Op steeds wisselende momenten begint bij mijn MB508(ambulance 1985) het rechtervoorwiel te sjimmièn bij een snelheid van ongeveer 87km.Maar wat kilometers verder kan ik gewoon weer 90km rijden.
De 2 voorbanden zitten er pas een jaar op en uitgebalanceerd plus
uitgelijnd.Nu ben ik best wel op de hoogte met wat trucjes om het een en ander te controleren,maar er kwam bij mij ook een vraag op:
zou het rechter veren-pakket ook een rol kunnen spelen door bv dat de veerbladen niet zo soepel over elkaar glijden?
Misschien dat hier iemand wat kan overschrijven?
In elk geval bedankt. Gr.Wim Bakker
sjimmien van rechtervoorwiel
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: sjimmien van rechtervoorwiel
Wim, ik kan natuurlijk niet zien hoe je pakket in de rubbers ligt of de spanning op je veerstroppen nog wel lekker is.
maar het glijden van de bladen onderling is zeker geen grote factor op de wegligging.
ik zou het intensief zoeken in de spoorstang en de grote indicatoren zoals wielboutmoment , balanceren en stuurstok. als daar een speling te groot is heb je al snel oscilaties die bij kleine toerengebieden naar boven komen.
je dempers kunnen ook een "ghost" rol spelen in dit soort problemen , maar dan pas in de laatste regionen.
banden en stuurkogels zijn de grootste spelbrekers.
maar het glijden van de bladen onderling is zeker geen grote factor op de wegligging.
ik zou het intensief zoeken in de spoorstang en de grote indicatoren zoals wielboutmoment , balanceren en stuurstok. als daar een speling te groot is heb je al snel oscilaties die bij kleine toerengebieden naar boven komen.
je dempers kunnen ook een "ghost" rol spelen in dit soort problemen , maar dan pas in de laatste regionen.
banden en stuurkogels zijn de grootste spelbrekers.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: sjimmien van rechtervoorwiel
Dave, (ea)
Kan het ook zijn dat de rubber bussen van de veerhanden de oorzaak zijn ????
Bij mij was het weggedrag ba vervanging daarvan stukken beter (en ze kosten bijna niks).
Bij mij heb ik dat wel gecombineerd met de "revisie" van de fusee: alleen onderste (taats)lagers vervangen. Dus was door mij niet zeker te zeggen wat de grootste invloed had.
Frank
Kan het ook zijn dat de rubber bussen van de veerhanden de oorzaak zijn ????
Bij mij was het weggedrag ba vervanging daarvan stukken beter (en ze kosten bijna niks).
Bij mij heb ik dat wel gecombineerd met de "revisie" van de fusee: alleen onderste (taats)lagers vervangen. Dus was door mij niet zeker te zeggen wat de grootste invloed had.
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten