Geacht Forum.
Ben van plan om extra accu's aan te sluiten via 'n scheidingsrelais.
Op deze accu wil ik dan alle accessoires (radio e.d.) aansluiten.
De originele bedrading is compleet 12V ( ook startmotor e.d.)
Heb nu 'n origineel Hella-scheidingsrelais (no. 4RA 003 437-061) om de extra accu's aan te sluiten op de dynamo.
Het aansluiten lijkt me geen probleem, tot nu toe toe
Het probleem is de draaddikte.
De dynamo is 35Amp. (denk ik!!)
Qua draaddikte zegt men: 4 Amp. per mm2.
Dan 35/4= 9mm2 draad
Dus 10mm2 draad gebruiken, lijkt mij.
Maar nu? Op het relais zitten alleen schuifsteker (9,5mm) aansluitingen.
Heb overal gezocht naar schuifstekers (9,5mm) met 'n 10mm2 verbinding maar die zijn dus niet te vinden.
Het grootste wat verkrijgbaar is zijn de gele, en die gaan tot 6mm2
Hoe hebben anderen dat opgelost?
Het lijkt mij dat 'n Hella-relais (redelijk) algemeen gebruikt wordt.
Het relais is geschikt tot 70 Amp. Terwijl de max. aansluitmogelijkheid 6mm2 is. Beetje vreemd, lijkt mij.
Heb er over zitten denken om de 10mm2 draden direct op de relais-aansluiting te solderen, maar ben bang dat het relais-spoeltje de hitte niet kan verdragen.
Wie weet de oplossing om 10mm2 draad aan 'n schuifsteker(9,5mm) te verbinden?
B.V.D.
Peter van der Vlugt.
Scheidingsrelais Hella.
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais
Hallo Peter,
De dinamo laad normaal de startaccu en dan ook niet constant met 35A, want er zijn meestal ook andere verbruikers ingeschakeld.
Met het scheidingsrelais schakel je de huishoudaccu (parralel) aan de start accu op het monent dat de dinamo voldoende laad, het moment dat het laadstroomcontrolelampje uit gaat, en weer af zodra de motor/dinamo stopt.
Bij een laadstroom van 35 A voor alles tezamen is de laadstoom naar de huishoudaccu nooit 35 A, dus gewoon de gele stekertjes en 6 MM2 gebruiken.
Succes ermee en groeten Bert Steenhuis.
De dinamo laad normaal de startaccu en dan ook niet constant met 35A, want er zijn meestal ook andere verbruikers ingeschakeld.
Met het scheidingsrelais schakel je de huishoudaccu (parralel) aan de start accu op het monent dat de dinamo voldoende laad, het moment dat het laadstroomcontrolelampje uit gaat, en weer af zodra de motor/dinamo stopt.
Bij een laadstroom van 35 A voor alles tezamen is de laadstoom naar de huishoudaccu nooit 35 A, dus gewoon de gele stekertjes en 6 MM2 gebruiken.
Succes ermee en groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Scheidingsrelais Hella.
Beste Bert.
Ja, zo had ik het nog niet bekeken :oops:
Ik ging ervan uit dat als de startaccu vol is, en de h.h.accu 'leeg', dat dan de volle 35Amp. van de dynamo, via het relais, naar de h.h.accu gaat.
Maar zoals jij het uitlegt, kan ik inderdaad 6mm2 draad gebruiken.
Blijf het overigens wel vreemd vinden dat op 'n 70Amp. relais de max. aansluitmogelijkheid 6mm2 is, maar die 70Amp. is voor mij toch niet interresant/haalbaar.
Bedenk net dat ik wel 'n rode draad ga trekken van relais naar h.h.accu.
Dan valt het niet zo op als Ãe begint te gloeien.
Mocht het dan toch nog mis gaan, lees je het wel in de krant.
"BRANDWEERWAGEN UITGEBRAND" :D :?
Oké, nu weer serieus.
Bedankt voor je uitleg.
Peter van der Vlugt.
Ja, zo had ik het nog niet bekeken :oops:
Ik ging ervan uit dat als de startaccu vol is, en de h.h.accu 'leeg', dat dan de volle 35Amp. van de dynamo, via het relais, naar de h.h.accu gaat.
Maar zoals jij het uitlegt, kan ik inderdaad 6mm2 draad gebruiken.
Blijf het overigens wel vreemd vinden dat op 'n 70Amp. relais de max. aansluitmogelijkheid 6mm2 is, maar die 70Amp. is voor mij toch niet interresant/haalbaar.
Bedenk net dat ik wel 'n rode draad ga trekken van relais naar h.h.accu.
Dan valt het niet zo op als Ãe begint te gloeien.
Mocht het dan toch nog mis gaan, lees je het wel in de krant.
"BRANDWEERWAGEN UITGEBRAND" :D :?
Oké, nu weer serieus.
Bedankt voor je uitleg.
Peter van der Vlugt.
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re; Scheidings relais.
Hallo Peter,
Nog even een reactie, waarom Hella dit zo doet is mij niet duidelijk, ik heb oder tussen even bij mijn 508 gekeken, ik heb een Boch relais van 75 A en die heeft aansluitingen met 5 mm boutjes waaronder je een kabelschoentje kunt bevestigen.
Die Amp. hebben voor de fabrikant voornamelijk te maken met de relaiskontakten, maar het blijft toch wat vreemd, maar zo als eerder gezegd 6mm2 is ruim voldoede, ik zou er direct bij de huishoudaccu wel een(zwevende) zekering van 35 A tussen zetten, daarmee voorkom je dat er een enorme start stroom gaat lopen als er iets fout gaat, relais defekt o.i.d. vanuit de huishoudaccu, tezij je de auto bij brand met foto in de krant wilt.
Groeten Bert Steenhuis.
Nog even een reactie, waarom Hella dit zo doet is mij niet duidelijk, ik heb oder tussen even bij mijn 508 gekeken, ik heb een Boch relais van 75 A en die heeft aansluitingen met 5 mm boutjes waaronder je een kabelschoentje kunt bevestigen.
Die Amp. hebben voor de fabrikant voornamelijk te maken met de relaiskontakten, maar het blijft toch wat vreemd, maar zo als eerder gezegd 6mm2 is ruim voldoede, ik zou er direct bij de huishoudaccu wel een(zwevende) zekering van 35 A tussen zetten, daarmee voorkom je dat er een enorme start stroom gaat lopen als er iets fout gaat, relais defekt o.i.d. vanuit de huishoudaccu, tezij je de auto bij brand met foto in de krant wilt.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Scheidingsrelais Hella
Hallo Bert.
Volgens het schema van Hella moest er inderdaad 'n zekering tussen van 50Amp, tussen startaccu en relais.
Kan dat inderdaad wel aanpassen door er 'n 35Amp. zekering tussen te zetten.
Better safe than sorry, zoals de Duitsers zeggen.
Hoewel 'n foto in de krant ook wel iets heeft, zijn ze meestal zwart/wit.
Dan komt die rode kleur niet echt tot z'n recht, dus zie ik daar toch maar liever van af.
Bedankt voor de informatie.
Peter.
Volgens het schema van Hella moest er inderdaad 'n zekering tussen van 50Amp, tussen startaccu en relais.
Kan dat inderdaad wel aanpassen door er 'n 35Amp. zekering tussen te zetten.
Better safe than sorry, zoals de Duitsers zeggen.
Hoewel 'n foto in de krant ook wel iets heeft, zijn ze meestal zwart/wit.
Dan komt die rode kleur niet echt tot z'n recht, dus zie ik daar toch maar liever van af.
Bedankt voor de informatie.
Peter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten