Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepaneel

Bericht door Yoni »

Wat hebben jullie achter je wat voor zonnepaneel liggen en hoe lang kunnen jullie autonoom staan?

Ik zit nog een beetje in rekenfase over hoeveel accu ik achter 190wp paneel ga leggen met een Imp van 5,25A
Ik heb gelezen dat je in de zomer uit moet gaan van ongeveer 5x je Wp per dag
Komt dat een beetje overeen?
wat doet de opbrengst in het najaar?

De bedoeling is om er een compressor koelkast op te draaien dus in de zomer voorziet het zonnepaneel het koelkast verbruik zo goed als!
aankomende zomer word het spanje dus om de zon uren maak ik me niet druk.
en het jaar daarop willen we richting het verre oosten!

De berekeningen als volgt:

uurtje of 3 tot 5 radio per dag is 4 tot 8A
Koelkast tussen de 20 en 30A afhankelijk van temperatuur
omvormer incidenteel uurtje per dag 5A
Licht is een 2A

Dat zou een gemiddeld verbruik van 37A
Uitgaande van opbrengst van 26,25A
Zou het verbruik dus tussen de 8 a 15 A per dag moeten zijn

Uitgaande van een accu bank agm van 160A 60% ontlading 96A beschikbaar
zouden we dus 6,4 tot 12 dagen zonder stroom kunnen staan?

tot hoe ver gaan deze berekeningen goed op in de praktijk?

Groet Yoni en Minka
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Lijkt me wat aan de optimistische kant... Maar dat zeg ik puur op m'n gevoel. Ik zal je cijfers eens volgen.

Ik heb gelezen dat je in de zomer uit moet gaan van ongeveer 5x je Wp per dag

Dat is jezelf rijk rekenen. Niet iedere dag heeft vijf zonne-uren en vergeet vooral niet dat de p staat voor peak (piek)! Ik zie regelmatig mensen die de halve dag bezig zijn hun panelen op de zon te richten (die nu natuurlijk erg laag staat). Dat zal ongetwijfeld schelen, maar wil je dat? Mijn panelen laden zodra er licht op valt, maar hoeveel dat is bij een bepaalde lichtsterkte heb ik nog niet objectief vastgesteld.

De bedoeling is om er een compressor koelkast op te draaien dus in de zomer voorziet het zonnepaneel het koelkast verbruik zo goed als!

Dat is ook mijn uitgangspunt, maar ook daarin zitten nog wat variabelen.

aankomende zomer word het spanje dus om de zon uren maak ik me niet druk.

Ik was een paar jaar geleden in augustus in Spanje en op de centrale hoogvlakte was het wekenlang 15℃, harde wind en 8/8 bewolkt. Dat kan je dus ook gebeuren!

uurtje of 3 tot 5 radio per dag is 4 tot 8A

Even meten wat de radio trekt, dat kan nogal uiteenlopen. Pas dan kun je gefundeerd rekenen. En gebruik liever de juiste eenheden, de radio trekt 1 of 2 A (of 7.5 A voor een 4 x 50 W audiosysteem) en in 3 tot 5 uur per dag is het verbruik dus iets tussen de 3 Ah en 37.5 Ah.

Koelkast tussen de 20 en 30A afhankelijk van temperatuur

Onze koelkast verbruikt ca. 40 W, d.w.z. 3.3 A bij 12 V met een duty cycle van 50 % (bij 20 ℃, heb ik ooit gemeten). Dus per dag 40 Ah. Maar bij een omgevingstemperatuur richting 40 ℃ (ondanks de isolatie geen gekke waarde voor een bus in de zon) loopt die duty cycle al vlot naar de 100%, dus 80 Ah per dag.

omvormer incidenteel uurtje per dag 5A

Voor die 5 Ah kun je een 60 W lamp een uur laten branden. Voor het gemak neem ik even een omvormer met 100 % rendement. Ik heb achter de omvormer m'n laptop (Apple heeft geen 12 V voedingen) en een tandenborstel. Volgens mij een stuk minder dan 60 W. Dus daar houd je vermoedelijk over.

Licht is een 2A

Bij toepassing van LEDs is dat m.i. haalbaar.

Je moet de berekeningen dus nog eens uitvoeren, met werkelijke waarden i.p.v. geschatte. Neem ook je waterpomp maar mee, de aanjager van je kachel, je afzuigkap, je TV en satellietontvanger (als je TV kijkt), je computer, je lader van je GSM (al is dat bijna te verwaarlozen) en ik vergeet vast nog wel iets....

En dan moet je tenslotte nog een stukje waarschijnlijkheid inschatten: als je 100 % safe wilt zijn, moet je alles worst case uitrekenen. Maar dat is wel veilig, maar niet realistisch. Want de kans dat alles tegelijk tegenzit, is niet zo heel groot (al dacht Murphy daar anders over). Je kunt per slot van rekening, als het tegenzit, altijd nog een noodoplossing toepassen, een dagje op een camping of Stellplatz aan de paal om alles weer eens goed door te laden, een aggregaatje meenemen, of - als je een dikke portemonnee hebt - een brandstofcel. Of natuurlijk gewoon wat korter blijven staan en een paar uur verder rijden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Hmm bedankt ;) mijn theorie was dus niet waterdicht in de praktijk!
de waardes in ampere zijn wel aan 24Volt
De versterker heb ik met de multi gemeten op de 24-12 omvormer en daar was die op normaal volume 1,2A en hard 2.8.
die 20 minuten waterpomp 0,8 ampere vond ik wel te verwaarlozen!

Als je het zo brengt gaan we inderdaad niet onder een 200Ah accu bank uitkomen denk ik.
De brandstof cel is wel een heel mooi stukje speelgoed maar er hangt ook een behoorlijk prijs kaartje aan!

Het streven is dat we 5 dagen stil kunnen staan!

Het blijft wel fijn zo een nieuwbouw project waar je dit keer alles serieus wilt gaan aanpakken met oog op een grote reis!
Het zorgt voor de nodige hersenkrakers
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door paulv »

Hi Yoni,

Ik zal je mijn praktijk cijfers maar geven van nu in Spanje (Worst case Senario).

Het is nu bewolkt, 200Wp zonnepaneel (15j oud) plat op het dak (schuin opzetten scheelt zeker 3x met de opbrengst), 300Ah accu's, 12V.
Voornamelijk stilstand, af en toe verplaatsen 200km/mnd, (Ernst, we staan nu nog in Calahonda :wink: )

Ruim voldoende om 2-4u TV te kijken 40W, alles te verlichten 3u 6W, WC doorspoelen, koelast(gas) + boiler(gas).

Jouw koelkast is een grootverbruiker die nooit zonder prik kan (1kWh per dag), daarom neem eerder te veel dan te weinig zonnepanelen, zo duur zijn ze niet meer (2€/Wp). Met die 190Wp red je het echt niet als het een paar dagen bewolkt is en je panelen plat op je dak liggen.

Reken maar na 190Wp (21juni, loodrecht op de zon, gekoeld in de Sahara), plat hooguit 100Wp, bewolkt hooguit 50Wp, 7u voldoende licht is 350Wh dus 1/3 van je behoefte. Het hoeft dus maar even tegen te zitten en je koelkast gaat plat. Dat wordt dus meer rijden en/of een generator.

Mij lijkt een systeem met 400-600Wp en 400Ah accu's meer geschikt voor jouw eisen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

1Kwh per dag die gaat niet helemaal op het gemiddeld verbruik aan 24 volt 32 graden 1.1Ah dat maakt dus 25 A per 25 uur!
De compressor koelkast 24uur per dag draaiend gebruik 576W !
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat wij alles op 24 volt draaien en dat je in weze de helft vefbruikt in tegen stelling tot 12 volt!
Vergeleken met jou heb ik het dubbele accu vermogen 200A aan 24v maar dat is 400A aan 12v!
Ik denk dat we toch voor de 200-330A gaan en aankomende vakantie eerst 190wp met een mppt controller en een battery monitor om te kijken hoe het gaat met opbrengst en verbruik per dag er een paneel bij leggen kan altijd nog! en misschien een klein generatortje om de accu;s als het moet bij te kunnen laden!
Johannes

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Johannes »

Hallo Yoni,

Daarom is het een goed gebruik om het verbruik in Watt aan te geven.

200 x 24 = gelijk aan 400 x 12. Je verbruikt exact dezelfde hoeveelheid aan energie

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Goldwingh »

Wij hebben alles 24 V. Led verlichting en waterpomp, diesel kachel, Boiler op gas, omvormer van 24 V naar 12 V voor de autoradio en navigatie en een normale compressor Liebherr klasse AA op 220V koelkast met 18 liter vriesvak op een omvormer van 24V naar 220V (1000W cont. en piek 1600W). Dan 2 panelen van ieder 140W. en 3 Accu`s van 100Amp. Alles draait al 10 maanden. Vertrokken nu op 10 Januari. Als wij om de 2 a 3 dagen rijden, hebben wij geen probleem. Staan nu in Blanes.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door paulv »

Hi Yoni,

Het is natuurlijk wel handig als je de juiste eenheden gebruikt, voor stroom Ampère=A, spanning Volt=V, vermogen Watt=W, energieverbruik Wattuur=Wh, accucapacitiet Ampèreuur=Ah bij bv. 12V, max. te leveren vermogen zonnepaneel Wattpiek=Wp, enz. Dan hebben we over hetzelfde, nu is het ook nog raden wat je bedoelt :roll: .

Zoals Johannes het al aangaf is 24V niet zuiniger dan 12V, je gebruikt niet de helft, je stroomsterkte is de helft. Het grote verschil zit hem in de draaddiktes die je moet gebruiken :lol: .

Voor mijn berekeningen heb ik het meer realistische verbruik van de koelkast van Ernst gebruikt 40Wh. Fabriekgegevens zijn meestal wat te optimistisch :wink: .

In jouw plaats zou ik een gewone regelaar nemen in plaats van een dure mppt regelaar. Die heb je pas nodig als je echt alles uit je zonnepaneel wilt halen, een extra paneel is volgens mij een betere financiële keuze.

Mvg. Paul

@ Goldwingh, Wij blijven voorlopig hier nog in de buurt, misschien zien we elkaar nog wel.
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Is het niet zowiezo dat je alles uit je paneel wilt halen wat er in zit?
voor 100 euro heb je al een 10a mppt regelaar dus dat vind ik de kosten niet als je daar zo'n 30% winst op kan pakken!

Maar ik zal de vraag anders formuleren
hoeveel Wp paneel heb je nodig om ongeveer 500W per dag te gereneren?

Ik heb nog steeds geen flauw idee wat je kunt verwachten uit je zonnepaneel te kunnen trekken vandaar dat ik ook wat van mensen wou horen wat hun uit hun paneel trekken
hoeveel Wp hun paneel is en hoeveel Wh of 24 uur er uit krijgen gemiddeld?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi,

Uit mijn 50 wp paneel haal ik als de zon schijnt, meestal 2.5 ampère, das dan de zomerdag met een een uitschieter naar 3 ampère.
Dus zou je een 1000 wp aan panelen op je dak moeten leggen.
Ik denk dat je 0.5 kwh bedoelt.
In het voorjaar en najaar is het beduidend minder!
Het meeste word geleverd als de zon in die uren hoog staat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Dit soort berichten laten me wel afvragen of het uberhaubt wel mogelijk is om een compressor koelkast in een kleine camper te hebben!
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Onze ervaring met absorbtie was namelijk echt waardeloos te noemen!
En dat alle wanden er al netjes in zetten en ik echt geen trek heb om er gaten door heen te gaan zagen voor een koelkastje waar je na 2 dagen je biefstuk weg kan gooien!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi Yoni,

Laat de moed niet zakken!

Er zijn ook koelboxjes niet te duur en zuinig met stroom te koop!
Kijk eens bij b.v. bij Obelink Winterswijk De Vrijbuiter in Roode en De Wit in Schijndel.
De meeste hebben wel een site, voor een € 200.00 moet je zo'n ding kunnen kopen.
Daarbij ik heb ook een boxje gehad, die koelde prima ook bij meer dan 35 graden, koud terwijl u wacht dat idee.
Ik had voor de mijn € 25.00 betaald gebruikt dat wel. (van Marktplaats)

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Hi Yoni,

In "ècht warme" streken blijft een compressorkk koelen, waar een absorptiekk soms afhaakt. Daar heb je helemaal gelijk in. Bovendien koelt-ie ook als je eens een keer niet volkomen horizontaal staat. Paul zweert weliswaar bij gas voor de koelkast, maar ik kan je in vertrouwen melden dat Paul ook wel eens een koude douche (of géén douche) had toen het gas op was.
Met een LPG tank ben je goedkoper uit, maar b.v. in Spanje zijn nogal weinig LPG-pompen, waarvan een stuk of zes in Madrid. Maar als je voor flessen kiest, zit je met het feit dat vrijwel elk land een eigen aansluitnippel en een eigen inruilcircuit heeft.

Ìk geef je groot gelijk met je compressorkk! Wij hebben onze kast al twee keer verhuisd naar een nieuw zelfbouwproject!
Als onze kk defect beyond repair zou raken, denk ik dat ik voor een 230 V exemplaar zou gaan. Die 12/24 V exemplaren zijn onevenredig duur. (Voortschrijdend inzicht!)

Als je erg op je gewicht moet letten, kun je ook niet onbeperkt accu's meenemen, lood is nu eenmaal zwaar. Je kunt wel, zoals ik eerder suggereerde, wat vaker de motor starten of aan een paal gaan staan, als het niet anders kan...

Misschien is het een idee een digitale voltmeter in te bouwen (zie elders op dit forum voor de Hongkong-variant :wink: ) en je eerste reis eens te kijken waar het schip (nèt niet) strandt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Johannes »

Hallo Yoni,

Wij hebben helaas geen zonnepaneel en daar was je vraag op gericht. We hebben gelukkig wel een compressor koelkast. Alleen geen 12 of 24 volt uitvoering.
Die koelkastjes zijn naar mijn idee exhorbitant duur. Vaak zit er dezelfde compressor in (Danfoss) met het enige verschil dat die compressor aangedreven wordt door een 12 of 24 volt motor.
Dus hebben wij een Barmodel koelkast van het merk exquise van zo'n 50 liter inhoud 230 volt . Koste toen €140.00 nagelnieuw. Gecombineerd met een omvormer van Skytronic met softstart van 1000 watt continu vermogen. Heb ik € 160 .00 voor betaald.
Verder heb ik een Sonnenschein A600 200 AH HH accu erin staan , en ik heb een Yskra 70 A dynamo ingebouwd.
Even wat theoretsiche cijfers,
te benutten capaciteit is 1/2 x 200A x 12Volt = 1200Watt
Koelkast gebruikt met een looptijd van 50% 78Watt x 1/2 x 24h = 936 Watt per dag.
Dynamo laad ongeveer 70A X 14Volt = 980Watt per uur.
In scandinavie kunnen we meestal 2 á 3 dagen staan voordat de omvormer gaat piepen. De looptijd ligt daar dan ook beduidend lager dan die 50%.
Wil ik langer staan dan moet ik er nog een accu bij zetten wat dan ook de planning voor dit jaar is. Wil je nog langer zonder de paalstroom kunnen dan moet je toch stroom ergens weghalen dus een zonnepaneel of generator.
En dan raak ik ook aan het twijfelen , dan toch maar die elektrolux er weer in en over op gas?? Want het kosten/baten plaatje raakt dan wel stevig in onbalans.
Toch wordt het een extra accu, en waarschijnlijk een eigenbouw 12 volt laadgenerator. Of ik zet een 150A dynamo op de motor met een elektro koppeling die de maximale laadstroom opbrengt bij zo minimale motor toeren,
Zonnepanelen zijn mij nog steeds te duur en de stroom die het opbrengt is dus ook te duur.
Het kan heel goed Yoni maar daar moet je wel even goed voor gaan zitten rekenen, in Watts dan.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door jervig »

Om volledig onafhankelijk te blijven met een compressor kast heb je 3 tot 4 85watt panelen nodig. Ken mensen zat die het proberen met 2 maar dan is het na een dag of 4 a 5 toch armoe geblazen bij een accucapaciteit van 400 tot 500 AH,

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Jeroen's orde van grootte klopt aardig met wat wij hebben: 2 x 175 Wp. Daarmee houden we de koelkast onder normale omstandigheden altijd aan de gang.
Abnormale omstandigheden zijn b.v. drie dagen aansluitend stil staan in slecht weer en dan toch iets langdurigs op de TV willen zien. Dan moet het aggregaat een half uurtje aan.

FYI:
Aggregaat Honda 2.0i (1600 W continu)
Laden met 60 A via Multiplus 12 / 1200 / 60
Hh accu's 460 Ah / 12 V.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Goldwingh »

Onze ervaring past ook precies in het verhaal van Jeroen en Ernst. Ik zal nog even wat practische dingen toevoegen. Een koelkast of het een compressorkast is of niet, meet zijn temperatuur in de kast. Als de temperatuur in de Camper onder de 7 graden daalt, dan slaat de kast niet aan. Dat houd ook in dat het diepvries gedeelte niet meer werkt. Dan kun je denken aan een super geïsoleerde AA klasse kast. Deze kunnen makkelijk 12 uur overbruggen. Tevens is het zo dat als je `s nachts de verwarming in de Camper uitzet, de koelkast minder vaak aanslaat of in het geheel niet, er dan ook minder stroom wordt gebruikt. Ben je een kou kleum,dan is het zinvoller om aan een betere dekbed of slaapzak te denken. Zo niet, dan moet je het hogere stroom verbruik voor lief nemen.
Groet Henk en Adrie

PS. Paul wij staan op Camping Blanes.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb op het forum al een keer beschreven wanneer de omvormer werkt als de kk dat vraagt.
Dus koelkast uit omvormer is dan ook uit scheelt toch weer een aantal ampère-uren.
Op die manier had ook het boxje ook aangesloten en kon makkelijk 5 dagen staan en tv kijken.
Ik heb er een 400 ah in staan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door jervig »

Anton schreef:Hoi,

Ik heb op het forum al een keer beschreven wanneer de omvormer werkt als de kk dat vraagt.
Dus koelkast uit omvormer is dan ook uit scheelt toch weer een aantal ampère-uren.
Op die manier had ook het boxje ook aangesloten en kon makkelijk 5 dagen staan en tv kijken.
Ik heb er een 400 ah in staan.

Groet Anton
Wij hebben een 12V koelkast dus de relatie met omvormer telt effe niet mee.

groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi,

Het was bedoelt voor degenen die een goedkopere 230 volt koelkast aan het draaien hebben.
En dat scheelt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Goldwingh »

Leuke oplossing Anton, maar hoe vind je deze dan. `s Nachts de koelkast buiten de Camper. Scheeld nog veel meer. :lol:
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi,

Knap vermoeiend...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door bartje2012 »

Volgens victron , is de vuistregel ongeveer: 5x het aangegeven wattage van je zonnepaneel = gemiddelde dagopbrengst

en is een A-label 220 koelkastje (met een jaarverbruik van max 120kw) ALTIJD zuiniger dan wat voor camperkoelkast dan ook.
Wel kunnen niet veel koelkasten tegen op hellingen staan, of bergen klimmen, maar of dat kk'je van 100 euro nou 3 of 5 jaar meegaat maakt dan ook niet meer veel uit.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door paulv »

@ Ernst, Ik heb inderdaad wel eens zonder gas (LPG) gestaan, er was niet genoeg druk meer door de kou.
Maar ik zweer niet echt bij gas, maar met mijn beperkte capaciteit aan zonnepanelen :roll: .

Ik heb wel een geheim adres voor gas gevonden in Spanje, de Chevrolet dealer. In verband met de verkoop van dat kleine bi-fuel autootje van Dea Woo hebben de dealers als service een (kleine) tank LPG staan :wink: .

@ Yoni, Mijn ervaringen met de stroomopbrengst afgelopen week (vrij bewolkt) is dat ik me moet limiteren tot 1-2 uur TV kijken, zeg gemiddeld 60 - 100Wh aan opbrengst. Om hiermee een compreesor koelkast aan te drijven :| .
Zelfs met 500Wp aan zonnepanelen lijkt mij een aggregaat onmisbaar (met een grote acculader of een Victron Multiplus om de accu's goed vol te krijgen :wink: ) .

Zodat mijn huidige conclusie is voor de configuratie van mijn volgende camper :roll: dit wordt; 1000Wp + Victron Multiplus + Nood-Aggregaat + 10.000 Wh (bv. 4 x 200Ah 12V) accu's.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door jervig »

Toch je installatie eens nakijken dan, want ik heb een 3KW diesel generator aan boord en in 210.000 km die ik zelf met de auto gereden heb in 7 jaar heeft het ding 17 uren gedraaid; 3 voor het proefdraaien ivm ontwikkelen van de juiste ventilatie tegen warmlopen en 14 alleen maar voor anderen! Heb nog NOOIT mijn eigen accu's er mee geladen.

Groetjes,

JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten