dieselverbruik

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

dieselverbruik

Bericht door Unknown User »

Hier mijn allereerste vraag:

Ik zou graag willen weten wat een "normaal" dieselverbruik is van een MB 407D met een OM 616 motor en een automatische versnellingsbak met een gewicht van 3200 kg bij een snelheid van 75 á 80 km per uur.
De motor heeft 35.000 km gelopen (echt waar!) en ik vraag me af wat ik zou kunnen doen om de motor zo zuinig mogenlijk te laten lopen afgezien van de rijstijl, dus afstellen etc etc.
Ik lees hier op het forum dat 1:5 kan maar dat 1:7á8 óók mogenlijk is, dus wie heeft een 407D bus en kan en wil wat ervaringen delen?

Bij voorbaat dank :mrgreen:

Snappie.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Mijn Legerambulance 508d (3.8 ltr 4cyl.) met 35000 km verbruikt gemiddeld 1 op 10. Lange stukken op de snelweg (80km/h) 1 op 12. Je zou zeggen dat een 407d met die kleinere motor toch net zo zuinig zou moeten kunnen zijn, zo niet zuiniger?
Het is je vraag niet maar veel wordt mijns inziens toch bepaald door de rijstijl. Ik rijd zelf op de snelweg nooit harder dan 80 en bij groen verkeerslicht trekken de meeste fietsers sneller op.
Qua afstellen zou ik het niet weten, een motor met 35000 km zou gewoon nog als nieuw moeten zijn. (simpelweg goede olie geven, het onderhoudsschema afwerken en de kleppen stellen?)

Michiel
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bedankt tot zover voor de reactie's, ik moet nog een lange afstand rijden om te kijken wat ie doet. Als ie 1:8 á 9 zou rijden ben ik tevreden.
En idd een automaat verbruikt iets meer, zeker als de motor nog koud is en het wat langer duurt voor ie doorschakeld.
Zal ook de 20 jaar oude brandstofleiding es nalopen om te kijken of die niet lekt.

Mazzel, Snappie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Rob,
beetje laat misschien, maar gemiddeld verbruik op pure diesel 1:7,6.
Totale hoogte ca. 3.2 meter, OM616, 65pk.
Rij nogal veel binnendoor, maar op de snelweg moet ik toch wel de 1:8 kunnen halen vermoed ik.

Zuipt de jouwe nog steeds nog zo veel?

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten