12v naar 24v omvormen of andere mogelijkheden?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
bartje2012

12v naar 24v omvormen of andere mogelijkheden?

Bericht door bartje2012 »

Hoi, mijn 508 start 24v met een relais en schakelt terug naar 12v, dit zijn 2 dezelfde en even oude accu's. Men kent het wel.
Ik heb nog geen huishoudaccu en wil er wel een aanschaffen. Ook wil ik hier een cyrix relais voor aanschaffen.

Nou heb ik echter net een webasto gekocht op 24v, en hoorde dat de omvormers van 12 naar 24 v erg veel rendementsverlies hebben.
Een 24v huishoudaccu aanschaffen is ook geen optie omdat de alternator op 12v draait, tenzij ik die accu met mijn 220v lader netjes regelmatig vul.

Heeft iemand suggesties? of moet ik toch een 12v naar 24v omvormer gaan gebruiken?
Leo
Site Admin

Re: 12v naar 24v omvormen of andere mogelijkheden?

Bericht door Leo »

De kortste slag is die 24V kachel op Marktplaats te zetten en daar een 12V exemplaar terugkopen.
Want afgezien dat een 12-->24 omvormer niet zuinig met stroom is, kost ie ook nog eens wat.

My 2 cents,

Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Hier een willekeurig prijs voorbeeld:

http://www.omvormer.nu/content/index.ph ... IPC%201205

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
bartje2012

@ANTON Die is te licht 5 amp gaat de webasto overheen met starten dacht ik. Voor precies dat zelfde geld vond ik een victron van 10amp, maar toch bedankt.

@LEO dat is geen optie :D en aangezien ik als het goed is over 2 jaar in een truck rondrij is de 24v een goede vooruit planning ;)

Tot nu toe kom ik op het volgende:

Extra 12v huishoudaccu kopen van 130 ah (kan mijn huidige lader aan)
Cyrix relais tussen deze accu en de start accu's
Victron 12v/24v omvormer (10amp ivm starten van het ding)

De webasto vraagt 35watt als ie eenmaal draait, 15% rendements verlies erbij van de omvormer kom je op 40,5 watt

40,5 watt / 12v = 3,375 amp, nou reken ik mezelf niet graag rijk dus houdt ik het op 4 amp.

en dan kan je toch wel een uurtje of 20 stoken op zo'n accu zonder laden (inclusief het hoge startverbruik van de gloeistift)
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,

Een misschien wat ongewone oplossing lijkt mij wel een optie:

Maak van je 508 voertuiginstallatie een 24 volts systeem, dat lijkt me best haalbaar:
Wat heb je nodig: 1. nieuwe dynamo, 2. andere lampjes in de verlichting, 3. klok met metertjes.( dat laatste zou je kunnen voorkomen door een spanningsregelaar tussen je voeding van de metertjes te zetten.
en tot slot: de ventilator van je kachel, echter ook hier geld dat dat met een omvormer 24/12 volt kan, en die zijn redel;ijk goedkoop en bij mij zit ie er al jaren in voor de radio, en heb er nu een extrakachelventilator ook op draaien.

Het mooiste is dat je die lompe 24/12 relais schakeling eruit kan gooien......

Vervolgens kun je dan overwegen wat je met de rest van je huishoudelektra doet, maar daarvoor moet je maar een gaan lezen of zoekfunctie gebruiken. Als je een Electrolux koelkastje hebt, dan kan je daarvoor het simpelste een 24 volts element kopen en omruilen in de koelkast.

Groeten
Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

En dat allemaal voor een kachel van €300 Frank? :shock:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Nee niet (alleen) voor de kachel, ik ben heel tevreden over mijn volledig 24 volts 508 (weliswaar af fabriek) maar als je toch nog keuzes kan maken, dan kunje dit als plan B (of H ) zien.
Mijn ervaring met omvormers DC/DC waren destijds niet best ( 2 stuks voor garantie weliswaar laten verbranden) ondanks dat alles binnen de specs viel.
En als de dynamo (sloop??) voordeliger is dan een zware omvormer blijft het een optie, zeker als vraagsteller iets in de toekomst met 24 Volt op het oog heeft.
Deze optie ligt het meest voor de hand als ook het 12/24 serieparralelreais kuren begint te vertonen.
Maar de nadelen zijn er ook, dat is ook uitgebreid aan de orde geweest.

.................het was maar een idee.... :shock: :roll: :idea: :idea: :idea:

Frank
bartje2012

@leo 300? reken maar het dubbele :P het is een volledig gereviseerde airtop 3500.

@frank dat omzetten naar 24v klinkt omslachtig maar inderdaad het scheelt ook weer veel andere ergernissen en valt qua kosten eigenlijk wel mee.
Ik heb besloten jouw idee inderdaad uit te voeren als het serieparallel relais het ooit mocht begeven (ik hoorde dat die op 300 euro komen nieuw?!?!).
Het is zoiezo gewoon niet handig (bv met starten via startkabels, je hebt altijd een 24volt maatje nodig) .

Voor nu ga ik toch even voor de omvormer, ik koop er een van Victron dus neem aan dat die wel degelijk en veilig zijn, victron heeft toch goede garantie en service?

Het stroomverbruik is natuurlijk waar echter dit is voor mij niet zo'n probleem, ik sta nooit langer dan 1 nacht op plekken waar ik geen beschikking heb over 220v (vaak staat er 20 meter verderop een 10kva generator met een geluidssysteem en een paar honderd dansende mensen haha). Als ie inderdaad maar niet doorfikt of na een half jaar stuk gaat vind ik het allemaal prima.
Frank.fjph

Victron is zeker een betrouwbaaar merk, let gezien mijn ervaringen met 24 >> 12 V erop dat er voldoende koeling rondom het apparaat is.

Voor de toekomst of anderen : als je een 24>> 12 omvormertje plaatst voor : ventilator,instrumenten,radio dan lijkt mij dat op te wegen tegen de 300,= van het serieparrallerelais :) :)

Een detail dat ik vergat was het knipperrelais, dat natuurlijk ook vervangen moet,

Succes met de victron

FRank
Plaats reactie