Ik zit te denken om deze zomer een surfplank mee te nemen op vakantie,
Om dat voor elkaar te krijgen zal ik iets van een rek en een koffer op het dak moeten bouwen.
Nu hebben wij een polyester sandwich body (4 cm) en nu komt de vraag......
Hoe/wat kan ik nu het beste bevestigen zonder dat ik lekkages krijg in de wagen....
kan ik gewoon schroeven en lijmen? moet het door en door?
Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt
Ik heb de Sika 552 (rond de 15 euro per bus) gebruikt om het paneel te lijmen. Nu vangt een dakrek met surfplank meer wind maar als je alles goed ontvet en zo lijkt het me geen enkel probleem en misschien zelfs sterker dan schroeven.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Kitten... :? dat kan inderdaad heel erg sterk zijn
Moet ik dan eerst een bevestiging plaat op het dak kitten?
Ik neem aan dat dit wel een redelijke plaat moet zijn.
of kan ik gewoon een flamco rail op het dak plakken? zou dat sterk genoeg zijn?
Nee, niet schoeven, :ooo
Op de "dichte" kant op het dak plakken, (dat is de kant met de gaten en sleuven )
Vervolgens met schuifmoeren de rest bevestigen...
zou dat sterk genoeg zijn? :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Frank Pronk op 15 jun 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank Pronk schreef:Ik zit te denken om deze zomer een surfplank mee te nemen op vakantie,
Om dat voor elkaar te krijgen zal ik iets van een rek en een koffer op het dak moeten bouwen.
Nu hebben wij een polyester sandwich body (4 cm) en nu komt de vraag......
Hoe/wat kan ik nu het beste bevestigen zonder dat ik lekkages krijg in de wagen....
kan ik gewoon schroeven en lijmen? moet het door en door?
Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt
Dit zijn niet de stevigste daken en zijn eigenlijk niet geschikt om zware lasten te gaan dragen. Hierdoor gaat je dak doorhangen, met als gevolg dat er water op blijft staan dus nog meer gewicht. Hier door komt er spanning op de buiten plaat te staan en trekt het gewicht stukje bij beetje aan de schroeven van je hoek stukken. Met als gevolg lekkage.
Beter is om bij dit soort opbouwen het gewicht direct op de zij wanden te plaatsen, dit kan je doen door beugels (net als een imperiaal) te maken die de hele breedte overspannen. Op de hoeken waar je hoek strippen zitten zit hout onder, hier kan je in schroeven, maar zorg dat je steunen over een 20 a 30 cm dragen. Gebruik ook lijm zoals Dennis aan geeft.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
dank voor de info,
Even voor de duidelijkheid, wij hebben een sandwichbody, 3 mm polyester, 3cm blauw shuim en dan 8mm multiplex.
Het is geen waaibomen paneel, hij is behoorlijk vormvast en sterk.
En toch zou ik er geen gewicht op zetten, ook dit gaat doorhangen. Want 41 mm over zeg 2300mm is en blijft niet recht met gewicht er op. Of er moet een staal constructie in zitten, maar vermoed van niet.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
bij mijn oom is zijn luifel er aan 1 kant afgewaaid die zelftappend in de sandwich panelen zat. dit hebben we opgelost door de luifel er op nieuw aan te hangen helemaal door de panelen heen met aan de achterkant, dus binnen, een stalen plaat. goed afkitten en dit lekt nooit. ongelofelijk ook dat dit zo fabrieks af aan gemonteerd was, het stelde niets voor!
ik zou dit ook zo doen met een dakrek, gewoon door, goed kitten en aan de binnenkant een stalen plaatje. en inderdaad het liefst aan de zijkant monteren met beugels. het moet best veel rijwind kunnen weerstaan, helemaal als het rek vol ligt met spul dat alleen maar wind vangt.
Ik heb geen verstand van surfen, maar hoe lang is zo een plank en hoe lang is de mast als je deze vervoert? Is dit niet achterop de camper te bevestigen?
Als je nu eens het te lijmen en dragend oppervlak vergroot door plaatjes rvs van 20 x 20 cm om de 50 cm aan de onderzijde van de rail te lassen moet je m.i. toch een stevige constructie kunnen krijgen, schroeven zou ik nooit doen!