diodebrug/ dynamo

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diodebrug/ dynamo

Bericht door vendel »

Ik ga binnenkort mijn diodebrug installeren in mijn 508 ex-legerambulance. Op zich niet een al te moeilijke klus. De B+ van de dynamo wordt aangesloten op de B1+ van de diode brug ...... kortom er is genoeg hierover geschreven.

Toch heb ik een vraag.
De dynamo is moeilijk te bereiken. Vanaf de onderkant kom je er nauwelijks bij en vanaf de motorklep is het ook niet erg gemakkelijk.
Wie heeft er voor mij een paar handige tips zodat ik wat makkelijker bij de dynamo kan komen.
O ja...... en wat is de draaddikte die hiervoor wordt gebruikt? Volgens het electrisch schema's 508 is dat 6 mm2. Dat lijkt mij erg dun.

groet,
Rob
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi
ik heb een relais geplaatst en ben nog niet in de buurt van de dynamo geweest
raadpleeg even he el.schema de draad van de dynamo loopt via de start relais ik heb daar een verbinding gemaakt

groetjes Johan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Rob,

Als je de draad B+ van de genarator volgt tot waar die wel een beetje toegankelijk is, hoef je niet bij de generator zelf te zijn. Snij je je armen ook niet open aan de bodemplaat :x Je kunt op dat toegankelijke punt de kabel losschroeven en het losse deel verlengen tot naar de ingang van je diodeblok. Het punt van waar je de kabel hebt losgenomen, verbind je met de uitgang "startaccu" van het diodeblok.
Zo nodig betekent dit de kabel ergens doorknippen en de beide zijden verlengen. Doe dit niet met een kroonsteentje, maar met tinsoldeer en isoleer met enkele lagen krimpkous.

Bij de standaard 508 loopt de plus output van de genarator naar het serie/parallelrelais (geel, 6 qmm). Ik heb op dit forum begrepen dat de 24 V NATO-uitvoering duidelijk afwijkt. Er zit dus niets anders op dan de draad te volgen.

Overigens is B1+ op het diodeblok waarschijnlijk niet de generatoraansluiting.
De meeste diodeblokfabrikaten gebruiken:
D............+ generator (deze heet op de generator B+)
B1+........+ startaccu
B2+........+ huishoudaccu.

V.w.b. de draaddikte: voor gelijkstroom zit je aan de veilige kant als je aanhoudt: maximaal 4 A per qmm.
Als je de 600 W generator hebt (25 A bij 24 V), zit je met 6 qmm dus in de goede orde van grootte. Als je huishoudaccu ver weg staat en je bang ben voor te veel verliezen, kun je 10 qmm kopen.

Houd je er wel rekening mee alleen flexibele ("litze"-) kabel te gebruiken. Massieve koperen installatiedraad leidt op termijn onherroepelijk tot problemen door draadbreuk.

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

diodebrug/ dynamo

Bericht door vendel »

Bedankt Ernst, hiermee zijn mijn vragen over de diodebrug beantwoord.

Overigens heb ik nog een nieuwe vraag.
Op de + pool van de start accu's zijn 4 draden gemonteerd.
De hele dikke draad 70qmm, die zal ongetwijveld naar de start motor lopen. Verder zie ik nog 3 dunne rode draden.
Een daarvan zal naar de contactslot gaan ,de ander zal afkomstig zijn van de dynamo.

Hou ik dus nog een rode draad over.
Ik zelf denk dat deze voor de voorzieningen zijn in de ex-ambulance, zoals ventilator, tl-licht, etc...
Kan iemand dit bevestigen?

groet,
Rob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bij onze documentalist is een speciaal document over de militaire ambulances te koop. Ik weet niet of daar een bedradingsschema in staat. Anders moet een van de (vele) ex-ambu-bezitters maar een antwoord geven.

Bij mijn (civiele, maar wel SA) 608 liep er een aparte kabel van +accu naar de tachograaf, waarschijnlijk TÃœV-voorschrift :shock:

Groeten,
Ernst
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Sonderausführung. Afkorting van Daimler Benz, heeft niets met de geschiedenis te maken!

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Rode Draden

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Rob, kan het zijn dat 1 van je rode draden direct met de webasto verbonden is omdat deze ook draait als het massacontactslot uitgeschakeld is. Daarnaast staat ook spanning op de contactdoos die achteraan de MB bevestigd is - net links van de abschleppkupplung - en waarop althans bij mij, altijd 24V staat.


groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door vendel »

Martin,

Het zou inderdaad de draad voor de Webasto kunnen zijn.
Maar kan jij dan verklaren, dat wanneer de hoofdschakelaar uitgeschakeld is, er toch nog spanning van de accu afkomt.
Voor zover ik het heb begrepen kunnen de accu's geen stroom afgeven als de min pool van de accu is onderbroken (dus als de hoofdschakelaar is ingedrukt).

Verder heb ik ondervonden, dat wanneer de hoofdschakelaar aan staat en het contact staat uit dat dan de TL-verlichting ,ventilator,etc.. in de (ex)-ambulance dan gewoon doen. Vandaar dat ik tot de conclusie kwam, dat er een separate draad naar de accu's moet lopen, de zogenaamde 4e rode draad.

gr,
Rob
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Rode Draden

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Rob,
Met mijn beperkte kennis van de techniek heb ik geen verklaring, misschien biedt het elec. schema uitkomst.
Overigens heb ik eens onder mijn eigen zetel gekeken en ik kom tot niet meer dan 2 rode draden. Met die 2 draden heb ik tot volle tevredenheid alle km's afgelegd.
Ik weet ook niet wat er precies ingeschakeld wordt als de contactsleutel omgedraaid wordt.
Misschien dat een meer technische ambu-bezitter hulp kan bieden.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Ben

webasto

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

de derde onbekende rode draad...

Bericht door GerardM »

gaat/ging naar een relais aan de rechterbuitenkant van de accubak, die daarmee de 24V/12V omvormer voedde.

Groet,

Gerard
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

rode draad

Bericht door markw »

Hallo Rob,

Bij mijn ambulance gaat een, bij de accu's gezekerde, rode draad naar de webasto standkachel, ik heb hem een keer helemaal gevolgd.
Ik heb trouwens maar 3 rode draden op de accu's aangesloten zien zitten. Er is blijkbaar nogal verschil tussen al die ambu's.

Groeten Mark
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten