waterdruk in extra radiator

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Wim R. Leewis
Contacteer:

waterdruk in extra radiator

Bericht door Wim R. Leewis »

Bij mijn mercedes 508 L heb ik Voor winterse situaties een extra radiator gemonteerd in een achterbank en aangesloten op de koelwatercijsteem. Dit i.v.m. de veiligheid tijdens het rijden. Dezelfde situatie als bij de standaard radiator voorin de 508. De standaard radiateur was berekend op een schijdingswand en dus een kleine oppervlakte. Het probleem is dat ik achter bij de extra radiateur geen koelwaterdruk heb. De radiatuer worde dus ook niet warm. De radiateur voor werkt wel, de koeling ook er is geen lekkage, alleen achter heb ik wel koelvloeistof, maar geen druk. Ik denk aan een extra (elektrische) pomp te monteren.
Mijn vraag is of iemand de zelfde ervaring heeft en hoe hij dit heeft opgelost.
Wim Leewis :?:
Oldenkamp

Koelwaterdruk

Bericht door Oldenkamp »

Wim,
het koelwatersysteem van de meeste auto's is berekend op een heel gering drukverschil bij een heel grote vloeistofstroom. De lange leiding die naar achteren gelegd hebt, heeft een te grote stromingsweerstand. Ik zou een elektrische pomp inbouwen in de vloeistofkring die naar achteren loopt. dat moet het circulatieprobleem oplossen.

Een volgende zaak is de warme-afgifte van de radiateur. Wat voor een ding heb je gebruikt? Als het een kachelradiateur is, zoals standaard in de 508 zit, dan moet je daar ook nog een ventilateur later draaien, anders krijg je nog geen warme lucht.

Ingo
Wim R. Leewis
Contacteer:

re extra radiateur

Bericht door Wim R. Leewis »

Het is een kleine vierkante kacher radiateur met een ventilator op vier standen. Was makkelijk in te bouwen. De blaaskracht is voldoende. Het geluidsniveao bij stilstand aan de hoge kant. Daar voor heb ik een kunstof paneel gemaakt die ik wil plaatsen om het geluid te verminderen kan ik als het nodig is nog verder isoleren met antdreun en ander isolerend materiaal.
Hij moet alleen nog warm worden.
Ik ben van plan om binnenkort eens langs te gaan bij een scheeps electronica berijf om te kijken of zij een pomp hebben met voldoende kapaciteit die niet te veel stroom vraagt.
Wim Leewis
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

hallo
wel een late reactie maar ik geef het toch maar mee
op binnen schepen van de oude stempel en ook in oude huizen werkt men voor verwarming met het thermo sifon systeem dit houd in dat warmte wil opstijgen dit wil zeggen dat als je warm water naar een radiator wil krijgen zonder pomp de leiding die het warm water aanvoert in stijgende lijn moet zijn en de koude in dalende lijn zo gaat het water vanzelf circuleren
dat deze praktische problemen met zich meebrengt is duidelijk vandaar dat ze de circulatie pomp hebben uitgevonden
vergeet niet dat alle grote uitvindingen uit luiheid zijn voort gekomen
als je de toevoer en afvoer leidingen horizontaal legt dan krijg je een koud stop in je systeem en lijkt het of er een kraan tussen staat als je dit water forceert met een pomp en het begint te circuleren kan het zijn dat na het uitschakelen van deze pomp het water blijft circuleren
Plaats reactie