Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
Beste mensen,
Wie kan mij vertellen van waar de draden voor de binnenverlichting gaan lopen in een 508 ex Bundeswehr ambu.
Ik wil de 24 Volt binnenverlichting omzetten naar 12 Volt en de schakelaarbediening boven de zijdeur laten zitten.
Die wil ik ook blijven gebruiken.
Ik wil de kabels naar de schakelaars laten beginnen vanaf de 12 Volt accu.
Wie kan mij vertellen van waar de draden voor de binnenverlichting gaan lopen in een 508 ex Bundeswehr ambu.
Ik wil de 24 Volt binnenverlichting omzetten naar 12 Volt en de schakelaarbediening boven de zijdeur laten zitten.
Die wil ik ook blijven gebruiken.
Ik wil de kabels naar de schakelaars laten beginnen vanaf de 12 Volt accu.
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: binnenverlichting
Is het niet veel gemakkelijker om twee 12V lampjes in serie te zetten?
Als je twee 12V accu's in serie hebt, vind ik het geen fijn plan om er één hiervan te gebruiken voor je 12V verlichting.
Mvg. Paul
Als je twee 12V accu's in serie hebt, vind ik het geen fijn plan om er één hiervan te gebruiken voor je 12V verlichting.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Aansluitend bij wat Paul al zei, vraag ik me af waarom je de binnenverlichting (en naar ik aanneem ook de rest van de elektrische installatie) zou wijzigen van 24 naar 12 V. Kennelijk heb je een voertuig met een volledige 24 V installatie. Wees daar blij mee! Dat zou ik ook wel (weer) willen!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: binnenverlichting
Waarschijnlijk heeft hij led-verlichting gekocht.
Die reut is alleen in 12V verkrijgbaar. :?
Die reut is alleen in 12V verkrijgbaar. :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Paul,
Het is zeker niet mijn bedoeling om een van de twee accu's te gebruiken voor de verlichting. De twee in serie geschakelde 12 Volt accu's gebruik ik voor het starten en ik wil twee parallel geschakelde 12 Volt accu's (of een zware 12 Volt accu) gebruiken voor de verlichting.
Ik kan natuurlijk ook de verlichting op een 24 Volt zetten.
Maar de vraag blijft waar beginnen de kabels die naar de schakeleenheid en de verlichting leiden?
Het is zeker niet mijn bedoeling om een van de twee accu's te gebruiken voor de verlichting. De twee in serie geschakelde 12 Volt accu's gebruik ik voor het starten en ik wil twee parallel geschakelde 12 Volt accu's (of een zware 12 Volt accu) gebruiken voor de verlichting.
Ik kan natuurlijk ook de verlichting op een 24 Volt zetten.
Maar de vraag blijft waar beginnen de kabels die naar de schakeleenheid en de verlichting leiden?
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Dan gaat Paul's serieschakeling werken (mits je de polariteit in de gaten houdt - of er moeten brugcellen in zitten).
Stukken eenvoudiger - en goedkoper - dan "Spannungswandler"
Stukken eenvoudiger - en goedkoper - dan "Spannungswandler"

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: binnenverlichting
Ik zou het echt niet weten hoe die kabels lopen. waarschijnlijk naar een zekeringenkastje.
De beproefde methodes zijn: aan de + kabel rukken en volgen vanuit de binnenverlichting en kijken welke zekering die voedt, of door elke zekering los te halen en dan maar kijken wanneer het lampje uitgaat.
Voor de rest ben ik het met Ernst eens dat je maar beter alles 24V kan laten. Je kunt bijna alles in 24V krijgen (ook LED lampjes :mrgreen: ). Mijn oplossing is gewoon goedkoper.
Mvg. Paul
De beproefde methodes zijn: aan de + kabel rukken en volgen vanuit de binnenverlichting en kijken welke zekering die voedt, of door elke zekering los te halen en dan maar kijken wanneer het lampje uitgaat.
Voor de rest ben ik het met Ernst eens dat je maar beter alles 24V kan laten. Je kunt bijna alles in 24V krijgen (ook LED lampjes :mrgreen: ). Mijn oplossing is gewoon goedkoper.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: binnenverlichting
Ik zou ook alles 24volt laten scheelt je ook weer een dure laad omvormer van 24-12 volt je hoefd met minder dikke kabels te werken en het overgrote deel van electra is allemaal op 24v te vinden, zou je dan echt "zuinige" verlichting willen kan je ook ledstrips in serie in de tl bakken plakken
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Toevallig zit zo'n omvormer van 24 V. naar 12 V. er al in. (wat is het verschil tussen een omvormer en een laad omvormer?)
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: binnenverlichting
Ik denk
de uitgangspanning, de laadomvormer geeft 14,4V of zoiets en de omvormer gewoon 12V.
Met de gewone omvormer kan je dus geen 12V accu opladen en is meer bedoeld voor je radio/tv of zoiets. Wie het echt weet mag het zeggen
.
Mvg, Paul

Met de gewone omvormer kan je dus geen 12V accu opladen en is meer bedoeld voor je radio/tv of zoiets. Wie het echt weet mag het zeggen

Mvg, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
- Locatie: 'T Gooi
Re: binnenverlichting
Ik heb nu een aantal jaren 12/24volt(aangesloten op 24v) ledspotjes in de bus zitten, warm white, besteld bij nikuled, ze zijn helemaal top en doen het prima! Ik heb bij conrad zitten neusen en daar kun je led lampjes (in diverse kleuren en verschillende fittingen) in bijna alle maten en voltage's bestellen. kan alleen niets over de kwaliteit zeggenLeo schreef:Waarschijnlijk heeft hij led-verlichting gekocht.
Die reut is alleen in 12V verkrijgbaar. :?
Groet,
Peter.

Vandaag is een Kadootje
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: binnenverlichting
Als een ex ambu van duitse makelij net zo is als de ex ambu van het nederlandse leger: volgens mij gaat er vanaf de + pool (van de in serie geschakelde startaccus) een draad die de o.a binnenverlichting op 24 V verzorgt. daar zitten in elk geval de tl buizen op (en ook ook de 24/12V omvormer). Dus die draad zou je op je huishoudaccus aan kunnen sluiten (en dan denk ik dat je het beste 24V zou kunnen nemen)
Bert
Bert
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: binnenverlichting
Ik zou al die moeite niet doen om de verlichting aan te gaan sluiten op de huishoudaccu's. Wat maken die paar Watt nou uit voor de startaccu's. Het leger dacht er toen waarschijnlijk net zo over :mrgreen: .
Die Led gebruiken maar een fractie van die TL'tjes 2W-4W hooguit. Die kunnen honderden uren branden voor de startaccu's leeg raken.
Wel voor de zekerheid de spanning van die startaccu's in de gaten houden met een LCD voltmetertje van een paar euri.
Mvg. Paul
Die Led gebruiken maar een fractie van die TL'tjes 2W-4W hooguit. Die kunnen honderden uren branden voor de startaccu's leeg raken.
Wel voor de zekerheid de spanning van die startaccu's in de gaten houden met een LCD voltmetertje van een paar euri.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: binnenverlichting
Hoi,
Maar de vraag blijft waar beginnen de kabels die naar de schakeleenheid en de verlichting leiden?
Mijn 508 Ambu is Nederlands, daar gaat alle bekabeling voor het achterdeel vanaf een zekeringkastje dat op de rechter zijkant van de accubak (onder de bestuurdersstoel) zit en 8 zekeringen bevat. Maar ik weet niet of de Duitsers dat ook zo hebben gedaan.
Boven de achter zijdeur zit een schakelpaneel waar al deze kabels uitkomen of langslopen.

Er gaan ook leidingen van af het dashbord, zoals voor de zoemer en de TL verlichting.

Ik heb gewoon alle kabels "uitgepiept" en indien gewenst geknipt en beschakeld.
Ik snap niet waar de angst voor 24 volt vandaan komt, omdat Halfords en de meeste campingzaken alleen 12 volt reut verkopen?
In mijn 508 ambu heb ik alles op 24 Volt, dat betekent automatisch dat je alleen professioneel spul kunt kopen.
Voor de verlichting is het al helemaal simpel: Ik heb alles met LED. Het echte LED spul (Leo) werkt op een spanning tussen de 10 en 30 Volt, altijd goed dus! Dit koop je bij de bootjes winkel zoals Kniest en Dekker.
b.v. http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1
en
http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1
Ik heb 2 x 12 Volt 100 Ah in serie om te starten (onder de bestuurdersstoel), en 2 x 12 Volt 90 Ah in serie als huishoud accu's.
Succes! en wees wijs, laat alles 24 Volt.
Groeten,
Henk
PS voor Paul V: Mijn ambu is voorzien van een onderspannings alarm(zoemer)
Maar de vraag blijft waar beginnen de kabels die naar de schakeleenheid en de verlichting leiden?
Mijn 508 Ambu is Nederlands, daar gaat alle bekabeling voor het achterdeel vanaf een zekeringkastje dat op de rechter zijkant van de accubak (onder de bestuurdersstoel) zit en 8 zekeringen bevat. Maar ik weet niet of de Duitsers dat ook zo hebben gedaan.
Boven de achter zijdeur zit een schakelpaneel waar al deze kabels uitkomen of langslopen.

Er gaan ook leidingen van af het dashbord, zoals voor de zoemer en de TL verlichting.

Ik heb gewoon alle kabels "uitgepiept" en indien gewenst geknipt en beschakeld.
Ik snap niet waar de angst voor 24 volt vandaan komt, omdat Halfords en de meeste campingzaken alleen 12 volt reut verkopen?
In mijn 508 ambu heb ik alles op 24 Volt, dat betekent automatisch dat je alleen professioneel spul kunt kopen.
Voor de verlichting is het al helemaal simpel: Ik heb alles met LED. Het echte LED spul (Leo) werkt op een spanning tussen de 10 en 30 Volt, altijd goed dus! Dit koop je bij de bootjes winkel zoals Kniest en Dekker.
b.v. http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1
en
http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1
Ik heb 2 x 12 Volt 100 Ah in serie om te starten (onder de bestuurdersstoel), en 2 x 12 Volt 90 Ah in serie als huishoud accu's.
Succes! en wees wijs, laat alles 24 Volt.
Groeten,
Henk
PS voor Paul V: Mijn ambu is voorzien van een onderspannings alarm(zoemer)
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: binnenverlichting
hm, bij mijn NL ambu zit op de accubak ook een zekeringkastje (met ik dacht 5 zekeringen) maar die zit er NA de 24/12V converter. B
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: binnenverlichting
Hoi Bert,
Klopt, die gaan naar de 12 Volt stopcontacten. De bedrading (daar ging het toch om?) kun je achter oppikken.
Bij mij zit nu o.a. de oorspronkelijke 12 Volt bedrading (grijs voor de + en bruin voor massa) geschakeld met de 24 Volt bedrading.
Het gaat er om hoe en waar je de boel knipt en schakelt.
Ik heb het uiteindelijk zo verbonden dat de oorspronkelijke 12 Volt bedrading nu links en rechts een 24 Volts "spanningsgoot" vormen.
Hier zijn o.a. de bedlampjes op aangesloten. Zie de foto van de bedlampjes:

Groet,
Henk
Klopt, die gaan naar de 12 Volt stopcontacten. De bedrading (daar ging het toch om?) kun je achter oppikken.
Bij mij zit nu o.a. de oorspronkelijke 12 Volt bedrading (grijs voor de + en bruin voor massa) geschakeld met de 24 Volt bedrading.
Het gaat er om hoe en waar je de boel knipt en schakelt.
Ik heb het uiteindelijk zo verbonden dat de oorspronkelijke 12 Volt bedrading nu links en rechts een 24 Volts "spanningsgoot" vormen.
Hier zijn o.a. de bedlampjes op aangesloten. Zie de foto van de bedlampjes:

Groet,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Sorry voor de late reactie maar ik kreeg geen bericht via mail dat er een reactie was op mijn vraag. mijn fout!
Blijkbaar gaan de meeste stemmen voor 24 Volt. Ik ben nog bezig met de verlichting en laat het dus voorlopig even zo.
En euh,.. Henk, bedankt voor de uitleg met foto's.
Blijkbaar gaan de meeste stemmen voor 24 Volt. Ik ben nog bezig met de verlichting en laat het dus voorlopig even zo.
En euh,.. Henk, bedankt voor de uitleg met foto's.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Re: binnenverlichting
Mijn dashboard ziet er zo uit. Bij mij zitten de zekeringkastjes onder 't stuur en daar is dus wat lastiger bij komen.

In de twee ronde gaatjes zaten de schakelaar en controlelamp voor de zwaailichten en sirene. die heb ik er al uitgesloopt.

In de twee ronde gaatjes zaten de schakelaar en controlelamp voor de zwaailichten en sirene. die heb ik er al uitgesloopt.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: binnenverlichting
Weet iemand hoe ik PDF-pagina's op dit forum kan krijgen zonder screenshots te moeten maken?
Heb hier namelijk het complete elec-schema van de NL ambu's op pdf staan, maar het wordt een onoverzichtelijk zooitje als ik dat via screenshots ga plaatsen. :?
Voor ambu-bezitters: JoopH heeft het alle handboeken van de ambu's ingescanned en op rom gezet. Daar staan de beruchte schema's ook in.
Klik hier om contact met hem op te nemen.
Als jullie die rom nou ff aanschaffen, dan hoef ik niet te piemelen om de schema's hier neer te zetten. :P
Heb hier namelijk het complete elec-schema van de NL ambu's op pdf staan, maar het wordt een onoverzichtelijk zooitje als ik dat via screenshots ga plaatsen. :?
Voor ambu-bezitters: JoopH heeft het alle handboeken van de ambu's ingescanned en op rom gezet. Daar staan de beruchte schema's ook in.
Klik hier om contact met hem op te nemen.
Als jullie die rom nou ff aanschaffen, dan hoef ik niet te piemelen om de schema's hier neer te zetten. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
Attached file?
"Bestand kiezen" Toch niet te hoog gegrepen :oops:
"Bestand kiezen" Toch niet te hoog gegrepen :oops:
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
Hallo, hallo, hier Achterlijke Pietje uit de Lomstraat. :shock:
Bestandje bestaat uit 232 pagina's en is 148 Mb..
Vandaar ook dat ik vroeg hoe ik een pdf PAGINA op dit forum kan krijgen.
Bestandje bestaat uit 232 pagina's en is 148 Mb..
Vandaar ook dat ik vroeg hoe ik een pdf PAGINA op dit forum kan krijgen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
- Locatie: Valkenswaard
Re: Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
Ik wil mijn ftp server hiervoor wel ter beschikking stellen. Moet je wel weten hoe je moet ftp-en 

Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Binnenverlichting Duitse 508 ambulance
FTwatte? :shock:
Zoals je al begrijpt wordt dat niks.
Maar bedankt voor je aanbod.
Zoals je al begrijpt wordt dat niks.
Maar bedankt voor je aanbod.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast