problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden.

Bericht door HeTa »

Op vakantie in Frankrijk heb ik te maken met het volgende probleem.
Mijn huishoudaccu's (2 105 Ah) krijgen het niet voor elkaar om mijn koelkast een dag draaiende te houden. de accu's staan in serie zodat ik gebruik maak van 24 V.
Het stroomverbruik gemeten van de koelkast en deze trekt (met ingeschakelde cmpressor) 1,57 A.
Op het dak liggen nog 2 zonnecollectoren, ook in serie dus met een laadspanning van 35-40 V hier in het zonnetje.
De startaccu's van mijn MB 508 D geven een spanning aan van 25,5 V. Zijn ook al een beetje oud maar voor het starten nog prima.
Beide systemen zijn via een scheidingsrelais aan elkaar gekoppeld.
De laatste dagen prakizeer ik me gek over de mogelijke oorzaak.
Kan het zijn dat mijn huishoudaccu's (amper 2 jaar oud) versneld stuk zijn gegaan doordat de startaccu's maar 25,5 V max hebben en er dus sprake kan zijn van een ontlading van de volle h.h. accu's door oplader en collectoren tot 28 V?
Is een scheidingsrelais wel veilig genoeg?
Ik rijd nu van paal naar paal maar heb juist geinvesteerd om ook vrij te kunnen staan.
Gaat zo niet lukken.
Wie heeft een idee wat er mis kan zijn?
Groeten
Henk
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

Meten is weten :mrgreen: .

Schakel eerst je accu's een tijdje los en meet dan de spanning.
Normaal gesproken mag die niet onder de 12.2V komen, anders verouderen ze veel te snel, inderdaad binnen de 2 jaar.

Laad ze een keer helemaal vol, 100Ah is toch een paar dagen in de zon aan het zonnepaneel zonder verbruikers, meet dan de spanning naar een half uur rust, bv s'nachts, die moet dan 12.72V (=vol) zijn.

Sluit nu je koelkast er weer op aan en kijk dan hoelang het duurt voor die weer op 12.2V (in rust) staat, dat moet wel (50% max. ontladen) 50Ah/1.57A= 32h duren, hoe minder hoe slechter :wink: .

Nu weet je tenminste of de accu's doen wat ze moeten doen en hoe (erg) ze er aan toe zijn.

Het kan namelijk gewoon zo zijn dat je zonnepanelen niet voldoende capaciteit hebben om als er eens een bewolkte dag is je accu's op spanning te houden, gevolg is dat je je accu's te leeg trekt en dat heeft weer tot gevolg dat ze dus kapot gegaan zijn.

Een LCD voltmeter kopen (€3-5) en constant opletten of de spanning niet onder de 12.2V per accu komt is een zeer veel geld besparende aanschaf :wink: .

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

ik heb de afgelopen weken niet veel anders gedaan dan meten.
Alles los gegooid, spanning gemeten en kwam na volle lading (door oplader) tot zo'n 27,8 V.
Dat gaat goed denk je dan. de nacht in met alleen de koelkast aan. Dan de volgende ochtend tot de ontdekking komen dat de spanning is teruggezakt tot 24,8.
Ik denk dus dat de accu's zijn overleden.
Helaas maar dat betekent nieuwe.
Maar wat zit er fout in de constructie zodat ik die kan verhelpen zodat nieuwe accu's ook niet direct de geest gaan geven. dat wordt wel een dure hobby.
Overigens ben ik zeker van plan die metertjes aan te schaffen. Heb je een adres?
Ik blijf nog even vakantie vieren.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

Die 27.8V is wel erg veel. Je moet echt die accu's een half uur rust gunnen (echt loskoppelen) voor je meet. Misschien valt die 24.8V dan ook wel mee en je moet beide accu's apart meten. Misschien is er maar een kapot?

Iets anders waar ik vanzelfsprekend vanuit ging, is je accuzuur op peil? Ook bij z.g.n. gesloten accu's valt er soms water bij te vullen.

Wat is fout kan zijn, de capaciteit van je zonnepanelen, die moeten toch ruim boven de 200Wh (liefst het dubbele) zijn om in bewolkt weer iets op te kunnen laden, een kapotte lader en de minimale accuspanning. De meeste gaan er van uit dat de omvormer vanzelf wel zal afslaan als de spanning te laag wordt, maar nee, die slaat pas uit als het te laat is, soms pas bij 22V. Die accu's zijn dan al bijna afgeschreven. De minimum spanning is echt 24.4V voor een redelijke levensduur. En je moet ze steeds op spanning houden, maar met een zonnepaneel is dat geen probleem. (Die van mij 2x start 70Ah, de goedkoopste van Leclerc en 2x 100Ah semi-tractie van de Utrechtse Accuhandel gaan al 8 jaar mee, alle vier nog prima :D )

Die metertjes zijn te vinden op ebay.com zoals deze: http://cgi.ebay.com/Blue-LCD-Volt-Meter ... 3a5e7d15c0

Er zijn diverse aanbieders, zoek de goedkoopste.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

je advies al een paar dagen na thuiskomst opgevolgd.
In twee dagen nu de accu's opgeladen (met lader want het regent hier) tot 26,7 V.
Na 14 uur is de spanning gedaald naar 25,8 V en houdt dit al een paar uur vol.
Moet dus nu concluderen dat een en ander vol is.
Ik ga morgen even de koelkast aansluiten en dan kijken wat er gebeurd.
Zo langzamerhand wordt mijn onbegrip steeds groter.
Op vakantie nog meegemaakt dat een volle lading in 12 uur ( met koelkast) was gedaald tot 19,6 V.
Dat was schrikken. Dus toen snel de lader aangezet.
Na morgen weet ik meer.
Groeten
Henk
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door GerardM »

Henk,

ik zie dat je in Goes woont, mocht je aan nieuwe accu's toe zijn, of verder advies willen, ik heb goede ervaringen
opgedaan twee jaar geleden bij Bakker in de Voorstad. Tijdens onze vakantie in Zeeland gaf één van de startaccu's het op en ik kon bij hem een mooie set voor een goede prijs krijgen.

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

Hoi Henk,

Die 19.6V was dat na een rustperiode gemeten? Als je gemeten hebt tijdens de werking van de koelkast geeft dat een vertekend beeld.

Maar ik ben bang dat je accu's overleden zijn :cry: .

Meet de accu's eens apart. Bij grote verschillen heb je kans dat er één accu nog redelijk is, dan hoef je maar één accu te vervangen. Je hebt ze toch in serie staan, dan maakt het niet zoveel uit, twee niet geheel gelijke accu's. Twee nieuwe flinke 12V 120Ah+ semi-tractie accu's is wel mooier.
Misschie valt er met een desulfatiserings programmatje (nieuwe acculaders) nog wat muziek uit je accu's te persen, de vakantie is toch voorbij :wink: tijd voor wat experimenten. Nieuwe accu's zou ik pas vlak voor een grote rit aanschaffen.

Als je je nieuwe voltmetertjes aangesloten hebt zie wel de spanningsdaling als de koelkast in werking treedt. Stel dat dat 1V is, dan moet je alles pas afschakelen bij 24.4 - 1 = 23.4V.

Ik lees het wel, mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Anton »

Hoi,

Ho Paul, twee verschillende accu's in serie dat gaat echt niet goed komen!

Wat ik in het hele verhaal mis zijn de eindspanningen vwb het laden.
Bijvoorbeeld wat is de spanning van de dynamo?
Wat is de spanning van de lader, dus als de accu's vol zijn?
Wat voor accu's worden er gebruikt, start tractie, of semytractie?
Zijn het open accu's, zo ja hebben ze al eens een zuurweger gezien?
Wat gebeurt er als de accu's zijn losgekoppeld, dus geen verbruikers er op?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

Hi Anton,

Voor de duidelijkheid, ik praat over het geval dat slechts één accu defect is en de andere nog goed.

Ik bedoel dus twee zo goed als gelijke accu's (ook capaciteit), een goede en een nieuwe, in serie geschakeld. Ik zie daar niet zoveel problemen mee. In ieder geval veel minder problemen dan als accu's parallel geschakeld worden
Bij wat grotere verschillen kan je natuurlijk problemen krijgen met warmte ontwikkeling, sulfatisering en capaciteit, vandaar ook dat mijn voorkeur is voor twee nieuwe accu's.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Je weet niet wat er gebeurt is met die accu's een reden om heel erg voorzichtig te zijn met een nwe en een van 2 jaar oud in serie te zetten.
We wachten eerst de meetresultaten af met afgekoppelde accu's en hopelijk met een zuurweger.
Het lijkt er op dat of een accu stuk is, of ergens door word leeggetrokken, meten is weten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

Hoi Anton,
Het zijn gesloten semitraxi accu's. niet met een zuurweger of water bij te komen (of ik moet er een gat in boren).
Ik heb alle draden los gehad en ieder circuit los gemeten.
Er liep in rust-stand nergens een stroom, behalve van de omvormer (24 naar 12) daar liep een stroom van 0,02A. Niet echt veel om twee accu's leeg te trekken in 12 uur.
De meting van de 19.6 was gedaan toen de compressor net uit stond.
Ik zelf vertrouw ook niet de regelaar (phocos) die tussen de zonnepanelen en de accu zit. Kan deze wellicht defect zijn en toch stroom terug laten lopen naar de panelen? ik heb niet gekeken of deze in het donker soms licht gaven :?

Vr. Gr.
Henk

ps. nog bedankt voor de tip voor het accu-adres.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Leo »

Stokpaardje :P :

Begin bij het begin en niet ergens halverwege & Meten is Weten.
Het begin is het laadproces.
Wat is het hoogste voltage tijdens het laden? Een accu die nooit fatsoenlijk wordt doorgeladen is ook geen lang leven beschoren. Kun je nieuwe accu's gaan plaatsen, maar bij een slecht laadproces zijn die ook binnen de kortste keren overleden.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Anton »

Hoi,

"Ik zelf vertrouw ook niet de regelaar (phocos) die tussen de zonnepanelen en de accu zit. Kan deze wellicht defect zijn en toch stroom terug laten lopen naar de panelen? ik heb niet gekeken of deze in het donker soms licht gaven :?"

Ook hier geld meten is weten!
Eerst goed laden, dan alles afkoppelen. dan meten, bij semytractie kun je de zelfde spanningen aan houden als je startaccu's.
Na 24 uur rust kun je ze per stuk eens belasten met een autolamp of iets dergelijks, meet dan de stroom en de spanning, zo krijg je een idee hoever de accu's nog goed zijn.
Action verkoopt voor circa 4 euro multimeters.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Frank.fjph »

Hoi

Je zonnepaneel geeft in de nacht zeker geen licht als de regelaar stuk is,....... :shock:

Maar, als regelaar wel stroom doorlaat in de verkeerde richting, dan zijn de zonnepanelen ineens een stuk minder leuk!!!!! want het is net een elektrisch kacheltje wanneer je er spanning opzet als ze zelf geen spanning kunnen opbouwen...... :idea: :idea: :idea:

Frank

Voor de PV liefhebbers onder ons..... :roll: , ik las net een optie die je kon kopen bij een zonneenergieomvormer (voor op het 230V net) 10 KW of zo
Speciale anti-icing box: deze zorgt er voor dat in de donkere uren de panelen worden opgewarmd!!! met een externe voeding, om de onderste sneeuwlaag te smelten, waardoor het pak sneeuw er afglijd............leuke toepassing voor in de Alpen.

Of voor Paul als ie gaat overwinteren in een Skigebied. :lol: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

@ Frank, zo'n ding heb ik niet nodig. Op de camperplaats in de Sierra Nevada (€ 10/n) het je gratis stroom.

Maar ik wacht wel in de zon aan de kust tot een week mooi weer blijft voor ik naar boven ga 8). Trouwens met warme zonnepanelen loopt het rendement terug.

@ Henk, het testen van accu's voor gemakzuchtigen.

Je sluit je 230V omvormer aan de ene kant op een volle accu en aan de andere kant een gloeilamp, zeg 60W.
De stroom die dan uit de accu's gaat is zo'n 5A (= 60 : 12 , nameten!). Je telt de uren dat die lamp blijft branden tot de omvormer die lamp uitschakeld (of nog gemakkelijker, hang er in serie een 12V klokje aan. Als het klokje stilstaat weet je de tijd exact). Tijd in uren x stroomsterkte is de capaciteit in Ah.
Kijk op welke spanning de omvormer uitslaat en je weet de capaciteit die je maximaal zou kunnen gebruiken tot die spanning.

Let op, dat is de capaciteit tot 10,5V- 11V, veel te laag voor een langdurig accu leven, maar je weet nou iets :mrgreen: . En dan gelijk de accu weer opladen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

inmiddels een kleine meetperiode achter de rug.
Gestart op woensdagmorgen 8.00 uur met 25,8, de koelkast aangezet en eindig vandaag om 16.00 uur met 24.0 V.
ik heb geen idee hoe ik een grafiekje zou moeten invoegen maar anders zou ik dat doen. De Spanning valt in 4 uur terug van 25,8 naar 24,8 en zakt dan wel langzaam verder.
Verbruik koelkast is 1,6 A bij 24 V dus zeg maar 40 W bij draaiende compressor. Draait (met dit weer in nederland) nu circa 7 uur per dag dus zo'n 280 Watt per etmaal.
Accu's zouden 108 Ah per uur zijn. volgens mij levert dat een vermogen op van 108x24=2592 Watt.
Daarvan 40 % te gebruiken is dus 1036 Watt. Dat zou in theorie dus moeten betekenen dat de koelkast dus zo'n 3,8 dagen zou moeten kunnen draaien.
Na amper 2,5 is echter het spel uit.
Gemeten op de regelaar van het zonnepaneel terwijl ik de accu er op heb aangesloten maar de panelen niet, levert een spanning op de ingang van de panelen van 5,5 V.
Betekent dit dat deze regelaar ter ziele is of is het normaal dat er dan op de ingangspunten van de panelen een spanning staat

De laadspanning onder het rijden komt (volgens meting tijdens het rijden) niet boven de 27,2.
Kan dit aan de dynamo liggen of komt dit door het feit dat de startaccu's (die dan parallel staan) niet meer kunnen hebben (leeftijd) dan 25,5 V.

Ik zit er zwaar over te denken om de installatie terug te zetten naar 12 V (heb nog twee identieke accu's van 12 V staan)met een laadomvormer die van 24 V 14,2V levert (dan heb ik geen last van de relatieve lage spanning van de startaccu's), geschakeld met relais en de beide accu's met een aparte zekering parallel in het circuit te zetten.

Wellicht is er iemand die mijn denkproces kan versnellen :P

Groeten
Henk
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door paulv »

Hoi Henk,

Ik mis nog steeds de gegevens van elke accu apart, het is nog steeds heel goed mogelijk dat maar één accu het begeven heeft. Dus loskoppelen, effe een uurtje wachten, en dan de spanning meten. Die moet bijna helemaal hetzelfde zijn, een klein verschil is net acceptabel. Ze hoeven niet vol te zijn.

Zet eens een Ampèremeter in het draadje van je zonnepaneelregelaar naar je accu's, dan weet je hoeveel hij laadt.

Of het normaal is dat er op er ingang van de regelaar spanning staat weet ik niet. Het lijkt mij dat er s'nachts met de zonnepanelen aangesloten er geen spanning op hoort te staan, misschien kan iemand anders daar uitsluiting over geven.

Over dat omzetten naar 12V, ik zou er nog even wachten, erg veel voordelen zie ik er nu nog niet in.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Leo »

Laadspanning van 27,2V is overduidelijk te laag, daarmee laad je zo nooit eens door.
Je moet toch minstens 28,4V hebben om ze tijdens je ritjes vol te krijgen.
De startaccu's hebben daar geen invloed op.

Maw: de spanningsregelaar van de dynamo is niet helemaal jofel.
Even een nieuwe inzetten.


Wat is de laadspanning van je lader?
Want het lijkt er nu op dat je halfvolle accu's aan het testen bent.
En zoals Paul zei: Meet ook de spanning van de accu's even apart.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

heb nu even de accu's er uit gehaald en even in een proefopstelling gezet. De accu's heb ik appart gemeten toen ik op het niveau van 24 was aangeland. het verschil tussen beiden was miniem. Dus of beiden zijn defect of, wst ook kan, de laatste tijd niet echt vol geweest al kan ik me herinneren dat ik in Frankrijk een spannin mat van boven de 28 (altijd al een spannend land geweest natuurlijk!)

Als mijn spanningsregelaar op mijn dynamo defect is waar moet ik dat dan zoeken? Ik zelf heb geen idee. Naar mijn idee hebben de startaccu's die dan ook geladen moeten worden, wel een invloed op de laadspanning, deze wordt toch enigzins gemiddeld bij de parallelschakeling?

We gaan nog maar even door met meten, maar vooralsnog neig ik nog naar terugbouw naar 12 V. Als ik daar toe over moet gaan, welke dikte van draad kan ik voor de parallelschakeling gebruiken? Denk zelf aan 10 mm2 maar wellicht moet het dikker? Is de draadlengte van de verschillende accu's tot afnamepunt belangrijk of mag die verschillend zijn van de verschillende accu's?

Je ziet al weer meer vragen. Het blijft ook een lastig onderwerp. Niet voor niets ooit de HTS electro vroegtijdig verlaten en ieder zal nu weten waarom :(
Grt Henk
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Leo »

[quote="HeTa"]Als mijn spanningsregelaar op mijn dynamo defect is waar moet ik dat dan zoeken?
Meestal op de achterkant van de dynamo tegen de as aan. Zit met 2 schroefjes vast en er staat 28V op.
Als er op die plaats een stekker zit heb je nog een externe regelaar. Volg de bedrading vanaf de stekker indien die regelaar niet in 1 van de ventilatiekleppen (bij je voeten) zit.


Naar mijn idee hebben de startaccu's die dan ook geladen moeten worden, wel een invloed op de laadspanning, deze wordt toch enigzins gemiddeld bij de parallelschakeling?
Had je nou maar opgelet op school.. :lol:
Als de regelaar & dynamo goed zijn dan blijft dat spul volaan doorpompen totdat de 28+V is bereikt.
Maakt geen moer uit hoeveel accu's je er achter zet, want de regelaar/dynamo weet dat namelijk niet.
De regelaar meet alleen de spanning die op de dynamo-polen staat.
Naar aanleiding van die gemeten spanning regelt hij de dynamo af.


Ik zie trouwens het voordeel van die 12V installatie niet.
Daarmee los je het accuprobleem niet op.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Johannes »

Hallo Henk,
Ga je dan ook de dynamo vervangen , die is toch 28 volt?
Of heb ik iets gemist.

Groet Pieter
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

Hoi Johannes,
Het is zeker niet mijn bedoeling om de dynamo te vervangen maar wel om met een laadomvormer de spanning voor het huishoudgedeelte terug te brengen naar 12 V (14,2).

Leo,
het zou inderdaad een zegen zijn geweest als ik vroeger.......maar ja wie zegt dat niet af en toe. :cry:
ik heb nu de beide accu's in 24 V achter de lader (CTEK multiX14000) gehangen. Deze laad in verschillende stappen. STap drie met 29,6 V en stap vier terug naar 27,5. (apparaat geeft dan aan dat zccu's vol zijn)
In frankrijk heb ik bijna dagelijks aan de paal gehangen dus aan de lader. Dan moet ik toch aannemen dat ze een keer vol zijn.
Ga nu maar de volgende meetperiode in. De nu volle accu's (gaven bij loskoppelen van lader) een spanning van 27,8. moet nog even een rusperiode inlassen maar daarna maar weer gecontroleerd ontladen.
Tegelijkertijd zal ik mijn tweede set (nieuwe)accu's aan de zelfde proef onderwerpen.(ik heb ze toch al) Kijken of er verschil in op treedt.
Wordt vervolgd.
Grt Henk
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Anton »

Hoi,

Heb je gemeten of de oplaadapparatuur doet wat er beloofd word?
De dynamospanning is al te veel te laag!
Derhalve nogmaals: meten is weten, je kunt niet aannemen dat alles goed werkt anders waren de accu's wel vol.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door HeTa »

Hallo Anton,
De acculader geeft in stap 3 wel 29,6 maar gaat dan naar onderhoudsspanning van 27,5. doet ie ook op de metertjes.
De dyname gaf net 27,8 dus niet de door jou aangegeven 28,3.
Als ik nu direct overstap naar 12 V huishoud dan heb ik denk ik m.i. geen probleem daar de laadomvormer van alles wat 24 V of meer is toch 14,2 maakt, dus goed genoeg voor 12 V systeem.
Kan ik altijd nog een keer de dynamo checken.
Bruikbaar idee?

Kan ik twee zonnepanelen parallel schakelen via een regelaar?

GRoeten
Henk
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: problemen met huishoudaccu's die het geen dag vol houden

Bericht door Anton »

Hoi,

Hallo Anton,
De acculader geeft in stap 3 wel 29,6 maar gaat dan naar onderhoudsspanning van 27,5. doet ie ook op de metertjes.

Das netjes!

De dynamo gaf net 27,8 dus niet de door jou aangegeven 28,3.

Dat is veel te weinig!
dat moet aan het eind van de lading 28.8 volt zijn anders krijg je ze onder het rijden nooit vol.

Als ik nu direct overstap naar 12 V huishoud dan heb ik denk ik m.i. geen probleem daar de laadomvormer van alles wat 24 V of meer is toch 14,2 maakt, dus goed genoeg voor 12 V systeem.
Kan ik altijd nog een keer de dynamo checken.
Bruikbaar idee?

Een slecht idee, de dynamo levert om een of andere reden te weinig vermogen, meestal is de spanningsregelaar de schuldige.
Als je daar niets aan doet sta je vandaag of morgen met een defecte dynamo.
Een laadomvormer is duur en vraagt altijd een beetje stroom en is na mijn idee het paard achter de wagen spannen.



Kan ik twee zonnepanelen parallel schakelen via een regelaar?

Als de regelaar de totale stroom aan kan is het geen probleem.

In concreto, als de accu's geladen zijn met de lader die het goed doet en de accu's zijn na 24 uur alweer leeg dan zijn ze waarschijnlijk versleten of stuk.
Neem ze mee opgeladen en wel naar een accuboer en laat ze testen.
De dynamo op 100% conditie brengen dan is het leed geleden, geen laadomvormers: wat er niet aan zit gaat ook niet stuk...

Bedenk dat de accu's maar 80% geladen worden met 28.8 volt, dat je de helft v/d capaciteit maar tot je beschikking hebt.

Het hoe en waarom staat elders op het forum.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten