België: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Jef
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2010, 20:49

België: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Jef »

Hey,

ik ben nieuw hier en ben sinds 1 week trotse eigenaar van een 508d omgebouwd tot camper.
Nu heb je een c-rijbewijs nodig om die te besturen, hier in België kost dat al-in zo'n €1000.

Maar op internet heb ik al verschillende berichten gelezen over mensen die hun camionette/camper laten ombouwen naar een B-rijbewijs door de achtervering te veranderen... Nu vroeg ik me af of dit ook kan in België vermits ik de meeste info over Nederland gaat...

In belgie moet je een c-rijbewijs hebben vanaf +3500kg mtm. Mijn bus weegt ongeveer 4000... (precies weet ik nog niet maar als nodig laat ik hem eens wegen).

* Bespaar je op gewicht door de achtervering te veranderen of heeft gewicht er niets mee te maken?

* Als je hierdoor toch gewicht bespaard, hoeveel dan?

* Hoeveel kost zo'n aanpassing? Mss een c-rijbewijs halen makkelijker?

* zit ik er compleet naast? :-D

Alle sinds al bedankt voor de info!!


Jef
---=== MB508 - 1981 - OM314 ===---
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door vanhooltje »

Hallo Jef,

Ten eerste welkom hier op dit forum :D

Als het in belgie 1000 euro kost om je c te halen zou ik dit zeker doen.
Verandering aan je veren paket schiet je kwa gewicht niet veel mee op.
Als hij nu al 4000 kg weegt, zal je er nog eens 1000 af moeten krijgen.
Dit om nog laad vermogen te houden (500KG) en daar zit je zo weer overheen in de praktijk.
En 1000 kg sloop je niet ff van je camper, dat word een hele grote verbouwing dus veel meer kosten als de 1000 euro voor je c rijbewijs.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Admin »

Hallo Jef,

Welkom op het forum!

Het verminderen van gewicht is hier in België nog lastiger dan in Nederland. Àls het al lukt... Ze hanteren de onderstaande richtlijnen:

* MTM (Maximaal Toegelaten Massa) het maximum gewicht van het voertuig, bepaald in functie van de weerstand van het chassis en van de andere organen van het voertuig. De MTM kan men terugvinden op het Europees gelijkvormigheidattest (COC) of op het Belgisch Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG)
* Massa van het rijklare voertuig (de Tarra): het gewicht van het gecarrosseerd voertuig met koelvloeistof, smeerolie, brandstof, gereedschap en reservewiel. Bij kampeerauto's komt daar ook nog de binneninrichting bij en het gewicht van de tanks voor drinkwater en gas, die voor 90% moeten gevuld zijn.
* Specifiek voor kampeerauto's hanteert men ook nog het begrip "conventionele massa", dat is het aantal zitplaatsen, die van de bestuurder inbegrepen, vermenigvuldigd met 75.
* De massa van het rijklare voertuig en de conventionele massa worden samengeteld om de "massa van de additionele belasting" te berekenen, met andere woorden om het laadvermogen, het gewicht dat de wagen nog mag laden te berekenen.

Dit alles vindt men terug in de formule:
Laadvermogen (Massa van de additionele belasting) = MTM - {Tarra + (75 x A)} waarbij A staat voor het aantal zitplaatsen.
De additionele massa kan ook de optionele uitrusting bevatten zoals fietsendragers, zonneluifels, airco enz.


Je hebt dus kans dat je, als ze bij de FOD Mobiliteit een nieuw PVG afgeven, van de Technische Keuring een Identificatieverslag krijgt voor 0+1. Kun je fijn in je eentje op vakantie...

Als je een rijschool kent die je voor € 1000 aan een rijbewijs C (C1 is al voldoende tot 7.5 t) helpt, zou ik dat meteen doen.
Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door jeroenz »

in nederland ben je rond de 2000 euro verder als alles in 1 keer goed gaat. Heb je de rest van je leven plezier van. Heb ik ook gedaan

Zeker doen
(en bespaar jezelf de administratieve rompslomp waar je niks voor terug krijgt)
Paul

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Paul »

Ik lees hier zo vaak dat het allemaal maar beter is om je C rijbewijs te halen, ik weet niet hoe jullie allemaal in je centen zitten maar €2000 x 2 (of rijdt jullie vrouw/vriendin nooit?) is zo ongeveer €2000 meer als dat mijn bus gekost heeft..

Het klinkt vaak zo makkelijk, maar het is vaak zulke onzin :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Leo »

Paul schreef:Het klinkt vaak zo makkelijk, maar het is vaak zulke onzin :mrgreen:
Anderen betichten van onzin is hier niet gangbaar Paul.
Omdat jij toevallig in een goedkoop gebakkie rijdt en krap bij kas zit, betekent nog niet dat een C-rijbewijs voor niemand lonend is.
Dus voortaan gaarne even verder kijken dan je eigen situatie voordat je reageert.

Bvd.
Leo.
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door dereiziger »

Ik heb er ook lang over nagedacht , maar het halen van je C is veruit de beste oplossing denk ik .. geen gedoe met terugkeuren en iedere keer als je weg wilt te moeten opletten opdat je niet boven die 3500kg uitkomt .. het geeft veel meer rust .. en als extra pluspuntje leer je al die vergeten verkeersregels nog een keer :mrgreen:
Afbeelding
Jef
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2010, 20:49

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Jef »

Bedankt voor de vele en snelle antwoorden!

Het lijkt ons toch het makkelijkste te zijn dat ik gewoon mijn c ga halen, vermits onze kennis over auto en camper ombouwen (nog) niet groot is...

Om ff te melden , wij zijn ook low-budget maar mijn vriendin heeft geen rijbewijs ( en dat zal nog wel ff duren vermoed ik ), en het ziet er naar uit dat verbouwen, herkeuren en de kosten die daar allemaal bijkomen niet opwegen tegen 1000 euro...

ff ter info voor in België een c te halen :

856 euro voor de verplichte 8 uur praktijkles
20 euro voor het theorieboek
52 euro medische keuring ministerie van verkeer
30 euro oogarts ( ongeveer,ben nog niet geweest )
15 euro theorie examen
45 euro praktijk examen

dit alles komt op 1018 euro MAAR :

-125 euro opleidingcheques voor elke werknemer in België
- 20 euro geld terug mutualiteit oogarts ( nog niet terug gekregen,wegens nog niet geweest )

TOTAAL : € 873,00 ( als ik er van de eerste keer door ben natuurlijk:-) )



Jef

en nog eens bedankt voor de info!
Laatst gewijzigd door Jef op 14 mar 2010, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
---=== MB508 - 1981 - OM314 ===---
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door dereiziger »

En het C is als beroepsopleiding . tenminste hier in nederland aftrekbaar van de belasting ;)

mijn c koste me overigens 1700 euro bijna .. vorig jaar :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Admin »

Jef schreef: 52 euro medische keuring ministerie van verkeer
30 euro oogarts ( ongeveer,ben nog niet geweest )
20 euro geld terug mutualiteit oogarts ( nog niet terug gekregen,wegens nog niet geweest )
Je hebt toch gelukzakken :evil: Ik betaalde € 120 voor de complete keuring (verlenging voor weer 5 jaar) bij Provikmo in Herentals en krijg geen centiem terug van de Mutualiteit!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Jef
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2010, 20:49

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door Jef »

Admin schreef: Je hebt toch gelukzakken :evil: Ik betaalde € 120 voor de complete keuring (verlenging voor weer 5 jaar) bij Provikmo in Herentals en krijg geen centiem terug van de Mutualiteit!
Echt geluk is het niet, in Antwerpen kan je het ook laten doen bij 'Medimar' voor €103, die doen ook all-in medische keuringen. Vond dat wel duur dus heb ik zelf naar ministerie van verkeer gebeld voor meer inlichtingen en zo bleek dat als je het zelf doet ( zelf naar ministerie van verkeer gaan voor keuring + zelf oogarts regelen ) het goedkoper is!

Wie zoekt,die vindt! :D


Jef
---=== MB508 - 1981 - OM314 ===---
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Verlengde 508d met C-rijbewijs ombouwen naar B?

Bericht door jeroenz »

45 euro voor praktijk examen?? Neem je dan je eigen vrachtwagen mee?
daar kunnen we in Nederland nog wat van leren...
mijn examen van vorig jaar kostte rond de 320 euro's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast