Waeco CR80 problemen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

Hallo,
we zijn momenteel op reis naar marokko met de 508 bus en de nieuwe waeco cr80 compressor koelkast op 24 volt. Nu we in de bus wonen merk ik dat het aanslaan en afslaan van de koelkast niet vlekkeloos gaat. Hij draait een minuut of 30 en slaat af, gaat meteen weer aan voor een minuut of 8, slaat weer af en gaat dan nog een keer of 3 meteen aan en uit. Dan hoor je de klik en is het stil. Vervolgens begint over een uurtje of 1,5 het hele verhaal opnieuw. Dit lijkt mij niet goed voor de levensduur van de koelkast. Staat momenteel op standje 3 (van 7) en is koud genoeg.

extra info
geen zonnepaneel, acculader ontkoppeld, alleen koude spullen in de koelkast.

wie is bekend met dit probleem en heeft een goede oplossing?
jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jervig »

Ik herken het en bij mij moet ik dan even de boel weer stofvrij maken. Nou is het spul bij jou nieuw neem ik aan, maar misschien zijn de ventilatie openingen te klein?

Groetjes,

Jeroen
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

ik heb aan de zijkanten elk 2 cm en boven een cm of 10 dus dat lijkt me voldoende. Ik denk eerder aan een probleem met de thermostaat. Maar ja, hij koelt wel goed.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Goldwingh »

Ik heb in mijn werkzaam leven veel koelkasten gerepareerd. Het maakt niet uit of de compressor op 24V of 220V werkt. Ik vermoed dat je toch een probleem hebt met de warmte afvoer, wat Jeroen (Jervig) ook aangeeft. Je schrijft dat je boven de koelkast 10cm hebt, maar heb je dat ook onder de koelkast? Ventilatie is heel belangrijk.
Groet Henk en Adrie.
Groet Henk MB609
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

ik zal m vandaag of morgen weer eens helemaal uit zetten en de knop van de thermostaat op een nadere stand zetten. Voorheen stond deze op standje 5 en draaide de compressor langer, maar ging niet steeds aan en uit.
bedankt voor het meedenken en ik zal eens de ventilatie onder de loep nemen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jervig »

Ik ken natuurlijk niet alle specificaties van alle types, maar die van ons heeft ook een intensief stand met een aparte schakelaar, die schakelaar werkt omgekeerd logisch: Ingedrukt is ie uit en uitstaand is ie aan. Het ingebouwde controle lampje werkt alleen als de koelkast aan slaat, bovendien zit de schakelaar en dus het lampje ook in de koelkast op een plek waar tijdens het rijden ook nog wel eens iets tegenaankomt.

Groetjes,

Jeroen
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

ik zag vandaag ook weer een klein rood knipperend lampje naast de groene van de AAN/UIT. Ik heb natuurlijk niet de gebruiksaanwijzing meegenomen, maar zal eens opzoeken wat dat betekend. Veel andere camperaars hebben 1 of 2 computer ventilatoren erbij geplaatst voor extra luchtstroming.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Admin »

Wij hebben een koelkast met dezelfde Danfoss compressor. Met een LED tussen punt + (+ LED) en D (- LED) van het aansluitbordje bij de compressor kun je alle storingen aflezen uit het aantal flitsen.

5 Thermal cut-out of electronic unit (If the refrigeration system has been too heavily loaded, or if the ambient temperature is high, the electronic unit will run too hot).
4 Minimum motor speed error (If the refrigeration system is too heavily loaded, the motor cannot maintain minimum speed at approximately 1,850 rpm).
3 Motor start error (The rotor is blocked or the differential pressure in the refrigeration system is too high (>5 bar)).
2 Fan over-current cut-out (The fan loads the electronic unit with more than 1A).
1 Battery protection cut-out (The voltage is outside the cut-out setting).

Het hele verhaal staat op:
http://rc.danfoss.com/TechnicalInfo/lit ... 00d202.pdf
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jervig »

Een goed ingebouwde compressorkast heeft echt geen extra ventilator nodig in tegenstelling tot een absorbtiekast.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Admin »

Een goed ingebouwde compressorkast heeft echt geen extra ventilator nodig

Ook mijn ervaring. En wie heeft er thuis in de (bij)keuken een ventilator achter z'n koelkast?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Yoni »

En onder goed ingebouwd verstaat men? ....
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Frank.fjph »

Mij lijkt in ieder geval ventilatie en warmteafvoer langs de condensor.......

Frank
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Yoni »

Niet zo zeer naar buiten dus, maar wel zorgen dat je trek hebt langs de condenser?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Admin »

Niet zo zeer naar buiten dus, maar wel zorgen dat je trek hebt langs de condenser?

Precies. Net zo min als thuis moet je de achterkant van de koelkast helemaal inkapselen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Yoni »

Als je koelkast nog geen 2 jaar oud is heb je wereld wijde garantie en kan er een monteur komen kijken!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Goldwingh »

Er is ook nog zoiets als "Garantie bepalingen" en de storing moet wel door het apparaat worden veroorzaakt. Bovendien moet je meestal via de leverancier te werk gaan.
Als je koelkast nog geen 2 jaar oud is heb je wereld wijde garantie en kan er een monteur komen kijken!
Ligt de oorzaak niet aan het apparaat, betaal je de monteur wel.
Groet Henk
Groet Henk MB609
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

ik heb de trek langs de onderkant en de zijkanten gecontroleerd en dat ziet er indrukwekkend uit. (Met een stokje wierook kan je de rook mooi volgen).
De koelkast heeft een ventilator die ook altijd aangaat samen met de compressor.
ieder geval bedankt voor alle reacties
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

net een extra 12v computer ventilatortje geplaatst. Koelkast is weer in orde. Was echt een ventilatie probleem dus.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Yoni »

Volgens de gebruiks aanweizing moet er een opening over heel de achterkant bij de koelkast zitten dus zo ongeveer 52x5cm en het liefst ook nog een kast er boven voor schoorsteen effect
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Anton »

Hoi,

Werkt het ook als het echt warm word, ik heb daar zo mijn bedenkingen over?
In principe moet het door de fabrikant geleverde voldoende zijn.
Ik denk dat het verstandig is de installatievoorschriften goed op te volgen.
jeroenz schreef:net een extra 12v computer ventilatortje geplaatst. Koelkast is weer in orde. Was echt een ventilatie probleem dus.
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Admin »

Zou moeten kunnen, Anton, want:

Alle Waeco CR koelkasten zijn met hun Danfoss Bdf compressor geschikt voor gebruik in de tropen wat betekend dat zelf bij een buitentemperatuur van 43 graden Celcius nog een betrouwbaar 3-steren vriesvak met een teperatuur van -18 graden gegarandeerd is. ( DIN EN ISO 7371 )

[De firma Waeco heeft vanuit Duitsland geen verstand van Nederlandse grammatica...]

Normaal gesproken moet de door de Danfoss-elektronica aangestuurde standaardventilator voldoende zijn. Ik heb nooit het in- en uitschakelgedrag van onze koelkast in kaart gebracht, anders dan qua aantal Watt-uren per etmaal. Maar wij blijken dan ook een heel stil exemplaar te hebben. Hoera :!:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jervig »

jeroenz schreef:ik heb aan de zijkanten elk 2 cm en boven een cm of 10 dus dat lijkt me voldoende. Ik denk eerder aan een probleem met de thermostaat. Maar ja, hij koelt wel goed.
Teruglezend denk ik dat hier het probleem zit, je hebt geen ventilatie van onderaf maar van de zijkant en boven. Hierdoor komt de natuurlijke trek niet tot stand en circuleert de lucht achter je koelkast ipv dat het trekt. Ga er van uit dat je compressor onder je kast staat?

De extra geplaatste ventilator is een workaround en geen echte oplossing vind ik.

Groetjes,

Jeroen
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door jeroenz »

de compressor zit bovenin, zeg maar achter het vriesvak. Ook de originele ventilator zit daar en blaast langs de koeling. Achter de koelkast heb ik ook nog een cm of 5. Het probleem zat volgens mij dat de originele ventilator wel verticaal langs de koeling blaast, maar dat de warme lucht vervolgens in de inbouwconstructie blijft hangen. Ik heb ook extra gaten gemaakt voor extra luchtstroom , maar dat mocht niet baten.

De extra ventilator is aangesloten op de voeding van de originele. Deze staat bovenop de koelkast en blaast de warme lucht uit de inbouw vandaan. Vandaag was het hier 36 graden en de koelkast draaide wel langer dan gemiddeld, maar alles is goed koud op standje 3 van 7.
gemiddeld draait de koelkast nu 18 tot 25 minuten.

of het helemaal volgens de inbouwregels is weet ik niet, maar het werkt wel
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door BigBro »

Even ter overweging een andere insteek:
Een compressorkoeler die (te) warm draait zal voor langere tijd uitschakelen, niet eerst nog een paar keer 'hikken'. De eca-unit meet de temp tot die weer voldoende gezakt is en schakelt dan pas de compressor terug in. Om die reden zet ik niet in op een temp probleem.
Eerder denk ik aan een zakkende voedingsspanning. Dit kan veroorzaakt worden door een uitputtende accu of accu met beginnende gesulfateerde loodplaten, spanningsverliezen in kabel/zekering/aansluitingen of een combinatie.
De eca-unit meet een (te) lage voedingsspanning en schakelt de compressor uit. Hierdoor zijn de meeste spanningsverliezen ook 'verdwenen'. De eca-unit constateert dat en schakelt braaf weer in. Dit proces herhaalt zich steeds korter, zie ook het eerste bericht van dit topic. Uiteindelijk is de koelruimte voldoende gekoeld en maakt de thermostaat een eind aan dit drama (de klik die je hoort). Na opwarming van de koelruimte schakelt de thermostaat het hele circus opnieuw in.
Het feit dat het goed werkt met die extra ventilator komt m.i. doordat de warmte beter wordt afgevoerd en dus de draaitijd van de compressor wordt zoveel verkort dat de voedingsspanning net niet ver genoeg zakt om het 'hikken' te starten. Je gaf al aan dat nu de gemiddelde draaitijd 18 tot 25 min is. In je eerste bericht gaf je aan dat na 30 min het 'hikken' begint.
De bijgeplaatste ventilator is daarom geen oplossing maar verdoezelt het probleem wel.
Om vast te stellen of het inderdaad een voedingsspanning probleem is kun je simpel de extra ventilator loskoppelen (oude situatie) en de koeling laten draaien mét de acculader ingeschakeld. Ja gaf in je eerste bericht aan dat die uit stond toen het euvel zich voordeed. Ook kan je ipv de lader je motor laten draaien mits je dynamo je huishoudaccu(s) meelaadt. Ik ga ervan uit dat één (of meerdere) huishoudaccu(s) hebt. Werkt je koeling met ingeschakelde lader of dynamo correct dan is het een voedingsspanningprobleem.
Zo, is beetje lang verhaal geworden. Hoop dat het duidelijk is. Zo niet dan lees ik dat wel weer.
Succes.
BigBro
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waeco CR80 problemen

Bericht door Yoni »

Ook ik ervaar problemen met de CR80
Alles netjes ingebouwd volgens de specs
Fout code 3 diferentiale druk te hoog net even bevriende stekmonteur aan de telefoon gehad zou kunnen duiden op te lage vulling van de compressor mocht de winkel hem niet omruilen dan gaan we hem opnieuw vacuüm trekken en af vullen en kijken of dit het probleem verhelpt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast