Ventielen en bandenpositie vraag
-
Ventielen en bandenpositie vraag
Ik heb hier vaker gelezen over het nu van stalen ventielen.
Nu heb ik net 4 Michelin XCA Plus banden gevonden en wil die erop laten zetten, maar zij hadden geen stalen ventielen. Nu heb ik ze online gevonden, maar weet niet precies welke ik zou moeten bestellen.
Hebben jullie enig idee? http://www.easywheel.nl/products/person ... =75&#start
Zij verkopen trouwens ook hoge druk ventielen (zieonderaan), die zou ik eventueel ook kunnen gebruiken? Of zijn stalen toch nog beter?
Verder ben ik benieuwd wat jullie denken over de plaats van de banden. Ik heb namelijk 4 (20 jaar!) oude michelins die ik ga vervangen, verder heb ik 2 Goodyears uit 2006 en nog zo'n oude Michelin die niet zo sterk uitgedroogd is.
Sommige zeggen namelijk dat ik de beste banden voor moet zetten, dus dan zou ik de nieuwe Michelins voor zetten, maar dan heb ik achter 2 Goodyears en 2 Michelins, lijkt mij ook niet echt goed... wat denken jullie?
alvast bedankt voor de hulp!
Nu heb ik net 4 Michelin XCA Plus banden gevonden en wil die erop laten zetten, maar zij hadden geen stalen ventielen. Nu heb ik ze online gevonden, maar weet niet precies welke ik zou moeten bestellen.
Hebben jullie enig idee? http://www.easywheel.nl/products/person ... =75&#start
Zij verkopen trouwens ook hoge druk ventielen (zieonderaan), die zou ik eventueel ook kunnen gebruiken? Of zijn stalen toch nog beter?
Verder ben ik benieuwd wat jullie denken over de plaats van de banden. Ik heb namelijk 4 (20 jaar!) oude michelins die ik ga vervangen, verder heb ik 2 Goodyears uit 2006 en nog zo'n oude Michelin die niet zo sterk uitgedroogd is.
Sommige zeggen namelijk dat ik de beste banden voor moet zetten, dus dan zou ik de nieuwe Michelins voor zetten, maar dan heb ik achter 2 Goodyears en 2 Michelins, lijkt mij ook niet echt goed... wat denken jullie?
alvast bedankt voor de hulp!
- dereiziger
Re: Ventielen en bandenpositie vraag
Volgens mij is het zo dat je voor de APK iig. 4 gelijke banden op de trek-as moet hebben ..
correct me if I'm wronge :)
correct me if I'm wronge :)
- Anton
Hoi,
Wat die ventielen betreft neem stalen en van voldoende lengte.
Bij tubles banden zowie zo staal nemen want de rubberen worden er door de druk uitgedrukt met alle gevolgen.
Groet Anton
Wat die ventielen betreft neem stalen en van voldoende lengte.
Bij tubles banden zowie zo staal nemen want de rubberen worden er door de druk uitgedrukt met alle gevolgen.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
a) Haal bij een andere bandenboer metalen ventielen.
Degene die ook in vrachtwagenbanden doen, hebben ze zeker in huis.
Je moet echter wel de maat van het ventielgat weten, want die verschillen nogal.
b) Voor APK (versie2009) moeten dezelfde MAAT banden op 1 as zitten.
Er wordt dus niet gesproken over het merk of de mate van slijtage.
c) Persoonlijk zou ik geen oude en nieuwe banden op 1 as zetten ivm de omtreksnelheid en slijtage.
Maar persoonlijk zou ik op mijn vooras ook geen oude banden willen hebben.
Zou er dus nog 2 bijkopen, ben je weer een ton veilig onderweg.
Mvg, Leo.:D
Degene die ook in vrachtwagenbanden doen, hebben ze zeker in huis.
Je moet echter wel de maat van het ventielgat weten, want die verschillen nogal.
b) Voor APK (versie2009) moeten dezelfde MAAT banden op 1 as zitten.
Er wordt dus niet gesproken over het merk of de mate van slijtage.
c) Persoonlijk zou ik geen oude en nieuwe banden op 1 as zetten ivm de omtreksnelheid en slijtage.
Maar persoonlijk zou ik op mijn vooras ook geen oude banden willen hebben.
Zou er dus nog 2 bijkopen, ben je weer een ton veilig onderweg.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Lees ook even het topic dat ging over het monteren van 2 banden dubbellucht naast elkaar van verschillende slijtage/profieldiepte!!!!!
Dat leidt namelijk tot klapbanden en opvreten van de ene band.
Verder zou ik ook zeker voor ect nieuwe banden op de vooras gaan, en dan tegen de bandenboer zeggen dat je echt verse wil die ie nog moet bestellen,want dan zijn ze zeker pas een paar maanden oud, anders krijg je er een uit een magazijnen dat scheelt zo een jaar in leeftijd, en omdat de leeftijd bij een camper eerder de reden is van vervangen dan de slijtage scheelt het zo wer een jaar langer meegaan.
Frank
Dat leidt namelijk tot klapbanden en opvreten van de ene band.
Verder zou ik ook zeker voor ect nieuwe banden op de vooras gaan, en dan tegen de bandenboer zeggen dat je echt verse wil die ie nog moet bestellen,want dan zijn ze zeker pas een paar maanden oud, anders krijg je er een uit een magazijnen dat scheelt zo een jaar in leeftijd, en omdat de leeftijd bij een camper eerder de reden is van vervangen dan de slijtage scheelt het zo wer een jaar langer meegaan.
Frank
-
voor mij helemaal nieuw !!!!! rubber ventielen die niet deugen
. hoe kom je erop te vaak met de kapper gepraat ?
het zijn juist die stalen ventielen die gaan roesten en lekken !. als je metaal neemt, dan messing en als je slim bent luister je niet naar de kapper maar koop je meteen acht rubber ventielen , twee reserve. (ze worden volkswagen ventielen genoemt) (er zijn maar twee maten in de dusseldorfwereld groot en ...... )
vervang banden als je op pad gaat , als je eenmaal ergens langs een dure weg staat met hele dure takeldiensten ben je meteen genezen.

het zijn juist die stalen ventielen die gaan roesten en lekken !. als je metaal neemt, dan messing en als je slim bent luister je niet naar de kapper maar koop je meteen acht rubber ventielen , twee reserve. (ze worden volkswagen ventielen genoemt) (er zijn maar twee maten in de dusseldorfwereld groot en ...... )
vervang banden als je op pad gaat , als je eenmaal ergens langs een dure weg staat met hele dure takeldiensten ben je meteen genezen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
Je sarcastische reactie vind ik hier niet gepast Dave.
Ik hou dit forum liever gemoedelijk.
-Dit jaar 2 langzaam leeglopende voorbanden met de F40, beide door lekkende rubber ventielen op de velg. Was voor mij ook de eerste keer dat ik er last van had, maar 2 stuks binnen 5000km is wel errug toevallig.
-Kan best zijn dat een mercedesbusje slechts 1 maat ventielgat heeft, maar de (vrachtwagen)bandenboer had een paar verschillende maten liggen. Wel handig als topicstarter dan de juiste meeneemt.
-Voor zover ik me herinner heeft PaulV een paar banden verspeeld vanwege defecte rubber ventielen.
-Op Camperforum.nl hebben genoeg berichten gestaan over uitfloppende rubber ventieltjes + de bijbehorende schade om te gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid van de rubber versie.
-Als laatste vraag ik me af waarom topicstarter 8 rubber ventielen moet kopen voor 6 wielen. Gaan ze kapot ofzo?
Leo.
Ik hou dit forum liever gemoedelijk.
-Dit jaar 2 langzaam leeglopende voorbanden met de F40, beide door lekkende rubber ventielen op de velg. Was voor mij ook de eerste keer dat ik er last van had, maar 2 stuks binnen 5000km is wel errug toevallig.
-Kan best zijn dat een mercedesbusje slechts 1 maat ventielgat heeft, maar de (vrachtwagen)bandenboer had een paar verschillende maten liggen. Wel handig als topicstarter dan de juiste meeneemt.
-Voor zover ik me herinner heeft PaulV een paar banden verspeeld vanwege defecte rubber ventielen.
-Op Camperforum.nl hebben genoeg berichten gestaan over uitfloppende rubber ventieltjes + de bijbehorende schade om te gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid van de rubber versie.
-Als laatste vraag ik me af waarom topicstarter 8 rubber ventielen moet kopen voor 6 wielen. Gaan ze kapot ofzo?
Leo.
-
Ok allen bedankt voor deze input,
denk dus de 4 nieuwe banden achterop te zetten. Nog 2 nieuwe voor voor lijkt mij een beetje te veel van het goede, deze zijn 3,5 jaar uit en zien er goed uit.
Die stalen ventielen lijken allemaal dezelfde velggat te hebben: 11,5mm.
dus deze zal dan wel moeten passen lijkt mij: http://www.easywheel.nl/products/detail ... l&p_id=196
mvg,
Roderick
denk dus de 4 nieuwe banden achterop te zetten. Nog 2 nieuwe voor voor lijkt mij een beetje te veel van het goede, deze zijn 3,5 jaar uit en zien er goed uit.
Die stalen ventielen lijken allemaal dezelfde velggat te hebben: 11,5mm.
dus deze zal dan wel moeten passen lijkt mij: http://www.easywheel.nl/products/detail ... l&p_id=196
mvg,
Roderick
-
Ok ik ben te kort door de bocht gegaan. Maar als je ventiel lekt op de velg .... zit er roest aan je velg en ligt het niet aan het ventiel. waarom zes ? als het gaat lekken moet je om de velg te repareren eerst de oude ventiel eruit halen dan snij je die weg en monteer je een nieuwe (als de velg gedroogd is) voor de kosten hoef je het niet te laten.
- Rene
Ik vraag me af hoe je kan rijden met 20 jaar oude banden? Volgens .... geeft aan dat na een jaar of 7 er echt nieuwe op moeten.
Gr Rene
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Detlev
-
mwoh, vroeguh waren de banden beter ?
de eerste tien jaar in de garage telt niet voor vol ? ( ik koop soms brandweerbanden die na 10 jaar eraf moeten)
de eerste tien jaar in de garage telt niet voor vol ? ( ik koop soms brandweerbanden die na 10 jaar eraf moeten)
- Leo
- Site Admin
Nog ff over die ventielen Dave: Dat de mijne gingen lekken door roest was me wel duidelijk.
Maar dat is niet de reden dat men metalen ventielen wil hebben.
De rubber ventielen bij Camperforum schoten compleet uit de velg met als gevolg slingerende campers op de snelweg, banden totaal aan gort en wielkasten beschadigd.
Dat fyi.
Groetjes, Leo.
Maar dat is niet de reden dat men metalen ventielen wil hebben.
De rubber ventielen bij Camperforum schoten compleet uit de velg met als gevolg slingerende campers op de snelweg, banden totaal aan gort en wielkasten beschadigd.
Dat fyi.
Groetjes, Leo.
-
dat maakt een hoop duidelijk , zo'n achtergrond verhaal . maar gebruikten die bandenboeren dan de verkeerde tubeless ventielen ? . dat is denk ik goed voor een boel schadeclaim. ik zoek en vind ook de juiste ventielen , het zijn hele dikke extra dik volgens mijn bandenboer , zogenaamde volkswagen tubeless ventielen. als je die eruit blaast krijg je de nobelprijs .... voor weetiknietwat .
dus vertel , vertel
(het is natuurlijk erg leerzaam , en daar gaan we voor)
dus vertel , vertel
(het is natuurlijk erg leerzaam , en daar gaan we voor)
- paulv
Bij mij bleef het rubber keurig zitten, dus geen Nobelprijs, maar het aan gevulkaniseerde metalen ventielje liet los :mrgreen:
Misschien mag dat na een jaar of tien, maar het voelde niet lekker :oops: .
Mvg. Paul
Misschien mag dat na een jaar of tien, maar het voelde niet lekker :oops: .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
Dat er op die plastic dozen de verkeerde ventielen zaten is wel duidelijk.
Maar bewijs dat eens als het corpus delictus ergens ver in een Franse berm ligt?
Ik vermoed dat de meeste bandenboeren geen notie hebben hoe zwaar de meeste campers eigenlijk zijn.
En ff een rotopmerking die helaas wel de waarheid is: De bandenwisselaars in overall zijn meestal niet de aller slimsten. De enkele uitzondering bevestigt slechts de regel.
Enige opmerkingen die ik bij diverse bandenboeren heb moeten plaatsen:
"Ja ik wil die band gebalanceerd hebben en het interesseert me niet dat vrachtwagens dat niet doen. Ik ben camper en dat kreng loopt 125km/u"
"Ik wil er een nieuw ventiel in, want hij moet weer een jaar of 10 meekunnen. Nee, ik rij geen 2 ton per jaar met mijn camper."
"800 gram balanceerlood en jij wilt mij vertellen dat die band goed is?" (nieuwe toyo's)
"Ik wil Michelins ook al zijn die goedkopere banden volgens jou net zo goed" (nadat ik met nieuwe Toyo's van de weg gestuiterd was)
Op mijn knietjes onder de beschermkap van het balanceerapparaat doorkijkend: "Die band zit niet goed op de velg, hij slingert/danst" ... "Die nieuwe velg is nog krommer dan mijn oude"
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met bovenstaande ervaringen hoef je niet te verwachten dat zo'n bandenboer het juiste ventiel monteert.
Ik heb nu eindelijk een goede (vrachtwagen)bandenboer gevonden. Helaas heb ik ze de eerste 10 jaar niet meer nodig omdat ie nu rondom op verse 22,5" Michelins staat. Tegen de tijd dat ik ze nodig heb zal die vakman-monteur wel afgekeurd zijn op zijn rug.
Maar dit terzijde. 8)
Maar bewijs dat eens als het corpus delictus ergens ver in een Franse berm ligt?
Ik vermoed dat de meeste bandenboeren geen notie hebben hoe zwaar de meeste campers eigenlijk zijn.
En ff een rotopmerking die helaas wel de waarheid is: De bandenwisselaars in overall zijn meestal niet de aller slimsten. De enkele uitzondering bevestigt slechts de regel.
Enige opmerkingen die ik bij diverse bandenboeren heb moeten plaatsen:
"Ja ik wil die band gebalanceerd hebben en het interesseert me niet dat vrachtwagens dat niet doen. Ik ben camper en dat kreng loopt 125km/u"
"Ik wil er een nieuw ventiel in, want hij moet weer een jaar of 10 meekunnen. Nee, ik rij geen 2 ton per jaar met mijn camper."
"800 gram balanceerlood en jij wilt mij vertellen dat die band goed is?" (nieuwe toyo's)
"Ik wil Michelins ook al zijn die goedkopere banden volgens jou net zo goed" (nadat ik met nieuwe Toyo's van de weg gestuiterd was)
Op mijn knietjes onder de beschermkap van het balanceerapparaat doorkijkend: "Die band zit niet goed op de velg, hij slingert/danst" ... "Die nieuwe velg is nog krommer dan mijn oude"
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met bovenstaande ervaringen hoef je niet te verwachten dat zo'n bandenboer het juiste ventiel monteert.

Ik heb nu eindelijk een goede (vrachtwagen)bandenboer gevonden. Helaas heb ik ze de eerste 10 jaar niet meer nodig omdat ie nu rondom op verse 22,5" Michelins staat. Tegen de tijd dat ik ze nodig heb zal die vakman-monteur wel afgekeurd zijn op zijn rug.
Maar dit terzijde. 8)
- Bommes
- Contacteer:
Helaas erg herkenbaar leo..
De bandenboer die ik nu gevonden heb denkt gelukkig nog wel mee, doet zijn werk goed en netjes, en balanceerd gewoon tot het apparaat 0 aangeeft en stopt niet met balanceren bij een gram of 10 onbalans omdat het toch maar een bestelwagen is.
De bandenboer die ik nu gevonden heb denkt gelukkig nog wel mee, doet zijn werk goed en netjes, en balanceerd gewoon tot het apparaat 0 aangeeft en stopt niet met balanceren bij een gram of 10 onbalans omdat het toch maar een bestelwagen is.
-
Helaas vergaat het mij ook zo met die bandenboer: eerst gaat sr.met pensioen, vervolgens krijgt junior het aan zijn rug alleen de vaste werknemer is nu na tig jarig dienstverband immiddels bezig de Balkenende norm van 67 jaar te bereiken....
maar doet dat nog slechts een dag per week....dus nu is het bedrijf ook zo'n vestiging van een grote keten... :( :(
Frank

Frank