HELP vast in griekenland!

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
alexander_508
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2009, 17:39

HELP vast in griekenland!

Bericht door alexander_508 »

Hallo allemaal.
Op de terugweg van onze vakantie in griekenland zijn we langs de weg in de regio van Tessaloniki vast komen te zitten met lucht in de dieseleidingen na de tank per ongeluk helelmaal leeg te hebben gereden :cry: we staan hier nu al sinds gisterenmiddag en proberen het systeem te onluchten.. dit lukt helaas niet, er blijft maar lucht uit het ventiel komen en bij dicht ventiel borrelt de lucht via de retour de tank in.. alle leidingen gecontroleerd, ziet er goed uit. Hoofdfiler eraf gehaald, gevult met diesel en weer gemonteerd, nog steed niks. (daarbij viel me op dat het filterhuis bij het afhalen maar halfvol met diesel zat) Wat me ook opviel is dat er een beetje lucht in het borrelglaasje blijft zitten, dit is niet normaal, toch? pfff het huilen staat me nader bij dan het lachen.. wat zou het kunnen zijn? Misschien is het handpompje lek? probleem is dat hier in de buurt geen bosch/mercedesboeren zitten, alleen een heel onfris uitziende garage waar men geen engels spreekt... zit echt met mn handen in het haar.. Morgen wil ik proberen het glaasje er maar eens af te halen, schoonmaken, vullen en weer monteren.
Heeft iemand van jullie tips of een idee wat het zou kunnen zijn? we moeten het echt zelf zien op te lossen want de bodem van de geldpot is in zicht en heeft nog net genoeg voor diesel voor de terugreis..
Morgen maar weer verder proberen.. in de loop van de dag zal ik weer naar het dorp lopen waar ik nu zit te internetten om jullie reacties te lezen.. alle info is welkom!
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, hopelijk komen we hier snel weg...
vriendelijke groeten van alexander

ohja, het gaat hier om een 30 jaar oude 508 (voorheen probleemloos) met een om314..
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Wim »

Alexander ,

Houd moed ! Ik heb ooit een diesel ontlucht door via de retour , met een dicht gestopte tankdop en geblokeerde ontluchting , wat lucht in de tank te pompen . Bijvoorbeeld met een banden pomp . Denk er even aan dat wellicht ook de injectieleidingen moeten worden ontlucht . Ik wens je veel succes !!

Groeten Wim
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door DVIII »

ik denk dat je een paar hulptruukjes moet toepassen die niet te veel kosten en geen risico van opblazen van je tank met zich mee brengen , (op zich een leuk idee maar meer voor op het marktplein van alkmaar).
teneerste geef niet te snel op , dat doorpompen is nooit een karwei geweest zonder kans op falen of veel moeite .
vul je filterpot met zo veel mogelijk brandstof en pomp eerst eens zonder het filter te monteren. de brandstof gaat dan makkelijker lopen en dan schroef je het volle filterbusje onder de bovenplaat. let goed op dat de rubber ring in de bovenplaat niet gedraait zit want dat gebeurt elf van de tien keer namelijk en dan blijft er lucht in je systeem komen. dus checken en insmeren met vet om op zijn plaats te houden !!.
als je dan gaat pompen moet je de ontluchting in de gaten houden . als er ergens anders een lek je zit bv in je retourslangetje gaat het ontluchten ook niet geweldig !
check dat dus ook . als laatste tip soms kun je alleen maar ontlucht krijgen als je de brandstof hoger dan de pomp ingevoerd kan krijgen . als bijvoorbeeld het mechanische opvoerpompje matig werkt moet je met een jerrycan , met de aanvoer en retour slangen erin naast de motor eerst zien te ontluchten. dan kun je weer terug gaan steken in je orginele leidingen naar je tank toe. al met al een hoop gedoe , maar dat zijn reis problemen . er gaat altijd iets stuk als je het niet kan gebruiken !!
Ps je kunt je handen weer schoonkrijgen en stankvrij door ze met olijfolie te wassen :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Leo »

Hey ongeluksvogel.:)

Hoe vol is je tank nu?
Want stel dat je er maar 5 liter hebt ingegooid en je staat nu een beetje scheef, dan zuigt hij nog steeds gedeeltelijk lucht aan.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Frank 207+508 »

Hallo,
Ik weet natuurlijk niet precies waar je zit,maar ik wet dat er Dealers zitten in Lamia, en Thessaloniki zelf.
Je kunt bellen met: +31 (0)20 6545277 om te informeren naar de dichtsbijzijnde dealer ( en mogelijk zelfs advies krijgen per telefoon, is 24 uur bereikbaar en met alle talen...is de MB nooddienst, werkt zeker als je aangemeld bent,of bekend bij je eigen dealer.
(Dit is natuurlijk geen aantrekkelijke optie om ze te laten komen..$$$$$$$$$$)

Verder denk ik dat er in Griekenland zat kennis zit bij de lokale garages,er rijden daar nog veel meer 508D in het dagelijks bestelverkeer dan hier.


Verder praktisch:

Heb je gekeken of er dieseluit de versuiverleidingen komt tijdens starten..( leidingwartel op de pomp losdraaienv de ontluchting.

Succes
FRank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door DVIII »

dames en heren van de kantklosvereniging ! (trek de schoen aan die je past)
voor dat straks de hele motor op straat ligt !!! , daar zit het probleem niet . als er eenmaal brandstof in de pomp komt start dat bussie vanzelf. lees de vraag goed en verplaats je in het probleem ! niet in de oplossing.
en er is geen geld !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door dinand »

Hoi Alexander,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad een tijd geleden. Er bleef lucht uit het ventiel komen en pompen leek volstrekt zinloos. Na alle mogelijke logische opties af gegaan te zijn (leidingen vervangen, filters vervangen, banjobouten gecontroleerd op vuiligheid, tank schoon gemaakt etc. etc.) heb ik het handpompje er eens afgeschroefd en bleek dat er in een van die kanaaltjes een prop vuil zat die de hele boel blokkeerde, die weggehaald en het was meteen over, het pompen kreeg ook een heel andere dimensie! Dus kijk daar even naar als de meer logische opties het niet blijken te zijn.

succes!

D
alexander_508
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2009, 17:39

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door alexander_508 »

Heel erg bedankt voor de reacties! Geeft me weer een beetje hoop.
Vanmorgen het filterglaasje erafgehaald, kreeg er zelf geen beweging in maar mijn vriendin met haar slanke vingertjes is het uiteindelijk toch gelukt. Het filtertje zat helemaal dicht met smurrie.. schoongemaakt en met diesel erin weer gemonteerd. kreeg het niet voor elkaar om het glaasje vol te monteren, er staat nog een beetje lucht in. Op dit moment is mijn vriendin aan het pompen, als ik terugkom hoop ik dat het er wat beter uitziet. @leo; de tank is nu halfvol dus dat moet wel goed zitten.. @dinand; tja, dat moeten we dan maar proberen als het nog steeds niet wil werken allemaal. @frank207+508; bedankt voor het telefoonnummer, hopelijk kunnen we het zelf oplossen want $$$ hebben we niet (meer). maar toch goed om te weten. We hebben nog niet geprobeerd om de verstuiverleidingen los te halen, ook is de accu bijna te leeg om te starten van alle pogingen voorheen. @DVIII; ja, met jerrycan naast de motor kunnen we nog proberen, en ik hoop dat het rubber goed op zn plaats zit, zal dit nog eens controleren als ik weer terug ben.
Ik ga weer snel teruglopen, nogmaals bedankt voor de reacties en hopelijk zal mijn volgende post dit topic kunnen afsluiten!
alexander
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Thorvald »

he alex, hoop dat het al gelukt is.

een bus ontluchten kan ene kriem zijn, maar blijf bij het probleem. de lucht in je leidingen.

misschien wat tips van mij.

1 geeft niet op, ontluchten kan echt een kriem zijn.
2 als je het glaasje hebt schoongemaakt is dat over het algemeen voldoende, misschien na een 200 km nog een keer omdat er wat vuil in je leidingen zit, maar is meestal niet nodig. je krijgt er trouwens handigheid in, ik heb grote kolenschophanden en mij lukt het ook.
3 haal niks los vanuit wanhoop idee, verstuiverleidingen e.d
4 het glaasje komt nooit helemaal vol diesel, het pruttelt zo ongeveer op drie kwart.
5 als je pompt is het misschien handig om om na een tijdje als je de druk voelt op komen, het ventiel dicht te draaien en dan de motor te starten en mee te pompen, de motor ontlucht namelijk automatisch en de zuigkracht krijg je er gratis bij. (linkervoet gas, linkerhand startknop, en rechterhand pompje)

als je motor perfect reed zijn er niet in 1 keer allemaal zaken kapot misschien verstopt als je een vieze diesltank had maar meestal vangt het groffilter dit allemaal op.

succes ermee

gr Thorvald
alexander_508
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2009, 17:39

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door alexander_508 »

Helaas nog geen draaiende motor...
we hebben de leidingen naar de tank losgehaald en met slangen in de jerrycan gehangen. pompen, pompen maar er blijft lucht komen. (even voor de duidelijkheid; de slang die in het handpompje gaat, dat is de aanvoer naar ik aanneem? enfin, vanaf nu noem ik dat dus aanvoer) Vervolgens de aanvoerslang in een andere jerrycan gehangen. Na een beetje pompen zie je duidelijk dat het niveau in de jerrycan zakt, maar het rare is dat er tegelijkertijd lucht uit diezelfde slang komt..?? snap het niet. Ook komt er niets (dus geen lucht of diesel) uit de andere slang. (dit alles zowel bij open als dicht ventiel)
Bedankt Thorvald voor het antwoord op de vraag of er lucht in het glaasje hoort te blijven zitten. Het pruttelt inderdaad op ongeveer drie kwart..
Het is nu bijna donker, morgen dag 4... het regent hier continu en er is een klein meertje ontstaan onder de bus.. al onze kleren zijn nat en het is vreselijk koud... kortom niet leuk allemaal.. mn vriendin ziet het niet meer goedkomen, ik krijg door jullie allemaal gelukkig hoop dat we hier wegkomen zonder sleepdienst..
Misschien dat er toch ergens een verstopping zit. Na roemenie en bulgarije is er aardig wat rotzooi in de tank gekomen, wat natuurlijk bij het leegrijden lekker is opgezogen. Ik zit eraan te denken morgen maar de leidingen bij de motor los te halen en alles uit te blazen.. wat zeggen jullie?
Wat ik echt niet snap is bovenstaande; lucht uit dezelfde slang die de diesel opzuigt en niets uit de andere slang.
Ziet iemand hier logica in?
Jongens, jullie zijn allemaal een enorme steun voor me, we geven het nog niet op!
veel dank vanuit griekenland! Alexander
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Admin »

Hoi Alexander,

Als je belletjes ziet terugstromen uit het opvoerpompje naar de zuigkant, lijkt dat erop te duiden dat het zuigklepje niet goed sluit. Dat zou dan meteen ook verklaren waarom je geen druk kunt opbouwen.
Al het overige m.b.t. lekken uit leidingen, koppelingen en filterpakkingen, is volgens mij al gezegd.

Succes! En houd de moed er in! Terecht zei iemand al dat als-ie altijd goed gebromd heeft, een slokje lucht 'm niet meteen rijp kan maken voor een grote revisie...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Leo »

Hoi Alexander.

Kou en nat, een rottere combinatie is er niet. :(

Maar kop op, het is maar een stom stuk ijzer en dat kreng moet draaien.
Ik kan wel met Ernst meegaan wbt dat vastzittende persklepje van de opvoerpomp.
Het is ook geen moeilijke klus om hem te controleren.
Ben even gaan zoeken want ik had die opvoerpomp al eens uitgelegd.
Hieronder een kopie van dat topic.

NB: De zuigslang is diegene die vanaf je opvoerpomp (jij noemt het handpompje) NIET naar je filter loopt. Simpeler kan ik het niet uitleggen.:)


Het terugslagklepje(s) waar wij het over hebben is op de onderste tekening een beetje moeilijk genummerd als 2 & 3. Waarbij het onderste van 3 de eigenlijke persklepjes zijn die heel licht op en neer moeten kunnen gaan.
Pas op dat je het veertjes niet kwijtraakt.:wink:
Eerst het klepje onder het handpompje, heeft dat geen resultaat dan ook dat andere klepje controleren.


Nog ff wbt dat pompen: Het is niet nodig om je vriendin uren te laten pompen, want wanneer het spul goed is ben je binnen 3 minuten klaar.
Nu voel je waarschijnlijk helemaal geen weerstand in die pomp. Wanneer die pomp goed werkt (en er is verder niets fout) ga je binnen de kortste keren weerstand voelen.
Wanneer je eenmaal weerstand voelt nog even een minuutje flink doorpompen.
Oww jah, en tijdens het pompen rustig omhooghalen, anders doet ie nóg niets.
Omdat je accu bijna leeg is zou ik handmatig blijven doorpompen terwijl je start.
Ook je gaspedaal helemaal intrappen terwijl je start.
Ik hoop dat je accu het nog ca 30 seconden uithoudt, want omdat je verstuiverleidingen ook leeg zijn, heeft ie wel even een zooitje omwentelingen nodig.

En anders hang je 'm ff achter een vrachtwagen om te starten.
Voor zover ik Grieken ken zijn ze nogal hulpvaardig.


Wbt die tweede slang waar geen lucht uit komt en waardoor ook geen brandstof opgezogen wordt:
Dat is de lekolieleiding vanaf je verstuivers. Als daar lucht uit zou komen dan kon je maar beter naar huis gaan liften. Die hoef je dus niet niet in je jerrycan te hangen.



-------------------------------------------------------

Afbeelding

Zoals je op de foto kunt zien is een opvoerpomp 3X niks.
Heb me dan ook rot zitten peinzen wat daar eigenlijk aan uit te leggen is.. :shock:

Een stukje verderop staat precies uitgelegd hoe het principe van deze pomp in elkaar steekt.
Worstel dat eerst door en kijk of je het een beetje snapt.

Ik heb er vanzelfsprekend nog een paar kleine praktijk-toevoegingen bij 8) :

Het handpompje:
Het handpompje is niks anders dan een zuigertje wat je met de hand op en neer haalt.
Er zit niks moeilijks in verborgen.
De zuig- en persklepjes doen dan precies hetzelfde als met de motor-aandrijving.
Het handpompje wil na verloop van tijd nog wel eens gaan lekken als je hem gebruikt, maar zodra je hem weer stevig vastschoeft na gebruik is er
niks aan de hand.
In 99,9% van de gevallen sluit hij dan keurig af en zal verder niet voor problemen zorgen.

Filterhuisje:
Bij sommige types pompen zit er onder de pomp nog een filtertje gemonteerd. (zie de grote tekening, afkomstig van het ambulance-handboek)
Als dat filtertje schoon is, en de rubber pakking goed gemonteerd, zorgt ook dit filtertje niet voor problemen.
Het beinvloedt de werking van de pomp dan op generlei wijze.

De pers- en zuigklepjes:
Als je op de foto kijkt, dan zie je linksonder het persklepje en rechts (onder de handpomp) het zuigklepje.
Ze zijn voorzien van een slap veertje om hun werking enigzins te bespoedigen.
Zoals bij ieder veertje bestaat de mogelijkheid dat ze breken of slap worden.
Dit zal de opbrengst van de pomp enigzins verminderen, maar de pomp blijft normaal gesproken nog genoeg capaciteit houden om voldoende brandstof
op te pompen.
(tenzij er een stukje veer tussen een klepje komt te zitten, maar dan doet ie het meteen helemaal niet meer.)

Op de foto liggen de klepjes zoals ze gemonteerd dienen te worden.
De steeltjes van de klepjes verdwijnen hierbij grotendeels in de bout respectievelijk handpomp.
In die bout/ handpomp zit een gat geboord waar ze precies in passen.
En daar wil nog wel eens een probleem ontstaan:
Omdat het zo mooi past is een klein beetje roest/aanslag genoeg om de klep te laten vastlopen.
Een motor die geregeld draait zal daar eigenlijk nooit last van hebben, het spul krijgt eenvoudigweg niet de tijd om voldoende roest/aanslag te vormen.
Het beetje vliegroest dat in korte tijd kan ontstaan, wordt door de beweging van de klepjes snel genoeg weggeschuurd.

Echter..... :(

Zet je nu je bussie zomaar een half jaar in de stalling zonder er naar om te kijken, dán kan die roest/aanslag dik genoeg worden om een fatsoenlijke werking te belemmeren.
Soms blijft die klep dan direct hangen en valt de motor na enkele omwentelingen gewoon stil.
Maar de kans is veel groter dat hij zo nu en dan ff blijft hangen.
Dan krijg je de effecten van plotseling vermogensverlies, terwijl hij even later weer als een zonnetje draait.
Hij kan ook steeds zachter gaan draaien omdat het klepje steeds wijder open blijft staan, waardoor de motor op een gegeven moment zelfs stopt.
(Bij geregeld gebruik is de opvoerpomp practisch probleemloos, getuige het simpele feit dat het zeker 25 jaar geleden is dat ik zo'n ding uit elkaar moest halen..:wink:)

Bij motoren zonder grof voorfiltertje bestaat ook nog de mogelijkheid dat er een stukje vuil tussen de klepschotel en de zitting blijft hangen.
Afhankelijk van de grootte veroorzaakt ook dit vermogensverlies of stilstand.

De zuiger (of plunjer)
In het midden van de foto zie je het eigenlijke hart van de pomp: de zuiger.
Zoals je ziet is de veer die daar op zit aanmerkelijk zwaarder dan bij de klepjes, het waarom staat hieronder beschreven in de
afbeelding "uitleg werking opvoerpomp".
Ook hier bestaat de mogelijkheid van veerbreuk en vastlopen van de zuiger om de redenen en met dezelfde gevolgen zoals beschreven onder "de persklepjes".

De aandrijving van deze pomp draait geheel in de smeerolie van de brandstofpomp.
Hj kan dan ook alleen voor moeilijkheden zorgen als geen smering aanwezig is.
Die mogelijkheid bestaat bij sommige OM615 motoren omdat daar de olie handmatig op peil gehouden moet worden.

Even een indicatie hoe snel zo'n pomp heen en weer wappert? :twisted:
Dat is precies de helft van je motortoerental.
Laten we als voorbeeld een OM616 nemen bij 80 km/uur.
Dan maakt de motor circa 3600 toeren.
De pomp precies de helft, dus 1800 toeren.
Dat is 30 slagen per seconde!!! :shock:
Kijk dus de smering van je hogedruk-brandstofpomp maar eens na, je weet maar nooit of de automatische smering soms door 1 of andere imbiciel verwijderd is..:wink:


Op de grote tekening kun je duidelijk zien hoe alles in elkaar hoort te zitten.
Alleen de zuiger is daar vreemd genoeg niet op getekend, maar verder is het een prachtige handleiding voor het geval je niet meer weet hoe je het uit elkaar gesloopt hebt..
(in de zuiger zit een bolle uitstulping, dáár hoort de veer in)


Nou, volgens mij kan het niet duidelijker en daarom laat ik het hierbij. 8)

Met dank aan Joop Hinke voor de grote tekening, Sandra Zeerover voor de computer-oplossingen & eindredactie :P.


Met vriendelijke groet, Leo.:D



Uitleg werking opvoerpomp.

Afbeelding



Montage-handleiding. ( Joop Hinke (JoopH heet hij op dit forum) geeft een cd-rom uit die vol staat met dit soort tekeningen.. :P )

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Meteen nog even een tekening van je totale brandstofsysteem:


Afbeelding


Good luck, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
alexander_508
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2009, 17:39

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door alexander_508 »

goedemorgen allemaal,
bedankt leo voor alle informatie! Met andere slang bedoelde ik de retour, niet de tweede leiding die op het zelfde punt als de aanvoerslang de opvoerpomp ingaat maar de leiding vanaf de bovenkant van het filterhuis. Goed, dan gaan we dus maar proberen het pompje eraf te halen. Die onderste boutjes, zijn een beetje lastig te bereiken, kan de sleutel/ratel niet echt bewegen daar.. nog maar eens beter kijken met een verlengstuk op de ratel, het is ook niet lekker werken in een plas met koud water onder de bus :)
Vandaag regent het niet meer, nog wel donkere lucht maar dit moet een goed teken zijn denk ik zo:)
Ik hoop dat het gaat lukken nu, we zijn het echt wel zat nu..
alexander
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Leo »

Alexander heeft zich nog niet gemeld.
Dat geeft hoop.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Anton »

Hoi,

Hebben ze daar geen wegenwacht zoals hier?
Dit is niet bedoeld als rotopmerking, maar die jongens weten vaak wel wat ze moeten doen.
Ik heb ze onderweg ook wel eens nodig gehad, helaas.

Ik wens hun sterkte en een behouden reis naar huis!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Magda
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:21
Locatie: Sleeuwijk
Contacteer:

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Magda »

Goedenavond, ik weet niet of je ondertussen alweer rijdt, maar zoniet dan alsnog deze handleiding.

Het ontluchtingsnippeltje/ schroefje op de brandstofpomp ( schuin voor de eerste leiding ) losdraaien met sleuteltje 10 en dan met het handpompje net zolang pompen tot er geen lucht meer komt. Dan langzaam het nippeltje weer dichtdraaien, wel door blijven pompen tot het weer dicht is. Dan moet de lucht eruit zijn. Kijk ook even of het glaasje goed schoon is, zoniet dan voorzichtig losdraaien en schoonmaken, pas wel op met het rubber ringetje. Als er geen vuil in zit dan gewoon laten zitten.
Als het niet lukt , er blijft lucht komen , zit er een lekke slang of leiding in de toevoer.
Veel succes
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Anton »

Hoi,

Verstandige opmerking, een lek wat niet lekt maar lucht door laat naar binnen.
En ja, dan blijf je pompen.
Misschien wat druk op de leidingen / slangen zetten met bv. een fietspomp?~
We wachten het af.

Succes !

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Leo »

Anton schreef:Hebben ze daar geen wegenwacht zoals hier?
Dit is niet bedoeld als rotopmerking, maar die jongens weten vaak wel wat ze moeten doen.
Euuheuuh ff wakker worden hoor Anton,

als Alexander lid van de Wegenwacht was, zou hij dan 4 dagen in regen en kou blijven klooien? :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Johannes »

Misschien heb ik het over het hoofd gezien en maak ik een overbodige opmerking , maar ik ben op mercedes scheepsmotren redelijk vaak zo een kapot handpompje tegengekomen. Je pompt je een ongeluk en er gebeurt niks. En als je hem goed vast geschroefd hebt gehad blijf je rijden. Maar owee als je dat pompje nodig hebt om te pompen.
Pieter.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Dennis en Nancy »

Alexander, Ik ga ervan uit dat jullie weer rijdende zijn. Laat je even weten hoe je jullie bussie weer aan de praat hebt gekregen. Ben benieuwd.

Groeten Dennis en Nancy
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
alexander_508
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2009, 17:39

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door alexander_508 »

Hallo allemaal,
sorry voor de late reactie, er is veel gebeurt ondertussen en het busje heeft gedraaid. Om bij het begin te beginnen; de dag van mn laatste reactie hebben we de motor draaiend gekregen. We dachten toen; snel wegwezen van deze rotplek, ik laat jullie in het volgende internetcafe wel weten hoe het afgelopen is. Het probleem was een prop vuil in de aanvoerkant van de opvoerpomp. Een stuk gereden, het was al laat dus besloten een plekkie te zoeken om een nachtje goed te slapen. De volgende morgen willen we wegrijden.. na een paar seconden sloeg de motor weer af... dus weer de kap eraf. Tot overmaat van ramp kwam toen de politie voorbij met de mededeling dat we daar niet konden blijven staan. Toen ik ze met handen en voeten duidelijk gemaakt had dat we een probleem met de motor hadden stonden ze erop dat we naar de express service zouden bellen. Toen ik zei dat we daar geen geld voor hadden en dus niet gingen bellen maar het probleem zelf willen oplossen hebben ze dus zelf gebeld voor een sleepwagen.. grrrr :evil: Toen ze weer vertrokken waren zijn we maar weer gaan sleutelen in de hoop dat we het busje weer rijdend konden krijgen voor de sleepwagen arriveerde. Dit is gelukt. Wat hebben we gedaan? De slang die van de opvoerpomp naar de hoofdfiler loopt aan de filterkant losgehaald en in een klein jerrycannetje gehangen. Toen viel ons op dat er bij het pompen lucht meekomt tenzij het pompje precies recht naar beneden gedrukt werd. Een beetje scheef en er kwam alleen maar lucht uit. Na heel voorzichtig en recht gepompt te hebben konden we weer starten. Het was inmiddels al weer laat en we zijn snel van de plek waar de sleepwagen naartoe kwam weggereden naar een andere plek, achter een mercedes garage :D Deze morgen weer het zelfde. Gisteravond reed het zonder problemen, nu start hij weer maar slaat na een paar seconden af.

Nu denk ik het volgende, denk even met me mee; Het pompje sluit dus niet goed af. In de nacht nadat we succesvol een stuk gereden hadden is door het luchtlek de diesel in de aanvoerleiding weer langzaam teruggelopen in de tank. Dit zou verklaren waarom hij wel eerst startte, er was immers nog diesel in de leidingen NA de opvoerpomp. Zodra de lucht in de motor kwam sloeg hij af. Zou dit kunnen? En zou een nieuw pompje het probleem dan oplossen?

Het is nu zondag en de garage is dicht. Morgen willen we informeren of ze een opvoerpomp hebben of hoe lang het bestellen duurt. Kan ik alleen het handpompje (dus het plastic deel waarmee je pompt) vervangen of zeggen jullie het is beter de hele opvoerpomp te verwisselen. Of denk ik misschien helemaal verkeerd?

Al met al ben ik blij dat we weer hebben gereden en dat we vanaf de eerste plek zijn weggekomen en dat we konden 'ontsnappen' voor de sleepwagen, die onze laatste euro's zou hebben afgepakt. Nu nog zorgen dat we niet elke morgen met hetzelfde probleem staan..

Ten slotte wil ik nog even kwijt dat is jullie allemaal erg dankbaar ben, had de moed misschien al lang laten zakken zonder jullie feedback!

Groeten, Alexander
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Bommes »

Ik ben geen mercedes techneut dus ondanks het risico voor kantklosser uit gemaakt te worden antwoord ik toch.

Alex, misschien weet die Mercedes garage daar wel een 2de hands pompje te vinden..??
Of een oplossing voor het probleem zonder meteen alle delen die verdacht zijn te vervangen.

Andere mee denk gedachte..:
Hoeveel kilometer/dagen is het nog naar huis..??
Je krijgt hem nu namelijk gestart en kunt weer rijden, misschien dus een optie om gewoon aan te rijden en met je overnachtings punten rekening te houden met je "probleem".
Als je in 2 of 3 dagen naar huis kunt rijden dan hoef je hem dus nog maar 2 of 3 keer zo aan te slingeren maar dan ben je wel thuis en kun je het hier op je gemakt uitzoeken en dus kosten uitsparen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik kan geen zinnig woord uitbrengen over de technische kant maar wil wel een opmerking maken over het praktische.

Als je weet wat het probleem is en de bus weer gestart krijgt. zou ik niet in griekenland bij een dealer gaan kijken (laten kijken) wat het probleem is. Dan maar elke morgen de kap open en een kwartier of half uur pielen.

Mijn keuze zou waarschijnlijk zijn,....

Doorrijden tot in NL. hoe lang is dat 24 tot 30 uur?
Of gewoon niet meer uitzetten. Ook in de nacht laten lopen. Nadeel, stankoverlast roken en dieselverbruik. Je moet dan wel redelijk vrij kunnen staan anders heb je weer problemen met anderen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Leo »

Hoi Alexander.

De handpompjes staan er wel om bekend dat ze kunnen lekken maarrrr..
Je hebt allerlei dingen losgehad, dus kan het luchtlekje nu overal zitten.
Zolang je dat orgel aan de praat krijgt zou ik -gezien de financiële situatie- zorgen dat ik thuis kwam.
Vóór het starten even het spul op druk pompen. Dat is minder werk dan eerst leegdraaien en daarna ontluchten.

Natuurlijk kun je ff kijken of die Griekse Mercedesgarage een LOS handpompje heeft liggen voor een paar euro.
Want je hoeft niet de gehele opvoerpomp te vervangen, de handpompjes zijn los verkrijgbaar. Het is gewoon standaard Bosch-spul wat iedere Europesche Bosch-dealer/steunpunt op de plank heeft liggen.


Goeie reis, Leo.:D


En bovenstaande reacties vond ik geen kantklossen.:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door dinand »

Alexander,

Probeer eens te starten en tegelijk pompen als je na stilstand weer start zoals eerder gezegd (om de boel opgang te brengen) . Een kennis van mij heeft zo ook een hele tijd rondgereden. Het is niet DE oplossing, maar als t je in nederland krijgt lijkt me dat voldoende.

Het kan zijn dat een van de dingen (filters/leidingen) die je los hebt gehad niet goed terug zijn geplaatst en daardoor nu wel lucht aanzuigen, nog ff goed nakijken dus. Ik meende dat mijn handpomp ook kapot was destijds en in nederland kon ik alleen een compleet opvoerpompje kopen (iets van 100 euro). Niet gedaan want te duur, maar mijn oude dik in het vet gezet, daarmee ging het een stuk beter.

Dinand
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten