Laadspanning accus en vraagjes aansluitschema

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
bartje2012

Laadspanning accus en vraagjes aansluitschema

Bericht door bartje2012 »

Hoi ik heb 2x calcium startaccus met serieparalel relais in mijn 508 liggen, zij krijgen 13,9 v van de 35 ampere alternator.
Nu heb ik ook een huishoud accu aangeschaft van victron het is een 220 ampere gel accu.
Hieraan komt een zonnepaneel van 135wp aan te hangen via een Stecca lader van 20 ampere.

De stecca gaat dus via de juiste uitgang aan de gelaccu, vervolgens wil ik de gelaccu via een cyrix relais aansluiten op de startaccus.
zodat de startaccu's geladen worden door het paneel als de gelaccu vol is, maar veel belangrijker nog dat de gelaccu geladen wordt door de alternator tijdens het rijden.

Nu las ik enkele topics geleden dat er een probleem kan zijn vanwege de benodigde laadspanningen, is dit nu ook het geval?
of zal het paneel de juiste extra voltage leveren om de accu vol te krijgen? is dan het voltage van de accu weer niet te hoog voor de calcium accus?

vervolgens was mijn vraag of het geen probleem is om het cyrix relais op de hh accu aan te sluiten terwijl die ook is aangesloten op de stecca laadregelaar van het zonnepaneel?

bedankt bart.
Anton

Re: Laadspanning accus en vraagjes aansluitschema

Bericht door Anton »

Hoi,

Zoals je al hebt gelezen is de spanning te laag voor de gel ( en ook voor de calcium accu).
De calcium mag wel een 14.6 a 14.8 volt hebben
Ik zou er een andere regelaar opzetten die 14.4 volt afregelt.
Een diode tussen plaatsen (in de dynamo) vind ik geen goede optie daar de spanning te hoog word 13.9 + 0.7 = 14.6 zeker bij langere ritten
Een nog hogere spanning gaat lampen kosten, je kunt ze altijd bij huis of aan de paal, of als je dat nodig vind een keer doorladen met een goede lader
De cyrix regelt na 2 kanten hij zit tussen de twee groepen, is de ene voldoende geladen dan krijgt de andere groep ook spanning, mooi ding zo'n cyrix...
Dus is de start accu weer op spanning na het starten dan krijgt de HH accu spanning.
Is de hh accu voldoende geladen dan krijgt de startaccu weer stroom.

Laad ze

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Hier nog wat info voor de liefhebbers:

http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=doc&id=221923

Groet Anton

Afbeelding
Yoni

Bericht door Yoni »

Ik denk dat de regelaar in orde is MB508 is voor 99% 14.4
Je zou eerst even aan de dynamo zelf kunnen meter ik zou de klemmen op je serie paralel relais eens nakijken of die goed vast zitten en schoon zijn,
dikkere dynamo kabel trekken die zijn standaard 6mmq
minimaal 16mmq anders verlies je op de lengte ook nog naar je huishoud accu dat scheeld je zo 0.2-0.4v

Suc6
bartje2012

de 13,9 v is gemeten met draaiende motor op de accuklemmen van de startaccu's, ik zal vandaag even meten vanaf de dynamo,
de kabels zijn niet de originele, ze zijn 16mm dik. Wel is alles goor ja, dus zal alles schoonmaken en nieuwe poolklemmen dr op met vaseline d'r over.

ik snap nog steeds niet goed hoe de cyrix weet hoe vol de accu is als de spanning door de dynamo op 13,9 wordt gezet, dan kan die toch niet de spanning van de accu weten?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

In de cyrix zit een beetje elektronica die dat voor je regelt.

Groet Anton

Afbeelding
bartje2012

ja dat snap ik ;) zal wal een microprocessortje in zitten, maar HOE weet de cyrix tijdens het rijden dat bv mijn 13,9v dynamo niet een "lege startaccu" is en mijn 14,4 v zonnepaneel een "volle hh accu" om vervolgens de paneel spanning (lager amperage) naar de start accus te sturen en niet de dynamo spanning naar de hh accu.

Of kijkt de cyrix ook naar het het aantal ampere van de aangeboden stroombron?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat zeg ik: elektronica

Maar wat ik mij afvraag wanneer is de spanning van 13.9 volt gemeten?
Direct na de start met stationeer toerental, of na een flinke rit?
De dynamo's geven niet zoveel stroom zoals je al aan gaf, een 35 ampère.

Groet Anton

Afbeelding
Yoni

Bericht door Yoni »

Cyrix koppeld gewoon als de laadspanning de koppelwaarde heeft gehaald niets meer en niets bijzonders heeft niets te maken met volle accu!
Als ik de lader op de lege en kapotte accu's zet en die perst 29.2v dan koppeld de Cyrix binnen enkele seconden!
Schakeld pas wanneer de start accu vol is... Dikke fluit!
Johannes

Bericht door Johannes »

Waarschijnlijk heb je wel gelijk. Ik kan mij het volgende voorstellen... De cyrix reageert op spanning. En de hoogste spanning wint. Dus als de dynamo laadt en de laadspanning is op de klemmen van de cyrix 13,9 Volt en tegelijkertijd bied het zonnepaneel aan de andere kant van de cyrix 14,4 volt dan sluit hij de contacten en zal er dus stroom lopen van de HH naar de startaccu met het gevolg dat de regelaar van de dynamo het laden gaat staken omdat de spanning te hoog wordt .

Of die 13,9 ook echt 13,9 Volt is zou je kunnen betwijfelen . Een kleine afwijking in je multimeter kan daar de oorzaak van zijn en ,maar dat is al genoemd , Hoe snel draait de dynamo (een stuk sneller dan stationair?) en hoe vol zijn de accu,s. Om goed te meten kun je beter de accu,s eerst vol laden met de lader en dan na het starten een stuk rijden zodat de startstroom er weer inzit.
Groet Pieter
bartje2012

@yoni kijk dat dacht ik dus al, anders zou je een softwarematig relais nodig hebben denk ik, die van alles registreert, berekent enzo...

ik heb inderdaad waarschijnlijk een meetfout gebruikt, ten eerste motor gestart en meteen gemeten, met stationair....
dus dat kan een fout zijn... vervolgens heb ik niet gemeten met een officiele voltage meter maar gewoon met mijn digitale acculader :D
die geeft zonder de stekker erin te doen aan wat het voltage is, maar nu besef ik me dat ie best eens 0,5 ampere kan gebruiken om de display en de componenten voor deze meting te gebruiken.

ik zal het snel eens grondig en correct meten. Want mits de cyrix echt alleen kijkt naar de huidige spanning moet de spanning van de dynamo altijd ietsje hoger liggen dan het zonnepaneel lijkt mij :)
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat paneel zal een 6 a 8 ampère leveren mits gunstige omstandigheden, dus geen paniek dat de dynamo niet meer zal laden.
Die houd een 14.4 volt in stand.
Als je de aanjager aan zet word er al een 5 ampère gevraagd!
Ik bedoel het meeste zal echt van de dynamo komen, en, vol is vol.

Groet Anton

Afbeelding
bartje2012

Ok als iemand dan voor de zekerheid mijn zeer snel in elkaar geflanste schemaatje wil goedkeuren ga ik morgen alles aansluiten :D

en ja de zekeringen staan er niet bij maar dat die er netjes tussen komen spreekt voor zich lijkt me ;)

http://img198.imageshack.us/i/schemaatje.jpg/
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Zit er in de stecca een ontlaadbeveiliging dan kun je die gebruiken.
Bij grotere stromen, denk aan een omvormer zou ik rechtstreeks van de hh-accu afnemen.
Je 12 volt haal je weg bij die accu die zichtbaar met zijn min -pool aan massa ligt, de andere staat alleen bij het starten in serie.
Zoals het er uit ziet moet het werken.

Groet Anton

Afbeelding
bartje2012

ik doe het liefst alles via de stecca omdat deze inderdaad goed beveiligd is, ook wordt zo het verbruik geregistreerd en opgeslagen.
Dit model kan 20ah aan verbruikers stroom leveren, echter ga ik dat niet allemaal gebruiken. De stecca verbruikers uitgang gaat overigens eerst naar een schakelpaneeltje met automatische zekeringen, daar wordt alles verdeeld in aparte gebruikersgroepen. Kachel, Verlichting, Comfort, 220v (max 300 watt).
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ik dit zo lees denk ik: kiek uut!
De stecca kan dus 12 x 20 is 240 watt hebben.
De omvormer neemt al meer bij vollast.
Als je een dieselkachel hebt dan gaat er ook nog eens een vrij zware voorgloeistroom lopen.
Overweeg wat je er perse achter wilt hangen!

Ik heb geen verbruiksmeter aan boord wel een voltmetertje dat is met een beetje ervaring eigenlijk genoeg.

Groet Anton

Afbeelding
bartje2012

De webasto start (gloeit) op 5,6 amp 24volt loopt daarna terug naar 1,8 amp 24v. +15% vanwege step up omvormer.
Dan zit je inderdaad met alleen de kachel al snel op 12 amp + 2 amp verlichting + 5 amp tv + 5 amp stereo ......

Je hebt gelijk, dat wordt de kachel + omvormer direct op accu, de rest via de stecca
Yoni

Bericht door Yoni »

Ik zou liever een battery watch instaleren als je zo benieuwd bent naar je verbruik dan een deel over je laadregelaar laten lopen! dan heb je nog een incompleet beeld!
Tevens met een victron BS601 etc heb je actueel verbruik actuele laadspanning gemiddeld verbruik!

dan kan je op je steca altijd nog uitlezen wat hij doet qua laden!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ad die gemeten 13.9 V
Het maakt een heleboel uit of je die spanning meet op een halfvolle of een volle accu. Ik rijd momenteel elke dag een paar uur en 's morgens bij het starten staat de startaccu op 12.6 en de huishoudaccu op zo'n 12.2 V. Binnen een minuut na het starten zie je aan de voltmeters dat de Cyrix is ingekomen en daarna zie je gedurende een uur of twee de beide spanningen stijgen, de startaccu het snelst (zit het kortst bij de (160 A) generator en met de dikste kabels (75 qmm)), de huishoudaccu (via ca. 8 m 16 qmm) wat later en wat langzamer. Pas na een uur of twee zijn ze beide op 14.1 V aangekomen, de spanning waarop de spanningsregelaar ingrijpt. Dus als je start en vervolgens 13.9 V meet, weet je niet wat de eindspanning is na het volledig laden van de accu, m.a.w. wat je alternator "echt" levert.

Afbeelding

Ad de Steca
Ik zou uitsluitend die verbruikers achter de regelaar zetten waarbij het gevaar bestaat dat je je accu te diep ontlaadt. Een beetje omvormer trekt veel te veel voor een 10 of 20 A regelaar. Bovendien hebben de meeste omvormers hun eigen onderspanningsbeveiliging. Trouwens, alle verbruikers met een eigen onderspanningsbeveiliging hoef je niet achter de regelaar te hangen. Dat geldt b.v. voor koelkasten met Danfoss compressor en voor de meeste typen elektronisch geregelde Webasto.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie