Goed alternatief voor 6.00 x R16
- paul snip
- Contacteer:
Goed alternatief voor 6.00 x R16
De maat 6.00 X R16 is niet zo makkelijk meer te krijgen kwam ik achter. Een goed alternatief is de maat 205/80 R16, of 205 R16 (is hetzelfde).
Deze banden zijn qua diameter ietsje groter. Hooguit een centimeter. De totale breedte is maar nauwelijks breder. Het loopvlak is ca 2,5centimeter breder. Lijkt mij alleen maar een voordeel op zachte ondergrond.
Ik heb nu Minerva RF 07 in deze maat op de vooras liggen. Dat rijdt prima. Dit zijn eigenlijk banden voor een 4x4. Het profiel is niet extreem grof. Binnenkort komen deze ook op de achteras te liggen. Ik heb al even gekeken. En ze hebben ruimte genoeg onderling. Er zit onbelast nog ca 8 cm tussen de wangen. Belast raken ze elkaar dus niet! Draagvemogen is 104 van deze banden (was standaard 103). Snelheidscategorie is S. Volgens mij 160 km per uur. In ieder geval hoger dan de N banden die er onder zaten.
Prijs van deze bandjes was 75 euro. Maar er is in deze maat aanbod genoeg. Kijk maar op www.autobandenmarkt.nl bijvoorbeeld. Vanaf 65 euro plusminus.
Deze banden zijn qua diameter ietsje groter. Hooguit een centimeter. De totale breedte is maar nauwelijks breder. Het loopvlak is ca 2,5centimeter breder. Lijkt mij alleen maar een voordeel op zachte ondergrond.
Ik heb nu Minerva RF 07 in deze maat op de vooras liggen. Dat rijdt prima. Dit zijn eigenlijk banden voor een 4x4. Het profiel is niet extreem grof. Binnenkort komen deze ook op de achteras te liggen. Ik heb al even gekeken. En ze hebben ruimte genoeg onderling. Er zit onbelast nog ca 8 cm tussen de wangen. Belast raken ze elkaar dus niet! Draagvemogen is 104 van deze banden (was standaard 103). Snelheidscategorie is S. Volgens mij 160 km per uur. In ieder geval hoger dan de N banden die er onder zaten.
Prijs van deze bandjes was 75 euro. Maar er is in deze maat aanbod genoeg. Kijk maar op www.autobandenmarkt.nl bijvoorbeeld. Vanaf 65 euro plusminus.
-
Re: Goed alternatief voor 6.00 x R16
Paul, ik weet niet welke auto je hebt. Mijn Mercedes 609 heeft velgen 6J x 16, en de voorgeschreven bandenmaat is 205/75 of 215/75 of 225/75R16. In deze maten heb je een grote keus.
Groeten, Bob.
Groeten, Bob.
- paul snip
- Contacteer:
De oude busjes (407, 508 etc) staan standaard op 6.00 x r16 banden. De velgen zijn 4,5 inch breed. Er was wel eens onduidelijkheid welke banden met een moderne maat hierop zouden passen. Ik heb het ongeveer uitgerekend en bekeken welke gangbare bandenmaat hier het dichtst bij in de buurt komt. En dat was 205/80 r 16. Op de gok 2 van deze bandjes besteld en gemonteerd. Deze maat blijkt echt heel dicht bij de ouderwetse 6.00 X r16 in de buurt te komen. En dat maakt de keus in banden wat ruimer (en goedkoper!).
ik heb trouwens een 407 van 1981. Een zogenaamde "Düsseldorfer".
Ik zal binnenkort even een foto van deze banden plaatsen.
ik heb trouwens een 407 van 1981. Een zogenaamde "Düsseldorfer".
Ik zal binnenkort even een foto van deze banden plaatsen.
-
Bedankt Paul.
Toen ik enkele dagen voor onze vakantie naar Frankrijk 4 nieuwe achterbanden nodig had was dat een groter probleem dan ik had verwacht.
1 Goodyear (rond de 150 euro) op voorraad en het enige wat tegen een normaal tarief snel leverbaar was waren shingshengs voor rond de 100 euro.
Maken die grovere banden niet meer geluid? Niet dat het wat uitmaakt in die bus van ons die maakt zo al herrie zat.
Dennis
Toen ik enkele dagen voor onze vakantie naar Frankrijk 4 nieuwe achterbanden nodig had was dat een groter probleem dan ik had verwacht.
1 Goodyear (rond de 150 euro) op voorraad en het enige wat tegen een normaal tarief snel leverbaar was waren shingshengs voor rond de 100 euro.
Maken die grovere banden niet meer geluid? Niet dat het wat uitmaakt in die bus van ons die maakt zo al herrie zat.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paul snip
- Contacteer:
Nee, die banden maken niet meer geluid. En in deze maat zijn er ook wel banden te krijgen met een gladder profiel. Ik vond dit grove profiel juist wel handig ivm met vastrijden op de camping enzo.
Die bussen van ons maken sowieso een hoop kabaal. Maar als ik de koppeling intrap hoor ik de banden nog steeds niet.
Het voordeel van deze maat is gewoon dat ze veel makkelijker en goedkoper te krijgen zijn. De maat is nagenoeg gelijk.
Die bussen van ons maken sowieso een hoop kabaal. Maar als ik de koppeling intrap hoor ik de banden nog steeds niet.
Het voordeel van deze maat is gewoon dat ze veel makkelijker en goedkoper te krijgen zijn. De maat is nagenoeg gelijk.
-
Komen de banden bij dubbelluchtmontage dan niet tegen elkaar aan?
Dennis
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paul snip
- Contacteer:
Nee de banden zijn nauwelijks breder en ze komen achter dus niet tegenelkaar aan. Ik zit dit nu te typen in de Franse Pyreneeën, tegen Spanje aan. De banden hebben helemaal geen probleem gegeven en na de vakantie komen er ook achter vier van dezelfde banden. Ik heb dan ook iets meer grip in nat gras en modder. Alhoewel de bus dat nu ook goed doet. We hebben nu zo'n 2600 km gereden, zonder enig probleem aan de bus. Vanmiddag hier naartoe nog de col 'd Aspin gereden. Mooi spul he, Mercedes...