sjimmien van rechtervoorwiel

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
WimHa

sjimmien van rechtervoorwiel

Bericht door WimHa »

Op steeds wisselende momenten begint bij mijn MB508(ambulance 1985) het rechtervoorwiel te sjimmièn bij een snelheid van ongeveer 87km.Maar wat kilometers verder kan ik gewoon weer 90km rijden.
De 2 voorbanden zitten er pas een jaar op en uitgebalanceerd plus
uitgelijnd.Nu ben ik best wel op de hoogte met wat trucjes om het een en ander te controleren,maar er kwam bij mij ook een vraag op:
zou het rechter veren-pakket ook een rol kunnen spelen door bv dat de veerbladen niet zo soepel over elkaar glijden?
Misschien dat hier iemand wat kan overschrijven?
In elk geval bedankt. Gr.Wim Bakker
DVIII

Re: sjimmien van rechtervoorwiel

Bericht door DVIII »

Wim, ik kan natuurlijk niet zien hoe je pakket in de rubbers ligt of de spanning op je veerstroppen nog wel lekker is.
maar het glijden van de bladen onderling is zeker geen grote factor op de wegligging.
ik zou het intensief zoeken in de spoorstang en de grote indicatoren zoals wielboutmoment , balanceren en stuurstok. als daar een speling te groot is heb je al snel oscilaties die bij kleine toerengebieden naar boven komen.
je dempers kunnen ook een "ghost" rol spelen in dit soort problemen , maar dan pas in de laatste regionen.
banden en stuurkogels zijn de grootste spelbrekers.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508

Re: sjimmien van rechtervoorwiel

Bericht door Frank 207+508 »

Dave, (ea)
Kan het ook zijn dat de rubber bussen van de veerhanden de oorzaak zijn ????
Bij mij was het weggedrag ba vervanging daarvan stukken beter (en ze kosten bijna niks).
Bij mij heb ik dat wel gecombineerd met de "revisie" van de fusee: alleen onderste (taats)lagers vervangen. Dus was door mij niet zeker te zeggen wat de grootste invloed had.

Frank
Plaats reactie