knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
rinuss
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:43

knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door rinuss »

Ik heb in mijn mercedes camper een 5 cilinder 602 motor liggen die bij een stationair toerental nogal een knikkerend geluid geeft, echter zodra ik een klein beetje gas geeft is dat geluid weg en loopt de motor mooi rustig. Nou denk ik zelf dat het een verstuiver kan zijn maar weet dat niet zeker. Wie geeft mij een idee van wat dat kan zijn of een bevestiging.

m.v.g Rinus
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door DVIII »

een zwak (nou ja relatief zwak) punt bij de nieuwe motoren is de ketting tussen oliepomp en krukas, dat kan soms flink herrie maken bij lage toeren dus.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
rinuss
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:43

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door rinuss »

Heb inmiddels compressie laten meten en er blijken twee cilinders flink af te wijken van de andere drie.
Wie kan mij iets vertellen of het verstandig is om de zuigerveren te vervangen of te laten zitten. Wat kom je mogelijk tegen bij het vervangen van de veren?
Heeft iemand ervaring met deze motoren?
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door Maxer »

Om aan de weet te komen of dat compressieverlies door de zuigerveren wordt veroorzaakt moet je controleren of de motor te veel onderdruk heeft. Het kan namelijk ook door niet zuiver afdichtende kleppen worden veroorzaakt. Draai met warme motor de olievuldop van de motor en geef dan gas. Komt er een flinke oliewalm uit dan komt dat door het lekken langs de zuigers.
Of nieuwe zuigerveren soelaas brengen heb ik mij twijfels want waarom 2 cilinders en niet alle 5 slecht? En bovendien: cilinders slijten ovaal. De veren slijten daarin mee en nu wil jij nieuwe ronde veren gaan plaatsen? Laat dan de cilinders honen en plaats nieuwe overmaat zuigers (alle 5). Dan weet je zeker dat het goed is en gaat. Alleen nieuwe veren is half werk en geeft geen zekerheid of het daarna wel goed is (mijn mening).
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door Frank.fjph »

Ik wil even reageren op de laatste reaktie:

Hoewel ik het theoretisch wel met je eens ben, moet ik toch even mijn ervaring megeven:

Hoewel een andere motor, (314) is het effekt bij mij van de nieuwe zuigerveren wel degelijk enorm.

Ik heb (door een afgebroken klep) mijn motor gerepareerd door het vervangen van 1 zuiger en 4 sets zuigerveren alsmede het honen van alle cilinders.

Het resultaat was goed, motor liep weer als een zonnetje, maar het mooiste was dat daarna het olieverbruik was teruggelopen van 1 liter per 600 km naar 1 liter per 1500km!!!!!!!!!!!!!!

Het is geen bewezen feit of een mening, alleen maar een voor mij verrassend resultaat

Frank
rinuss
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:43

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door rinuss »

Heb ook de verstuivers laten testen en daar kwam uit dat deze redelijk zijn.
Er zijn nu een paar dingen aan de hand, de compressie van twee cilinders, redelijke verstuivers en volgens een mercedes monteur waarschijnlijk ook iets met de brandstofpomp.
Al met al heb ik besloten om uit te kijken naar een andere motor, en die heb ik hopelijk gevonden.
Het is een motor 602940 waar achter een automaat heeft gezeten en met 57000 km.
Volgens zeggen komt de motor uit een politiebus die werd gebruikt bij ongevallen.
Het blijft natuurlijk altijd een gokje maar misschien heb ik geluk.
Ik heb nu gelijk een vraag, weet iemand misschien of de diameter van de priesas van een automaat hetzelfde is als van een hand geschakelde bak i.v.m. het toplager?

Als je alles van tevoren weet ga je liggen voor dat je valt.

Bedankt voor de antwoorden
Rinus
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door DVIII »

als je een automaat hebt moet je de "plaat" van de automaat meenemen en andersom, als je een schakel bak hebt, moet je je vliegwiel overbouwen. in geen van beide gevallen hoef je je druk te maken over balanceren omdat de plaat en het vliegwiel er maar op één manier op de krukas passen en zodoende "juist" zijn. (de onderdelen zijn niet samen gebalanceerd) .
ik vind wel dat je flink in de zwarte handen duikt voor een geluid wat misschien nog jaren mee kan !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
rinuss
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:43

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door rinuss »

Waarschijnlijk heb ik zelf ook een tik, maar ik heb een bloedhekel aan dat geluid en het irriteerd mij mateloos.
Heb ik het mis als ik zeg dat ik met dat compressie verlies ook tien procent vermogen kwijt ben.
Als je dan zo'n motorblok uit elkaar haalt kom je vaak toch ook andere dingen tegen en lopen de kosten meestal behoorlijk op.
De motor die ik heb gekocht koste ook niet heel de wereld vandaar deze weg gekozen.
Ik bouw de motor zelf in.
rinuss
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:43

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door rinuss »

Motor is in gebouwd, ben er even mee langs de mercedes dealer in delft gereden en kreeg de bevestiging dat de motor als een zonnetje loopt.
Ik denk dat een goede keus heb gemaakt om niet mijn oude blok uit elkaar te gaan halen.
Dus als iemand nog een 602940 motor zoekt en niet tegen wat werk opziet, hij is te koop.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: knikkerend geluid bij laag stationair toerental

Bericht door Leo »

"Rigoreus maar effectief" noemen we dat.. :mrgreen:

Veel plezier van je nieuwe karretje.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten