handrem fail

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
evelyn25
Contacteer:

handrem fail

Bericht door evelyn25 »

beste forumleden,
daar ik met de huidige staat van onze handrem niet een hellingproef kan nemen en derhalve niet eens de alpen durf in te gaan, wilde ik vragen wat het kan zijn. Voorrem is niks mis mee echter ik moet de handrem helemaal uittrekken en dan nog rolt ie langzaam achteruit (of vooruit natuurlijk..) heeft iemand een tip wat t zou kunnen zijn?
groet evelyn,
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Anton

Re: handrem fail

Bericht door Anton »

Hoi,

Het word tijd dat je de remmen eens bijsteld.
Kijk ook even na de remvoering want die kan ook op zijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

ja je kan er niet vanuit gaan dat de remmen zichzelf stellen, tenminste niet bij deze bussen. als je handle er helemaal uitkomt is de loze ruimte tussen de trommel en de voering wel erg groot , die maak je met afstellen kleiner zodat het hele spul ook op de voetrem beter werkt.
het afstellen is een karweitje voor een iets kromme schroevendraaier en een potkrik, een kleedje en wat tijd.
in je ankerplaat van je wiel (dat is aan de binnenkant van de wielen) zit onderaan een vierkant gaatje , soms met een rubber dekseltje maar vaak ook open. daardoor heen steek je de schroevendraaier totdat je een gekarteld wieltje raakt en de kartels omhoog of omlaag versteld. zo kun je de open ruimte bijstellen en remt de bus weer als een anker.
tijdens het stellen draai je af en toe aan het wiel (wat op de krik staat) om te controleren dat de rem niet gaat aanlopen. dat mag net niet gebeuren !. let op dat je de bus wel met houtblokjes tegen wegrollen vastzet.
dus geen handrem gebruiken en niet in zijn versnelling zetten tijdens het stellen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

kijk hier heb ik wat aan. dank dank. wordt vervolgd..
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Kees Durk

Bericht door Kees Durk »

manier van Dave klopt helemaal. Enige toevoeging is nog dat je zo soms meerdere malen moet stellen.
Die van mij moest ik drie keer doen.
dus stellen zoals dave het uitlegt, ff de bus in en een paar keer op de rem stappen, terug naar het wiel en even kijken of je weer moet stellen. Dezelfde procedure dus nog eens herhalen.
Het kan zijn dat je zover moet stellen dat de remschoenen zich even moeten zetten door op de rem te stappen.
Plaats reactie