afstellen gas/luchtstangen OM616 in 207d

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
virgil

afstellen gas/luchtstangen OM616 in 207d

Bericht door virgil »

Hallo,
hoe regel je het stangenstelsel van een OM616 optimaal af dat van het gaspedaal naar brandstofpomp en luchtinlaat gaat?
Het spul was krom en er is door de persoon die de motor inbouwde veel aan gerommeld.
ivm roet uitstoot APK denk ik dat er of te weinig lucht of te veel diesel in de motor komt.
het liefst zou ik van voor af aan beginnen.
Ik denk met mijn boerenverstand:
1-Pedaaluitslag maximale uitslag verkrijgen
2-Luchtstang op de juiste lengte voor volledige opening vlinderklep
3-Stang naar brandstofpomp

Waarvoor dient de stang naar brandstofpomp eigenlijk, heb een vacuumgestuurde pomp.
Als de stang los is doet ie het ook namelijk prima.
als ik de loshangende stang omhoog haal (alsof je gas geeft) gaat de motor juist slechter lopen.

Verstuivers zijn goed bevonden door Terlouw in Mijnsherenland.
Kleppen zijn gesteld.
Luchfilter is gereinigd.
Motor is sterk zat, start meteen, geen noemenswaardige carterdruk op olievuldop.
Snelheid o.k. 110km/h
loopt mooi regelmatig
Alleen die roet he...

Als ik plankgas geeft bij hoge toeren zwarte rook, als ik pedaal een fractie terug neem evenveel kracht maar geen roet.
Lijkt mij een afsteldingetje.

Roetstop als laatste redmiddel maar eens checken, is daar een vaste werkwijze voor of is het maar proberen geblazen?
Ik heb geen garantie dat de boel vakkundig is afgeregeld bij inbouw, vandaar mijn vraag hoe ik alles goed afstel.
Super bussie!!
paul snip
Contacteer:

Re: afstellen gas/luchtstangen OM616 in 207d

Bericht door paul snip »

Dat stangetje naar de brandstofpomp voorkomt volgens mij het "zagen" van de motor bij lage belastingen. Volgens mij krijg je hiermee je roetuitstoot nooit teruggeregeld. Dan zul je toch je roetstop een beetje terug moeten zetten. De hoofdregeling van deze pompen werkt puur op vacuum. Dat stangetje naar de pomp is puur een "hulpregeling" dus.
virgil

Bericht door virgil »

paul snip schreef:Dat stangetje naar de brandstofpomp voorkomt volgens mij het "zagen" van de motor bij lage belastingen. Volgens mij krijg je hiermee je roetuitstoot nooit teruggeregeld. Dan zul je toch je roetstop een beetje terug moeten zetten. De hoofdregeling van deze pompen werkt puur op vacuum. Dat stangetje naar de pomp is puur een "hulpregeling" dus.
Hoi Paul,
Bedankt voor het reageren, ik ben inderdaad met roetstop bezig vandaag. Wat een verschil!!
Het luistert erg nauw merk ik, een tikkie de verkeerde kant op en het hele gebied staat zwart van de rook.
Een tikkie te ver en hij gaat maar 60km/h :D
Nu heb ik hem al aardig in de buurt van waar die wezen moet (zo op het oog dan).
Heeft het zin om hem voor de roetmeting een tikkie extra te geven, just in case?
Ik bedoel hij hoeft toch niet als een beer te trekken voor de APK?
Nu weet ik waar het schroefje zit :wink:

Toch zou ik graag weten hoe ik het stangen spul écht goed zet, ik weet niet of het er goed ingezet is destijds. (was nogal een prutser mee bezig toen)
dus als er iemand is die dat weet...

Groet, Virgil
Super bussie!!
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ze hebben mij bij de RDW destijds verteld dat een auto 60km per uur moet halen, dus je zou idd de stop wel wat terug kunnen draaien. Ze mogen een k-waarde van 2,5 hebben, en er zullen wel geen toerentallen bekend zijn (net als bij mijn 407). Je krijgt zo'n ding dus bijna altijd door de roetmeting.

Toen ik met mijn busje bij de RDW kwam voor de kenteken keuring was het in eerste instantie ook wat lastig om hem door de roetmeting te krijgen. Die van mij rookte vooral als je het gas in een keer heel snel losliet. De keurmeester vond het geen probleem om het gas wat langzamer los te laten. Dan is er ook geen rook. Op zich wel te verklaren natuurlijk. Je gooit in een keer de luchtklep dicht. De brandstofpomp reageert hier volgens mij iets vertraagd op, en blijft dus nog even wat teveel diesel inspuiten.

Ik heb nu imiddels een nieuwer type motor uit een '95er mb 100 gemonteerd. Deze heeft een mechanische regulateur en van deze problemen dus helemaal geen last. Ook heeft deze motor 75 pk ipv 65 pk.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ergens op dit forum heeft DVIII precies beschreven hoe je die stangen afstelt.
Zoek even in dit dieselgedeelte op zijn naam, dan vind je het wel.
Goed jaartje terug ongeveer.

Dat stangetje naar de regulateur bedient de extra stationairveer.
De veer van het membraam is te slap om het stationair goed te kunnen regelen, daarom dat extra veertje wat je met dat stangetje in werking zet.
Nummer 15 is de nok die door de stang wordt verzet.

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
virgil

Bericht door virgil »

Dames en Heren
Hedenochtend is mijn busje met valt en wimpel door de roetmeting gekomen!!!
Het heeft even geduurd ook door de brand in m'n kabel boom (hele dashboard hersteld incl kachelventilator).
Maar hoera ik ben klaar voor 2 jaar.
Hij rijdt nu rookvrij en gewoon 95 km/h

Kunnen we eindelijk op vakantie. Bijna winter...
Bier!!!
Super bussie!!
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Goeie vakantie gewenst! (aan de bus zal het niet liggen)
virgil

Bericht door virgil »

Haha bedankt voor het meedenken nog hoor.
Groeten uit Schiedam.
Super bussie!!
Plaats reactie