Trillen met remmen 609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Grenzgenger
Contacteer:

Trillen met remmen 609

Bericht door Grenzgenger »

Afgelopen weekend voor de eerste keer met de 609 weggeweest.

Alles beviel best op een ding na, de auto trilt met remmen. Ik heb eerder hier nooit last van gehad.

Vorige week heb ik de velgen gespoten en nadat ik deze weer gemonteerd had begonnen deze problemen. Onder de 50 km/h merk ik er niets van, het beste merk ik dit als je van een hogere snelheid moet stoppen. De hele auto trilt dan best wel hevig.

Vanochtend de voorwielen er vanaf gehaald om de schijven te inspecteren. Ik kan hier echter niets aan ontdekken, wat ik zo kan meten zit er minder dan 5/100 mm afwijking in. De dikte van de schijf is bij een nieuw exemplaar 30 mm en ik meet bij die van mij 29,9 mm, ook in nieuwstaat dus. De voering van de remblokken is zeker nog 15 mm dik.

Begin mij nu af te vragen of het probleem niet zit in een remtrommel achter? Bij het monteren van alle wielen heb ik de moeren netjes kruislings aangetrokken.

Iemand een idee wat dit trillen veroorzaakt?

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Anton

Re: Trillen met remmen 609

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik denk dat je toch moet denken aan een niet meer ronde remtrommel.
Uitdraaien ben ik geen voorstander van ze worden alleen maar dunner en gaan nog eerder krom.

De meningen zijn verdeeld.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Trilt je stuur ook heftig tijdens het remmen?
Zo niet dan zou ik ook denken dat het achter zit.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grenzgenger
Contacteer:

Hallo, ik heb geen trillen in het stuur dus ben ik het ook maar achter gaan zoeken.

Net een proefritje gemaakt van 3 km en het viel mij bij thuiskomst op dat de linkerachtervelg lauw was en de rechterachtervelg is koud. Omdat de velgen fris gespoten zijn viel het mij ook op dat de linkerkant zwarter was dan de rechterkant. Ga dus de linkerkant maar eens uit elkaar halen en kijken of ik iets kan zien of meten...!

Groet Marcel.
DVIII

Bericht door DVIII »

ik zou het eerst zoeken in de reinheid van de vlakken tussen de velgen onderling en de binnenvelg en de naaf.
ook is een controle van de aantrekkracht van de bouten met een momentsleutel niet altijd overbodig. zet ze dus eerst eens met 900 Nm vast en vernieuw eventueel de conische veerringen. vuil en roest op de moeren en bouten beinvloedden de aanzetmomenten negatief.
als je de wielbouten met een stuk pijp hebt aangedraait is dat in elk geval niet de goede methode.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Is mogelijke verf op de pasvlakken een mogelijke oorzaak, wel om op te letten voor extra natrekken lijkt me.

Frank
bancras

Bericht door bancras »

900 Nm ??? De wielbouten zijn M14, en moeten volgens Mercedes met 170 Nm worden vastgezet.
En een te dikke verflaag op de pasvlakken van de wielen moet altijd vermeden worden. Ik heb het meegemaakt dat na een serie remproeven, waarbij de trommels erg heet werden, de wielen ineens van de as liepen. Door de warmte werd de verf zacht en door de speling liepen de bouten los.
Als het trillen is ontstaan na het demonteren en weer monteren van de wielen zou ik eerst de wielen nog eens losnemen en na controle in een andere stand weer vastzetten.
Als het trillen zich blijft voordoen dan helpt vaak het afschuinen van het begin van de oplopende remschoen; dat is het stukje remvoering dat de meeste zelfbekrachtiging veroorzaakt. Maar in dit geval met een nog vrij nieuwe auto zal dit niet nodig zijn.
Succes er mee, Marcel. Groeten, Bob.
DVIII

Bericht door DVIII »

Ah excuus, 210 Nm of 21 kilogrammeter (de 17 kg is wat aan de lage kant)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grenzgenger
Contacteer:

Ik ga vanmiddag de trommels achter inspecteren. Ik heb alle wielen alleen aan de buitenzijde gespoten, wel heb ik de naven opnieuw zwart gemaakt maar op de pasvlakken is amper verf gekomen.

Het enigste wat ik fout gedaan zou kunnen hebben is het volgende. Om de achterwielen te spuiten heb ik het buitenste wiel eraf gehaald en het binnenste wiel weer provisorisch vastgezet met 2 moeren incl. de conische onderlegringen. Vervolgens de auto weer van de krik laten zakken zodat ik de met andere zijde hetzelfde kon doen. Had ik het binnenste wiel misschien met alle 6 de moeren moeten vastzetten? Ik wil hierbij benadrukken dat de auto niet verplaatst is in deze situatie.

Ik hoop dat ik de trommels er makkelijk vanaf krijg en of er iets aan te ontdekken valt. Mocht de trommel niet meer zuiver rond zijn moet je dit toch kunnen meten? Ik heb in ieder geval een schuifmaat die tot 32 cm doorsnede kan meten!

Groet Marcel.

P.S. Een oplettende lezer zal zien dat het voorwiel geen balanceerlood heeft, dat zit er echter wel weer op. Ik heb het lood aangetekend en verwijderd voor het spuiten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bancras

Bericht door bancras »

Marcel,
als je nog niet bent begonnen met demonteren zou ik je aanraden om nog even het volgende te doen: as opkrikken en dan met de hand de wielen ronddraaien terwijl je de handrem 1 of 2 tandjes hebt aangetrokken waardoor de voering licht schurend tegen de trommel loopt. Vergelijk links en rechts met elkaar. Een klein verschil over de omtrek zul je altijd hebben. Als je dit doet met gemonteerde wielen en ook nog eens zonder wielen weet je meteen of de trommel door de montage van de wielen wordt kromgetrokken.
Om te weten of de trilling uit de vooras of achteras komt had je ook eens alleen met de handrem kunnen remmen.
Door de wielen met twee moeren vast te zetten, zonder er mee te rijden, worden de trommels echt niet krom. Die zijn van stevig gietijzer gemaakt.
Als je de trommels toch hebt gedemonteerd dan raad ik je aan om de eerste paar mm van de remschoen (in draairichting gezien) schuin af te vijlen. Dit begin van de remschoen is vaak de oorzaak van het happen (blokkeren) van de rem.
Trouwens, je auto is wel erg mooi geworden! Groeten, Bob.
Grenzgenger
Contacteer:

Bedankt voor het compliment Bob!

Ik had nog niets los gehaald dus ik ben eerst een proefrit gaan maken en gaan remmen op de handrem. Het blijkt dus inderdaad in de achteras te zitten. De auto vervolgens opgebokt en het probleem zit in het linkerachterwiel wat ik eigenlijk al verwachtte omdat hier meer remstof zat dan de andere kant. Zonder dat de handrem is aangetrokken loopt een kant al lichtjes aan. Ik heb het wiel eraf gehaald en het lijkt nu minder te zijn. Ik heb de raakvlakken goed schoongemaakt en wil dan het wiel weer monteren en een proefrit gaan maken. Mocht het probleem dan nog zijn moet de trommel eraf voor inspectie. Morgenvroeg ga ik weer verder!

Groet Marcel.

P.S. Niets bijzonders op tv dus toch maar even verder gegaan. Alles weer netjes gemonteerd en daarna een proefrit gemaakt. Wat blijkt, het trillen is voor 95% verdwenen! Ik voel nog heel lichtjes wat vibreren met remmen maar dit is verwaarloosbaar, daar ga ik geen remtrommels voor demonteren. Wat het nu geweest is weet ik eigenlijk nog steeds niet, toch een beetje verf dat op de trommel is gekomen?

Ben bij dat het is opgelost, iedereen bedankt! Kan ik verder met 2 andere klusjes, een startmotor die af en toe alleen maar klikt en een stopmagneet die de motor net niet helemaal laat afslaan....
Plaats reactie