DHZ. knutsel accu capaciteitsmeter.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
paulv

DHZ. knutsel accu capaciteitsmeter.

Bericht door paulv »

Naar aanleiding van een vraag van Leo hoe ik de capaciteit van mijn huishoudaccu's meette moest ik tot mijn schaamte toegeven dat ik dat volgens de "trial and error" methode deed.

Maar nu heb ik een eenvoudige, niet nauwkeurige, methode gevonden die tenminste een redelijke indicatie geeft. Zogauw ik weer thuis ben ga ik deze methode in het echt proberen :D op mijn accu's.

Ik heb nog een oude Steca 5A zonnepaneelregelaar liggen met een "te lage accu spanning" beveiliging op 11.1V.

Op de accu aansluiting van die regelaar sluit ik dan mijn te meten, zo vol mogelijk geladen, accu aan. Op de verbruikerskant een 12V 60W lampje uit een koplamp of zoiets met parallel hieraan een analoog 12V klokje (van de sloop :wink: ).
Het klokje zet ik op 12 uur en als het lampje na uren uitgaat (door de beveiliging :wink: ) en het klokje dus stilstaat, is de capaciteit van de accu "de verstreken tijd in uren x 5" in Ah.

Dan snel de accu weer aan de CTEK? lader :mrgreen: .

Misschien weet iemand :roll: een eenvoudige schakeling voor een ontlaadbeveiliging (en minder diep ontladen :? ) en dan kunnen ook knutselaars zonder Steca deze "accucapaciteitsmeterstruc" gebruiken :wink: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 01 feb 2010, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
beatrix18

Re: DHZ. knutsel accu capaciteitsmeter.

Bericht door beatrix18 »

De meeste van ons hebben wel een omvormer(tje)in de camper en thuis een schakelklok voor de kerstboom of i.d.
Een omvormer heeft ook meestal een diep-ontlaad-beveiliging.
Schakelklok er in en deze op "permanent-aan" zetten, ook weer op 12 uur (mag ook op 6.35 maar dan moet je weer rekenen) vervolgens een "passende" belasting er op aansluiten. Nog wel even rekening houden met het verlies in de omvormer. De uitkomst zal om meerdere redenen niet exact zijn, maar om te weten of je accu nog "goed" is, wel een goede indicatie. O ja, hier ook weer na afloop, de Ctek lader er op! :lol:

Peter
paulv

Bericht door paulv »

Een prima alternatief Peter. Misschien nog wel makkelijker dan mijn oplossing :cry: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

misschien is er nog plaats voor een uitvinding uit de tijd van "Humphrey Davey" de zuurweger , kun je zeer exact zien hoe vol je accu is. En het heeft geen batterijen , tijdklokken en knipperende ledjes. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

de zuurweger
:shock:
O ja, toen had je nog accu's met (wel zes) van die draai dopjes, als je er in keek wist je soms ook hoe laat het was. :wink:
Als je bloeddruk en pols etc. in orde zijn, wil dat nog niet zeggen dat je de elfstedentocht ff doet.
Paul wil dit m.b.t. tot zijn accu's wel ff zien, vandaar een simpel testje met vaak aanwezige spullen zonder ledjes.
(De "sparks" woog het zuur van zijn radio-nood-accu's, maar deed -in de haven- ook nog een duur proef.)(ben ik al zo oud ? .. :oops: )

Peter
DVIII

Bericht door DVIII »

ik koop dan ook accu's met een ingebouwd oog ... dat is dan een zuurweger, groen is goed geel is laden en rood is minder dan 1005 gram / ltr dus kapot !
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Toch vraag ik me met één zo'n kijk oog altijd af hoe het met de rest van de accu is..........
Het lijkt er immers op dat er maar één van de zes cellen te controleren is.
Als ik mijn banden controleer dan stop ik ook niet na de eerste...

Peter
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Zuurwegen is mooi maar dan weet je nog steeds niet wat de restcapiciteit van je accu's zijn.
Ook zijn de ogen afgestemd op 80 % lading ivm gasvorming.
Met een zuurweger voor een autoacccu gaf ie bij gemeten in een tractie "vol" aan.
Gemeten met een zuurweger voor tractie dus een echte bleek de tractie leeg te zijn evenals de auto accu.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

nou ik denk niet dat er twee soorten zuurwegers zijn , wel meerdere soorten kwaliteit. Een goede en exacte zuurweger waar je mee kan rekenen weegt in grammen en dan tussen 1000 en 1030 gram per liter of zo .
eigenlijk kan een groen vlak ook geintepreteerd worden , tussen net groen of tegen de bovenkant groen. maar die wegers zijn er voor indicatie en niet voor precies rekenen wat de inhoud nog is. een in grammen aangevende zuurweger kost nog geen 20 euro.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dave,

Koop je bij de accuboer een tractie dan krijg je er een goede bij, koop bij bv. Halfords of een ander bedrijf krijg je er een voor autoaccu's.
Dan nog een opmerking; als je het zuur weegt moet het ook nog gecorrigeerd worden op temparatuur, dan pas heb je een zuivere meting, maar ja wie doet dat?

De methode met een tijdklokje en omvormer is een aardige manier om te weten te komen hoeveel je HH accu's nog presteren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik herinner me dat ze bij de accuboer een grote tang met twee punten met een dikke shunt ertussen op de accupolen zetten. Het geoefende oog van de man in de overall of stofjas kon aan de snelheid waarmee de spanning in elkaar zakte zien hoe de gezondheidstoestand van de accu was. [Ik neem aan dat die accu eerst moest worden opgeladen.]
Ik maak me sterk dat je die meting objectiever kunt maken met behulp van de elektronica... In het boek "Schakelingen voor de buitenwereld" staat beschreven hoe je zoiets maakt met een PC.
En voor kleine modelbouwcelletjes is er van alles op de markt.

Maar voor "echte" accu's vind ik meteen een aantal oplossingen die hetzelfde werken als die van Paul:

Nauwkeurige accucapaciteitsmeter, gepubliceerd in Elektor nummer 393, juli 1996
Met behulp van deze schakeling valt de capaciteit van een oplaadbare cel nauwkeurig te bepalen. De cel in kwestie wordt hiertoe met een constante stroom ontladen totdat de celspanning de minimale waarde heeft bereikt. De tijd die deze ontlaad-procedure in beslag neemt, is maatgevend voor de capaciteit. Voor de uitlezing wordt een goedkoop kwartswekkertje aangesloten op K4. De schakeling wordt gevoed met een gestabiliseerde 12-V-spanning, aangezien deze tevens de referentie vormt voor de ontlaadstroom en voor de automatische afschakeling.

En PE1MWB heeft Paul's schakeling, maar dan zonder dat je een zonnepaneelregelaar nodig hebt.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Berthil

Bericht door Berthil »

In de elektor van juni 2009 stond ook een accu monitor
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2912.lynkx
Deze houdt continue bij hoeveel er in de accu zit.
Deze schakeling is voor max 6 ampere, maar met kleine aanpassing en een externe zware shunt is ie best aan te passen voor grotere stromen.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie