voorwielophanging

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

voorwielophanging

Bericht door Unknown User »

Voor een ieder die het betreft.Wij zijn in het bezit van een L406D uit 1975 en vorige week bleek tijdens de jaarlijkse apk,na een proefrit van de keurmeester dat er erg veel wielspeling was.Dat klopte ook wel want vanaf het moment dat we de bus kochten gedroeg de bus zich als een dweil op de weg.Was niet recht op de weg te houden.Dit weten we aan het constant zoeken van de bus ivm spoorvorming in de weg.(hoe bedoel je naief).
Afijn,na de proefrit van de keurmeester op de brug en daar bleek al gauw het volgende.De bevestigingsplaat van het stuurhuis op de linker chassis balk bleek op verschillende plaatsen volledig gescheurd te zijn en hing op een fleddertje staal nog vast op het stuurhuis en de chassisbalk.De keurmeester pakte het linkervoorwiel en kon dit zonder moeite ong.10 cm heen en weer halen.Stuurstang, stuurkolom,wielen,de hele santekraam leek opgehangen aan elastiekjes.Evenals mijn benen toen ik zag wat er aan de hand was.We waren net terug van vakantie.Affijn,afgekeurd en bij gerrit stromer in Hoogkarspel een andere plaat gehaald en gemonteerd.Hoezo metamorfose.
De oude plaat meegenomen naar een constructiewerkplaats en laten bekijken door de chef werkplaats en die oordeelde dat er een serieuze fout zit in het ontwerp van deze plaat.Als voorbeeld haalde hij een stukje ijzerdraad aan wat aldoor geknikt wordt.Uiteindelijk breekt het.
Datzelfde is uiteindelijk gebeurt met de plaat.Aan een ieder die dit stuurgedrag herkent en ook een 406 hebben,wellicht ook andere types,controleer deze plaat en bij twijfel vervang hem,want de gevolgen als de plaat echt afbreekt zijn niet te overzien We hebben aldoor echt met een engeltje op onze schouder rond gereden.
Voor meer info en evt foto's Kan er uiteraard contact met ons opgenomen
worden.
0223-680160 of 06-52541538
Toine enCarolien Geelen uit Den Helder.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

geluk

Bericht door Saskia »

Zo, jullie hebben geluk gehad.... Goed dat je het hier meldt.
Groetjes Saskia
Unknown User

voorwielophanging

Bericht door Unknown User »

Geluk is volgens mij het woord niet, ermoet echt een macht zijn geweest die heeft voorkomen dat er een ongeluk gebeurt is.Volgende week komt Hans de bruijn van de redactie langs om een paar foto's te maken en een verhaaltje te schrijven over dit onder werp.Een gewaarschuwd mens weet u.
Unknown User

voorwielophanging

Bericht door Unknown User »

Dit euvel is waarschijnlijk ook ontstaan tussen de vorige apk en deze apk maar bij de vorige apk waren we nog niet de eigenaars van deze bus.
Omdat de bus inmiddels al 30 jaar oud is lijkt het mij juist een reden om eens kritisch naar dit onderdeel te kijken,want als dit het gevolg is van de tand des tijds en het 30jaar lang belasten(lees buigen) van dit onderdeel en de meeste bussen niet al te jong meer zijn heb ik zoiets van liever voorkomen dan............
mvg Toine
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Foto's

Bericht door M Koseoglu »

Beste Toine en Carolien Geelen,

Is het mogelijk dat er foto's op het forum komen van de oude constructie.
Dit geeft wat meer duidelijkheid voor de leden, welke ook zo'n bus hebben.

P.S ik heb net gelezen dat er in de volgende uitlaatklep een stukje komt te staan.


Met vriendelijke groeten van,


M koseoglu
Six wheels for freedom
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast