Warm start probleem
- Guido
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 feb 2011, 17:58
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Warm start probleem
Hallo, ik heb vorig jaar een nieuwe OM616 motor in mijn Hanomag F40 gehangen en hij loopt perfect. Er zit ook een nieuwe accu in van 2 maanden oud en hij start als een zonnetje. Echter als hij warm is en ik zet hem uit, is het onmogelijk hem te starten en moet hij worden aangeduwd. Als ik hem 20 minuutjes af laat koelen start hij weer zonder problemen. Heeft een van jullie misschien enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
Als hij wel kan worden aangeduwd maar het niet doet op de startmotor zit het probleem dus in de startmotor. Als die warm wordt en weigert zal hij versleten cq vervuild zijn. Ik zou het daarin zoeken dus die er uit en (laten) opknappen / reviseren of een ruiler er in.
- Guido
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 feb 2011, 17:58
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
Bedankt, klinkt eigenlijk wel logisch...
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
Draait de startmotor wel als die warm is of sLaat hij niet aan?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p

http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 22:20
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
Ik heb hetzelfde probleem met onze 209 toen gehad.
Kreeg het advies van de jongens hier om alles aanwezige stekkerverbindingen schoon te maken.
En evt. een beschermplaatje tegen vooral de hitte van de uitlaat te monteren.
Een ruilstartmotor hebben we toen geprobeerd, maar dat mocht niet baten.
Wij hebben toen onze bus verkocht en er verder niet meer naar gekeken.
Succes met het zoeken.
Anders goed nadenken wanneer je de motor uit zet. Hebben wij ons er toen prima mee kunnen redden.
Kreeg het advies van de jongens hier om alles aanwezige stekkerverbindingen schoon te maken.
En evt. een beschermplaatje tegen vooral de hitte van de uitlaat te monteren.
Een ruilstartmotor hebben we toen geprobeerd, maar dat mocht niet baten.
Wij hebben toen onze bus verkocht en er verder niet meer naar gekeken.
Succes met het zoeken.
Anders goed nadenken wanneer je de motor uit zet. Hebben wij ons er toen prima mee kunnen redden.
Inge en Sientje
honden Youp en Guus
Fiat Ducato, opbouw Bürstner Harmony T620, 2002
https://www.facebook.com/groups/489021447835832/
honden Youp en Guus
Fiat Ducato, opbouw Bürstner Harmony T620, 2002
https://www.facebook.com/groups/489021447835832/
- Guido
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 feb 2011, 17:58
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
De motor loopt wel, maar heel erg moeizaam. Stekkerverbindingen zijn al schoongemaakt.
Nadenken met uitzetten kan inderdaad wel, maar heel erg handig is het niet :P
Nadenken met uitzetten kan inderdaad wel, maar heel erg handig is het niet :P
- Frank Pronk
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
- Locatie: Nieuwegein
Re: Warm start probleem
Hoi Guido,
even voor de duidelijkheid een juiste beeldvorming:
Als de motor warm is dan:
- start de motor wel maar slaat niet aan of draait de startmotor al moeizaam
- draait de motor moeizaam als hij eenmaal loopt of slaat de motor moeizaam aan
met andere woorden, is het probleem elektrisch of diesel technisch
even voor de duidelijkheid een juiste beeldvorming:
Als de motor warm is dan:
- start de motor wel maar slaat niet aan of draait de startmotor al moeizaam
- draait de motor moeizaam als hij eenmaal loopt of slaat de motor moeizaam aan
met andere woorden, is het probleem elektrisch of diesel technisch
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
- Guido
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 feb 2011, 17:58
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Warm start probleem
Als de motor warm is start hij wel (als hij wordt aangeduwd) en blijft daarna ook prima lopen, maar de startmotor krijgt hem niet aan de gang als hij warm is, hij draait wel maar te langzaam.
Ik heb er nog even over na zitten te denken, maar ik denk eigenlijk dat het probleem is dat er meer compressie in de motor is, waardoor de startmotor meer kracht moet leveren om hem rond te krijgen (warme lucht kost meer energie om te comprimeren). Blijkbaar is de startmotor in zijn laatste dagen aan het draaien, waardoor hij dit beetje extra weerstand niet meer op kan brengen. Voor een elektromotor zou het volgens mij niet heel veel uit moeten maken of hij warm of koud is...
Wat denken jullie?
Ik heb er nog even over na zitten te denken, maar ik denk eigenlijk dat het probleem is dat er meer compressie in de motor is, waardoor de startmotor meer kracht moet leveren om hem rond te krijgen (warme lucht kost meer energie om te comprimeren). Blijkbaar is de startmotor in zijn laatste dagen aan het draaien, waardoor hij dit beetje extra weerstand niet meer op kan brengen. Voor een elektromotor zou het volgens mij niet heel veel uit moeten maken of hij warm of koud is...
Wat denken jullie?
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Warm start probleem
Dat compressieverhaal klopt niet. Na 20 minuten is je motor amper kouder geworden.
Daarbij komt: Een koude motor draait veel zwaarder rond dan een warme. Altijd al zo geweest, en daar zal jouw motor geen uitzondering op maken.
Als je nou eens begint met die startmotor te demonteren. Haal dat ding uit elkaar en controleer of alle 4 koolborstels nog raken.
Ook heb je best kans dat de startmotorlagers verrot zijn. Wanneer ze dan warm worden gaan het spul scheef -en daardoor zwaar- draaien.
Ook de contacten van het startrelais nakijken op inbranding.
Vervolgens alles goed smeren en weer monteren.
Als hij dan nóg niet wil kun je altijd nog een nieuwe plaatsen. Neem in dat geval meteen een startmotor met een 9Volt anker. Je weet niet wat je meemaakt als je daar voor het eerst mee start. :P
Daarbij komt: Een koude motor draait veel zwaarder rond dan een warme. Altijd al zo geweest, en daar zal jouw motor geen uitzondering op maken.
Als je nou eens begint met die startmotor te demonteren. Haal dat ding uit elkaar en controleer of alle 4 koolborstels nog raken.
Ook heb je best kans dat de startmotorlagers verrot zijn. Wanneer ze dan warm worden gaan het spul scheef -en daardoor zwaar- draaien.
Ook de contacten van het startrelais nakijken op inbranding.
Vervolgens alles goed smeren en weer monteren.
Als hij dan nóg niet wil kun je altijd nog een nieuwe plaatsen. Neem in dat geval meteen een startmotor met een 9Volt anker. Je weet niet wat je meemaakt als je daar voor het eerst mee start. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 12:22
Re: Warm start probleem
Ik heb hetzelfde probleem dat starten niet lukt met een warme motor. De startmotor ga ik wel vervangen, maar wil eigenlijk een sterkere startmotor dan de originele.Neem in dat geval meteen een startmotor met een 9Volt anker. Je weet niet wat je meemaakt als je daar voor het eerst mee start. :P
Ik snap niet zo goed waarom een 9V anker meer kracht kan leveren? Mijn gevoel zegt mij dat 12V sterker zou moeten zijn. Of betekent 12V voor een 9V anker ongeveer hetzelfde als 24V starten voor de 12V startmotor (als ik de huishoudaccu in serie zou schakelen met de startaccu bij extreme kou)
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Re: Warm start probleem
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten