@Paul
Er zijn gedurende de laatste halve eeuw - of meer - verschillende uitstapjes gemaakt naar andere technologieën om elektrische energie langs chemische weg op te slaan, m.b.v. o.a. nikkel, ijzer, cadmium e.d., maar uiteindelijk is het kennelijk (nog) niet gelukt iets beters dan lood-zuur te maken. Dat dat niet alleen een kwestie van geld is, moge blijken uit het feit dat ook in de luchtvaart en in militaire kringen vrijwel uitsluitend lood-zuur-batterijen worden gebruikt, zodra het om serieuze stromen gaat.
Het grootste voordeel van lood is dat het veel minder slecht schijnt te zijn voor het milieu dan de meeste andere metalen waarmee geëxperimenteerd is (want vrijwel volledig recyclebaar), ruim voorradig en gemakkelijk te verwerken. Nadeel is uiteraard z'n hoge soortelijke massa: 11300 kg/m³.
V.w.b. de levensduur: ik begin te vermoeden dat die in hoge mate afhangt van trillingen en veel minder door chemische veroudering (even ervan uitgaande dat de batterij nóóit te diep ontladen wordt). Toen ik in de jaren '70 in de telecom begon, stonden er bij vrijwel alle telefooncentrales lange houten rekken, waarop glazen bakken waarin loodplaten in verdund zwavelzuur hingen. Die bakken vind je nog bij de bloemist en worden tot de dag van vandaag "accubak" genoemd

Die accu's werden geladen met een constante spanning, niet zo ver boven de 48 of 60 V werkspanning. Het onderhoudspersoneel vulde wekelijks gedemineraliseerd water bij tot de streep. Maar waar ik uiteindelijk op terecht wilde komen... die accu's gingen wel 25 jaar mee! En als er af en toe een "vergeten" bedrijfsautomaat opdook van 40 jaar oud (ik herinner me een particulier bejaardenhuis in Wassenaar waar de centrale sinds de jaren '20 ongewijzigd in gebruik was geweest), gaf die kast met glazen bakken nog steeds een gangreserve van minstens 12 uur. De levensduur werd met name door economische factoren bepaald, wanneer wil de klant weer eens wat investeren?
Ook vandaag bestaan er wel degelijk accu's met een langere levensduur. Als je de "automotive" hoek helemaal verlaat en je gaat zoeken met trefwoorden als "military", "agm", "telecom", "off grid", "aviation", "marine" e.d., ontdek je een heel nieuw segment in de accumarkt, met name in de States (vaak uiteraard "made in PRC") met heel andere gebruiksgegevens. In elk geval de merken NorthStar en Odyssey worden in Nederland geïmporteerd. Op Marktplaats zit zelfs iemand die regelmatig ver onder de prijs aanbiedt (op een pallet stapelen is ook een kunst

)
Als je de juiste lader gebruikt (vaak het best zelf te maken m.b.v. hybride componenten van dezelfde accufabrikant of in de Victron te programmeren), kun je die 10 jaar echt wel halen.
Zoals Leo volkomen terecht opmerkt: "alle waar is naar z'n geld", dat geldt ook hier. Dus géén lood om oud ijzer.
@Leo
Verrek, dat die Vanandel nog bestaat! Die voerden 40 jaar geleden Pye R/T-apparatuur (toen onderdeel van Philips) en ze waren nooit te beroerd om een boek voor me te kopiëren of een oud kristal in een hoekje van het magazijn voor me te vinden. Zo kom je ze tegenwoordig nog maar weinig tegen!