Door een voortdurend bombardement met fake-aanmeldingen dreigen "echte" aanmeldingen onder te sneeuwen. Stuur daarom een mailtje naar Admin at (de naam van dit forum).

Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 775
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardM » 11 jun 2018, 16:00

Prachtig om te volgen hoe dit stapje voor stapje vooruit gaat !

En help me even, die kinderbedjes zijn mooi, waar slapen mama en papa ook alweer ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 12 jun 2018, 22:00

Dank je Gerard :)

De kinderbedjes zitten inderdaad achterin, maar wij slapen op de 2e zitrij die omgebouwd kan worden tot slaapbank van 1,21meter. Ik heb daar de dubbele planken achter gemaakt (vrouwlief is druk bezig met de matrassen ervoor) zodat een bed van 1,99 ontstaat.

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 20 jun 2018, 10:30

Afgelopen weekend waren de kinderen uit logeren en heeft mijn vrouw alle zichtbare delen in de lak gezet (Spinnaker jachtlak voor binnen). De kleur van het berken wordt er wel iets geliger van, maar met 2 jonge kinderen is het wel handig als het hout makkelijk schoon te maken is :)

Intussen ben ik verder gegaan met het electra, de Multiplus heeft zijn plek gekregen, de zekeringkast/aardlek achter de walstroomaansluiting is aangesloten (moet alleen nog vastgezet worden) en er ligt een kabel tot aan de accukast waar zich de Multiplus bevindt.
Achter de Multiplus komt nog zo'n aardlek/zekeringkastje.
Dan moet er nog een massastrip, plus-verdeelpunt, zonnelader en laadbooster ergens komen -ik dacht dat ik redelijk wat ruimte voor het electra gereserveerd had, maar het is sneller vol als je denkt! De laadbooster zou eventueel nog onder de bestuurdersstoel kunnen, dat scheelt weer een kastje. (en een D+ naar achteren trekken)
Ook liggen er inmiddels kabels onder de vloer voor de watertank-niveaumeter en dompelpomp, moet alleen nog verder afgemonteerd worden.
De Chinese eindaderhulsjestang van Ebay doet het overigens prima! :)
2018-06-19 21.45.52.jpg
2018-06-19 21.31.04.jpg
Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 27 jun 2018, 21:00

Na uren passen, meten, kabellopen bepalen en uitvogelen of ik er later nog bij kan komen om de kabels goed af te monteren en bundelen een uurtje schroeven....
Onder de bestuurdersstoel was wat meer werk, daarvoor moest eerst draaiplateau+stoel er weer uit, en pas daarna kan het originele "rekje" eruit waar de centrale unit van de deurvergrendeling op zit. Daar heb ik wat extra gaten in geboord, en er een extra M8 massapunt (er zit al een M6 punt onder de stoel, maar op een onhandige plek), een massastrip uit een oude installatiekast (hier nog niet op de foto), de laadbooster, en een extra zekeringkastje wat van achter gevoed wordt vanuit de andere zekeringkast.
Ik heb één zekeringkastje laten vervallen, omdat de kabel vanaf de accu slechts 20cm lang is en nergens tussen of langs kan komen, en het alleen maar in de weg zou zitten.
De Multiplus en laadbooster zitten aan de huishoudkant met mega zekeringen (de lokale handel had geen midi/maxi). Bij de startaccu komt er nog één voor de laadbooster aan de startaccu-kant.

Overigens was het vinden van de D+ nog een hele tour, ik had in mijn sleutelboekje een schema zitten waarbij de D+ uitkomt onder de bestuurdersstoel als een blauwe 1mm2 draad die naar een relais zo gaan.
Echter, hele draadboom uitgepluisd (en dat is af-fabriek een grote kluwen draad die gewoon los onder de stoel ligt!), geen blauw te vinden. Blauw/wit, Blauw/Rood, Blauw/Geel, en alle mogelijke varianten, maar geen gewoon blauw.

Dus maar vanaf de dynamo gaan zoeken, en toen werd het interessant... op de dynamo zat een extra losse draad die er niet erg origineel uit zag, dus die gevolgd, en die kwam uit onder de instap van de bestuurdersstoel. (volgen is trouwens sneller geschreven als gedaan!) Daar stond spanning op, motor gestart, verandere niks, dus dat was hem niet. De dynamo zit achter inlaatbuizen en allemaal andere troep en is slecht toegankelijk of zelfs zichtbaar, uiteindelijk op mijn rug onder de bus gekropen en tussen de vooras door kon ik draad zien -die zit op de B+.
Er zit nog een stekker op, die gevolgd, ging een dikke bundel in die achter de linker koplamp verdween. Niet te zien verder, dus richtingaanwijzer eruit, koplamp eraf, blijkt daar achter één of andere grote draaistekker met een stuk of 25 pinnen te zitten. Wederom slecht toegankelijk, maar met meten gevonden welke draad het is en na het tellen van de pinnetjes blijkt daar de blauwe draad te ontstaan vanuit de zwarte die vanaf de dynamo komt. De blauwe verdwijnt weer in een dikke bundel die zich onder de accubak splitst in 1 bundel naar onder de stoel, en de andere in het schutbord/dashboard. Zal wel naar het lampje gaan, maar geen aftakking naar de stoel. Helaas zit er amper "vlees" om een aftakking te maken, dus nog maar eens over nadenken.... ik denk dat ik hem dan maar via het dashboard pak, dat moet toch nog uit elkaar want de waarschuwingszoemer doet irritant zoemen als de lichten uit staan... Hoogstwaarschijnlijk zit die D+ alleen onder de stoel met het relais als je deuren met achterruitverwarming hebt, zo heb ik later uitgevonden. En ik heb deuren zonder ramen....

Enfin, alle componenten zitten nu op hun plek, morgen ga ik kabels meten en kopen, en dan hopelijk in de middag monteren -veel extra gewerkt dus morgen een dagje vrij. Zou mooi weer worden, dus komt hopelijk goed! :)
2018-06-25 21.34.30.jpg
2018-06-24 13.20.42.jpg
(die witte pijpen links onderin lopen van de startaccu en huishoudaccu naar de bestuurdersstoel t.b.v de + kabels)
Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad » 30 jun 2018, 17:29

Lekker bezig!

12mm hechthout heb ik alleen als vloer, de rest is zo veel mogelijk 10 kasten, zitbakken, wandjes, dan 6 (bakken onderop met staal versterkt).

Wat betreft je D+ etc, waarom heb je niet gewoon dmv een Cyrix relais op je start accu's aangesloten? Ik vind dat een ideale simpele oplossing die niet verkeerd kan. Als 1 van de 2 kanten laadstroom krijgt dan maakt 'ie keurig contact na een klein poosje en omgekeerd, wanneer de h.h. kant te laag komt qua voltage.

Welke Victron omvormer heb je daar en waarom heb je voor die gekozen? Ik heb een 24/1200, eentje die ligt. Past precies in mijn accu kist, die ik *onder* de bus heb gemaakt. Lekker koel en scheelt weer een bak ruimte. En ook gelijk de sterkste plek, net achter het diff.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 05 jul 2018, 20:10

Thx!

Ja, Cyrix heb ik over gedacht en oorspronkelijk ook in het schema gezet. Ik heb uiteindelijk voor een laadbooster gekozen omdat deze ook eventueel AGM en andere accusoorten zoals Lithium met afwijkende spanningen kan laden -alvast voor de toekomst De Schaudt is wel wat duurder als een Cyrix, maar met 150 euro ook niet heeeeeeeel veel. De meeste laadboosters zijn een stuk duurder, rond de 300 euro o.i.d. (Votronic, Buttner, etc)
Ook is de laadstroom beperkt tot een ampere of 25-30 waardoor je ook met behoorlijk dunnere kabels toe kunt.
De D+ heb ik inmiddels afgetakt, achter de koplamp zit een grote stekker en vlak daarachter met de striptang 2 kneepjes gezet, daarna met Stanleymes bovenkant isolatie afgesneden, rest afgepeld, draadje erom gewikkeld en gesoldeerd, krimpkousje erop en klaar.
Enkel nog even wat vinyltape erover en klaar.

Ik heb een Multiplus 12/800/35, voor mijn 180Ah accu met koelkast genoeg. Veel meer verbruikers, behalve een enkele oplader, hebben we eigenlijk niet.
Ben vandaag met electra bezig geweest, maar de foto's willen even niet...

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad » 05 jul 2018, 21:19

Heb je een link van dat booster ding? Ben wel benieuwd. Maar als het zo weinig ampere is kun je dus ook niet de h.h. accu's gebruiken als starthulp bij lege start accu's. En AGM heeft dezelfde laadspanning als gewone loodzuur hoor, alleen moet je de float wel rond 13.5 - 13.8 houden. Ligt een beetje aan welke auto en regelaar. Ik zal eens in mijn dudo meten hoe de spanning is na een lange rit.

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad » 05 jul 2018, 21:47

Ik heb overigens voor de 24/1200 gekozen, omdat mijn koelkastje een inschakelvermogen van meer dan 800W heeft. Gaat echt snel hoor. En dan wil je niet steeds in je piekvermogen komen, dan gaat ie eventjes over z'n nek, probeer maar..

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 07 jul 2018, 20:55

Hoi Paul,

Ik heb hem hier gekocht: https://www.jasicamp.nl/schaudt+elektro ... _+wa121525
Daar staat ook de installatie- en gebruikershandleiding. Overigens heb ik geen EBL, maar zonder doet hij het ook prima, er zitten 5 aansluitingen op, je gebruikt er dan maar 4 en moet zelf nog ergens de D+ vandaan halen.
Verder nog kiezen met of zonder temperatuurcompensatie en welke type accu's, en klaar. Zo'n booster is eigenlijk een acculader die gevoed wordt door de startaccu. Tenzij je hele lange startkabels meeneemt kun je hem inderdaad niet als starthulp gebruiken, maar of dat nou zo'n nadeel is? Wel heb ik (eigenlijk gewoon omdat het kan) de startaccu druppelfunctie van de MP aangesloten op de startaccu voor als we aan de paal staan.

De Multiplus heb ik vandaag getest, ik heb alle 230 kabels er naartoe afgewerkt en alle andere aansluitingen in orde gemaakt.
Accu aangesloten, MP aangezet op accu, en koelkast aan. Loopt zonder problemen op de 800VA versie. Ik had bij het aanlsluiten al wel gezien dat er dikke condensatoren in zitten, die zullen wel zijn om de kortstondige aanloopstromen op te vangen.
Typisch is wel trouwens dat als het deksel van de accubak open is, de ventilator van de MP onder belasting op zowel accu als paal meer lawaai maakt als de koelkast! :) Daar zul je bij jou montage minder last van hebben denk ik.

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 08 jul 2018, 10:23

Hier nog de plaatjes van de D+:
2018-07-05 11.10.20.jpg
2018-07-05 12.10.19.jpg
En vorige week met de jongens nog een proefritje met mini-picknick gedaan bij de sluizen van Lelystad:
2018-06-30 10.55.17.jpg
(de Stahlwille gereedschapskoffertafel wordt nog vervangen voor een betere tafel :MrGreen: :MrGreen: )

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Mark V » 08 jul 2018, 11:41

Ha Jeroen,

Heb je die D+ ook vastgesoldeerd, waarschijnlijk wel maar ik kan het niet zien op de foto.
Gaat anders contact problemen geven ben ik bang....

Mark

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 10 jul 2018, 21:40

Hoi Mark,

Ja, die zit gesoldeerd, toen ik het hele D+ verhaal postte kreeg ik de foto's niet mee dus het verhaal wat erbij hoorde stond al ergens meer naar boven. :) Zit zelfs een zekering tussen voor de zekerheid. :)

Als het goed is morgen ogen aanpersen en dan zou ook de laadbooster het moeten doen! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z » 16 jul 2018, 16:47

Dat is een handig doosje, ik heb wel een EBL in de 608 zitten, maar die gaat de HH accu pas laden bij (ik dacht 13.8) volt. Ook al zit er een nieuwe 55A dynamo in haal ik die drempelwaarde vaak niet. Gevolg dat de HH accu onvoldoende wordt bijgeladen. Zekwr bij het rondtrekken in gebieden met minder zon (waar nu net mijn voorkeur naar uit gaat is dat lastig door de beperkte opbrengst vna het paneel.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 18 jul 2018, 20:15

De laadbooster is inderdaad een grappig ding, hij laadt echt als een acculader, dus als de accu in bulk geladen is, zakt de spanning van 14,4 naar 13,8V. Het mooie van zo'n booster is inderdaad dat hij altijd met vaste spanningen laadt, al komen er natuurlijk minder amperes uit naarmate de dynamo/startaccu minder leveren. Bij onze LT zit er (standaard) een 90A dynamo op, maar die heeft natuurlijk ook meer verbruikers als een 608.
(als optie bij laadkleppen en kraantjes kon er een 2e accu gemonteerd worden af-fabriek, dan zat er een 120A dynamo op -die past ook op mijn beugels als ik zou willen)
Ik weet alleen niet of de kabel naar de accu dan ook dikker is, is nu 16mm2 af-fabriek.

Afgelopen weekend een testritje gemaakt nadat alle ogen en kabels er aan zaten, alles functioneert en ook de koelkast koelt als de beste tijdens het rijden. De vleeswaren, melk en sinaasappelsap waren heerlijk koel voor de picknick afgelopen zondagmiddag! :)

Weinig foto-waardigs gedaan, maar omdat alle electra nu functioneert na het aanknijpen van de ontbrekende ogen wel e.e.a. kunnen testen. De laadbooster doet het nu zoals gezegd, maar ook beide kleine zekeringkastjes zijn aangesloten waardoor ik achter de waterkraan/dompelpomp kon aansluiten (met een relais zodat het kraantje hopelijk wat langer leeft) en voor de standkachel kon testen. Dat laatste heb ik 's morgens vroeg meteen maar gedaan omdat het anders veel te warm is. Ik had de Webasto al een tijd niet meer gebruikt, maar na het aftimmeren/isoleren van de vloer en wat meubels is deze veel minder aanwezig qua geluid. Ook het tikken van de pomp hoor je amper meer.
Nog wat puntjes op de i (gaskast afkitten, beugels voor de fles monteren, poot maken voor bedverlenging) en dingen als bandenspanning en schoonmaken, en dan zijn we klaar genoeg voor de vakantie.
Ben er wal aan toe ook, begin wat klusmoe te raken ;-)

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 28 aug 2018, 09:59

Zo, we zijn weer terug na 2 weken door Duitsland toeren.
We zijn, net als vorig jaar, in de achtertuin van Ernst begonnen (Ganderkesee/Delmenhorst), maar i.t.t. tot vorig jaar, toen we de bustent nog nodig hadden en de jongste nog in de luiers zat en we daar 2 weken gestaan hebben, hebben we het nu bij 3 nachtjes gehouden, als 1e tussenstop.
Daarna zijn we op wens van de oudste (6) binnendoor naar Hamelen gereden en daar wegens het mooie weer en het zwembad naast de camping nog een paar nachtjes gebleven voor we op een regenachtige maandag doorgeregeden zijn naar Kühlingsborn, een kilometer of 20 voor Rostock, aan de Oostzee.
2018-08-22 11.29.30.jpg
2018-08-22 11.41.30.jpg
Daar op een camping overnacht en lekker naar de zee geweest, de omgeving verkend met bus, fiets of wandelend en daarna weer terug naar Delmenhorst voor nog een nachtje of 2, nog een dagje Bremen gedaan en in een flinke regenbui weer vertrokken naar huis voor een totaal van zo'n 1750km incl. uitstapjes naar o.a. dinopark, speeltuinen en toeristische rondjes met picknick.
Dat alles heeft de bus goed doorstaan, wat erin zit heeft goed gewerkt en ook bij de hoge buitentemperaturen deed de koelkast het prima op de Mutiplus. We hebben wel voornamelijk op campings overnacht, niet alleen gezelliger voor de kinderen, maar ook de gasinstallatie beperkte zich tot enkel een gaskast met flessen,dus voor koken blijf je slepen met flessen die onder een een kinderbed zitten. Ook het gebrek aan kasten was lastig, maar niet onoverkomelijk, en eigenlijk ging alles prima. :) Omdat we toch daguitstapjes gedaan hebben heeft de bus ook genoeg gereden om accu's te laden en enkel op accu de koelkast te laten werken op de omvormer.
Wel een week voor vetrek nog een lekke band gehad en een bijna gerbroken contactsleutel moeten vervangen, maar ja, spannender als dat wordt het niet. ;)

Ik probeer nu nog deze restweek vakantie de dakbekleding voorin de cabine af te maken :)
2018-08-27 14.44.38.jpg
Groeten
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 09 sep 2018, 21:13

Plannen gewijzigd.........

Na veel passen en meten was de daadwerkelijke ruimtewinst van het verzagen van de hemel en namaken van hout maar een paar centimeter, dus de keuze gemaakt het anders te doen.
Ik heb zoals ik oorspronkelijk gepland had wel de hoeken aan de gelijmde blokken hout gezet, maar dan kan de hemel er niet meer in, dus moest ik een luikje maken voorin, en een sleuf aan de achterkant. Dat is makkelijker gezegd als gedaan, want je hebt verrekte weinig referenties, en ik heb maar één hemel!
2018-09-01 17.13.18.jpg
2018-09-01 17.21.02.jpg
Enfin, omdat er dus allemaal bedrading achter de hemel zit en die dus er (hopelijk nooit, maar je weet maar nooit...) eens uit zou moeten kunnen, de gaten dusdanig groot gemaakt dat de hoekjes voor nog los kunnen, en achter is er voldoende ruimte om ze te laten zitten, maar kun je de houten dwarsligger na losschroeven eruit schuiven.
Het is een heel gedoe, maar in theorie kan de hemel er dus nog eens uit, mocht dat nodig zijn. (wat ik natuurlijk niet hoop!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 09 sep 2018, 21:19

En daarna een mal gemaakt met de bovenplaat en 2 stevige stukken karton voor de onderplaat, die is gemaakt van 4mm Berken wat later nog gelakt gaat worden. Ook dat is nogal een prutswerk, ondanks de mal, want de hemel is niet heeeeel nauwkeurig gemaakt ab Werk en er zit aardig wat beweging in. Daarom zal ik nog een afwerkstrip aan de voorkant moeten plaatsen.
2018-09-08 14.06.19.jpg
Daarna de onderplaat gezaagd, restantjes isolatiematten (1x12mm en 1x 4mm) erin zodat het geen klankkast wordt en de bovenplaten (die is uit 3 stukken) erop geschroefd.
2018-09-09 12.33.34.jpg
Tot slot nog een stuk zeil erop als verdere demping en anti-slip, en dan is 't klaar, minus de afwerking aan de achterkant (klep, deur, iets, nog over nadenken) en de afwerkstrip aan de voorkant onder bij de aansluiting op de hemel. Ook moeten er nog wat van die dopjes op de schroeven en uiteraard wordt de onderplaat nog gelakt zoals de rest.
2018-09-09 14.03.06.jpg
Groeten,
Jeroen

PS e.e.a. is licht gebouwd, ik wil geen zware dingen bovenin hebben en het is puur gedacht voor kleding, beddegoed en de binnenisolatie voor de voor- en zijruiten. Er komt nog een stikker op met max 25KG ofzo mochten we de bus ooit eens verkopen en een koper er een pallet aambeelden neer wil zetten ofzo... :MrGreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 07 apr 2019, 20:38

Een lang gekoesterde wens vervuld! Een eigen klusboet :)
2019-04-06 11.27.52.jpg
Als ik nog wat benodigdheden verplaatst heb ga ik verder met klussen aan de bus :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad » 07 apr 2019, 20:44

mooi plekkie. Waar ongeveer?

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 08 apr 2019, 19:31

Thx! :) Kwartiertje fietsen vanuit huis :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Ben 410
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Ben 410 » 09 apr 2019, 20:46

Zo! Wat fijn, zo’n plek!

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 15 apr 2019, 20:56

Thx! De eerste klusweek zit er op, ideaal zo! :)
Zal binnenkort weer even wat foto's plaatsen van wat ik uitgespookt heb in de bus :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 apr 2019, 21:11

Tafeltransport

Vanwege ruimteperikelen hebben we besloten om de campingtafel zowel binnen als buiten te gebruiken. Afgelopen jaar ook gedaan, maar bij onze tafel zitten de poten op de hoeken en kun je dus erg slecht aan de tafel schuiven omdat die in de weg zitten.
Ook ontbrak nog een echte bevestigingsmogelijkheid tijdens het rijden, hij lag nu op het bovenste kinderbed met een spanband -prima plek, tot de kinderen naar bed gaan!

Bij de schuifdeur is echter nog een "verloren" hoekje:
2019-04-07 10.30.16.jpg
2019-04-07 10.29.57.jpg
Hier komt met een blindklinkmoerentang een stuk Airline rails op de wand (hier zit metaal achter) en een speciale spanband die daar weer in past kan de tafel dan probleemloos vervoerd worden en staat dan ook niet meer in de weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 apr 2019, 21:17

Campingtafel ook binnen...
Het idee om de campingtafel ook gewoon als binnentafel te gebruiken is denk ik zelf prima in zo'n kleine bus, maar een goede wandbevestiging was lastiger. Er zijn wel kant en klare tafelrails te koop, en van die klappoten voor de andere kant zodat de campingtafelpoten niet meer in de weg zitten als je binnen aan tafel wilt gaan.
Om er zeker van te zijn dat e.e.a. allemaal past zijn we een dagje zonder kinderen naar De Wit geweest en daar de nodige spullen gekocht.

De poot is redelijk eenvoudig, die valt ingeklapt netjes over de bestaande poten, maar de rail is wat lastiger, omdat de rand van de campingtafel oversteekt en ook niet haaks is, en de rail wel.
Dus na een middag puzzelen tot het volgende gekomen:
2019-04-16 15.42.09.jpg
2019-04-16 15.42.17.jpg
Een stuk restant multiplex uit het oude tussenschot (dat blijft maar van pas komen!) wat met polymeerlijm op het blad gelijmd is. Hierop komt dan een aluminium strip, waar dan weer de tafelrail op komt. Dit zorgt ervoor dat de rail haaks en recht is (de tafel bleek ook nog geen 100% rechte zijkant van bovenaf gezien te hebben) en ook goed vast zit. De 5x40 schroeven zitten door het houten stukje ook in het tafelblad.

De New-Holland blauwe verf was de enige buitenverf die ik nog open had staan, die was nog van de Hanomag over...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1580
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 apr 2019, 21:18

En gemonteerd:
2019-04-18 10.04.13.jpg
2019-04-18 10.03.52.jpg
Nu alleen die blindklinkmoerentang nog die al #$% 3 weken in bestelling staat, zodat ik niet alleen de rail voor vervoer kan monteren, maar ook de rail waar het kunststof profiel in valt.
Als die erop zit kan ik de knikvoet eventueel nog inkorten als die te hoog is, al lijkt het dat dit precies goed uitkomt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast