En of je in die twee uur voldoende in die batterijen kan opslaan? Want zoals bij elk laden uit de alternator zal de opname sterk terugvallen na een half uur of zo. En ik blijf er bij dat de beste generator nog onder je motorkap zit. Zelf houd ik het erop dat om met minimum kgs accus maximaal autonomie te bereiken je het volgende kan doen
- trachten zoveel mogelijk de electriciteit van je alternator rechtstreeks te gebruiken
- grote verbruikers dus rechstreeks te voeden
- bij mij zijn dat in volgorde de electrische waterverwarmer, de kookplaat, de oven
- als het even kan dat verbruik tijdens de rit te realizeren
- doe ik nu met de waterverwarmer,
- maar ook met de compresssorkoelkast die "koude" opslaat in het vriesvak tijdens de rit
- zit ook te puzzelen aan een "hooikist" een geisoleerde box die opwarmt tijdens de rit om bv soep maar ook groenten uit blik ed op te warmen
Mijn ervaring met generatorsets:
- ze maken meer storend geluid dan een dieselmotor onder de kap
- ze vragen evenveel of meer tijd om batterijen op te laden
- in volgorde zijn te mijden tweetaktmotortjes, viertakter en dieselaggregaten
Werkelijk lukratief werk ligt hem in uitwerken van geluidsdempende maatregelen, al zul je van goeden huize moeten zijn om beter te doen dan de Whisper* (R) uit de handel....en die werken nog behoorlijk op de zenuwen na verloop van tijd.
Om min of meer je naaste te sparen is een dertigtal minuten het maximum en dan nog als je je locatie goed kiest: een parking langs de weg is ideaal- natuurlijk niet het "mooiste" plekje voor een halte.
* Ikzie juist dat wat wij vroeger een whispergen noemden nu "Wisper" heeft - ergens een oorlogje uitgevochten en verloren door Mastevolt?
grts
Archie