Afgelopen zaterdag zou ik de bus doorsmeren. Toen viel mijn oog op de schokbreker, die finaal afgebroken was aan de onderkant. In tegenstelling tot Mercedes heeft Hanomag een pen-pen verbinding.
Ik heb de bovenkant los gemaakt en de schokbreker in m'n Renault gekiept. Maandag op jacht! Ik had van de vorige bus nog de Sachs nummers. Nummer 1 was nog bekend, maar die waren van achter, met een oog-oog verbinding. Nummer 2 was ook bekend, maar al jaren niet meer leverbaar.
Diverse leveranciers en automaterialenhandels geprobeerd, zonder resultaat. Wat nu? Ik zag de geest al dwalen... Op slot kwam ik via een collega uit bij Eeltink in Heemskerk, daar had hij voor z'n Mazda E2200 veren laten maken en hij had stapels oude schokbrekers gezien.
Ik heb ze gebeld, stond ook niet meer in de boeken. Dan maar heen, iets zoeken wat er op lijkt, daar had iemand wel even tijd voor. Paar uurtjes vrij genomen en op naar Heemskerk. Eenmaal aangekomen samen met één van de monteurs na alle boeken van voor tot achter bekeken te hebben wel 40 dozen bekeken en iets gevonden met een pen-oog verbinding. Dat moest wel pas te maken zijn, maar ze leken me erg dik.
Ik kon me herrinneren dat een LP808 ook pen-oog had, dus weer de boeken in. De schokbrekers die we gevonden hadden bleken dus van een LP808-1113 te zijn en iets dikker. Mits niet verkloot kon ik ze nog ruilen als ze te dik/lang waren. Ze hadden wel de goede lengte in elk geval, want ze waren net zo lang als de oude. Toen naar de balie: 135€ per stuk. Slik. EX BTW. Nog eens slik. Blijkbaar keek ik zo beteuterd dat ik ze voor €190 per twee mee kon nemen, ruim 40% korting! En echte KONI's 'made in Holland' met verstelbare demping dus ik hoefde ook geen zorgen te maken dat ze te stug zijn. Anderhalf uur later stond ik weer buiten. Echt rijk zullen ze er niet van zijn geworden, maar ik was blij met de hulp en het meedenken van deze mensen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt!
Gauw naar huis gereden en samen met vader gekeken. De dikte en het draad was goed, boven paste wel. Onder werd een ander verhaal. Het idee was om een verloop te maken met een Y stukje. Aan de onderkant draad en dan een dwarsgat in het bovendeel waar het oog van de schokbreker weer tussen kan.
Toen kwam de aap uit de mouw. De originele schokbrekers waren te lang, en door de klap van het door de richel rijden was het onderste draadeind afgeknapt. Met andere woorden: dat ding heeft nooit kunnen veren en ze hadden er net zo goed een ijzeren staaf tussen kunnen zetten! Tijdens het doorslijpen van schokbreker nr 2 (rechts) klapte de hele bus 5cm naar beneden. Het ding rustte gewoon op de schokbrekers!
Maar ja, ik had die te lange als voorbeeld genomen, dus de nieuwe waren.... ook te lang! Daarom nog even lopen denken, samen met m'n vader. De gevonden oplossing heeft een 50-50 verdeling in bedenkselaandeel...

We hebben de stabilisatorsteunen van de vooras verwijderd (op de foto van de oude situatie zie je hem recht onder de schokbreker zitten) waardoor er 2 M10 gaten in de vooras vrij komen. De stabilisator was er toch al af en de gaten zitten in alle Hanomag voorassen. (nieuwere F45s hebben ze standaard, bij oudere was het een optie)
Daardoor heeft de schokbreker meer slag, maar moet de originele steun waar de schokbreker op rust weggeslepen worden, als het niet zo werken zoals we bedacht hadden, hadden we hierna een ECHT probleem! (ik heb nog wel van deze platen liggen, maar dan moet het verenpakket eronderuit!)
M'n collega Ron heeft 4 plaatjes gefreesd met 2 gaten M10 (klem als voorbeeld gebruikt) en 1x M14 aan de bovenkant voor de schokbreker. Deze M14s moet je goed uitmeten want anders komt de schokbreker links klem te zitten tegen de veren of de stuurinrichting. En als ie te laag zit raakt de onderkant van het oog de vooras.
Als dit gedaan is, moet er nog een hoekje uit de platen geslepen worden, omdat er precies bij de originele stalibisatorsteun (die wijst naar beneden) een ronding in de as zit. Door een uitsparing te maken, liggen de platen mooi vlak aan. Zet de schokbreker bovenaan losjes vast en controleer of de instelbare demping bij alletwee gelijk staat.
Tot slot alles goed insmeren met kopervet (want die bouten waarmee de klemmen vast in de as zaten, zitten MUURVAST!!!) en met zelfborgende moeren vastzetten. Je hebt nog wel een extra moer, ring of bus nodig om de ruimte tussen het schokbrekeroog en de nieuwe steunen op te vullen. Het oog is nl. maar 50mm breed en de vooras 60mm. Bij ons pasten precies 3 normale vulringen en een M14 moer ertussen, moer achteraan vastzetten en hiep-hoi!

En zo heb ik dus een Hanomag met Mercedes LP808-1113 schokbrekers die nog nooit zo lekker geveerd en gedempt heeft. Wat een verademing!
Groetjes,
Jeroen
PS als jouw bus wel een stabilisator aan de vooras heeft, moet je de platen wat smaller houden zodat ze 'in' de steun passen. Je moet dan natuurlijk wel wat langere bouten gebruiken. (100 lang o.i.d)
PS2 iets voor in de klep, dit stukkie?
PS3 nadat ik dit hier gepost heb, zal er ongetwijfeld iemand zijn die nog iemand kent die 300 passende Hanomag voorschokbrekers heeft liggen... dat heb ik al vaker gehad!
PS4 Ik ga achter ook nog even controleren, daar zitten nl. hetzelfde type schokbrekers onder! Stel je voor.... :S