtertrommels eraf halen en de hele boel opknappen
als zowel de voet als de handrem het niet doet is de roest flink bezig geweest de boel vast te plakken.
de kabels zijn ook gevoelig voor roest en die zullen ook wel vast zitten. verder zijn de cilinders ook een vervangoptie. zoek even op remmen en achteras.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door vanhooltje »

Welkom hier siebegorter :D

Mooi werk man! ben zelf ook zoiets aan het doen :D
Maar als ik je een tip mag geven! gebruik owatrol inplaats van hammerite.
Dat spul lijkt ok maar mijn ervaring is niet zo best hiermee.
Owatrol word ook door conservator in musea gebruikt en moet wel goed zijn dan.
En nog een voordeel het is stukken goedkoper als hammerite.
Het smeert enorm uit en met een liter doe je makkelijk je hele bus :shock:

en verder zet um op met je camper :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door Detlev »

Kleine toevoeging hierop: Owatrol kun je als olie krijgen (kleurloos) en als een soort menie (oranje).
Ikzelf gebruik de menie en inderdaad, Hammerite is knap waardeloos....
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door paulv »

Hallo Siebe,

Leuk dat er hier in de buurt ook een forumgenoot zit. laat maar eens wat van je horen, twee weten allicht meer dan één. Als je ze nodig hebt heb ik hier nog wat platen betonplex liggen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
wimverlaat
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jul 2008, 19:24
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door wimverlaat »

Hallo Siebe,
Van harte welkom op dit forum.
Mooi project om mee bezig te zijn. Ik zag dat op je grill geen MB ster zit.
Ik heb tussen mijn MB rekwisieten nog een MB Ster liggen zoals het model op onderstaande foto.
Afbeelding
De Ster die ik heb liggen is zwart geverfd, maar kan gemakkelijk weer in zijn Chroom toestand worden terug gebracht
Als je interesse hebt, kan je de ster van me krijgen. Omdat je in Frankrijk woont ( waar wij overigens regelmatig op vakantie gaan) zal je hem misschien niet à la minute in huis hebben, maar wat in het vat zit verzuurd niet.
Ik hoor wel.
Groeten Wim
Het leven wordt vooruit geleefd en achteraf verklaard!
Website http://wim-vantverlaat.magix.net/website/
siebegorter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009, 17:58
Locatie: Kampen

Bericht door siebegorter »

hoi allemaal,
geweldig hoe jullie allemaal meedenken!
de ster was door de vorige eigenaar vervangen voor een bokkenschedel maar zit er inmiddels al weer op hoor :wink: desalnietemin hartstikke bedankt voor het aanbod!
wat hammerite betreft, ik had het gekocht en ben daarna even op internet gekeken en kwam inderdaad geen positief woord tegen... ik wil de bus voor het einde van het jaar af hebben, dan ga ik weer terug naar nl en ik laat mijn gewone auto dan hier achter, ik zit dus een beetje krap in tijd en heb de hammerite er maar opgekwakt :shock: dan ga ik hem later wel een keer grondig onder handen nemen :twisted:
heb trouwens net een trommel eraf gehaald en de stelmoer zat idd aan het draadeind vastgeroest, voor de rest zag het er goed uit, misschien een keer de veertjes vervangen, waren ook een beetje roestig. had even geen remreiniger bij de hand maar ga morgen beide remmen even schoonmaken en weer in elkaar schroeven..
morgen ga ik trouwens ook mijn nieuwe radiateurtje ophalen 8) en zaterdag mijn nieuwe banden 8)
paulv, ik zit bij ladignac, dit is in de buurt van st yrieix. ik kom echter af en toe wel in de buurt als ik ga klimmen bij eymoutiers.. als ik die kant op ga stuur ik wel een pb'tje. hier in de buurt woont trouwens een vriend van me en die heeft een lange 608d, een machtig ding is dat!
bedankt allemaal voor de hartelijke steun! zodra ik mijn rvs wielkasten erin heb zitten post ik weer een paar foto's...
siebe
wie alleen handelt met voorkennis leert nooit wat!
siebegorter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009, 17:58
Locatie: Kampen

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door siebegorter »

hier een update:
vandaag een uiterst productieve dag gehad, de wielkasten en de bodem zitten erin!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de wielkasten lassen lukte niet omdat de plaat toch teveel krom trok door de hitte, daarom heb ik er maar voor gekozen de wielkasten net als de bodem van betonplex te maken, dit is later ook makkelijk voor de inbouw omdat het meteen vierkant is. het nadeel van het vierkante is dat er rommel in de hoeken blijft zitten, daarom ga ik er nog een plaatje binnenin rondbuigen en vastbouten aan de kast, zo loopt alles mooi rond af naar beneden...

verder heb ik de nieuwe radiateur geinstalleerd en ook de twee nieuwe hankook voorbandjes zitten erom.

nu heb ik nog een probleempje met de remmen, en ook de gloeiinstallatie is niet helemaal jofel. de ruitenwisser heeft nog ergens een slecht contactje en met een nieuwe uitlaat moet het keuringgedeelte dan voldoende zijn 8) :?

als ie gekeurd is zijn de raamrubbers aan de beurt en zeer waarschijnlijk zullen er nieuwe stijlen ingelast moeten en de deuren moeten weer passend gemaakt. tot zover mijn planning. :lol: ik hoef me niet te vervelen!! maar ik heb er erg veel lol in en als ie uiteindelijk klaar is kan ik tevreden terugkijken.... :? duurt nog even....
binnenkort weer update
wie alleen handelt met voorkennis leert nooit wat!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door vanhooltje »

Goed man!!

Even een tip, koop een paar kunstof spartborden en schroef die boven je wielen sneller kan niet :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
siebegorter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009, 17:58
Locatie: Kampen

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door siebegorter »

zo,
ben inmiddels terug in het koude nederland, de bus heeft zich prima gehouden onderweg, geen enkel probleempje gehad, op de snel dalende brandstofmeter na dan :wink: vervolgens hier naar de keuring gegaan en glansrijk afgekeurd, was wel te verwachten, maar ik zie het posititef want de remmentest heeft hij overleefd.
afgekeurd op de volgende punten:
stadslicht lv
vocht in koplamp
ruitensproeier
retourslangen verstuivers
geen reflector ra
accu vastzetten
stoel vastlassen
laswerk lv
remslangen l & rv
deur lv gaat slecht open (keuringspunt???)
remleiding rv
stuurkogelhoes rv+lv
binnenste band ra
remleidingen ontroesten & tectyleren
handremkabel ra
middelste steunbalk lassen ( die draagt niks dus slijp ik er gewoon uit, kunnen ze het ook niet controleren)
bladveer gebroek ra
gasfles vastzetten of demonteren

eerlijk gezegd viel het mij wel mee, het zijn allemaal redelijk kleine dingetjes. ik ben nu op zoek naar een schuurtje in omgeving kampen om mijn busje verder in orde te maken, als ik een plekje heb moet ie in een week door de apk rollen :mrgreen: we blijven optimistisch!
wie alleen handelt met voorkennis leert nooit wat!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: siebegorter 79'er 406/7d

Bericht door Anton »

Hoi Siebe,

Welkom!
Je hebt nog enig knutselwerk voor de boeg maar dan ben je ook een tevreden rijder.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten