Pagina 1 van 1
Een stuurknop; is dit nou handig ?
Geplaatst: 07 aug 2005, 23:06
door GerardM
Geacht Forum,
sinds ik mijn 508 heb krijg ik regelmatig vragen van vrienden en bekenden wanneer ik nu eens een knop op het stuur monteer, zoals je ook wel bij heftrucks en vrachtwagens ziet. Ik vraag me af of dit nu echt handig is, zeker bij mijn bus die geen stuurbekrachtiging heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee ? En wat is de ideale positie, soms zie ik vijf voor elf en soms vijf over elf ?
En krijg je met zo'n stuurknop maar 1 spierbal in plaats van 2 ?
Groet,
Gerard
Geplaatst: 08 aug 2005, 00:29
door abel
Ik heb tijdens mijn dienstplicht de funktie vliegtuigtrekkerbestuurder vervult en met het vele achteruitrijden met oa. F 16 's was het ideaal , omdat je soms heel veel en snel moest reageren (11 meter breed)
In mijn latere funkties (waaronder vrachtwagenchauffeur) heb ik hierin geen baat bij gehad !
Wel eens het probleem dat bij snel terugdraaien van het stuur de knop tegen mijn vingers sloeg!
Bij het ontbreken van stuurbekrachtiging moet 1 arm wel erg veel spierkracht hebben om sneller te kunnen sturen!
Maar het staat wel stoer !!!
Geplaatst: 08 aug 2005, 08:00
door berriaaf
Gerard
Ik zie het bij onze buren wel op de trekkers zitten en dat is ook oke, want dat is daarop echt wel handig
Maar ik had dat ding ook een keer op een stuur zitten in een Camper, nu wij hebben hem eraf gehaald lastig net wat Abel ook al geschreven heeft, niet erg handig
Maar ja wat de een niet handig vind daar heeft een ander baat bij
Bertus
Geplaatst: 08 aug 2005, 16:17
door ron(372)
Gerard,
Ik had in Zeist zo'n knop gekocht en hem erop gezet.
Vond het niets toevoegen alleen gruwelijk onhandig omdat je elke keer met die knop zit te stoeien als het stuur terugdraait.
Bij mij was het dus geen succes en heb hem er dan ook direct weer afgehaald.
Groeten Ron(Kwibus)
De wet
Geplaatst: 08 aug 2005, 17:54
door M Koseoglu
Hallo Dubbelluchter's,
Een jaar of tien terug heb ik ooit wat scheuren in wat pezen gehad in mijn schouder of zo iets. Maar ik had veel moeite met het draaien van mijn stuur in mijn personen auto. Dus ook zo'n knop gekocht en er op gezet. Maar ik kan me herineren uit die tijd dat er wat eem was , of dit nu niet mocht in een personene auto , of dat je het moet melden bij de verzekering. Er was een regel of een wet.
Ik weet niet hoe het nu is ,als ik er nu één op zou gaan zetten zou ik dit eerst gaan uitzoeken, een boete heb je zo.
Met vriendelijke groeten van,
M koseoglu
Stuurknop.
Geplaatst: 18 aug 2005, 22:08
door Peter
Beste Gerard.
Reuze handig, zo'n stuurknop.
Vooral bij achteruitrijden met 'n aanhangsel.
Je moet alleen wel stuurverkrachting hebben, anders is 't kl.... (testikaal).
Zonder verkrachtiging heeft het stuur namelijk 'terugslag' en dat betekent dat je met je volle gewicht aan die knop moet gaan hangen.
Dat werkt dus niet.
Tenzij je volgas achteruit rijdt met 'n aanhanger :P
Mocht je dat kunnen dan kom ik even bij je langs, dan kun je mij dat ook even leren.
Maar even serieus, zonder stuurbekrachtiging is zo'n knop geen succes.
Bedenk n's hoe hard je nu aan je stuur moet draaien en hoe hard je dan aan die knop moet trekken. Hoe vast je de knop ook vastdraait, op gegeven moment staat de knop haaks op je stuur.
Mocht het, in het uitzondelijke geval, nou zijn dat je net zo eigenwijs bent als ik, dan is de stand van de stuurknop daar waar normaal de hand op je stuur ligt. Verder kun je rubber (fiets-binnenband) tussen de bevestigingsbeugels en je stuur doen om de ruimte op te vullen en verschuiven te verminderen (niet voorkomen).
Maar het beste is om het idee van 'n stuurknop te laten varen (of fahren) als je geen stuurverkrachtiging hebt.
Succes,
Peter.
Geplaatst: 20 aug 2005, 12:38
door Jeroen_Hanomaf
Sinds ik er eens een collega met z'n velletje van zijn vingers tussen knop en plaatje gezeten heb zien zitten, en diezelfde persoon later een keer met een wijde mouw die achter de knop bleef hangen en toen een onbedoelde ruk aan het stuur gaf en bijna een frontaaltje veroorzaakte (hij wilde het raampje opendraaien van de Sprinter) hoeft het voor mij niet!
Als het echt de uitvinding van de eeuw was, had ie er bij stuurbekrachtigde bussen standaard wel opgezeten (zoals bij heftrucks) zodat je het stuur wat kleiner kunt houden voor makkelijk op-/afstappen.
Zijn die dingen zelfs niet verboden op auto's om bovengenoemde reden? Kan ik me iets van herrinneren, maar Google heeft z'n dag niet en geeft geen antwoord. ;)
Groetjes
Jeroen
Geplaatst: 20 aug 2005, 13:10
door Unknown User
Bij mij zat ie erop toen ik 'r kocht, maar gebruik die knop niet, dus ga 'm er weer af halen.
Zit alleen maar in de weg, soms.
Wel jammer, want mensen vinden het er stoer uit zien, merk ik.

Geplaatst: 20 aug 2005, 23:12
door Eduard
Ik heb ook een stuurknop op mijn stuur gemonteerd.
Toen ik nog geen stuurverkrachtiging (zo noemt Ineke dat) had moest ik hem hartstikke goed vastmaken om hem niet scheef te trekken.
Ik gebruikte hem dan pas -als het stuur dan al in beweging was- , om een soepele stuuruitslag te krijgen of terug.
Nu er stuurverkrachtiging op mijn 508 zit, is het heerlijk bij het insturen van het parkeervak, achteruit steken en zo meer.
Alleen heb ik er een rubbertje omheem gemaakt omdat er wel een heel irritant rammeltje vanaf kwam.
Met vriendelijke groet,
Eduard