Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Goedemiddag allen.

Ik heb een OM616 uit een MB100 op de kop weten te tikken ter vervanging van mijn OM615 motor in mijn L409.

Momenteel ben ik bezig met het uitbouwen van het oude blok, maar er viel me gelijk al iets op waar ik wat vraagtekens bij heb. Dus vandaar dat ik jullie kennis graag weer even zou willen raadplegen.

Ik heb vanaf mijn rembekrachtiger een slang lopen naar de voorkant van het blok. (Rechts van je koelvin als je voor de auto staat} Uit dit deel komt dan weer een 2e slang, welke naar mijn inlaat gaat.

Op het OM615 blok zit maar 1 aansluiting voor een slang ipv 2...

(Hmmz lekker onduidelijk verhaal weer. Als niemand me begrijpt ga ik foto's maken}
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Don't worry, be happy.

"Aan de voorkant van het blok" zoals jij dat noemt, zit de vacuümpomp.
Als de slang tussen rembekrachtiger en die pomp er maar zit.
Het maakt voor jou verder niks uit of de uitlaat (want dat is het) van de vacuümpomp nog naar de inlaat v/d motor gaat.
Gewoon verder sleutelen, niks an de hand.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

oke super. Maar ik heb alleen de inlaat van mijn OM615, dus die dan gewoon afdoppen?
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Het volgende probleem. Hoe krijg ik het blok over de dwarsbalk?

Ik heb de versnellingspook helemaal verwijderd (dus ook die laatste 15 cm pook).

Maar of ik de voorkant nou omhoog of de achterkant omhoog doe, het blok blijft klem zitten.

Ik probeer het blok dus inclusief versnellingsbak eruit te halen. Dit moet toch mogelijk zijn? Of moet ik ze perse van elkaar halen...
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Yoni »

Als her goed is zit er tocht een balk voor tussen je chassis die kan je er toch uit bouten?
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Nee alle balken die er zitten, zitten bij mij gelast.

Er zitten wel een soort schroeven, maar met ronde kop. (Daar past dus geen sleutel op)

Heb het blok er nu uit (Versnellingsbak los gehaald)

En heb nu dus eindelijk de 2 blokken naast elkaar liggen.
Hier begint het gedonder weer.

De dieselpomp is behoorlijk anders.

Er werd me gezegd dat ik het oliefilter misschien moest overzetten. Maar die zit op een totaal andere plek bevestigd (meer naar achter)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

[quote="Spike"]Hier begint het gedonder weer.
Grinnn, valt toch wel mee?

De dieselpomp is behoorlijk anders.
Gelukkig wel, anders zou het niet zo best zijn.. :shock:
Je krijgt nu een mechanische regulateur.
Dus die dikke slang naar het gasgeefklepje kun je schrappen.
Dat gasgeefklepje zelf ook trouwens.


Er werd me gezegd dat ik het oliefilter misschien moest overzetten. Maar die zit op een totaal andere plek bevestigd (meer naar achter)
Als hij achteraan omhoog zit moet je misschien een heel klein stukje uit je vloer zagen.
Zit ie naar beneden dan heb je er geen last van.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Hij zit naar beneden (het filter). Ik hoop dat het geen problemen gaat geven met die dwarsbalken... (Straks even proef passen)

En hoe zit het met de gloeistiften. Bij de OM615 heb ik metalen stangen tussen de stiften lopen. En de aansluiting is 1 draadje op een van de stiften.

Bij de OM616 loopt er een klein stukje kabelboom tussen de stiften. En de aansluiting is 1 meerpolige stekker.

Deze stekker kan ik natuurlijk nergens aansluiten op mijn kabelboom.
Moet ik het deel van mijn oude blok overnemen?

Volgens mij heeft de OM616 snel gloeiers (paralel) ofzo, en is het bij de OM615 in serie.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Jij zit meer op internet dan dat je sleutelt.. :mrgreen:

Stiften:
Zitten op je oude blok in serie. Lekker laten zitten die ouderwetse stroomvreters met hun voorschakelweerstanden.

Op je nieuwe blok zitten waarschijnlijk al snelgloeiers.
Ze staan zowieso paralel, want het zijn 11Volt gloeiers.
Op je donorbus zit een gloeirelays. Wil je de moeilijke manier doen dan neem je dat hele spul over.
Veel gemakkelijker -en stroombesparend omdat er geen enkele weerstand meer tussen zit- is alle ouwe gloeitroep uit je bussie slopen en de 616-stiften direct aansluiten op de gloei/startknop. Eventueel een controlelampje aansluiten (zit bij mij in het oude gat van de gloeispiraal) zodat je weet wanneer je gloeit.
Met snelgloeiers ga jij dan niet weten wat je meemaakt: Zomers hooguit 5 seconden gloeien, s'winters iets langer, en starten met die handel.

Ook geen gekloot meer met een stationairknopje, want eenmaal goed afgesteld blijft die kar altijd op hetzelfde stationaire toerental lopen. Warm of koud maakt niet meer uit.


En nou sleutelen met je donder.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Haha oke volgende etappe.

Het blok hangt erin. Oliefilterhuis van een andere bus gehaald, deze paste wel.

Maar nu het aansluiten van de dieselpomp.

Er zit natuurlijk geen handpomp op, dus volgens mij moet de invoer en retour direct op het dieselfilter.

Maar nu zit er links aan de zijkant van de dieselpomp nog een aansluiting voor een slang. Het is ongeveer op de plek waar bij mijn oude pomp de handpomp zat. Wat moet hier op?

Tevens zit er een vacuum regulator op. Volgens mij zijn dit de 2 ronde objecten welke in de buurt van de gashendel zitten. (aan de achterkant, bovenop)
Deze ronde dingen hebben beide ook een aansluiting voor een klein slangetje. Waar moeten deze vandaan komen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Doe maar eens een paar foto's Spike, want je uitleg + benamingen stalen nergens naar. :)

En hoezo "natuurlijk" geen handpomp op de brandstofpomp? Zat er 1 op het filterhuis van je donor dan?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

haha oke bij deze 2 foto's die ik op internet vond

Afbeelding

Dit is volgens mij dezelfde pomp als de mijne.

Links onder zie je een aansluiting voor een slang. Is dit mijn aanvoer?

Aan de bovenkant van deze aansluiting zit nog een mogelijkheid om een geschroefde slang te monteren. (Op foto 2 zit hier een slang gemonteerd) Hier past de slang vanaf mijn inlaat goed op, maar ik zou verwachten dat deze dan vanaf hier naar de dieselfilter moet.

Dan heb je rechts boven op de pomp een soort ronde schijf met aan de onderkant een aansluiting voor een dun slangetje. (op foto 2 is dit een wat vierkanter object waar de aansluiting opzij steekt ipv naar onder)
Links onder dit object zit nog een aansluiting voor zo'n zelfde dunne slangetje. Deze is alleen op foto 2 zichtbaar. Deze heb ik wel op mijn pomp, dus denk dat deze door de hoek van foto1 gewoon niet goed zichtbaar is.

Afbeelding

Als het nogsteeds compleet onduidelijk is, dan ga ik het proberen duidelijker te maken door de foto's met lijntjes te bewerken
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Maar eens kijken of je eruit komt zonder afbeelding van je brandstoffilter, anders moet je daar ook ff een foto van plaatsen.

mb100.jpg

1) Aanzuig uit brandstoftank
2) Pers lagedruk brandstof, gaat naar filter IN.
4) Zit aan motorzijde, aansluiten op filter UIT.

3) Is overloop, gaat naar filter, naar de nippel met 3 aansluitingen. Daar komen op: Deze slang, het dunne lekslangetje vanaf de verstuivers en de terugvoerslang naar de tank.

5) Ga je gebruiken als stop, aansluiten op kabeltje vanaf stop/startknop
6) Is gashandeltje aan motorzijde, aansluiten op stangen van gaspedaal.
7) wanneer je daar aan zuigt, stopt de motor. Gebruiken we niet wanneer we de stopkabel gebruiken. Niet afdoppen, maar een los stukje slang aan monteren tegen het vuil.
Normaal loopt dat slangetje naar het contactslot, wat je dan weer moet aansluiten op de vacuümpomp. Veul te ingewikkeld als je tóch al een stopkabel hebt liggen.

Succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Antwoorden op je PB. Zet ik hier neer, want dan hebben anderen er ook nog iets aan.

De gloeistiften.
Ik moet dus van de oude serie geschakelde naar de nieuwe parallel geschakelde.

Jep.

Bij de oude, had ik 2 snoeren. Eentje op de eerste gloeistift. En de andere achter de laatste.
Bij het nieuwe blok zit een klein stukje kabel die begint met een stekker, en dan naar alle gloeistiften gaat.
Moet ik hier de stekker gewoon afknippen en de kabels samen voegen ofzo?

Jep.

Je zei toch dat ik ook een gloeirelais moet verwijderen?
Alle ouwe bedrading etc tussen trekknop en vroegere gloeistiften wegknippen. Dus ook die naar controlespiraal in je dashboard.
Dan een nieuwe kabel trekken tussen de trekknop (op het punt waar eerst de controlespiraal op vast zat) en de samengevoegde bedrading van de nieuwe gloeispiralen.
Klaar is Spike. :D

Eventueel kun je nog een controlelampje op de nieuwe kabel aansluiten.
Dan weet je zeker wanneer je gloeit en wanneer niet.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Super, klinkt echt duidelijk. Heel erg bedankt.
Zometeen weer naar de bus, kijken of ik alles kan vinden.

Bij mijn oude pomp ging er nog een slang naar mijn inlaatspruitstuk. Deze vervalt dus?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Jep, en ook dat klepje in het spruitstuk vervalt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Dus dat klepje naar het luchtfilter (inclusief stang) kan ik er gewoon uit slopen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Als je met die woeste kretologie :roll: het roodomcircelde klepje bedoelt, kan dat weg jah.
ScreenShot001.jpg
Tenminste, het klephuis moet blijven zitten, anders past de luchtfilterslang er niet meer op.
Gewoon het binnenwerk (= klepje(s) + as(jes) weghalen. Da's allemaal onnodige weerstand. Daarna de ontstane gaatjes afdichten.
Ook de banjobout (waar eerst die slang naar de brandstofpomp op zat) even afblinden.

En als er geen kleppie meer in zit, heb je dat metalen stangetje ook niet meer nodig he? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Vinz »

Even soort van offtopic waarom kan je bij deze het klepje (in het spruitstuk) eruit halen?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Leo »

Ff heel simpel en kort gezegd:

De oude motor had een vacuüm geregelde regulateur die er voor zorgde dat hij stationair bleef draaien én op top-toerental werd begrenst.
Die klep was daar nodig om het benodigde vacuüm te creëren.

De nieuwe motor heeft een mechanische regulateur.
Deze maakt voor bovengenoemde functies gebruik van intern ronddraaiende gewichten ipv vacuüm.
Dus heb je die kleptroep niet meer nodig.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Spike
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:48

Re: Probleem met ombouwen van OM615 naar OM616

Bericht door Spike »

Hmmz oke dit was een mooie probeer sessie.

De motor is helemaal ingebouwd en start ook!

Helaas ook slecht nieuws. Hij lekt aanzienlijk olie, dus het blok gaat er weer uit en eerst alle pakkingen weer vernieuwen. Dammit...

Iemand toevallig een motortakel te leen in Noord-Holland? Ben een beetje klaar met het gepruts met een palletwagen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast