Jammer dat Niek (Texel) zijn 1017 4x4 heeft verkocht. Hij zou zeker wat nuttigs over dit onderwerp hebben kunnen melden.Gerard Exis schreef:Het is tijd voor een nieuw onderwerp , wat dachten jullie van een "torsievrije bevestiging van je wooncel" op het chassis:mrgreen:
Torsievrije bevestiging van de wooncel
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Torsievrije bevestiging van de wooncel
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Moi,
Ik weet er ook wel wat over maar ik weet ook dat de discussies daarover veel hoger oplopen dan die over zonne- of daglichtpanelen. Deze discussies worden met name gevoed door mensen die wel een besluit hebben genomen maar zelf geen enkele terrein ervaring hebben waar het hun camper betreft. Kortom Gerard, daarover het best informeren bij mensen met veel veel veel overland ervaring.
Groetjes,
Jeroen
Ik weet er ook wel wat over maar ik weet ook dat de discussies daarover veel hoger oplopen dan die over zonne- of daglichtpanelen. Deze discussies worden met name gevoed door mensen die wel een besluit hebben genomen maar zelf geen enkele terrein ervaring hebben waar het hun camper betreft. Kortom Gerard, daarover het best informeren bij mensen met veel veel veel overland ervaring.
Groetjes,
Jeroen
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hee Jeroen, bedankt voor de tip, enne weet jij toevallig mensen met veel veel veel overland ervaring 

- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Probeer Stonne eens.Gerard Exis schreef:weet jij toevallig mensen met veel veel veel overland ervaring
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Zoals hierboven al staat Gerard, probeer Stonne eens!!Gerard Exis schreef:Hee Jeroen, bedankt voor de tip, enne weet jij toevallig mensen met veel veel veel overland ervaring

- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Maar Stonne heeft een vaste opbouw, geen torsie vrije bevestiging, nee ik heb iemand nodig met echte ervaring in het off-road rijden en die zelf ook een echte goede camper-truck heeft, tja das zoeken naar een naald in een hooiberg ben ik bang voor 

- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Stonne heeft naast zijn Mercedes ook nog een Unimog die hij in Zuid-Afrika gaat stationeren. Hij zou al weg zijn, maar er is vertraging opgetreden door een botbreuk. Stuur hem maar een PB-tje.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Je moet zoeken naar de speld!! Gerard niet naar de naald, die zit niet in de hooiberg!!Gerard Exis schreef:Maar Stonne heeft een vaste opbouw, geen torsie vrije bevestiging, nee ik heb iemand nodig met echte ervaring in het off-road rijden en die zelf ook een echte goede camper-truck heeft, tja das zoeken naar een naald in een hooiberg ben ik bang voor
Groetjes en succes met de bouw verder,
Jeroen
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Ernst, bedankt voor de tip, maar ik had el eerder contact met Stonne, tijdens het beni-treffen, hij heeft niets aan de Unimog veranderd, alleen een interieur ingebouwd, dus hij kon mij alleen maar door verwijzen naar andere. Maar ik ben er denk ik al redelijk uit, zal wel een verplichte vakantie worden naar Frankrijk :mrgreen:
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
jervig schreef:Je moet zoeken naar de speld!! Gerard niet naar de naald, die zit niet in de hooiberg!!Gerard Exis schreef:Maar Stonne heeft een vaste opbouw, geen torsie vrije bevestiging, nee ik heb iemand nodig met echte ervaring in het off-road rijden en die zelf ook een echte goede camper-truck heeft, tja das zoeken naar een naald in een hooiberg ben ik bang voor
Groetjes en succes met de bouw verder,
Jeroen
Tjonge tjonge, jij zoekt altijd schroeven op laag water

-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Gerard, kijk eens naar de bevestiging van de laadbak op de nederlandse militaire 4-tonners. Dat is een ruit-bevestiging. De laadbak zit in het midden (in langsrichting) vast aan de twee chassisbalken; en de laadbak zit voor en achter in het midden (in dwarsrichting) aan twee dwarsbalken. Het chassis kan torderen zoveel het wil maar de laadbak blijft vlak. Groeten, Bob.
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Dank voor de info, echter ik ga het hulpchassis boven de achteras vast monteren (daar tordeert het chassis namelijk niet) en vooraan in het midden gebruik ik een pendellager, dit systeem heb ik gezien op een truck die al ruim 300.000 km ervaring heeft in het zand, modder, wasbordenpistes, doorwateringen etc... zijn wooncel ziet er nog steeds als nieuw uit, dus ik neem geen risico.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Zonne panelen verus agregaat.
praat eens met pier van twiga , die heeft er wel kijk op !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Gerard, wat jij beschrijft heet een driepuntsophanging. Ten opzichte van de ruitophanging heeft dit een paar nadelen:
1- bij een driepuntsophanging wordt de opbouw alleen voor en achter ondersteund; bij de ruitophanging ook nog in het midden.
2-als de opbouw vast zit aan de achterkant van het chassis dan zal je tussen voorkant opbouw en chassis voldoende ruimte moeten houden om het torderen van het chassis mogelijk te maken.
3. de kabine zit vast aan de voorkant van het chassis, en als de opbouw aan de achterkant vast zit dan zullen kabine en opbouw in het terrein een grote hoek met elkaar maken. Dit zal pas een probleem zijn als je een doorgang van kabine naar opbouw wilt maken.
Als de opbouw vast zit aan het chassis ter plaatse van de achteras dan zal de opbouw de stand van de achteras volgen; valt bijvoorbeeld een achterwiel in een gat dan zal de opbouw meteen volgen. Als de opbouw vastzit ergens in het midden van het chassis (in lengterichting) dan zal de opbouw veel minder bewegen.
Groeten, Bob.
1- bij een driepuntsophanging wordt de opbouw alleen voor en achter ondersteund; bij de ruitophanging ook nog in het midden.
2-als de opbouw vast zit aan de achterkant van het chassis dan zal je tussen voorkant opbouw en chassis voldoende ruimte moeten houden om het torderen van het chassis mogelijk te maken.
3. de kabine zit vast aan de voorkant van het chassis, en als de opbouw aan de achterkant vast zit dan zullen kabine en opbouw in het terrein een grote hoek met elkaar maken. Dit zal pas een probleem zijn als je een doorgang van kabine naar opbouw wilt maken.
Als de opbouw vast zit aan het chassis ter plaatse van de achteras dan zal de opbouw de stand van de achteras volgen; valt bijvoorbeeld een achterwiel in een gat dan zal de opbouw meteen volgen. Als de opbouw vastzit ergens in het midden van het chassis (in lengterichting) dan zal de opbouw veel minder bewegen.
Groeten, Bob.
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Bob, hartelijke dank voor je uitleg, zal dit zeker verder uit zoeken. Heb jij eventueel duidelijke tekeningen of foto'd van dit? zou je die kunnen mailen (of misschien hier plaatsen zodat andere er ook iets aan hebben)?
Laatst gewijzigd door Gerard Exis op 23 nov 2012, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Moet ik mij er zoiets bij voorstellen ?

Groet Pieter

Groet Pieter
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Pieter, het lijkt erop. Voor en achter zitten de bevestigingen in het midden op de bestaande dwarsbalken, maar de twee middelste bevestigingen zitten tussen de chassisbalken, en de twee langsbalken onder de laadbak die op dezelfde afstand van elkaar liggen als de chassisbalken.
Op google vindt je heel veel foto's van de DAF YA 4440 maar van de laadbakbevestiging heb ik nog niets gezien.
Gerard, hoe ziet de standaard bevestiging van een laadbak op jouw Mercedes er uit? Dat zal ongetwijfeld ook een torsievrije ophanging zijn. Het zal het eenvoudigst zijn om zo'n laadbak te gebruiken.
Groeten, Bob.
Op google vindt je heel veel foto's van de DAF YA 4440 maar van de laadbakbevestiging heb ik nog niets gezien.
Gerard, hoe ziet de standaard bevestiging van een laadbak op jouw Mercedes er uit? Dat zal ongetwijfeld ook een torsievrije ophanging zijn. Het zal het eenvoudigst zijn om zo'n laadbak te gebruiken.
Groeten, Bob.
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hallo Bob,
de bak van de brandweer zat er gewoon op de langsliggers gemonteerd, echter de ziegler bak is een bonk ijzer, dus de wagen kreeg weinig kans om te torderen. Ik ben op zoek naar foto's of tekeningen van diverse torsievrije bevestigingen maar kan ze tot nu toe niet vinden.
Ik vraag me ook af of het niet juist het beste is om de "starre bevestiging" juist te maken waar het chassis dus niet of nauwelijks tordeert, dus boven de achteras ? Ik begrijp dat de wooncel veel verdraait tegen over de cabine, maar dat hoeft toch niet zo'n groot probleem te zijn ? of zie ik iets over het hoofd ? Ik zou graag een duidelijke tekening of schets willen zien van hetgeen jij bedoeld, dan kan ik het beter begrijpen denk ik, want zoals ik het nu zie, gaat de vaste verbinding van het hulpchassis ook een deel mee torderen met het onderchassis, is natuurlijk weer iets op te vangen met rubberenblokken maar .....
Kortom, ik zoek nog naar duidelijke tekeningen en of foto's
de bak van de brandweer zat er gewoon op de langsliggers gemonteerd, echter de ziegler bak is een bonk ijzer, dus de wagen kreeg weinig kans om te torderen. Ik ben op zoek naar foto's of tekeningen van diverse torsievrije bevestigingen maar kan ze tot nu toe niet vinden.
Ik vraag me ook af of het niet juist het beste is om de "starre bevestiging" juist te maken waar het chassis dus niet of nauwelijks tordeert, dus boven de achteras ? Ik begrijp dat de wooncel veel verdraait tegen over de cabine, maar dat hoeft toch niet zo'n groot probleem te zijn ? of zie ik iets over het hoofd ? Ik zou graag een duidelijke tekening of schets willen zien van hetgeen jij bedoeld, dan kan ik het beter begrijpen denk ik, want zoals ik het nu zie, gaat de vaste verbinding van het hulpchassis ook een deel mee torderen met het onderchassis, is natuurlijk weer iets op te vangen met rubberenblokken maar .....

Kortom, ik zoek nog naar duidelijke tekeningen en of foto's
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hier staat ie met een van de wielen een beetje hoger als de rest, zie hoe de cabine duikt.
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/96 ... 00233.jpg/]
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us
Zal eerdaags eens een uitgebreide test gaan doen, wil je het helemaal goed doen zal ik het chassis moeten belasten met 2000 kg.
Maar goed ik wil eens zelf ervaren wat het chassis precies doet bij behoorlijke belasting, wordt wel over een paar weken, moet eerst nog effe bouwvakkertje spelen :?
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/96 ... 00233.jpg/]

Uploaded with ImageShack.us
Zal eerdaags eens een uitgebreide test gaan doen, wil je het helemaal goed doen zal ik het chassis moeten belasten met 2000 kg.
Maar goed ik wil eens zelf ervaren wat het chassis precies doet bij behoorlijke belasting, wordt wel over een paar weken, moet eerst nog effe bouwvakkertje spelen :?
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Zonne panelen verus agregaat.
het is toch echt allemaal werktuigbouw , en weten wat je wilt , ik ga er van uit dat je wilt dat de cabine zo min mogelijk verschuift met de woonbak , dan moet je dus de cabine als norm hanteren , er zit wel beweging in maar dat is minimaal en vooral functioneel. dan moet de woonbak dus op twee ! punten vaststaan net achter de cabine en verder alleen op midden, zg. draaipunten. het hele chassis achter de cabine heeft dan de vrijheid om te torderen terwijl het ook de de woonbak draagt. in de meeste militaire uitvoeringen willen ze een knap laadvermogen en vinden ze een dik verschil tussen de bak en de cabine niet erg. dus dan kan je kiezen voor twee vaste punten bij de achteras en de rest midden draagpunten.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hmmmmmm
Volgens mij zit een echte oplossing er nog niet bij Gerard.
Torsie in dit geval wordt al snel verkeerd uitgelegd, wat je feitelijk wil is dat de bak zo bevestigd wordt dat deze volledig torsie vrij blijft in alle voorkomende omstandigheden. Om dat te bereiken dien je een bepaalde bewegingsvrijheid te creeeren die groter dan wel gelijk is aan de maximale ongelijkheid tussen de langsliggers van het chassis. Ik spreek hier bewust van ongelijkheid omdat van torsie in de langsliggers nauwelijks sprake is, de grootste krachten ontstaan in de dwarsverbindingen tussen de langsliggers. Dus voor/achter hoef je vrijwel niks op te vangen, het gaat om links/rechts.
Succes met de planning.
PS ik woon ook in Frankrijk en mijn auto heeft toevallig 300.000 km op de teller staan.................Je bent toch niet van plan om hier op visite te komen zeker, het is hier koud, sneeuw en wind, Roxana houdt daar niet van.
Jeroen
Volgens mij zit een echte oplossing er nog niet bij Gerard.
Torsie in dit geval wordt al snel verkeerd uitgelegd, wat je feitelijk wil is dat de bak zo bevestigd wordt dat deze volledig torsie vrij blijft in alle voorkomende omstandigheden. Om dat te bereiken dien je een bepaalde bewegingsvrijheid te creeeren die groter dan wel gelijk is aan de maximale ongelijkheid tussen de langsliggers van het chassis. Ik spreek hier bewust van ongelijkheid omdat van torsie in de langsliggers nauwelijks sprake is, de grootste krachten ontstaan in de dwarsverbindingen tussen de langsliggers. Dus voor/achter hoef je vrijwel niks op te vangen, het gaat om links/rechts.
Succes met de planning.
PS ik woon ook in Frankrijk en mijn auto heeft toevallig 300.000 km op de teller staan.................Je bent toch niet van plan om hier op visite te komen zeker, het is hier koud, sneeuw en wind, Roxana houdt daar niet van.
Jeroen
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hee Jeroen, nee ik kom niet naar Frankrijk, dus geen kostgangers :mrgreen:
Ik stel voor dat we elkaar in Belgie treffen, rij jij daar heen met je truck en ik zie je daar wel, lijkt mij eigenlijk wel een goed plan :D
Ik stel voor dat we elkaar in Belgie treffen, rij jij daar heen met je truck en ik zie je daar wel, lijkt mij eigenlijk wel een goed plan :D
Re: Zonne panelen verus agregaat.
Hallo Gerard,
Hier heb je iets, vanaf hoofdstuk 4 bladzijde 31 gaat het over torsievrije opbouw.
http://uni-mog.eu/Verlinkungen/Aufbauri ... n_2003.pdf
Een voorbeeld van iemand die het ook heeft gedaan.
http://www.rimburacer.nl/bouwverslag.html
http://www.hackneys.com/mitsu/index-pivot-frame.htm
Driepuntsysteem,

Ik zag jou naam op het camperreisforum staan bij iemand die ook een torsievij ophangsysteem heeft gemaakt ? 2009 ofzoiets
Groet Pieter
Hier heb je iets, vanaf hoofdstuk 4 bladzijde 31 gaat het over torsievrije opbouw.
http://uni-mog.eu/Verlinkungen/Aufbauri ... n_2003.pdf
Een voorbeeld van iemand die het ook heeft gedaan.
http://www.rimburacer.nl/bouwverslag.html
http://www.hackneys.com/mitsu/index-pivot-frame.htm
Driepuntsysteem,

Ik zag jou naam op het camperreisforum staan bij iemand die ook een torsievij ophangsysteem heeft gemaakt ? 2009 ofzoiets
Groet Pieter
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel
Topic gesplitst.
En kappen nou met dat puinhoopschoppen aub, bij een nieuw onderwerp gewoon ff een nieuw topic aanmaken.
mod. :bye:
En kappen nou met dat puinhoopschoppen aub, bij een nieuw onderwerp gewoon ff een nieuw topic aanmaken.
mod. :bye:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel
Even de bovengnoemde voorbeelden doorlopen,
1) De unimog heeft een heel ander Chassis/wielophangings concept met onder andere veel grotere uitslagen, niet te vergelijken dus.
2) De oplossing van Rimburacer is een oplossing die erg lijkt op de Unimog oplossing, mijn bezwaar zou de hoogte zijn, 3.50mtr zou ik als kritische grens nemen.
3) Bij de Mits.Fuso zie je dat de achterbouw zover over de achteras steekt dat je haast niet ontkomt aan een bevestiging achter de as, deze moet tegengesteld aan het voorste bevestigingspunt kunnen draaien.
Rimburacer heeft nylon ringen toegepast tegen geluidoverdracht las ik op zijn site, wij hebben silent blocks toegepast.
Groetjes,
Jeroen
1) De unimog heeft een heel ander Chassis/wielophangings concept met onder andere veel grotere uitslagen, niet te vergelijken dus.
2) De oplossing van Rimburacer is een oplossing die erg lijkt op de Unimog oplossing, mijn bezwaar zou de hoogte zijn, 3.50mtr zou ik als kritische grens nemen.
3) Bij de Mits.Fuso zie je dat de achterbouw zover over de achteras steekt dat je haast niet ontkomt aan een bevestiging achter de as, deze moet tegengesteld aan het voorste bevestigingspunt kunnen draaien.
Rimburacer heeft nylon ringen toegepast tegen geluidoverdracht las ik op zijn site, wij hebben silent blocks toegepast.
Groetjes,
Jeroen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten