408 wordt 508?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Evan

408 wordt 508?

Bericht door Evan »

Hoi, ik ben nieuw hier. Ik heb een mercedes 408 gekocht uit 1974 en heb nu vrij ambitieuze plannen om die te restaureren en te modificeren. Maar voordat dat zal gaan gebeuren moet eerst de nodige informatie helder worden. Nu kan ik een donor 407d zonder motor overnemen.
Het moet uiteindelijk een "508" worden die dan wel gemotoriseerd zal worden dmv een "vreemd" merk.

De eerste vraag in deze is dan: is de overbrenging van het diffentieel van een 407d en 508d gelijk? en hoe is de verhouding dan?

en: kunnen jullie me helpen aan de getalletjes kwa overbrengingen van een 508 versnellingsbak?

alvast bedankt!
vanhooltje

Re: 408 wordt 508?

Bericht door vanhooltje »

Wekom hier Evan :D

Wat betreft je sterretjes kan ik je niet verder helpen, ik bouw met fiat :shock:

Maar er zijn er hier, :shock: die je dat wel kunnen vertellen hoor. :D
Veel suxses met de bouw!

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

Welkom hier!

voor zover ik weet is de overbrenging van de 407 en de 508 niet hetzelfde. De 407 heeft een snellopende personenwagen diesel, de 508 een langzaam lopende industriediesel. Beide motoren halen met een totaal verschillend toerental min of meer dezelfde topsnelheid. Dit betekend dus dat ze verschillende overbrengingen moeten hebben om die snelheid te halen. Dit verschil wordt geloof ik gemaakt in de diff.

de 407 en 408 hebben volgens mij dezelfde overbrenging. Dit maakt dus dat je relatief simpel de 408 om kunt bouwen tot diesel wanneer je een motor uit een 406 of 407 gebruikt. De aandrijflijn blijft hetzelfde.

Mocht je trouwens toch de 408 op gas willen laten rijden, dan heb ik nog een gastank van 200 liter liggen ;)

verder nog: kijk maar eens wat rond hier, er is al heel wat geschreven over ombouwen van benzine wagens naar diesel. Veel leesplezier gewenst op dit forum.
Evan

Bericht door Evan »

jammer van die diff overbrenging. Dat betekent in ieder geval dat ik niet zoveel aan die donor 407 heb. Ik wil namelijk wat meer pk's dan een 508 standaard heeft. Dan kom je dus al gauw op een 508 of langere eindoverbrenging.

het 408 "kreng" loopt al op LPG. Maar met 1/2 nok bij de 4e cilinder uitlaatklep niet zo goed als ie zou moeten.
Ik vrees dus ook een beetje voor de kop.....

Kwa diesel heb ik een citroen CX turbodiesel 2 op het oog. 120 pk en 258 nm bij 2000 toeren. En dat uit maar een inhoud van 2,5 L. Dat zijn wel cijfertjes waar ik blij van word. Ik ben nu aan het kijken hoe de aandrijving gerealiseerd dient te worden.
:roll:

Is er trouwens een verschil in de assen zelf van 407-408 en 508 qua remmen, lagers enzo? of maakt alleen het veerpakket en de diff het verschil uit?
DVIII

Bericht door DVIII »

met de citroen diesel kan je gewoon het 407/08 differentieel gebruiken. dit omdat de beide motoren in het zelfde regime opereren namelijk 4200 rpm . dan rijd je ruim 95 bij 3800 rpm.
maar je praat natuurlijk over een totaal ander motortje dan de genoemde 508 motor .
het verschil van bijna 1500 cc is een hele dieselmotor minder cilinderinhoud dus. die vind je nooit in de citroen terug ook al is die 120 pk.
de remmen van de 508 zijn prakties gelijk aan de 407/08. soms is de uiteindelijke remkracht 5 tot 7 % groter in de 508, maar die mag ook 5 ton wegen.
cijfers kunnen je dan wel blij maken "There is NO substitute for cubic capacity"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Evan

Bericht door Evan »

Van continue 4000 toeren rijden wordt je dieseltje echt niet blij. Die citroen turbodiesels kunnen makkelijk de 500.000 km halen, maar dan moeten ze niet afgereden worden :)
Dus vandaar mijn idee om een 508 diff te gebruiken. Het koppel van zo'n citroen turbodiesel is wel groter dan dat van een 508. Het regelmatige gedrag van een 508 zul je niet benaderen nee. Maar daar moet ik dan maar mee leven. Zoals dat ding nu rijdt is helemaal waardeloos....

Maar, die 508 versnellingbakverhoudingen, iemand een idee?

Mocht die bak die ik in gedachten heb nl veel langer zijn dan kom ik toch terug op een 408/407 diff namelijk ;)
DVIII

Bericht door DVIII »

bij alle versnellingsbakken die onder de dusseldorfer te vinden zijn is de hoogste versnelling "prise direct"
en de 508 heeft 230Nm bij 1600 toeren , dus wel een stukkie sterker.
je moet zowiezo een versnellingsbak zoeken die op dat citroen orgel past anders wordt het erg lastig.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Evan

Bericht door Evan »

Een bak ben ik naar op zoek en heb ik waarschijnlijk al een kandidaat voor.
Die wordt door citroen in de C35 bestelbussen gebuikt bij voorwielaandijving maar heeft aan de achterkant een uitgaande secundaire as. Dus die zou om te werken zijn naar achterwielaandrijver..... Tis misschien een long shot en mogelijk komt ik dan toch met hangende pootjes een 508 blok erin peuteren ;)

Kwa koppel zit dat Citroen blok net iets hoger bij net iets meer toeren, nl zodra de turbo goed begint te werken. Tegenwoordig zijn er echter sneller opspoelende turbo's en die zouden bij minder toeren ook al betere prestaties moeten geven. Het blok is er voor gemaakt, dus dat in het geval dat ik ontevreden mocht zijn.
De 190 km/h die zo'n blok in een Citroen CX doet hoeft ie voor mij in zo'n leuk mercedes busje niet te doen. Als ie de 110 haalt ben ik al behoorlijk tevreden :) Maar dan liever niet op 4000 rpm ;)

dat van die prise direct daar kan ik wel mee rekenen.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Een nadenkertje: Waarom ligt er in een vrachtwagen van 40 ton een loodzwaar blok met heul veul liter inhoud ipv een lichter toerenkarretje?
400pk kun je tegenwoordig op z'n sloffen uit een 5 litermotor halen zonder dat hij snel kapot gaat. De versnellingen kun je aanpassen op de toeren. Dus is er op papier geen enkel bezwaar.
En tóch zie je dat nooit, terwijl ze met zo'n lichtere motor zó maar een tonnetje meer zouden kunnen laden. :roll:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan

Bericht door Evan »

Is ook, maar die motor die er nu in ligt, (408) is een 2,2 liter benzine en daar zou ie ook de 90 ruim mee moeten kunnen halen en dan ook nog met wat lading.....
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

@ Leo:

ik heb ff nagedacht,

een vrachtwagen rijd doorgaans nogal wat meer km's dan een personenwagen. Je wilt dus graag een motor die nogal even meegaat. Het dubbele tot vierdubbele van de duur van een personenwagen motor. Een 5 liter 400 pk snel draaiende motor zal natuurlijk eerder kapot gaan dan een 12 liter langzaam draaiende motor. Dus liever lekker veel gegoten staal onder de stoel, daar maak je veel meer km's mee.

in een camper die de komende 10 jaar een km of 40.000 maakt (meestal wel zwaarbeladen, en motor zwaar belast) kun je dus eens nadenken of je zo'n lekker lomp blok perse nodig hebt.

@ evan: mijn 408 heeft nog de 2.0 benz. Die kan de camper idd prima trekken, maar is niet gemaakt voor de vele km's die een 508 bv kan maken. Die van mij heeft ondertussen 200.000 gelopen maar bij 190.000 wel een koprevisie gehad. Geharde klepzittingen enzo, dat gaat prima.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De truuk zit 'm in het litervermogen dwz hoeveel pk / kw uit een liter cilinderinhoud word gehaald.
Dus even met je zakjappanner er bij en uitrekenen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

nah, als dat de truuk is, lijkt het mij niet zo heel lastig. Dat wint de citroen motor behoorlijk. Een stuk meer vermogen uit nogal wat minder inhoud dan bv een om314.

sterker nog, dan kun je beter met een m115 blijven rijden dan een om314 inbouwen. Allebeide evenveel vermogen, maar de m115 met veel minder inhoud. Toch bouw ik liever een om314 in als ik de mogelijkheid heb.

er zijn zelfs 1000 cc motoren die de 80 pk halen.
kw per liter is natuurlijk belangrijk, maar er zijn nog veel meer karakteristieken die er toe doen. Koppel, duurzaamheid, vermogenskromme, koppelkromme en de hele rambam.

als de truuk kw per liter was bouwde iedereen een 750cc honda cbr blok o.i.d. in.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat ik bedoel is het aantal pk's uit een k liter.
Een om 314 leverd 80 pk uit 4 liter das per liter 20 pk.
Jij zegt 80 pk uit een liter dan kun je wel nagaan welke de langste levensduur heeft, dat bedoelde ik met truuk.
Een volvo of scania haalt met gemaak een miljoen km's
Een om 314 haalt 500.000 km en is dan af.

Das het verscil!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

ah, helemaal helder. Dan bedoelden we dus hetzelfde. Het is maar net uit welk perspectief je het truukje ziet ;)
Evan

Bericht door Evan »

Ik heb t nu helder. Het is prima mogelijk wat ik van plan was. Uitvoerbaar ook. En nu ik weet dat het kan ga ik het lekker niet doen. De hoeveelheid werk en geld die er in gaat zitten zie ik even niet gebeuren. Misschien dat ik deze 408 wel gewoon helemaal scrap. Das dan wel jammer van die eurotjes. Ik ben nu voorlopig in ieder geval op zoek naar een "echte" 508. :lol:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Bedenk dat voortaan dan ff eerder.. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan

Bericht door Evan »

Ach, zo erg is t allemaal niet, beetje geld. Soms zit het mee soms zit het tegen. Nu zat het een keertje tegen..... Voortaan maar weer gewoon eerst gaan kijken als ik weer een oud bakkie koop ;)
En waarschijnlijk heb ik een groot deel van deze bus toch nodig voor t volgende plan, maar dat moet dan onder het kopje carrosserie denk ik .....
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

Je kunt ook nog een half jaartje geduld doen, ik denk dat ik een dieseltje in ga bouwen dus dan komt er een behoorlijk verse kop voor een m115 vrij ;)

10.000 km terug gereviseerd met geharde klepzittingen, kun je weer jaren op gas rijden met je 408
Evan

Bericht door Evan »

Is geen gek idee, dan hoef ik m niet te slopen tenminste

Maar ik wil over 2,5 jaar een tijdje in Afrika toeren en dan is zo'n benzine wagen minder intressant. Een diesel erbij is geen slecht plan dan lijkt me...
Plaats reactie