Pagina 1 van 1

OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 20 aug 2013, 23:47
door melhof
Voor de motor wissel van een 409D kunnen we een goede OM617.953 krijgen met turbo.
Aangezien de turbo er nooit op gaat passen kan hij alleen zonder turbo worden ingebouwd.

Is de compressie van de cilinders gelijk aan die van een natuurlijk aangezogen motor?

Moet de karterpan worden overgezet ivm. de ruimte van de voor as van de bus?

Natuurlijk moet in en uitlaat spuitstuk verwisseld worden.
Olie leiding naar turbo afgedopt.
Vliegwiel overgezet met juiste koppeling (doen we zowizo want is net nieuw)
Lucht regeling van inlaat naar dieselpomp afgeknipt en open gelaten

Nog meer aan dit lijstje toevoegen?

ps. Ben al 6 jaar nauwelijks meer op dit forum geweest en hier nu zo weer terug. 8)

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 aug 2013, 09:21
door Anton
Hoi,

Welkom terug, waarschijnlijk hou je zonder de turbo weinig vermogen, minder dan je al had over.
Motoren met turbo hebben meestal een een ander compressie verhouding dan hun broeders zonder turbo.

Groet Anton

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 aug 2013, 14:30
door melhof
Zoiets heb ik ook gehoord dat de compressie verhouding anders is.

Maar op het 123 forum heeft een vriend juist gehoord dat ze het zelfde zijn.
Ook van horen zeggen.

Weet iemand hier exact of de turbo cilinders andere compressie hebben dan de natuurlijk aangezogen??

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 aug 2013, 15:26
door Anton
Hoi,

Waarschijnlijk is de kleptiming ook anders omdat er onder overdruk gevuld word.

Groet Anton

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 aug 2013, 16:42
door melhof
Is dus een slecht idee om de turbo van een motor af te halen.

We hebben gekeken om de turbo er in te krijgen, de kap kun je nog wel aanpassen maar de frame balken zitten in de weg.

Iemand die de turbo versie in een 409D frame heeft gebouwd?
Hanomag stijl classieke busen voorbeeld:
http://i577.photobucket.com/albums/ss21 ... C_8567.jpg

De radiator en front is al naar voren gebouwd. Maar de zijruimte voor de turbo...

Iemand een oplossing?

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 16 nov 2014, 21:23
door arthurkorevaar
Volgens mij heeft Harry v.d. Kraats uit Nijkerk (autobedrijf) een dergelijke motor met turbo bij zijn zoon ingebouwd (in een Dusseldorfer).

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 nov 2014, 21:44
door DVIII
je kan de motor ook uit het midden plaatsen , dan heb je misschien net genoeg ruimte ,of een andere 617 (aangezogen) op de kop tikken ......

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Geplaatst: 21 nov 2014, 22:47
door Wim
Misschien is het ook mogelijk om de plaats waar de turbo gemonteerd zit te wijzigen .
In de VW kever scene wordt dat vaker gedaan , b.v. door een custom build spruitstuk .