remcillinders

Plaats reactie
Unknown User

remcillinders

Bericht door Unknown User »

wie o wie kan mij vertellen hoe ik de rem cillinders van de achterwielen ga vervangen.Wij hebben een 406d uit 1975 en onlangs constateerde ik dat er remolie bij het rechter achterwiel aan de binnenzijde lekte.Ook heb ik de remolie al een keer moeten bij vullen. Ook vraag ik mij af of als gevolg van deze lekkage de remvoering en remschoenen vervangen moeten worden.
Remcillinders zijn al besteld en mijn handen jeuken dus wie o wie.
Carolien en Toine
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Een deel van het antwoord kun je vinden in de Kaartenbak (zie links in de menubalk; steekas vervangen. Er staan ook algemene stukjes over Remmen in de Kaartenbak).

Hieronder gekopieerd en van wat aanvullingen voorzien:

Je moet eerst het wiel verwijderen, dan de steekas losmaken en uit de achterbrug trekken. Er loopt wat olie uit!

Er zit achtereenvolgens een sleufmoer, een borgplaat, een sleufmoer en een ring. Alles er afhalen.
De rem terugstellen en de remtrommel eraf trekken. Als je daar geen trekker voor hebt dan met een flinke hamer aan de zijkant slaan terwijl je er aan trekt. Niet te hard slaan maar steeds laten schrikken.

Pas op: de trommel is zwaar en de oliekeerring die erin zit is snel beschadigd als je hem in contact laat komen met de scherpe rand van de as.

Verwijder de veren tussen de remsegmenten met een speciale remverentang of improviseer wat. Pas in elk geval erg op je vingers. Draai aan de andere kant van de ankerplaat voorzichtig de remleiding los, bij voorkeur met een goed passende open ringsleutel. Hierna kun je de bevestigingsbouten losdraaien en houd je de wielremcilinder los in je hand.

Inbouwen in omgekeerde volgorde. Werk zo schoon mogelijk. Doe wat nieuw vet in de naaf. De buitenste sleufmoer hoort met 225 Nm aangetrokken te worden. Dus goed vast en heel iets los. Vergeet niet te borgen. De flens van de steekas insmeren met vloeibare pakking. Controleer het wiel op uitgelubberde gaten, controleer het oliepeil van de achteras en stel de remmen.
Denk er om, de binnenste kogelringen zijn niet dezelfde als de buitenste.

Als alles weer in elkaar zit, moet je de remmen ontluchten. Zie hiervoor de Kaartenbak.

Je kunt remvoeringen die zich hebben volgezogen met remvloeistof voorzichtig schoonbranden met een zachte soldeervlam. Niet te heet stoken want dan tast je de materiaaleigenschappen van de koperen klinknagels aan of kan de schoen krom trekken.

Als je niet tevreden bent met het resultaat, kun je vrij eenvoudig nieuwe remvoeringen op de schoenen klinken. Bij een set (4 stuks, altijd twee zijden doen) worden passende koperen holnieten meegeleverd. Een passende doorslag is een broodnodig stukje gereedschap om de oude holnieten, nadat je een kop hebt weggeboord, eruit te tikken.

N.B. Zorg bij dit soort reparaties altijd voor een stabiele bok onder de as van het wiel waaraan je werkt. Wij gebruiken hiervoor twee fikse stukken van een spoorbiels op elkaar.

Succes!

Ernst en Sylvia
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten