Autogordels 406D

Plaats reactie
Unknown User

Autogordels 406D

Bericht door Unknown User »

Hallo,

Ik ben sinds kort de blijde bezitter van een 406 uit 1970 en dus ook sinds kort lid van dubbellucht.

Hoewel er geen verpichting voor gordels is voor een auto uit 1970 wil ik ze om veiligheidsredenen toch wel graag inbouwen. Ik heb echter een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand ze hier kan beantwoorden:
  • Ik zie bij de deurstijl, op hoofdhoogte, een schroefgat waar een 'gordelbout' in past, zit er in de bodem ook een aansluitpunt voor de (driepunts) gordel?

    Ik wil voor de kinderen in het achtergedeelte een (slaap) bank maken. Daar horen natuurlijk ook gordels bij. Heeft iemand ervaring met het bevestigen van autogordels in het achtergedeelte?
Oldenkamp
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
Locatie: Andelst

Gerdelbevestiging

Bericht door Oldenkamp »

Arjen,
Ik denk dat het een goed plan is om alle zitplaatsen te voorzien van (driepunts)gordels.
Ik heb geen ervaring met jouw type bus, maar wel met onze 508 die maar een paar jaar jonger is. In de bodem, juist achter de stoelen loopt een balk. Van de bovenkant niet zichtbaar, maar van de onderzijde wel. Hierin zitten gaten met schroefdraad 7/16 UNF. Hierin kun je de gordels vastschroeven.
Nu de moeilijkheid: hoe aan goede gordels te komen. Het probleem zit hem in de lengte: die van personenauto’s zijn te kort. Je kunt dit probleem omzeilen door (1) vang aan een kabel vast te maken op enige hoogte van de vloer en (2) de punten aan de deurstijl in tweeën te delen, dat wil zeggen een punt op heuphoogte en de ander wat hoger aan de deurstijl.
Wat betreft de zittingen elders: ik zou de (heup) gordels ‘deugdelijk’ bevestigen. Daartoe zou je een bevestigingsplaat aan de onderzijde van de carrosserie kunnen maken, waaraan je de gordels bevestigt.

Ingo
Fam. Schollaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2004, 09:16
Locatie: Numansdorp

Gordelbevestiging

Bericht door Fam. Schollaart »

Arjen,

Even inhakend op de vorige tip: ik heb een 407 waar de boutgaten op de plaats zitten die uitgelegd zijn. Er zaten echter heupgordels in (voormalige ME-bus) die ik heb vervangen door gewone gordels uit een Chevrolet Corsica. Inderdaad waren die te kort, dus ik heb van de drie boutgaten in de deurstijl de onderste gebruikt voor de rolautomaat en de middelste voor de driehoek waar de gordel doorheen gaat. De onderkant zit zoals het hoort aan een strip ijzer die op de bodem is gemonteert, maar die ga ik nog verplaatsen naar het onderste punt van de deurstijl, waar eigenlijk de rolautomaat hoort. Op die manier ben je ook van het probleem om de gaten in de bodem op te zoeken.

Ruud
Ons gezin bestaat uit:
Anita (anno 1964)
Ruud (anno 1966)
Aron (anno 1991)
Benjamin (anno 1994)
Unknown User

Gordel bevestigingspunten

Bericht door Unknown User »

Een wat late reaktie, maar ik heb weinig tijd gehad om aan de bus te klussen..

Ik heb de bevestigingspunten voor de gordels in de bodem gevonden:

Voor de bijrijder 2 gaten die niet helemaal goed overeenkomen met de bijrijdersstoel .
Voor de bestuurder 1 gat pal naast de accubak, oor de andere kant (deurzijde) kon ik geen gat vinden, heeft iemand een idee waar dat zou moeten zitten?

Daarbij zit er in de deurstijl maar 1 tapgat ( schouderhoogte), dus geen mogelijkheid om een apart oprolmechanisme te monteren. Heeft iemand hier suggesties voor? Zijn er oprollers die op schouderhoogte gemonteerd worden?

Ik kan mij van vroeger herinneren dat je de driepuntgordels met de hand moest verstellen, zal wel problematisch worden om aan dat soort gordels te komen..

Voor mensen die gordels in het achtergedeelte willen bevestigen heb ik het volgende lijstje gemaakt:
  • Ik heb aan een hoekprofiel 30x30 mm 3mm dik staal op drie plaatsen een lip laten lassen.
    In de lippen gaten geboord ( 13mm )
    De gordels met m12 bouten en borgmoeren aan de lippen bevestigd ( 2 vangers aan de middenlip)
    Het hoekprofiel heb ik met m12 bouten en borgmoeren aan een dwarsbalk van de vloer bevestigd
Het monteren kon ook wel zonder hoekprofiel, maar dan zitten de bevestigingspunten van de gordel niet in de trekrichting (maar haaks ) daarbij staat bij mij het bankje ook op het hoekprofiel.
Fam. Schollaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2004, 09:16
Locatie: Numansdorp

Gordels

Bericht door Fam. Schollaart »

Arjen,

Ik neem aan dat je goed hebt gekeken, ook van de onderkant, maar het zou kunnen dat de boutgaten verstopt zitten onder een strip die de vloerbedekking op de plaats houdt. Voor de bestuurdersstoel aan de deurzijde zit dat boutgat op de bodem. Bij mij was daar een stevige strip gemonteerd (L-vorm met lange zijde omhoog) waaraan het vaste punt van de gordel was gemonteerd dat daardoor zo'n 30cm boven de bodem begon.
Overigens zit de gordel van de bijrijdersstoel aan de kant waar je de gordel inklikt bij mij vast aan de stoel zelf (omdat die ook opklapbaar is).

Zoals ik al schreef, heb ik de rolautomaat ivm de lengte op schouderhoogte gemonteerd, maar ik heb daar drie boutgaten bij elkaar zitten. Wanneer jij dat doet, kom je nog een gat tekort voor de driehoek waar de gordel doorheen moet.

Zelf heb ik vroeger een vaste driepuntsgordel gehad in een Citroen DS. Je hebt dan nog steeds een bevestigingspunt in de bodem aan de deurzijde nodig, maar inderdaad slechts één op schouderhoogte.

Ik hoor het wel als ik nog meer kan betekenen.

Succes
Ruud
Ons gezin bestaat uit:
Anita (anno 1964)
Ruud (anno 1966)
Aron (anno 1991)
Benjamin (anno 1994)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten