iveco 45-10 bj 1990
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
iveco 45-10 bj 1990
ben al een tijdje op zoek naar alle gegevens van de turbomotor zoals afstelgegevens enz.
reden daarvan is dat ik vind dat voor een 2.8 l hij toch niet zo veel vermogen lijkt te hebben als verwacht. zou ong 105 pk moeten zijn dacht ik maar het lijken wel een stel kreupele ezels.
wie kan mij helpen?
mvrgr marcellus
reden daarvan is dat ik vind dat voor een 2.8 l hij toch niet zo veel vermogen lijkt te hebben als verwacht. zou ong 105 pk moeten zijn dacht ik maar het lijken wel een stel kreupele ezels.
wie kan mij helpen?
mvrgr marcellus
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hallo marcellus,
Een 45-10 heeft 100 pk, daar staat die 10 voor.
Dat is de zelvde motor die ik in mijn van Hool heb gebouwd.
Met een intercooler er op geeft hij 120 pk, daar voor moet je wel je spuitstuk en zo aan passen.
Kijk eens naar de turbo, bij speling op de as werkt de turbo niet meer.
Uit je verhaal op te maken is dit de eerste verdachte die niet mee werkt :shock:
Eenvoudig te controleren door de slang van je turbo ff los te halen, en even aan het asje van de fin te voelen.
Slechte verstuivers kan ook een oorzaak wezen, of pomp afsteling.
grt peter
Een 45-10 heeft 100 pk, daar staat die 10 voor.
Dat is de zelvde motor die ik in mijn van Hool heb gebouwd.
Met een intercooler er op geeft hij 120 pk, daar voor moet je wel je spuitstuk en zo aan passen.
Kijk eens naar de turbo, bij speling op de as werkt de turbo niet meer.
Uit je verhaal op te maken is dit de eerste verdachte die niet mee werkt :shock:
Eenvoudig te controleren door de slang van je turbo ff los te halen, en even aan het asje van de fin te voelen.
Slechte verstuivers kan ook een oorzaak wezen, of pomp afsteling.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
turbo lijkt goed er zit geen speling op en draait heel soepel bij stilstaande motor.
heeft bij draaiende motor enorme zuigkracht en geen vreemde geluiden.
voor ik hem kocht is er wel een stuk brandxtofslang vernieuwd vanwege lekkage maar weet niet of dat goed gebeurd is zou wel eens dunner kunnen zijn als normaal.
verbruik vind ik met 1 op 7 (krap) ook nogal hoog.
toch zegt mijn gevoel dat er iets mis is vandaar dat ik de afstelgegevens ed zoek zodat ik alles kan controleren.
een racemonster hoeft het niet te worden maar met een totaalgewicht van 3500 kg zou hij toch op een vlakke weg toch wel 90 kmh moeten kunnen halen.
laatst met niet eens zo veel wind kon ik met veel moeite net 75 aanhouden,dit lijkt mij niet normaal.
heeft bij draaiende motor enorme zuigkracht en geen vreemde geluiden.
voor ik hem kocht is er wel een stuk brandxtofslang vernieuwd vanwege lekkage maar weet niet of dat goed gebeurd is zou wel eens dunner kunnen zijn als normaal.
verbruik vind ik met 1 op 7 (krap) ook nogal hoog.
toch zegt mijn gevoel dat er iets mis is vandaar dat ik de afstelgegevens ed zoek zodat ik alles kan controleren.
een racemonster hoeft het niet te worden maar met een totaalgewicht van 3500 kg zou hij toch op een vlakke weg toch wel 90 kmh moeten kunnen halen.
laatst met niet eens zo veel wind kon ik met veel moeite net 75 aanhouden,dit lijkt mij niet normaal.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
hoi marcellus,
1 op7 is vrij normaal voor zo,n motor, maar 75 met 3500 kg is inderdaad erg langzaam.
Mijn vw 35 sdi met 2500cc loopt met dat gewicht boven de honderd dus dat moet kunnen.
Wat voor model is het? een bus of met alko opbouw?
bel eens naar trucland bij schiphol rijk, stuur wek ff een pbje met de naam van die man :D
Loopt ie wel egaal rond of gromd hij?
Je pomp kan ook van slag zijn, net te vroeg of te laat dan geeft ie ook erg wijnig vermogen.
grt peter
1 op7 is vrij normaal voor zo,n motor, maar 75 met 3500 kg is inderdaad erg langzaam.
Mijn vw 35 sdi met 2500cc loopt met dat gewicht boven de honderd dus dat moet kunnen.
Wat voor model is het? een bus of met alko opbouw?
bel eens naar trucland bij schiphol rijk, stuur wek ff een pbje met de naam van die man :D
Loopt ie wel egaal rond of gromd hij?
Je pomp kan ook van slag zijn, net te vroeg of te laat dan geeft ie ook erg wijnig vermogen.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
loopt mooi rond en start prima ook met deze kou.
is een alkoofcamper dus wel veel frontaal oppervlak.
bij de meeste garages krijg je geen afstelgegevens en op internet kan ik niets vinden dat is het probleem.
ik moet eigenlijk altijd doortrekken tot 3300 rpm in zijn 3 en 4 om met 65kmh een beetje fatsoenlijke snelheid te halen tijdens invoegen in zijn 5.
ik denk dat hij gewoon vermogen mist op een of andere manier.
is een alkoofcamper dus wel veel frontaal oppervlak.
bij de meeste garages krijg je geen afstelgegevens en op internet kan ik niets vinden dat is het probleem.
ik moet eigenlijk altijd doortrekken tot 3300 rpm in zijn 3 en 4 om met 65kmh een beetje fatsoenlijke snelheid te halen tijdens invoegen in zijn 5.
ik denk dat hij gewoon vermogen mist op een of andere manier.
Re: iveco 45-10 bj 1990
Heb je ook een motorcode. Onder 35/45/49-10 staat motor 8140.21 , een viercilinder van 2445 cc die 92 pk levert. welke gegevens zou je willen weten?
Pieter
Pieter
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
heb nu even de papieren niet bij de hand zal morgen even kijken.
ik wou maar eens beginnen met controleren van de klepspeling.
lijkt me de eerste logische stap.
ik wou maar eens beginnen met controleren van de klepspeling.
lijkt me de eerste logische stap.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
zou eerst maar eens naar de afsteling van de diesel pomp kijken!
Dan je verstuivers eens laten controleren.
Voor de kleppen heb je heel speciaal gereedschap nodig.
grt peter
Dan je verstuivers eens laten controleren.
Voor de kleppen heb je heel speciaal gereedschap nodig.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
was er van uit gegaan dat de klepspeling vrij eenvoudig zelf te doen was omdat het nog niet zo een hele moderne motor is.
heb het kleppendeksel er ook nog niet af gehad vandaar.
neem het gelijk van je aan.
morgen eens even op mijn gemak gaan kijken naar de pomp en zijn afstelling of iemand daar aan gezeten heeft en ook naar de brandstofleidingen want die vertrouw ik niet.
lijkt mij dat als de diameter te klein is het ook niet lekker is.
heb het kleppendeksel er ook nog niet af gehad vandaar.
neem het gelijk van je aan.
morgen eens even op mijn gemak gaan kijken naar de pomp en zijn afstelling of iemand daar aan gezeten heeft en ook naar de brandstofleidingen want die vertrouw ik niet.
lijkt mij dat als de diameter te klein is het ook niet lekker is.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Dan mag het wel een heel klein leidinkie zijn, de brandstof toe voer is meer als je motor nodig heeft.
Je retour leiding geeft meer als je denkt, maar normaal zitten er 8mm binnenwaardse leidingen op.
Laat je brandstof pomp eens afstellen, ook je verstuivers kunnen van slag zijn.
Als je iveco kracht verliest, zijn het meestal een van die twee waar wat mis mee is.
Misschien stom maar is je lucht filter niet te vuil?
grt peter
Je retour leiding geeft meer als je denkt, maar normaal zitten er 8mm binnenwaardse leidingen op.
Laat je brandstof pomp eens afstellen, ook je verstuivers kunnen van slag zijn.
Als je iveco kracht verliest, zijn het meestal een van die twee waar wat mis mee is.
Misschien stom maar is je lucht filter niet te vuil?
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
helaas niet de gelegenheid gehad om de papieren op te halen dus nog geen motorcode.
luchtfilter is nieuw net als brandstoffilter dus daar zou het niet aan kunnnen liggen,
met slechte verstuivers zou je toch problemen bij de roetmeting krijgen?
luchtfilter is nieuw net als brandstoffilter dus daar zou het niet aan kunnnen liggen,
met slechte verstuivers zou je toch problemen bij de roetmeting krijgen?
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hoe oud is e motor inmiddels??
Als je net e roetmeting hebt gehad, dan zouden ze goed moeten zijn.
Maar de afstelling van de pomp is zeer nouwkeurig bij iveco.
Maar ja dat is niet zo makkelijk te doen, bij iveco zetten ze um zo op tijd.
grt eter
Als je net e roetmeting hebt gehad, dan zouden ze goed moeten zijn.
Maar de afstelling van de pomp is zeer nouwkeurig bij iveco.
Maar ja dat is niet zo makkelijk te doen, bij iveco zetten ze um zo op tijd.
grt eter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
hij is een paar weken geleden feilloos door de apk en roetmeting gekomen.
loopt heel mooi rond ong 500rpm stationair, mij lijken de verstuivers dus goed.
denk dat het de orginele motor is heeft ong 176000 gelopen.
loopt heel mooi rond ong 500rpm stationair, mij lijken de verstuivers dus goed.
denk dat het de orginele motor is heeft ong 176000 gelopen.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
vvandaag even gekeken naar de motorcode is dus 8140.27 2499cc
76kw 103pk 230nm bij 2200rpm.
helaas verder geen tijd gehad on nog naar andere dingen te kijken.
76kw 103pk 230nm bij 2200rpm.
helaas verder geen tijd gehad on nog naar andere dingen te kijken.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: iveco 45-10 bj 1990
Voor je alles begint los te schroeven check even bij en dealer of er op de Iveco een Lucht Massa Meter zit, of kijk zelf even. Het is een kastje of buis met een stekker erop die tussen het luchtfilterhuis en de turbo zit. Meestal op een goed breikbare plek.
Een LMM berekend de hoeveelheid lucht ie de turbo aanzuigt en ga af naar het computermanagement(tje).
Bij een defecte LMM word een lage waarde doorgegeven wat tot gevolg heeft dat ze erg traag en log gaat reageren. Volgens mij wrd er dan minder diesel ingespoten maar dat weet ik niet zeker.
Bij een TDI kun je een weerstandje tussen verschillende pinnen van de LMM stekker zetten waardoor er altijdeen maximale waarde word afgegeven. Of zo een modificatie bij een iveco ook mogelijk is weet ik niet.
Bij een VW kan er rijdend uitgelezen worden check even of de dealer dit eventueel ook kan. De Turbodruk de LuchtMassaMeter waardes zijn dan interesant.
Dennis
Een LMM berekend de hoeveelheid lucht ie de turbo aanzuigt en ga af naar het computermanagement(tje).
Bij een defecte LMM word een lage waarde doorgegeven wat tot gevolg heeft dat ze erg traag en log gaat reageren. Volgens mij wrd er dan minder diesel ingespoten maar dat weet ik niet zeker.
Bij een TDI kun je een weerstandje tussen verschillende pinnen van de LMM stekker zetten waardoor er altijdeen maximale waarde word afgegeven. Of zo een modificatie bij een iveco ook mogelijk is weet ik niet.
Bij een VW kan er rijdend uitgelezen worden check even of de dealer dit eventueel ook kan. De Turbodruk de LuchtMassaMeter waardes zijn dan interesant.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hallo denis,
Dit type motor is nog van voor het computer tydperk, er zitten geen computer uitlees stekkers an.
Ook geen regelkasje waar dan ook. gewoon de oude inspuiting net als bij de mbjes.
grt peter
Dit type motor is nog van voor het computer tydperk, er zitten geen computer uitlees stekkers an.
Ook geen regelkasje waar dan ook. gewoon de oude inspuiting net als bij de mbjes.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: iveco 45-10 bj 1990
is dan de accelleratieklep, dat is dat membraanding op de pomp niet stuk ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
dat is een goed idee van dat membraan de moeite waard om naar te kijken.
helaas moet het even wachten want lig ziek op bed.
zodra ik wat weet laat ik het hier horen
helaas moet het even wachten want lig ziek op bed.
zodra ik wat weet laat ik het hier horen
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hallo Marcellus,
Beterschap!!
grt peter
Beterschap!!
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
eindelijk eens tijd gehad terwijl het ook nog een beetje weer is om naar dat membraan te kijken.
3 schroeven gingen zo los echter de 4e was niet bij te komen.
na veel sukkelen en zelf gereedschap gemaakt te hebben uiteindelijk toch los gekregen.
membraan was in orde maar het asje dat hij in beweging moet zetten ging zwaar.
dit opgelost zonder demonteren door wat te smeren.
loopt nu weer soepel.
terug gemonteerd en proefgereden.
resultaat niet echt een merkbaar verschil in vermogen echter hij draait wel veel meer toeren als voorheen.
nu kan ik tot 4300 rpm doortrekken voorheen met moeite 3750 rpm.
zou dit de oplossing zijn en is het wel ok om deze motor bij optrekken zo ver door te trekken als hij warm is?.
wie weet het?
gr marcellus.
3 schroeven gingen zo los echter de 4e was niet bij te komen.
na veel sukkelen en zelf gereedschap gemaakt te hebben uiteindelijk toch los gekregen.
membraan was in orde maar het asje dat hij in beweging moet zetten ging zwaar.
dit opgelost zonder demonteren door wat te smeren.
loopt nu weer soepel.
terug gemonteerd en proefgereden.
resultaat niet echt een merkbaar verschil in vermogen echter hij draait wel veel meer toeren als voorheen.
nu kan ik tot 4300 rpm doortrekken voorheen met moeite 3750 rpm.
zou dit de oplossing zijn en is het wel ok om deze motor bij optrekken zo ver door te trekken als hij warm is?.
wie weet het?
gr marcellus.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hallo marcellus,
Je membraam zit toch boven op je brandstofpomp?
Begrijp niet dat je daar niet bij kunt komen, die van mij licht zo voor het grijpen!
Maak eens een foto, en plaats het ff hier.
grt peter
Je membraam zit toch boven op je brandstofpomp?
Begrijp niet dat je daar niet bij kunt komen, die van mij licht zo voor het grijpen!
Maak eens een foto, en plaats het ff hier.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06
Re: iveco 45-10 bj 1990
zal morgen even een foto maken en proberen hier te plaatsen.
bij hoe veel rpm schakel jij peter?
hoe veel rpm draait jouw motor?
gr marcellus
bij hoe veel rpm schakel jij peter?
hoe veel rpm draait jouw motor?
gr marcellus
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Hallo marcellus,
Ik zou het niet weten bij hoeveel toeren ik schakel en zo :shock:
Ik heb er geen toerenteller op zitten, ik doe dit op het gehoor :D
voor foto,s plaatsen!
viewtopic.php?f=19&t=3101&start=0&hilit=foto+plaatsen
grt peter
Ik zou het niet weten bij hoeveel toeren ik schakel en zo :shock:
Ik heb er geen toerenteller op zitten, ik doe dit op het gehoor :D
voor foto,s plaatsen!
viewtopic.php?f=19&t=3101&start=0&hilit=foto+plaatsen
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: iveco 45-10 bj 1990
nu snap ik ook waarom je er zo slecht bij kon komen Marcellus
Door het schot kom je er inderdaad zeer slecht bij! :shock:
grt peter
Door het schot kom je er inderdaad zeer slecht bij! :shock:
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten