afstellen gas/luchtstangen OM616 in 207d
Geplaatst: 25 sep 2010, 01:19
Hallo,
hoe regel je het stangenstelsel van een OM616 optimaal af dat van het gaspedaal naar brandstofpomp en luchtinlaat gaat?
Het spul was krom en er is door de persoon die de motor inbouwde veel aan gerommeld.
ivm roet uitstoot APK denk ik dat er of te weinig lucht of te veel diesel in de motor komt.
het liefst zou ik van voor af aan beginnen.
Ik denk met mijn boerenverstand:
1-Pedaaluitslag maximale uitslag verkrijgen
2-Luchtstang op de juiste lengte voor volledige opening vlinderklep
3-Stang naar brandstofpomp
Waarvoor dient de stang naar brandstofpomp eigenlijk, heb een vacuumgestuurde pomp.
Als de stang los is doet ie het ook namelijk prima.
als ik de loshangende stang omhoog haal (alsof je gas geeft) gaat de motor juist slechter lopen.
Verstuivers zijn goed bevonden door Terlouw in Mijnsherenland.
Kleppen zijn gesteld.
Luchfilter is gereinigd.
Motor is sterk zat, start meteen, geen noemenswaardige carterdruk op olievuldop.
Snelheid o.k. 110km/h
loopt mooi regelmatig
Alleen die roet he...
Als ik plankgas geeft bij hoge toeren zwarte rook, als ik pedaal een fractie terug neem evenveel kracht maar geen roet.
Lijkt mij een afsteldingetje.
Roetstop als laatste redmiddel maar eens checken, is daar een vaste werkwijze voor of is het maar proberen geblazen?
Ik heb geen garantie dat de boel vakkundig is afgeregeld bij inbouw, vandaar mijn vraag hoe ik alles goed afstel.
hoe regel je het stangenstelsel van een OM616 optimaal af dat van het gaspedaal naar brandstofpomp en luchtinlaat gaat?
Het spul was krom en er is door de persoon die de motor inbouwde veel aan gerommeld.
ivm roet uitstoot APK denk ik dat er of te weinig lucht of te veel diesel in de motor komt.
het liefst zou ik van voor af aan beginnen.
Ik denk met mijn boerenverstand:
1-Pedaaluitslag maximale uitslag verkrijgen
2-Luchtstang op de juiste lengte voor volledige opening vlinderklep
3-Stang naar brandstofpomp
Waarvoor dient de stang naar brandstofpomp eigenlijk, heb een vacuumgestuurde pomp.
Als de stang los is doet ie het ook namelijk prima.
als ik de loshangende stang omhoog haal (alsof je gas geeft) gaat de motor juist slechter lopen.
Verstuivers zijn goed bevonden door Terlouw in Mijnsherenland.
Kleppen zijn gesteld.
Luchfilter is gereinigd.
Motor is sterk zat, start meteen, geen noemenswaardige carterdruk op olievuldop.
Snelheid o.k. 110km/h
loopt mooi regelmatig
Alleen die roet he...
Als ik plankgas geeft bij hoge toeren zwarte rook, als ik pedaal een fractie terug neem evenveel kracht maar geen roet.
Lijkt mij een afsteldingetje.
Roetstop als laatste redmiddel maar eens checken, is daar een vaste werkwijze voor of is het maar proberen geblazen?
Ik heb geen garantie dat de boel vakkundig is afgeregeld bij inbouw, vandaar mijn vraag hoe ik alles goed afstel.