Ik ben al een paar maanden erg geïnteresseerd in 'touringcampers', of autobussen die tot camper zijn omgebouwd. Ik zou deze uitstekend kunnen gebruiken voor mijn werk, ik zie het alleen niet zitten om in zo'n saaie, kleine camper te zitten. Ook voor reizen zou ik zo'n bus graag gebruiken, het liefst met een zo lang mogelijke autonomie. Op dit moment heb ik nog geen bus, noch genoeg geld voor een bus, want ik ben nog niet zo lang afgestudeerd. Het zal sowieso een proces worden waarbij er kleine stapjes genomen worden en waarbij in het begin meer geïnvesteerd zal worden in 'infrastructuur' dan in 'luxe'. Een bus waarin bvb 2 mensen een week compleet afgezonderd kunnen overleven en op die manier een beschaving op wielen zijn, is nog een ver toekomstbeeld ;) Desondanks ben ik niet vies van een beetje werk, heb ik al een beetje kennis en leer ik vlug bij!
Ik vroeg me af in welke mate het mogelijk is om een camper 100% elektrisch uit te voeren? Koken, verwarming, warm water en koeling dus.
Indien het mogelijk is in een voertuig, zou ik willen verwarmen en koelen via een hydronisch vloerverwarmingsysteem (water en een HTF) en zogenaamde "zonneboilers", bijgestaan door een elektrische verwarming en koeling (of een ongelofelijk dure boiler/koelercombo). Ik zie gewoon het niet zitten om te verwarmen met gas, een hydronisch systeem is veel efficienter. Het systeem zou zo'n beetje een off grid approach hebben, met andere woorden: zonnepanelen, zonneboiler, windgenerator (?), waterfiltering, waterrecyclage, extreme isolatie en efficientie,... De spanning van de batterijbank wordt 48V; capaciteit van de batterijbank wordt 4000 Ah (20 12V batterijen @ 250 Ah) en de zonnepanelen zouden zo'n 2,3 kW genereren. Het systeem zal naast de zonnepanelen en optionele windgenerator geladen worden door de dynamo en een 'stille' dieselgenerator die bij de motor geplaatst is, in een akoestisch en thermisch geïsoleerde, brandbestendige behuizing. Een motorbrand die op 2 minuten heel de bus in lichterlaaie zet, is het laatste dat ik wil..
Het volgende wat ik me afvraag is wat jullie bedenkingen, commentaar, tips zijn op 'mijn' systeem? En wat is bijvoorbeeld jullie dagelijks verbruik als jullie niet 'aan de paal hangen'? Wat ik me net bedenk, is dat een dubbeldekkerbus wel interessant is qua sanitair. Een keer pompen naar het bovenste verdiep en je bent ermee weg