Pagina 1 van 1

radiateur reviseren

Geplaatst: 20 feb 2010, 23:24
door Jacob
Wie heeft er wel eens een radiateur van een 508 nieuw type laten reviseren,dus met de kunststof onder en bovenkant.
De onderdelencommissie van dll heeft alleen het oudere type met metalen onder en bovenkantvoorradig.
gr Jacob

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 20 feb 2010, 23:42
door DVIII
is dat dat een probleem , die volmetalen radiateur ?

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 21 feb 2010, 00:04
door Leo
Dat vroeg ik me ook af Dave, maarrrrrr dát was de vraag niet. 8)

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 21 feb 2010, 00:11
door Jacob
De aansluiting van de oude radiateur is anders en ook de maat is niet helemaal hetzelfde vandaar de vraag.
Dat wil niet zeggen dat het niet pas is te maken maar,als mijn eigen radiateur gereviseerd word is dat gemakkelijker.
gr Jacob

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 21 feb 2010, 09:00
door Wim
In Alkmaar hebben we een bedrijf dat radiateuren reviseerd , Autotemp op industrieterein Beverkoog .
Heb daar ooit een radiateur van een Ducato laten doen , was een knap stukkie werk .

Groeten Wim

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 21 feb 2010, 09:09
door Admin
Ik heb door de decennia heen uitstekende ervaringen met Bloksma, 's morgens brengen, 's avonds als nieuw ophalen. Zo nodig met nieuwe blokken in je eigen radiateur gesoldeerd.
Je moet even Googlen, want Bloksma is overgenomen door een aantal andere bedrijven, ook in Noord-Holland. Al die bedrijven hebben "v/h Bloksma" in hun naam.

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 21 feb 2010, 10:02
door DVIII
nu snap ik de vraag wel ...... er zit een kunststof radiateur in de laatste typen 508. het antwoord is simpel die worden in zijn geheel vervangen en niet gerepareerd , met de kunststof bakken kan je niets een doen en de aluminium koelelementen kan je ook niet repareren , tenminste je kan ze wat dichtplakken bij lekkage, voor nood !
dus vervangen !

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 23 feb 2010, 19:07
door RobinM.
Hallo, omdat dit topic toch gaat over gereviseerde radiateurs nog een vraag hierover.
Ik ga een metalen radiateur halen bij Dubbellucht, de oude ruil ik om tegen een gereviseerde radiateur met bijbetaling van 160 euro.
Nu heeft er op mijn bus een ( defecte ) airco gezeten.
Deze eraf gehaald, maar er zat geen aanzuigstuk meer op achter de radiateur.
De radiateur was namelijk naar achter verschoven om plaats te maken voor een grote koelventilator.
Nu mijn vraag: is het echt noodzakelijk om dit aanzuigstuk weer te plaatsen?

Met vr. gr. Robin

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 23 feb 2010, 20:42
door DVIII
ik heb het stuk blik weggelaten en het koelt en doet nog prima. ik kan mij voorstellen dat er ooit een bus te warm is geworden , maar ik heb dat nog niet meegemaakt , tenzij er of een lekke koppakking in het spel was of te weinig vloeistof in het systeem zat !

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 23 feb 2010, 20:52
door Leo
DVIII schreef:tenzij er of een lekke koppakking in het spel was of te weinig vloeistof in het systeem zat !
Toevoeging: Of een ernstig vervuild systeem, of een verouderde radiator (loslatende lamellen).

Mvg, Leo.:D

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 23 feb 2010, 23:18
door Frank.fjph
Het kan zijn dat je de kap er nog op hebt zitten bij de nieuwe.

Frank

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 24 feb 2010, 10:01
door RobinM.
Deze antwoorden stellen mij weer gerust.
Was anders weer een hoop werk geweest om de boel origineel te maken.(nieuwe slangen, frame aanpassen, e.d.)
Bedankt weer :D

Gr. Robin

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 04 apr 2010, 11:14
door wildboy
zou toch voorzichtig zijn met het weglaten van dat aanzuigstuk,normaal maakt het inderdaad niet veel uit echter s'omers trekken in de berg(perineen bv)kon het wel eens mis gaan.
bouwde ooit een zwaardere motor in een omgebouwde tandardsbus 12 mtr bedford en liet ook dat aanzuigstuk weg.
geheid dat met veel trekken in de bergen de boel heet liep.
terug ingebouwd en probleem was verholpen.
Groet "wildboy"
nieuw hier!

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 04 apr 2010, 12:47
door Dennis en Nancy
Aanzuigstuk als in de vorm van een tunnel die van de radiator naar de ventilator loopt?

Onze bus is een 608 die in de bergen pakketvervoer heeft gedaan. Dus veel stationair, startstoip en stads en bergverkeer. Wij hebben een enkele radiator staan met erachter gewoon de fan. Niets geen aanzuigstuk.

De radiator en motor liggen wel vrij open dus niet zo ingebouwd als bij de standaard bussen.

Dennis

Re: radiateur reviseren

Geplaatst: 04 apr 2010, 20:26
door DVIII
ja ieder is natuurlijk vrij om de maken en laten wat hij/zij wil maar ik heb de 5 tonner nog niet gek gekregen. in een 808 kan je wel behoorlijk fout uitkomen zonder goede koeltunnel, maar die motor is dan ook wat lastiger ingebouwd en drie ton zwaarder.