Uw motor is een luchthapper
Het originele artikel komt uit het februari 1963 nummer van
het blad VW, voor hen die ‘Vooruit Willen’. De tekst is, waar
nodig, aangepast aan de huidige tijd.
We herinneren het ons nog wel van de schoolbanken: een spiritus-
of ander vlammetje doofde onder een glazen stolp, zodra
de zuurstof uit de lucht was opgebruikt. Zuurstof bevordert de
verbranding heet dat, populair uitgedrukt. Meer wetenschappelijk
zegt men dat zo: “verbranding is een chemisch proces
waarbij zuurstof gebonden wordt onder grote warmteontwikkeling”.
Zodra alle aanwezige zuurstof gebonden is aan de “te
verbranden” stof, is een verdere verbranding onmogelijk.
Hierop berusten diverse voorwerpen, zoals afsluitbare asbakjes
in auto’s sigarendovers etc. uw motor die zich intensief met
verbranding van benzine bezig houdt, heeft daarvoor veel
zuurstof nodig. Hij betrekt die uit de lucht, die, zoals men
weet voor ca. 23 gewichtsprocent uit zuurstof bestaat en voor
de rest bijna geheel uit stikstof. Om 1 kg benzine te verbranden
is 3,5 kg zuurstof nodig, dat wil zeggen de hoeveelheid
die aanwezig is in ca 15kg, of rond 15.000 liter lucht op
zeeniveau. Voor elke liter benzine heeft de motor dus ca
11.0000 liter lucht nodig, dat wil zeggen dat hij, als u met
flinke snelheid rijdt, ca 25 liter lucht per seconde aanzuigt.
Dat is een behoorlijke ademhaling! De gemiddelde mens verbruikt
ca. 15 liter per minuut.
Het luchtfilterMen zal inzien, dat een zo grote hoeveelheid lucht per seconde
met een aanzienlijk kracht en snelheid de carburateur passeert,
zodat alle ongerechtigheden die in d lucht kunnen
zweven, de motor zouden worden ingezogen, indien de lucht niet
gefilterd werd. Over die ongerechtigheden moet men niet te
licht denken. Allerlei afvalstoffen, afkomstig van industrie
en woonhuis schoorstenen, uitlaatpijpen van motorvoertuigen,
van bomen en planten, slijtagedeeltjes van allerlei aard, alle
in fijn verdeelde toestand, worden door de atmosfeer meegevoerd.
Talloze van die deeltjes zijn met het blote oog niet of
nauwelijks zichtbaar, maar zouden, onder de microscoop bekeken,
scherpe kanten vertonen. Als zulke nietige deeltjes zich
tussen zuiger en cilinderwand nestelen, werken ze ondanks hun
kleinheid toch als een schuurmiddel, dus verhogen de slijtage
van de bewegende delen van de motor. Het is de taak van het
luchtfilter de aangezogen lucht te reinigen. Dat dit niet een
overbodige maatregel is, kunt u waarnemen bij de reinigingsbeurt
van het luchtfilter. Op een schone asfaltweg in de vrije
natuur zuigt een middenklasse auto nog 0,1 gram per 100 km
aan. Dat lijkt niet veel, maar stofdeeltjes wegen niet veel,
zodat dit gewicht nog ontelbare stofjes betekent. Op een droge
landweg is de aangezogen hoeveelheid stofkorrels wel honderd
keer zo groot. In de nabijheid van de kust bestaat de luchtverontreiniging
voor een aanzienlijk gedeelte uit fijn verdeeld
zand, evenals op zandwegen, d.w.z. uit deeltjes met een
sterk verwoestende invloed als ze in de motor terecht komen.
Een luchtfilter, maar dan ook een voortdurend goed onderhouden
luchtfilter, is dus zonder overdrijving gezegd, van vitaal
belang voor de motor. Voor het behoud van de motor wel te
verstaan, niet voor de werking van de motor; daarvoor betekent
het filter zelfs enige belasting, omdat de ‘ademhaling’ er
enigszins door geremd wordt.
De motor zuigt dus de grote hoeveelheid lucht die hij nodig
heeft aan, door het luchtfilter heen. Hij is bovenop de carburateur
gemonteerd – die grote ronde blikken doos – waarin
zich, zoals men weet, een kwart liter motorolie SAE 20 moet
bevinden. Een merkteken geeft het vereiste olieniveau aan.
Voor een goede werking van het filter is olievulling precies
tot aan het merkteken van belang. De aangezogen lucht blaast
namelijk met kracht over het olieoppervlak en slingert oliedeeltjes
omhoog naar een in het bovendeel van het filter
aanwezig metalen vlechtwerk, waar doorheen de lucht moet
passeren. In dit met olie bevochtigde vlechtwerk worden in de
lucht zwevende ongerechtigheden opgevangen, waarna ze met weer
neerdruipende olie worden meegenomen naar het onderste deel
van het filter. Het vlechtwerk wordt dus voortdurend weer door
de olie schoongewassen; stof en vuil verzamelen zich in het
onderste deel van het luchtfilter, waar het een bezinksel
vormt. Een dergelijk filter kan aanzienlijke hoeveelheden stof
opnemen: aan gewicht ongeveer zoveel als de olievulling weegt,
d.w.z. ongeveer 200 gram.
Het oliebadluchtfilter moet in normale gevallen na elke 5.000
km worden gereinigd. Wie veel over stoffige wegen rijdt doet
goed eerder toto reiniging over te gaan en wel uiterlijk
wanneer het filter zoveel stof heeft opgevangen, dat boven het
bezinksel in het onderste deel geen olie meer staat.
Voor het schoonmaken moet het filter van de carburateur verwijderd,
en boven- en onderdeel van elkaar gescheiden worden.
De vuile olie in het onderste deel wordt door verse motorolie
SAE 20 vervangen en het vlechtwerk in het bovendeel zorgvuldig
uitgespoeld, b.v. met wasbenzine, en daarna behoorlijk gedroogd
door uitslaan.
Ahum, bij ons is dit natuurlijk dieselolie ipv wasbenzine.
Henk Grootaarts (TC-lid)
Luchtfilters uitleg uit 1963, gevonden op internet
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Luchtfilters uitleg uit 1963, gevonden op internet
Da's toevallig, zaterdag net gedaan!
Peter
Peter
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: Luchtfilters uitleg uit 1963, gevonden op internet
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe een olie filter werkte.
Want de lucht gaat geneens door de olie.
Leuk om te lezen, nu weet ik het.
Binnenkort is mijn luchtfilter ook weer aan de beurt met alle andere filters.
Groeten Berthil.
Want de lucht gaat geneens door de olie.
Leuk om te lezen, nu weet ik het.
Binnenkort is mijn luchtfilter ook weer aan de beurt met alle andere filters.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Luchtfilters uitleg uit 1963, gevonden op internet
en nog een tip ! verwen je oliebad niet met meer olie dan het rode gedeelte of het rode streepje. te veel vullen en de motor gaat snoepen van die lekkere olie en je krijgt hem niet meer uit :twisted:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten