serie/parallel relais
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
serie/parallel relais
Ben lekker met me bussie bezig, me bus trekt ergens valse lucht aan dus na 3 minuten stationair lopen slaat ie af.
Dus ontluchten en starten, steeds maar weer opnieuw maar dan start ie opeens niet meer.
De serie/parallel relais onder me stoel die geeft geen klak meer. Als ik de startknop indruk dan krijg ik wel 12 volt bij de serie/parallel relais en als ik hem los laat niet meer, dus de knop werkt. De twee (plate) zekeringen zij nog heel.
Dus dan dan denk ik er aan dat er écht iets kapot is van binnen, iemand enige idee hoe of wat en of het te repareren is of wordt dit een duur grapje?
Dus ontluchten en starten, steeds maar weer opnieuw maar dan start ie opeens niet meer.
De serie/parallel relais onder me stoel die geeft geen klak meer. Als ik de startknop indruk dan krijg ik wel 12 volt bij de serie/parallel relais en als ik hem los laat niet meer, dus de knop werkt. De twee (plate) zekeringen zij nog heel.
Dus dan dan denk ik er aan dat er écht iets kapot is van binnen, iemand enige idee hoe of wat en of het te repareren is of wordt dit een duur grapje?
Mercedes 813
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: serie/parallel relais
Hoi,
Ik dacht dat er in de serie/parallel ook nog een zekering bevond.
Ik hier zo gauw niets vinden, maar op het forum staat een schema van alleen de serie/parallelschakelaar dus even zoeken!.
Groet Anton
Ik dacht dat er in de serie/parallel ook nog een zekering bevond.
Ik hier zo gauw niets vinden, maar op het forum staat een schema van alleen de serie/parallelschakelaar dus even zoeken!.
Groet Anton
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: serie/parallel relais
En nu start ie opeens (raar genoeg) weer.. :?
Mooi dat ie start maar vind het maar raar! Want hij deed écht niks meer als ik op de startknop drukte.
Mooi dat ie start maar vind het maar raar! Want hij deed écht niks meer als ik op de startknop drukte.
Mercedes 813
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
- Locatie: Antwerpen
Re: serie/parallel relais
Vinz schreef:En nu start ie opeens (raar genoeg) weer.. :?
Mooi dat ie start maar vind het maar raar! Want hij deed écht niks meer als ik op de startknop drukte.
Een goed geladen batterij wil wel eens helpen. ( misschien ondertussen geladen? )
ivm het inwendige: heb hem deze zomer ook eens opengegooid en de contacten eens proper geschuurd. ( goed te doen)
Probleem leek in de 12 toevoer te zitten ( kabelbreuk?) tussen startrelais en serie/ parallel relais, maar dat is jou probleem precies niet.
binnen zit geen zekering meer.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: serie/parallel relais
Kan ook gewoon in een draadverbinding van het contactslot, de startknop, of de bedrading zélf zitten.
Als ie nou weer eens niet start, zet dan met een los draadje direct prik op dat relais.
Daarvoor zet je een + vanaf een accu op 50a van het s/p relais (normaal gesproken zit daar een zwarte draad op vast).
Dan weet je tenminste aan welke kant je moet zoeken.
Als ie nou weer eens niet start, zet dan met een los draadje direct prik op dat relais.
Daarvoor zet je een + vanaf een accu op 50a van het s/p relais (normaal gesproken zit daar een zwarte draad op vast).
Dan weet je tenminste aan welke kant je moet zoeken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
- Locatie: Antwerpen
Re: serie/parallel relais
Vinz, Leo,
Als ik dit lees:
- ofwel te weinig spanning waardoor het relais niet aantrekt ( door het veelvuldig starten?)
- slechte contacten binnenin ( maar das meestal de zware kant, niet de stuurkant, maar maak ze toch maar proper -> 6 vijsjes los en fijn schuurpapiertje +afstellen)
- ofwel geen spanning van de startmotor naar de startrelais ( in mijn geval 4x 1,5mm² maar kan ook 6mm² rood zijn volgens schema ?) -> kabelbreuk(en), maar dan zou je wel een "klak" moeten horen ( spanning van 30 naar 30a is de voeding met dus 6rt of 4x1,5 zoals bij mij))
- controleer ook even de bruine draad (31) -> dat zou massa moeten zijn , als die slecht contact heeft dan trek het relais uiteraard ook niet aan ( makkelijke start onderbreker :-) )
- ...
Meten is weten : dus begin maar :-)
PS het schema viewtopic.php?f=41&t=3575 ( met dank aan Leo)
Als ik dit lees:
Dan wil zeggen dat er 12 Volt op de 50a komt ( een ander contact dat 12V krijgt bij het induwen ken ik (nog) niet). Dus :Vinz schreef: Als ik de startknop indruk dan krijg ik wel 12 volt bij de serie/parallel relais en als ik hem los laat niet meer, dus de knop werkt. De twee (plate) zekeringen zij nog heel.
- ofwel te weinig spanning waardoor het relais niet aantrekt ( door het veelvuldig starten?)
- slechte contacten binnenin ( maar das meestal de zware kant, niet de stuurkant, maar maak ze toch maar proper -> 6 vijsjes los en fijn schuurpapiertje +afstellen)
- ofwel geen spanning van de startmotor naar de startrelais ( in mijn geval 4x 1,5mm² maar kan ook 6mm² rood zijn volgens schema ?) -> kabelbreuk(en), maar dan zou je wel een "klak" moeten horen ( spanning van 30 naar 30a is de voeding met dus 6rt of 4x1,5 zoals bij mij))
- controleer ook even de bruine draad (31) -> dat zou massa moeten zijn , als die slecht contact heeft dan trek het relais uiteraard ook niet aan ( makkelijke start onderbreker :-) )
- ...
Meten is weten : dus begin maar :-)
PS het schema viewtopic.php?f=41&t=3575 ( met dank aan Leo)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: serie/parallel relais
Nico,
12V zegt weinig als er geen Amps achter zitten.
Een vervuilde schakelaar laat al snel een multimeter uitslaan op Volts.
Maar goed, het is maar net welke werkmethode men prefereert.
Persoonlijk probeer ik altijd op een simpele manier gedeeltes te elimineren voordat ik ga sleutelen.
Daarbij "neem ik nooit aan dat" iets werkt, maar wil ik het zeker weten.
Heeft me al duizenden nodeloos gepruts bespaard.
Mvg, Leo.
12V zegt weinig als er geen Amps achter zitten.
Een vervuilde schakelaar laat al snel een multimeter uitslaan op Volts.
Maar goed, het is maar net welke werkmethode men prefereert.
Persoonlijk probeer ik altijd op een simpele manier gedeeltes te elimineren voordat ik ga sleutelen.
Daarbij "neem ik nooit aan dat" iets werkt, maar wil ik het zeker weten.
Heeft me al duizenden nodeloos gepruts bespaard.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: serie/parallel relais
Nu start hij gewoon, ik gooi het op lege accu's maar het klopt niet helemaal want hij starte paar dagen er voor ook met een accu die leger was. Hopelijk bijft ie het doen en anders dan kom ik hier weer aan kloppen :mrgreen:
Mercedes 813
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: serie/parallel relais
Hoi,
Een acu die leger was, hoe kan dat dan?
Word ie soms als hh accu gebruikt?
Groet Anton
Een acu die leger was, hoe kan dat dan?
Word ie soms als hh accu gebruikt?
Groet Anton
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: serie/parallel relais
Nee de V snaar was niet gespannen en daardoor was de accu leeg, had ik hem even aan de acculader gehangen maar niet helemaal opgeladen, had verwacht dat ik daarna de auto een tijdje zou laten lopen om hem dan op te laden maar dat kwam er niet van door diesel walm overlast 8)
Heb het bussie net gekocht zonder apk dus mag er nog niet mee rijden daarom moest ie op het pad staan.
Maar toch even wezen rijden om te testen, uitgezet weer aangezet en hij hij starte weer niet, dus morgen gaat hij toch uit elkaar om schoon gemaakt te worden!
Heb het bussie net gekocht zonder apk dus mag er nog niet mee rijden daarom moest ie op het pad staan.
Maar toch even wezen rijden om te testen, uitgezet weer aangezet en hij hij starte weer niet, dus morgen gaat hij toch uit elkaar om schoon gemaakt te worden!
Mercedes 813
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: serie/parallel relais
Gevonden, los draadje aan de binnenkant!
de vorige eigenaar heeft de accu een keer verkeerd om aangesloten en volgens mij is toen het draadje half los gesmolte, het tin lag nog op de bodem!
Doet het nu weer goed, hopelijk en zal vast blijft ie het zo doen!
de vorige eigenaar heeft de accu een keer verkeerd om aangesloten en volgens mij is toen het draadje half los gesmolte, het tin lag nog op de bodem!
Doet het nu weer goed, hopelijk en zal vast blijft ie het zo doen!
Mercedes 813
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: serie/parallel relais
Mooi, fijn dat het is opgelost.
Hier staat ook het een en ander over het inwendige van het relais:
viewtopic.php?f=41&t=5701
Hier staat ook het een en ander over het inwendige van het relais:
viewtopic.php?f=41&t=5701
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: serie/parallel relais
Om te voorkomen dat mensen in de war raken bij het zien van de foto's in bovengenoemde link.winand schreef:Hier staat ook het een en ander over het inwendige van het relais:
viewtopic.php?f=41&t=5701
De 508 militaire ambulances hebben bijna hetzelfde relais maar daar is het een massa-schakelaar.
(dus gewoon 24V)
Joop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: serie/parallel relais
Ik denk dat dit het bedoelde massarelais is wat Joop bedoeld?




:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: serie/parallel relais
OOOHHHH wat een kouw!!!
Nu met al dat minuten starten is me zekering van me startrelais door gebrand!
De vorige eigenaar had verteld dat hij een 60 ampere ipv een 80 ampere zekering er in had gestopt.
Nu wou ik toch even checken in een serie/parallel relais moet een 80 ampere zekering zitten toch?

Nu met al dat minuten starten is me zekering van me startrelais door gebrand!
De vorige eigenaar had verteld dat hij een 60 ampere ipv een 80 ampere zekering er in had gestopt.
Nu wou ik toch even checken in een serie/parallel relais moet een 80 ampere zekering zitten toch?
Mercedes 813
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten