uit- en inbouw OM616
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
uit- en inbouw OM616
hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, ik rij sinds 5 maanden een L407D uit 1979 met een om616 met 64 pk.
Nu is her het volgende gebeurd: afgelopen maandag avond is mijn om616 op vreemde wijze in een paar dagen tijd compleet "drooggelopen" dwz alle olie was weg. voor mij vreemd want had net de olie ververst.
Een bekende van mij die al 40 jaar met verbrandingsmotoren werkt stelde mij voor om een andere moter te steken daar deze niet meer te redden is.
Nu heb ik gelezen dat een nieuwer type om616 met 72/75 pk een op een past. gisteren heb ik namelijk een goeie 0m 616 uit een mb100 gevonden. Klopt het voorgaande en is het mogelijk om er een bepaalde 5 bak achter te zetten om de toeren te beperken op hogere snelheid?
met vriendelijke groet Laurens
Ik ben nieuw op dit forum, ik rij sinds 5 maanden een L407D uit 1979 met een om616 met 64 pk.
Nu is her het volgende gebeurd: afgelopen maandag avond is mijn om616 op vreemde wijze in een paar dagen tijd compleet "drooggelopen" dwz alle olie was weg. voor mij vreemd want had net de olie ververst.
Een bekende van mij die al 40 jaar met verbrandingsmotoren werkt stelde mij voor om een andere moter te steken daar deze niet meer te redden is.
Nu heb ik gelezen dat een nieuwer type om616 met 72/75 pk een op een past. gisteren heb ik namelijk een goeie 0m 616 uit een mb100 gevonden. Klopt het voorgaande en is het mogelijk om er een bepaalde 5 bak achter te zetten om de toeren te beperken op hogere snelheid?
met vriendelijke groet Laurens
begrijpen is geen weten
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: om616 vastgelopen...
hallo laurensencarolien
Welkom hier op dit forum der vieze handen :D
Helaas weet ik nix van mbjes, maar wilde je wel welkom heten.
Veel lees plezier, en er zitten hier genoeg mb monteurs die het wel weten. :D
grt, peter
Welkom hier op dit forum der vieze handen :D
Helaas weet ik nix van mbjes, maar wilde je wel welkom heten.
Veel lees plezier, en er zitten hier genoeg mb monteurs die het wel weten. :D
grt, peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: om616 vastgelopen...
hoera een MB 100 blok is inderdaad een prima busmotor , je moet alleen het gloeirelais overbouwen omdat de MB 100 een snelgloeier is . als je dat erbij koopt heb je een prima ruilhart.
( niet meteen gaan knoeien met versnellingsbakken ! )
( niet meteen gaan knoeien met versnellingsbakken ! )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
Re: om616 vastgelopen...
Dank jullie voor dit welkom en de kennis .De motor ga ik zaterdag halen en het gloeirelais inbegrepen.
Nu heb ik nog een vraag, de oude motor startte en stopte met die trek en duwknop. De nieuwe motor niet,neem ik aan.
Hoe gaat dat in zijn werk.
Ik ben zo benieuwd, hoe het is om zoiets te vervangen, leer mijn bus zo goed kennen.
Oja, ook dit nog,de bus is nu helemaal leeg en ben van plan voor 1 mei alles af te hebben, dit ivm met vetrek naar het prachtige zweden voor een jaar. Dus veel werk en veel plezier!!!
groet laurens
Nu heb ik nog een vraag, de oude motor startte en stopte met die trek en duwknop. De nieuwe motor niet,neem ik aan.
Hoe gaat dat in zijn werk.
Ik ben zo benieuwd, hoe het is om zoiets te vervangen, leer mijn bus zo goed kennen.
Oja, ook dit nog,de bus is nu helemaal leeg en ben van plan voor 1 mei alles af te hebben, dit ivm met vetrek naar het prachtige zweden voor een jaar. Dus veel werk en veel plezier!!!
groet laurens

begrijpen is geen weten
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: om616 vastgelopen...
De trekstarter kan je weer gebruiken . heb dat bij de inbouw van een 5 cilinder in mijn oude hanomag gedaan .
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: om616 vastgelopen...
ja je kan de trekstarter knop wel gebruiken , zoals bijna in de oude functie. de in en uitgaande kabel kan de motor stoppen of laten draaien, en de kontacten kunnen in de uiterste trekstand stroom op je startrelais/motor zetten
eerst moet je weten hoe het gloeirelais werkt !. 1, de unit heeft een voeding ( de dikke draad die nu NAAR je trekknop loopt) 2, een "aan" signaal dat is de draad naar je kontact. en 3, een "stop" signaal van je startdraad (die naar de startmotor gaat) om de unit te vertellen dat je aan het starten bent , en dus niet wilt gloeien. en 4, als laatste een "klaar" signaal !, naar een lampje wat aan gaat als je gaat gloeien en uitgaat als het gloeien klaar is .
gloeien is voortaan een seconden kwestie en zo goed als automatisch ! , als het lampje uitgaat kun je starten. als je eerder gaat starten is de "stop" ervoor om de relais te vertellen dat het gloeien moet stoppen.
de MB100 is normaal een sleutel starter dus als je het contact uitdraait bedient het slot een luchtklepje wat de motor laat stoppen. dat klepje is lastig weer in ere te herstellen omdat je geen sleutelstarter hebt.
maar daar komt de kabel in actie . die moet je met enig fietsvernunft aan het handstoppertje verbinden.
meer daarover als je zover bent !
eerst moet je weten hoe het gloeirelais werkt !. 1, de unit heeft een voeding ( de dikke draad die nu NAAR je trekknop loopt) 2, een "aan" signaal dat is de draad naar je kontact. en 3, een "stop" signaal van je startdraad (die naar de startmotor gaat) om de unit te vertellen dat je aan het starten bent , en dus niet wilt gloeien. en 4, als laatste een "klaar" signaal !, naar een lampje wat aan gaat als je gaat gloeien en uitgaat als het gloeien klaar is .
gloeien is voortaan een seconden kwestie en zo goed als automatisch ! , als het lampje uitgaat kun je starten. als je eerder gaat starten is de "stop" ervoor om de relais te vertellen dat het gloeien moet stoppen.
de MB100 is normaal een sleutel starter dus als je het contact uitdraait bedient het slot een luchtklepje wat de motor laat stoppen. dat klepje is lastig weer in ere te herstellen omdat je geen sleutelstarter hebt.
maar daar komt de kabel in actie . die moet je met enig fietsvernunft aan het handstoppertje verbinden.
meer daarover als je zover bent !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
Re: om616 vastgelopen...
Wat een gedetailleerde kennis........
voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets onderneem. Heb wel enige beperkte motorkennis.
Ben vandaag alles los aan het schroeven, sommige dingen zijn moeilijk te bereiken zeg!
Nu weer een vraag:
mijn idee is om de versnellingsbak aan de motor te laten zitten en dan vervolgens deze twee in eens eruit te halen, wel dmv het loshalen van de cardanas. is dit een juiste methode?
zijn er nog eventuele knelpunten waar ik alert op moet zijn, ivm schade maken?
Bedn erg benieuwd naar jullie ideeen of antwoorden
al bedankt tot dusver,
groet
Laurens
voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets onderneem. Heb wel enige beperkte motorkennis.
Ben vandaag alles los aan het schroeven, sommige dingen zijn moeilijk te bereiken zeg!
Nu weer een vraag:
mijn idee is om de versnellingsbak aan de motor te laten zitten en dan vervolgens deze twee in eens eruit te halen, wel dmv het loshalen van de cardanas. is dit een juiste methode?
zijn er nog eventuele knelpunten waar ik alert op moet zijn, ivm schade maken?
Bedn erg benieuwd naar jullie ideeen of antwoorden
al bedankt tot dusver,
groet
Laurens
begrijpen is geen weten
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: om616 vastgelopen...
de versnellingsbak kan niet aan het blok blijven omdat je met het blok nogal een sprong moet maken over de traverse.
dan moet je het blok flink voorover laten hellen om met de vliegwielflens over die hindernis te komen.
je kan de bak er als eerste uit schroeven omdat het motorblok mooi rechtop blijft staan op zijn steunen.
let ook goed op dat je de draden van je sensoren netjes loskrijgt. en allereerst de stroom van de starter af .. dus accu los !.
dan moet je het blok flink voorover laten hellen om met de vliegwielflens over die hindernis te komen.
je kan de bak er als eerste uit schroeven omdat het motorblok mooi rechtop blijft staan op zijn steunen.
let ook goed op dat je de draden van je sensoren netjes loskrijgt. en allereerst de stroom van de starter af .. dus accu los !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
Re: om616 vastgelopen...
Wederom bedankt DVIII,
ben meteen gaan kijken, en klopt wat je zegt.
Mijn gedachte ging ervanuit dat het nogal een hele precieze klus is om de versnellingsbak weer aan de motor te bevestigen, dus vandaar dat ik het buiten de auto wilde doen.Maar, ga jouw raad opvolgen, klusje voor morgen.
Ik kwam bij het losdraaien de genoemde sensoren tegen en netjes losgemaakt, maar ook een olie gevulde kabel die van achter, tusssen de versnellingsbak en de motor rechts naar voren komt. Kan het kwaad deze los te maken en zo ja, waar?
Ik loop nu even vooruit op de feiten, maar is het echt zo 'simpel' als het tot nu toe lijkt? Want voel me vrij zeker dat dit mij( met enige ondersteuning in de vorm van kennis) vlot gaat lukken,maar ken ook momenten van paniek,daar ik alles wel kan begrijpen maar nog niet weet.
groet
laurens
ben meteen gaan kijken, en klopt wat je zegt.
Mijn gedachte ging ervanuit dat het nogal een hele precieze klus is om de versnellingsbak weer aan de motor te bevestigen, dus vandaar dat ik het buiten de auto wilde doen.Maar, ga jouw raad opvolgen, klusje voor morgen.
Ik kwam bij het losdraaien de genoemde sensoren tegen en netjes losgemaakt, maar ook een olie gevulde kabel die van achter, tusssen de versnellingsbak en de motor rechts naar voren komt. Kan het kwaad deze los te maken en zo ja, waar?
Ik loop nu even vooruit op de feiten, maar is het echt zo 'simpel' als het tot nu toe lijkt? Want voel me vrij zeker dat dit mij( met enige ondersteuning in de vorm van kennis) vlot gaat lukken,maar ken ook momenten van paniek,daar ik alles wel kan begrijpen maar nog niet weet.
groet
laurens
begrijpen is geen weten
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: uit- en inbouw OM616
Hoi,
Olie gevulde kabel?
Is dat niet de kabel die na je snelheidsmeter loopt?
Zo ja dan kan ie er af.
Groet Anton
Olie gevulde kabel?
Is dat niet de kabel die na je snelheidsmeter loopt?
Zo ja dan kan ie er af.
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: uit- en inbouw OM616
bij het samenbouwen zet je eerst de versnellingsbak er even op om te passen , om de twee delen daarna één voor één te monteren.
de oliegevulde kabel is inderdaad de tellerkabel. die is in jou geval geborgt met een klein boutje M6 aan de zij/achterkant van de bak . draai je die eruit dan plopt de kabel er zo uit . die olievulling is maar half waar.. nl. de insteek zit precies op de hoogte van het olieniveau van je versnellingsbak. daar kan wat olie uitlopen maar dat is dan maar tijdelijk (
)
de oliegevulde kabel is inderdaad de tellerkabel. die is in jou geval geborgt met een klein boutje M6 aan de zij/achterkant van de bak . draai je die eruit dan plopt de kabel er zo uit . die olievulling is maar half waar.. nl. de insteek zit precies op de hoogte van het olieniveau van je versnellingsbak. daar kan wat olie uitlopen maar dat is dan maar tijdelijk (

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
Re: uit- en inbouw OM616
beste mensen,
mijn reactie bleef even uit, omdat mijn computer geinfecteerd was met een virus.
Maar ik heb niet stil gezeten, motor zit erin is bijna aangesloten, maar heb een aan tal knelpunten.
-waar sluit ik de smalle olieleiding van de olieluchtfilter (rechts bovenop) op de motor aan?
-er hangen 4 afzonderlijke draden aan de motor ter hoogte van de bougies, hoe en waar sluit ik die op aan.(misschien het gloeirelais)
-hoe sluit ik de de start motor terug aan, deze is nieuw dus durf ik geen risicos te nemen
-wat is de beste methode om het gas pedaal zonder stangen systeem aan de motor te verbinden?
-en graag uitleg over de trek-duw kabel bevestiging
heel wat vragen.....
groet,
laurens
mijn reactie bleef even uit, omdat mijn computer geinfecteerd was met een virus.
Maar ik heb niet stil gezeten, motor zit erin is bijna aangesloten, maar heb een aan tal knelpunten.
-waar sluit ik de smalle olieleiding van de olieluchtfilter (rechts bovenop) op de motor aan?
-er hangen 4 afzonderlijke draden aan de motor ter hoogte van de bougies, hoe en waar sluit ik die op aan.(misschien het gloeirelais)
-hoe sluit ik de de start motor terug aan, deze is nieuw dus durf ik geen risicos te nemen
-wat is de beste methode om het gas pedaal zonder stangen systeem aan de motor te verbinden?
-en graag uitleg over de trek-duw kabel bevestiging
heel wat vragen.....
groet,
laurens
begrijpen is geen weten
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: uit- en inbouw OM616
na een lange tijd, maar je bent dus al een stuk verder ! . welke slang bedoel je , bij de oude motor zat er een vacuum slang en een carter ontluchting dus maak eens een foto . de draden bij de gloeibougies , zijn dat de oude draden of de nieuwe ? de nieuwe draden gaan van elke gloeier apart naar de relais , die heeft daar ook vier aansluitingen voor.
de oude draad(en) was een serie van gloeiers die een keten vormden, en dat is nu komen te vervallen.
op de startmotor sluit je eerst met de dikke draad aan. en dan kan je het startcontact weer gewoon aansluiten op de oude draad. die dunne dus. in mijn eerste verhaal heb ik beschreven hoe je de trekstarter kan gebruiken. vergeet niet een draad van je startkontact naar je gloeirelais te trekken . lees het nog maar eens na. voor je gaspedaal veranderd er weinig . op je oude motor ging de stang van je pedaal naar een winkelhaak op het eind van je kleppendeksel die met het andere been de pomp bediende. je mist waarschijnlijk die winkelhaak, maar die kan je misschien van het oude blok afhalen.
verder zal je wat foto's moeten plaatsen met steeds één vraag erbij . dat maakt het beantwoorden helder.
de oude draad(en) was een serie van gloeiers die een keten vormden, en dat is nu komen te vervallen.
op de startmotor sluit je eerst met de dikke draad aan. en dan kan je het startcontact weer gewoon aansluiten op de oude draad. die dunne dus. in mijn eerste verhaal heb ik beschreven hoe je de trekstarter kan gebruiken. vergeet niet een draad van je startkontact naar je gloeirelais te trekken . lees het nog maar eens na. voor je gaspedaal veranderd er weinig . op je oude motor ging de stang van je pedaal naar een winkelhaak op het eind van je kleppendeksel die met het andere been de pomp bediende. je mist waarschijnlijk die winkelhaak, maar die kan je misschien van het oude blok afhalen.
verder zal je wat foto's moeten plaatsen met steeds één vraag erbij . dat maakt het beantwoorden helder.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- paul snip
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
- Locatie: Nieuw Roden
- Contacteer:
Re: uit- en inbouw OM616
Ik heb precies dezelfde ombouw gedaan en rij al 5000 km zeer tevreden met deze setup.
Oliecarter en oliepomp heb je overgezet neem ik aan? Ik zou ook het kleppendeksel overzetten. De winkelhaak achterop je kleppendeksel moet je verbouwen om met een stang de brandstofpomp weer te bedienen. Als je 't nog niet voor mekaar hebt wil ik wel wat foto's maken. Het oliefilter van de oude motor kun je beter ook overzetten. Net als het oude uitlaatspruitstuk.
Gloeirelais is niet nodig. Je moet gewoon de 4 gloeibougies van die mb100 met dikke (6mm2) draad en oogjes doorverbinden. je kunt dan de originele draad die vanaf je trekstart knop komt weer gebruiken. Gewoon aansluiten op de achterste gloeibougie. 5 seconden de knop in de gloeistand houden en starten maar. (Dat was waarschijnlijk een minuut). De bedrading van de startmotor en dynamo past zo weer op de mb100 motor. Ook geen probleem dus.
Uitzetten doe je met de kabel die uit de trekstart knop komt. Deze kun je het beste verbinden met de handel op de brandstofpomp waarmee je de motor met de hand uit kunt zetten, "stop" staat hier op.
Let wel even op dat de fan van de mb 100 de radiateur niet raakt. Bij mij was er ruimte genoeg, maar ik heb ook al iemand gehoord waarbij dit niet paste.
Oliecarter en oliepomp heb je overgezet neem ik aan? Ik zou ook het kleppendeksel overzetten. De winkelhaak achterop je kleppendeksel moet je verbouwen om met een stang de brandstofpomp weer te bedienen. Als je 't nog niet voor mekaar hebt wil ik wel wat foto's maken. Het oliefilter van de oude motor kun je beter ook overzetten. Net als het oude uitlaatspruitstuk.
Gloeirelais is niet nodig. Je moet gewoon de 4 gloeibougies van die mb100 met dikke (6mm2) draad en oogjes doorverbinden. je kunt dan de originele draad die vanaf je trekstart knop komt weer gebruiken. Gewoon aansluiten op de achterste gloeibougie. 5 seconden de knop in de gloeistand houden en starten maar. (Dat was waarschijnlijk een minuut). De bedrading van de startmotor en dynamo past zo weer op de mb100 motor. Ook geen probleem dus.
Uitzetten doe je met de kabel die uit de trekstart knop komt. Deze kun je het beste verbinden met de handel op de brandstofpomp waarmee je de motor met de hand uit kunt zetten, "stop" staat hier op.
Let wel even op dat de fan van de mb 100 de radiateur niet raakt. Bij mij was er ruimte genoeg, maar ik heb ook al iemand gehoord waarbij dit niet paste.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
- Locatie: Hilversum (NH)
Re: uit- en inbouw OM616
Van die radiateur klopt, dat is bij mij gebeurd. Ik heb de gaten waar de radiateur in staat aan de onder kant iets uitgevijlt evenals de gaatjes in de stangetjes waarmee de grill en de radiateur aan elkaar zitten. Toen was er genoeg ruimte en met een nieuwe 'oude' radiateur erin werkte het geheel weer.
Mijn ombouw van 615 naar 616 (uit mb100) is zo goed als klaar op een paar kleine dingen na (wachtend op een pakking). Mijn ervaring is dat het vooral een hoop gepriegel is, maar wel goed te doen.
Ik kan eventueel ook wel wat foto's van een en ander sturen als er behoefte aan is.
Hartelijke groet.
Mijn ombouw van 615 naar 616 (uit mb100) is zo goed als klaar op een paar kleine dingen na (wachtend op een pakking). Mijn ervaring is dat het vooral een hoop gepriegel is, maar wel goed te doen.
Ik kan eventueel ook wel wat foto's van een en ander sturen als er behoefte aan is.
Hartelijke groet.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:28
Re: uit- en inbouw OM616
hallo allemaal,
ben al enige tijd klaar met de inbouw, maar heb door mijn onervarenheid heel wat stommiteieten begaan.
namelijk, ivm de locaties waar ik moest werken moest ik snel beslissingen maken, waaronder het besluit om de oude motor te snel weg te doen. Dus de oliecarter en oliepomp heb ik niet vervangen met als resultaat: te weinig speling op de as. Maar heeft iemand nog een oliecarter en/of opliepomp, of waar kan ik die bemachtigen?
Verder lekt de versnellingsbak bij het vliegwiel en licht het gloeilampje niet meer op.
Overigens wel een fijne motor, de top lig wel laag maar de acceleratie is een pak beter.
oja, nog iets, bij mijn achterwielen, in het midden van het wiel zit een plaat met verschillende bouten. ook daar lekt olie.wat is dit?
en heeft iemand nog een tip om de versnellingsbakolie te vervangen zonder zo n speciale pomp.
groet laurens
ben al enige tijd klaar met de inbouw, maar heb door mijn onervarenheid heel wat stommiteieten begaan.
namelijk, ivm de locaties waar ik moest werken moest ik snel beslissingen maken, waaronder het besluit om de oude motor te snel weg te doen. Dus de oliecarter en oliepomp heb ik niet vervangen met als resultaat: te weinig speling op de as. Maar heeft iemand nog een oliecarter en/of opliepomp, of waar kan ik die bemachtigen?
Verder lekt de versnellingsbak bij het vliegwiel en licht het gloeilampje niet meer op.
Overigens wel een fijne motor, de top lig wel laag maar de acceleratie is een pak beter.
oja, nog iets, bij mijn achterwielen, in het midden van het wiel zit een plaat met verschillende bouten. ook daar lekt olie.wat is dit?
en heeft iemand nog een tip om de versnellingsbakolie te vervangen zonder zo n speciale pomp.
groet laurens
begrijpen is geen weten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten