Hoi,
Hier wat info:
Bron: Camperforum.nl
Het probleem met de 5e versnelling kan zich voordoen bij ducatomodellen waar de achteruit naast de 4e versnelling ligt.
De nieuwere modellen hebben een andere versnellingsbak, waarbij de achteruit naast de 1e versnelling ligt. Deze campers hebben naar mijn weten geen problemen meer met de 5e versnelling, wat niet wegneemt dat je toch beter optijd kunt terugschakelen.
Ik heb even naar de gegevens gezocht en gevonden.
Bij een gewijzigde pijlstok staat het minimum streepje op 58 mm van de onderkant en het maximum streepje op 63 mm van de onderkant.
Als de bak helemaal leeg is bv na revisie gaat er 1,6 liter olie in en dan staat hij precies op maximum.
Als bij jou camper de keering lekt en je wilt deze vervangen hou er dan rekening mee dat de hele bak uit elkaar moet.
Dus niet zoals je misschien denkt, de bak er onderuit en dan van de koppelings zijde een keering er in zetten.
Bij jou type bak zit de keering er van uit de bakzijde in. Dus aan de binnenkant in de versnellingsbak.
http://www.axel-augustin.de/shop/index. ... -gang.html
Voor een 2.5TDI (type 230) is de set wat duurder:
http://www.axel-augustin.de/shop/index. ... -gang.html
Peter, de maten kloppen precies bij de onderste pijlstok van de foto.
Kan ik stellen dat:
- 0,5 liter extra olie niet als gevolg heeft lekkage van olie.
Inderdaad, Hierdoor mag hij niet gaan lekken.
- de Keering lekt als gevolg van slijtage
Slijtage van de keering , maar ik denk ook slijtage van het lager wat hierachter zit.
- de pijlstokken van een 2,5d en 2,5td gelijk zijn.
Klopt helemaal .
- gemodifeerde pijlstok kan gebruiken in mijn huidige bak
Deze moet je gebruiken in jou bak.Modicatie van de het jaar 1990 of kan ook al eerder zijn.
- dat de bak met ongeveer 1,6 liter olie gevuld dient te zijn.
Helemaal juist , Wim.
Alleen kwalitatief zit het fout. Het fabricage proces van het grote tandwiel [dus waar het synchromesh gedeelte op zit] deugd niet.
Waar bij normale bakken deze genoemde componenten uit een stuk bestaan,hebben ze dat bij onze bakken uit twee gedeeltes gemaakt en deze door een of andere hokus/pokus krimp/perspassing aan elkaar bevestigd.Dus krijg je de gok,houd hij het of niet .Tandwielloterij.
Voor diegene die een 2.5D tot bj1994 bezitten (oude vierkanterigere model dus).
Zorg voor voldoende olie in de bak, peil regelmatig je olie, vooral na een lange rit. 2 a 3 mm boven het maximum bij de nieuwe peilstok is geen probleem ( zie link
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... e+peilstok )
Controleer regelmatig ook op lekkage.
Nu iets heel belangrijks, geen toerenteller?, zorg dat je pas vanaf 80 echte km/p.u. naar zijn 5 schakelt. Soms met windje mee, bergje af is vanaf 75 ook ok. (let op, km teller wijkt vaak een paar km af.) Zoals eerder geschreven, bij te lage toeren worden de tandwielen kapot geslagen.
Veel toeren geen enkel probleem, kan ie makkelijk hebben, te weinig toeren....problemen.....
voor wie het nog niet weet.
sinds juli 1989,
is het oliepeil van de versnellingsbak van de peugeot j5 citroen c25 enfiat ducato tot model1994 gewijzigd van 1,25 ltr in 1,6liter.
de peilstok is ook gewijzigd, bij het model tot juli 1989 zit het streepje voor minimum op 93m/m vanaf de onderkant van het randje op het dikke gedeelte v/d peilstok.
bij de niewe zit het minimum streepje op 71 m/m vanaf dat randje.
de maximum streepjes zitten 5m/m boven de min streepjes.
maar beetje extra kan geen kwaad.
dit ter informatie.
even nameten, de maten staan op de voige pagina.
bijvullen gaat het makkelijkst met een slangetje in de peilstok opening, en dan via de motorruimte.
groet en succes
Zie het plaatje op
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... e+peilstok
(even stukje naar beneden scrollen)
Bij een gewijzigde pijlstok staat het minimum streepje op 58 mm van de onderkant en het maximum streepje op 63 mm van de onderkant.
Van het maxstreepje tot de onderkant van de dikkeplus is 34 mm, de dikke plug, zonder de stootrand (de rand wat op de bak rust) is 31 mm.
Gewoon een trechtertje met 1,5 mtr. benzineslang over het tuutje geschoven.
Via de motorruimte peilstokje eruit, slangetje erin en bijvullen van bovenaf.
Heb ik bij onze vorige camper altijd zo gedaan en gaat prima.
Wel even reservewiel weghalen.
Een halve liter extra? Nee, niet doen, is te veel. Met de nieuwe peilstok is het maximum gewoon goed.
2 a 3 mm boven de max is niet erg. Een halve liter is wel erg veel.
Met de oude peilstokken was dit wel ok.
Op de bak van het oude type zit een boring die is afgedekt met een pastic dopje. Als je dat dopje er af trekt kun je de olie bijvullen. Je moet wel even het reservewiel verwijderen.
neet schreef:
Uhhh, was niet mijn trucje. Ik had die omslachtige.
Gr. Neet
Sorry NEET toch een goed idee. Bedankt Stef voor de tip met het trechtertje
Hoeveel werk is het om die kabel te demonteren?? Hoe makkelijk kun je er dan bij ???
Net zo lastig als dat je het peilstokje er even uithaalt, die zit er vlak naast...en is makkelijker te verwijderen
Geen van de twee verwijderen, maar het plastic stopje in de boring op de bak verwijderen.
_________________
Groeten,
Jacques
Reparatur des 5. Ganges am Ducato 2,8 idTD Bj. '99
Die folgender Bericht ist natürlich ohne Gewähr und mit jeglichem Haftungsauschluss.
Zunächst muss erwähnt werden, dass es für den Ducato ab Bj. `94 3 verschiedene Getriebe gibt. Unser Ducato hat das MG5....- Getriebe, zu erkennen an der Vierkant-Ölablassschraube schräg unter der linken Antriebswelle (s.Abb. 1)
Der 5. Gang kann bei allen drei Ausführungen ohne Ausbau des Getriebes repariert werden.
-Das Fahrzeug vorne stabil aufbocken.
-linkes Vorderrad abschrauben
-Getriebeöl ablassen. Die drei verschiedenen Getriebemodelle haben unterschiedliche Ölablassöffnungen. Beim MG5... Getriebe liegt die Ablassschraube schräg links unter der Antriebswelle (s.Abb. 1 u. 2; 8mm Innenvierkant). Da die Ölablassschraube magnetisch ist, werden sich an ihr Metallspäne gesammelt haben.
-Die Zahnräder für den 5. Gang liegen unter dem schwarzen Metalldeckel.
-Wenn das Öl restlos abgelaufen ist, die 13er Sechskantschrauben des Getriebedeckels (Abb. 3) herausdrehen und den Deckel abnehmen. Es könnte hierbei noch ein wenig Getriebeöl herauslaufen, ab besten vorher die Auffangwanne drunterstellen.
-Unter dem Deckel liegen alle relevanten Teile für die Reparatur (Abb. 4)
-Als erstes die Schraube der Schaltgabel herausdrehen
-Auf der Hauptwelle sitzen das große Zahnrad des 5. Ganges und die Synchroneinheit (Abb. 5) unter einer Spezialmutter
-Die Mutter ist durch einen darunter liegenden Zahnring gesichert. Um die Mutter zu lösen müssen die Enden des Ringes umgebogen werden. Da der Spezial-Steckaufsatz zum lösen dieser Mutter wahrscheinlich nicht vorhanden ist, kann sie alternativ mit einem Meißel und einem Hammer aufgeschlagen werden. Vorher ist die Welle gegen Mitdrehen zu sichern, indem ein 36er Sechskantschlüssel oder Ratsche auf die Schraube der Vorgelegewelle gesteckt wird und mit dem Ende am Traggelenk verkeilt wird.
-Wenn die Mutter gelöst ist, können der Sicherungsring und die Synchroneinheit zusammen mit der Schaltgabel vorsichtig abgenommen werden
-Die Synchroneinheit möglichst nicht zerlegen
-Synchronring abnehmen
-Das große Zahnrad des 5. Ganges kann nun von der Hauptwelle abgezogen werden. Die darunter liegende Hülse auch mit abziehen
-Die Sicherung der 36er Mutter auf der Vorgelegewelle aufbiegen. Da die Mutter mit einem hohen Drehmoment angezogen ist, das darunter liegende defekte Zahnrad mit einer großen Wasserrohrzange festhalten
-Nun muss das kleine Zahnrad von der konischen Welle abgezogen werden. Darunter liegt ein Lager mit einer Kunststoffummantelung, das auf gar keinen Fall beschädigt werden darf. Eine komplette Demontage des Getriebes wäre die Folge. Keine unnötige Gewalt anwenden! Am besten einen dünnen Holzkeil unter das Zahnrad legen und dann mit einem stabilen großen Schraubendreher oder einem dünnen Meißel rundherum hebeln (Abb. 8)
-Alle Teile gut reinigen
-Die Schaltgabelwelle einfetten<br>
-das neue kleine Zahnrad auf die Welle aufstecken und die neue Mutter mit der Hand anziehen
-Neue Hülse und das große Zahnrad auf die Hauptwelle aufstecken, vorher mit etwas Getriebeöl einfetten
-Synchronring in die Synchroneinheit setzten und zusammen mit der Schaltgabel vorsichtig auf die Hauptwelle setzten. Gleichzeitigdie Schaltgabel auf die Schaltwelle aufschieben.
-Schaltgabel an der Schaltwelle mit etwas Loctite festschrauben
-Neuen Sicherungsring an einem Zahn nach unten biegen und mit diesem Zahn in die Vertiefung (s.Abb. 5) auf dem Synchronring setzten
-Spezialmutter handfest anschrauben.<br>
-Zum festziehen der Spezialmutter einen 36er Schlüssel oder Rasche auf die Vorgelegewelle stecken und verkeilen. Die Spezialmutter mit 196 Nm festziehen. Zum sichern der Mutter die Enden des Sicherungsringes an möglichst vielen Stellen in die Vertiefungen der Mutter biegen
-Danach die 36er Mutter mit dem gleichen Drehmoment festziehen und durch einschlagen in die Vertiefungen auf der Welle sichern
-Alles nochmal kontrollieren und dann den schwarzen Getriebedeckel evtl. mit neuer Dichtung wieder dranschrauben. rundherum gleichmäßig anziehen. Max. Drehmoment 7 Nm.
-Danach Je nach Getriebe die vorgeschriebene Ölmenge auffüllen. Die Einfüllöffnungen sind bei den drei Ausführungen auch verschieden.
Ich habe noch einen halben Liter zusätzlich eingefüllt
Die Teile habe ich bei Axel Augustin recht günstig bekommen.
Kijk eens op
http://www.duckhams.nl/lecwec.html
Daar kun je naar LecWec informeren.
Het geen ingewikkelde klus.
De vijfde versnelling is achter een kunstof dekseltje gemonteerd wat aan de zijkant van de versnellings bak zit.
De bak kan inderdaad blijven zitten.
Groet Anton