Krukasmoer om314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Aart

Krukasmoer om314

Bericht door Aart »

Een vraagje:

Ik wil de moer van de krukaspoelie weer vastdraaien, maar wat is hier de beste manier voor?

Zo uit mijn hoofd moet deze met 500-550nm vast. Nu lijkt me met de luchtsleutel niet echt de juiste manier, maar ik heb ook geen momentsleutel die tot dit moment gaat.

Zit er op een om314 ook niet een pen waarmee je de krukas kan blokkeren? Dacht zoiets te hebben zien zitten bij de drukgroep aan de brandstofpomp kan. Zo'n pennetje met een borgpen er doorheen.

Graag hoor ik van jullie wat de beste manier is en wellicht zijn er mensen die dit zelf al een gedaan hebben.

Alvast dank,

Aart

P.S. hoort er locktite aan de de krukasmoer? Het lijkt mij niet, want dan is deze nauwelijks meer los te krijgen. Was ook zo met het losdraaien, zat ook locktite aan.
DVIII

Re: Krukasmoer om314

Bericht door DVIII »

Aart, de dikke bout zet je gewoon vast met sleutel 46. dat hoeft niet extreem of speciaal of zo . het is fijne draad en tamelijk groot , dus over de exacte 500 Nm hoef je je niet zo'n zorgen te maken. ik zet ze vast met een 3/4 aanzet stang. en een bankhamer (een paar flinke tikken) je kan/ hoeft de krukas niet vast te zetten, de massa van de krukas is voldoende tegenmassa voor de klappen.
de rechtse draad is tegenovergesteld aan de draairichting dus vanzelf loslopen is er niet bij ! locktite is een optie die ik ook niet zomaar toepas ook al zegt MB dat dat goed is . ( dan moet je een 1'' slagsleutel hebben om weer los te draaien).
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Aart

Bericht door Aart »

Hoi DVIII,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb een dop 46 en me pa heeft een slagijzer gefabriceerd om op te kunnen slaan. Dus dan moet het wel goedkomen.

Locktite was ik ook niet van plan om te gebruiken. Als gevolg van locktite zat de moer achterlijk vast en was niet los te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt met een electrische moeraanzetter van 1500+ nm.

Ik ga er vanavond mee aan de slag!

P.S. Maar is dat pennetje nou om de boel te blokkeren? Want ik kan het ook niet terugvinden in de werkplaatshandleiding van het motorblok.
DVIII

Bericht door DVIII »

nee nee , die dikke motoren kan je niet zomaar blokkeren. bij het losdraaien is een slagmoersleutel 1" nooit te beroerd en een slagsleutel met een geleidde massa is het minimum als je geen lucht hebt.
pas wel op dat de spie in de poelie goed pakt want als je de bout vastdraait verpulp je de spie zomaar !! en moet je alles demonteren. (heb er al een paar opgeknapt :mrgreen: )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie