remmen onderhoud / revisie
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
remmen onderhoud / revisie
Ik heb de remmen van mijn F40 nog nooit van binnen bekeken en omdat ik het remmen als niet al te goed ervaar wil ik ze eens onder handen gaan nemen. Ook heb ik nagenoeg geen handrem functie terwijl ik dat wel een paar keer heb proberen op te lossen door die kabel strakker te zetten. Werkt dan eventjes, en al snel niet meer. En al helemaal niet in achterwaardse richting.
Omdat ik een beetje vooruit wil werken mocht ik wat moeten bestellen: wat zijn de meest waarschijnlijke onderdelen die ik moet vervangen?
Omdat ik een beetje vooruit wil werken mocht ik wat moeten bestellen: wat zijn de meest waarschijnlijke onderdelen die ik moet vervangen?
- Hansel
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: remmen onderhoud / revisie
Kan het zijn dat je ergens een lekje hebt? Als de oliedruk in het remsysteem laag is of er een luchtbelletje zit (lucht veert in) dan is je remkracht al snel een stuk slechter/ weg. Dat lijkt me een onwenselijke situatie in de alpen met je bus.
Wellicht kan je het hele systeem eens doorlopen. Volgens mij kan dat door 1 voor 1 de remcilinders los te koppelen en eens stevig op de rem te trappen. Wel even een nieuwe bus remvloeistof halen, want wat er uit komt moet er ook weer in. Als er lucht in je leidingen zit krijg je dat er zo uit. Ik ben geen expert, maar zo heeft mn schoonvader het bij onze bus gedaan en dat heeft goed gewerkt.
Wij hebben alles qua remmen vervangen voor nieuwe exemplaren. Cilinders, leidingen, alles. Best lastig overigens want het zijn vrachtwagen-leidingen en je kan dus niet bij de 'gewone' autozaak terecht. Lijkt me niet nodig in jouw geval.
Wellicht kan je het hele systeem eens doorlopen. Volgens mij kan dat door 1 voor 1 de remcilinders los te koppelen en eens stevig op de rem te trappen. Wel even een nieuwe bus remvloeistof halen, want wat er uit komt moet er ook weer in. Als er lucht in je leidingen zit krijg je dat er zo uit. Ik ben geen expert, maar zo heeft mn schoonvader het bij onze bus gedaan en dat heeft goed gewerkt.
Wij hebben alles qua remmen vervangen voor nieuwe exemplaren. Cilinders, leidingen, alles. Best lastig overigens want het zijn vrachtwagen-leidingen en je kan dus niet bij de 'gewone' autozaak terecht. Lijkt me niet nodig in jouw geval.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Ik heb geen lek denk ik, want ik hoef nooit remvloeistof bij te vullen. De remmen pakken redelijk hoog aan, maar bij een noodstop is het echt kantjeboord soms. Ik denk dat het vooral achter mis is, want daar zit de handrem op. Remschoenen kunnen ook gewoon op zijn toch?
Wat betreft onderdelen, ik wil die bestellen bij Roadhouseparts in Duitsland, maar dan moet ik wel weten wat er nodig is...
Wat betreft onderdelen, ik wil die bestellen bij Roadhouseparts in Duitsland, maar dan moet ik wel weten wat er nodig is...
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: remmen onderhoud / revisie
Hansel, dat is een wat te eenvoudige voorstelling van zaken. Op dit forum moet je eens zoeken op trefwoord "ontluchten".
Hanomaad, onderdelen op voorraad nemen vóór je weet wat je gaat tegenkomen, lijkt me geld weggooien.
Verlies je remvloeistof (moet je het potje regelmatig bijvullen)?
Heb je net al beantwoord, nee dus.
Wat je kunt tegenkomen?
- Zwaar ingesleten trommels.
- Een (of meer) ankerpla(a)t(en) te vies en vet om aan te pakken (stof is normaal): lekke zuiger in wielremcilinder. Afhankelijk van aangetroffen slijtage: cilinder honen, nieuwe cupjes. Alternatief: nieuwe complete wielremcilinder.
- Een erg dunne of losgeraakte remvoering. Nieuw kopen en vastklinken (of laten vastklinken).
- De rechthoekige stofdopjes in de ankerplaat willen wel eens verdwijnen.
- Gebroken veer...? Onwaarschijnlijk, maar daarmee heb je IMHO zo ongeveer alles gehad.
Zeker ook inspecteren:
- rubberen hydrauliekslangen naar wielremcilinders en van reservoir naar hoofremcilinder/bekrachtiger.
- toestand metalen remleidingen.
Hanomaad, onderdelen op voorraad nemen vóór je weet wat je gaat tegenkomen, lijkt me geld weggooien.
Verlies je remvloeistof (moet je het potje regelmatig bijvullen)?
Heb je net al beantwoord, nee dus.
Wat je kunt tegenkomen?
- Zwaar ingesleten trommels.
- Een (of meer) ankerpla(a)t(en) te vies en vet om aan te pakken (stof is normaal): lekke zuiger in wielremcilinder. Afhankelijk van aangetroffen slijtage: cilinder honen, nieuwe cupjes. Alternatief: nieuwe complete wielremcilinder.
- Een erg dunne of losgeraakte remvoering. Nieuw kopen en vastklinken (of laten vastklinken).
- De rechthoekige stofdopjes in de ankerplaat willen wel eens verdwijnen.
- Gebroken veer...? Onwaarschijnlijk, maar daarmee heb je IMHO zo ongeveer alles gehad.
Zeker ook inspecteren:
- rubberen hydrauliekslangen naar wielremcilinders en van reservoir naar hoofremcilinder/bekrachtiger.
- toestand metalen remleidingen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Dankjewel Ernst. Ik ga hiermee aan de slag zodra ik klaar ben met mijn carrosserie project.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: remmen onderhoud / revisie
Als de hoofdremcylinder lek is, kan hij slecht/sponzig remmen, terwijl je toch geen vloeistof verliest. Met de handrem heeft dat echter weinig van doen.
Als je handrem echter niks doet zou ik inderdaad de boel bij de wielen eens los halen en/of controleren of de boel versleten is en er geen overmatige speling op het mechaniek van de handrem zit. (b.v. de as waarbij de ene kabel van de hendel verdeeld wordt tussen beide achterwielen en de hevels aan de remschoenen) Ter illustratie, mijn onbekrachtigde F45 kan als het moet met 4 gierende banden stoppen op een droge weg :)
Succes, in Alkmaar zit Leeuwekamp-Van Langen, die kunnen je ook van advies en onderdelen voorzien indien nodig.
Groeten Jeroen
Als je handrem echter niks doet zou ik inderdaad de boel bij de wielen eens los halen en/of controleren of de boel versleten is en er geen overmatige speling op het mechaniek van de handrem zit. (b.v. de as waarbij de ene kabel van de hendel verdeeld wordt tussen beide achterwielen en de hevels aan de remschoenen) Ter illustratie, mijn onbekrachtigde F45 kan als het moet met 4 gierende banden stoppen op een droge weg :)
Succes, in Alkmaar zit Leeuwekamp-Van Langen, die kunnen je ook van advies en onderdelen voorzien indien nodig.
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
De hoofdremcilinder is in 2012 vervangen, die was toen wel wat lek. Maar nu niet dus.
Ik ga het achter eens open maken en bekijken allemaal, binnenkort. Moet alles gedaan hebben voor mijn volgende grote rit.
Dank!
Ik ga het achter eens open maken en bekijken allemaal, binnenkort. Moet alles gedaan hebben voor mijn volgende grote rit.
Dank!
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Ik heb voor de tweede keer mijn remtrommel rechtsachter er eens af gehaald omdat volgens de keurmeester daar de handrem helemaal niet werkt. Het blijkt nu zo te zijn dat de hevel van de handrem bijna helemaal gespannen is en daardoor ik nu linksboven veel slijtage van de remschoen heb gekregen (denk ik). De rechter schoen deed helemaal niet mee met de handrem. Als ik nu de handremkabel veel losser zet, en de stelschroef helemaal dicht, dan bewegen wel beide kanten van de rem met de handrem. Foute afstelling dus. Maar ik denk dat ik ook de achterste remvoering moet vervangen, dus ik ga ze alle vier maar doen op de achteras.
Ik heb ook even gekeken onder de rubber afsluitingen van de remcilinder en daar was het nat! Dus lekkage en deze moet vervangen worden. Ik ga ook linksachter maar meteen vervangen. Voorwielen heb ik nog niet bekeken maar daar zijn de voeringen nog wel redelijk dik als ik door de inspectiegaatjes kijk.
Ook de handremkabel ga ik maar vervangen want daar is 1 adertje van gebroken, wat APK afkeur betekent. Ik heb die in z'n geheel bij Basiscampberlin via Ebay gezien voor €89. Een setje remcilinders plus remslang voor achter kost ook €89. Een set van 4 remvoeringen kost €64,95 en ik bestel er meteen maar 2 nieuwe ontluchtingsventielen bij voor het geval er eentje afbreekt voor een tientje. Een setje nieuwe veren voor 1 trommelrem kost €17,95. Misschien ook meteen maar vernieuwen. Heb ik verder nog wat nodig?
Enige nadeel is dat het vaak lang duurt bij die gasten en ze amper tot niet reageren.
Ik denk dat ik de remvoeringen zelf ga klinken zoals hier omschreven: http://www.waterpeople.de/bremsen/bremsen.htm. Ik heb er alleen nog geen geschikt gereedschap voor. Tips welkom.
Ik heb ook even gekeken onder de rubber afsluitingen van de remcilinder en daar was het nat! Dus lekkage en deze moet vervangen worden. Ik ga ook linksachter maar meteen vervangen. Voorwielen heb ik nog niet bekeken maar daar zijn de voeringen nog wel redelijk dik als ik door de inspectiegaatjes kijk.
Ook de handremkabel ga ik maar vervangen want daar is 1 adertje van gebroken, wat APK afkeur betekent. Ik heb die in z'n geheel bij Basiscampberlin via Ebay gezien voor €89. Een setje remcilinders plus remslang voor achter kost ook €89. Een set van 4 remvoeringen kost €64,95 en ik bestel er meteen maar 2 nieuwe ontluchtingsventielen bij voor het geval er eentje afbreekt voor een tientje. Een setje nieuwe veren voor 1 trommelrem kost €17,95. Misschien ook meteen maar vernieuwen. Heb ik verder nog wat nodig?
Enige nadeel is dat het vaak lang duurt bij die gasten en ze amper tot niet reageren.
Ik denk dat ik de remvoeringen zelf ga klinken zoals hier omschreven: http://www.waterpeople.de/bremsen/bremsen.htm. Ik heb er alleen nog geen geschikt gereedschap voor. Tips welkom.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 20 okt 2014, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
- Locatie: Elburg
Re: remmen onderhoud / revisie
Bij een nieuwe remcilinder zit ook een nieuwe ontluchtingsnippel, hoef je dus niet apart te bestellen.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Ah ok. Ik heb het nog goedkoper kunnen doen via hun website.
De prijzen daar zijn lager dan op hun Ebay shop. Je moet ze alleen te pakken zien te krijgen om te vertellen dat je naar NL wilt laten verzenden. Vorige week reageerde er niemand en zelfs de telefoon werd niet opgenomen. Vanmorgen reageerden ze wel op een mail van gister.
De prijzen daar zijn lager dan op hun Ebay shop. Je moet ze alleen te pakken zien te krijgen om te vertellen dat je naar NL wilt laten verzenden. Vorige week reageerde er niemand en zelfs de telefoon werd niet opgenomen. Vanmorgen reageerden ze wel op een mail van gister.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: remmen onderhoud / revisie
Je stuurt ze een mailtje met je wensen en vertelt je inlognaam. Zo heb ik een koppeling werkcilinder besteld
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: remmen onderhoud / revisie
Ik mail ze altijd, incl gebruikersnaam, en bel ze kort daarna. Laatste keer duurde het echter wel bijna 2 weken voordat mijn bestelling er was.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: remmen onderhoud / revisie
remmen die aanlopen verglazen , dan wordt het oppervlak van je voering hard en is de wrijving op den duur minimaal , als er dus cilinders , kabels en hevels vastzitten loopt je rem voordurend aan en verstook je meer brandstof en slijten je remmen sneller terwijl ze steeds minder effectief worden.
het inkopen van bijvoorbeeld remvoeringen kan je pas doen als je weet welke diameter je remtrommel is , als die al eens is"uitgedraait" op een remmendraaibank moet je dikkere voeringen plaatsen om vanaf dag één een goede passing te hebben , geen goede passing betekend dat je niet aan je vertraging komt , ook al is alles nieuw . voor de hopeloze gevallen is het zelfs mogelijk je remvoering te laten matchen , dan processen ze de radius op maat aan je trommel. door de voering perfect aan te laten sluiten remt zo'n revisie van dag één perfect. in bijna alle andere gevallen is het nooit mogelijk zonder alles nieuw te kopen , dus voering en trommel op de dag van de keuring of de dag erna 100% remmen te hebben , maar je kan met een stuk minder toch door de keuring komen omdat remmen in perfecte staat veel beter remmen dan de eis , dus een beetje minder mag ook.
het inkopen van bijvoorbeeld remvoeringen kan je pas doen als je weet welke diameter je remtrommel is , als die al eens is"uitgedraait" op een remmendraaibank moet je dikkere voeringen plaatsen om vanaf dag één een goede passing te hebben , geen goede passing betekend dat je niet aan je vertraging komt , ook al is alles nieuw . voor de hopeloze gevallen is het zelfs mogelijk je remvoering te laten matchen , dan processen ze de radius op maat aan je trommel. door de voering perfect aan te laten sluiten remt zo'n revisie van dag één perfect. in bijna alle andere gevallen is het nooit mogelijk zonder alles nieuw te kopen , dus voering en trommel op de dag van de keuring of de dag erna 100% remmen te hebben , maar je kan met een stuk minder toch door de keuring komen omdat remmen in perfecte staat veel beter remmen dan de eis , dus een beetje minder mag ook.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Ik heb nu geloof ik alles behalve de remtrommels nieuw besteld. De nieuwe remvoeringen zijn 10mm dik. Er was geen andere maat te koop. Ik weet niet of de trommels al eens zijn uitgedraaid en heb ze ook niet opgemeten. Gezien het summiere onderhoud door voorgangers gedaan acht ik de kans klein. Ik hoop dat de nieuwe voeringen genoeg zullen vertragen voor de APK. Wordt vervolgd...
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: remmen onderhoud / revisie
Bizarre van apk en remtestbank het volgens reglement geen meter uitmaakt of je remmen voor 10 % werken of voor 99 %, men meet afwijking mbt links en rechts , dat moet binnen de marge liggen,en er wordt niet gekeken naar of je bussie wel een beetje rap tot stilstand komt
voor jezelf maakt dat natuurlijk wel uit
Fvd
voor jezelf maakt dat natuurlijk wel uit
Fvd
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Dat verbaast me! En wat me ook verbaasde was dat ik alleen achter werd gemeten. Nou is het remverschil aan de voorwielen gelukkig een stuk makkelijker op te lossen zonder een meetbank. (er vanuit gaande dat ik bij de volgende APK wel op de voorwielen gemeten wordt, en dat het gewoon vergeten was)
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: remmen onderhoud / revisie
Dit is de huidige stand van zaken RA:

Zoals te zien is de handremkabel blijven hangen. De veer drukt niet goed meer terug en de handrem staat hier ook nog te strak afgesteld. Duidelijk te zien is dat de remvoering achter/boven het meeste te verduren heeft gehad. Ook de lekkage van de cilinder is hier te zien.

Zoals te zien is de handremkabel blijven hangen. De veer drukt niet goed meer terug en de handrem staat hier ook nog te strak afgesteld. Duidelijk te zien is dat de remvoering achter/boven het meeste te verduren heeft gehad. Ook de lekkage van de cilinder is hier te zien.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: remmen onderhoud / revisie
Weer vreemd dat men alleen achter heeft gemeten, voor lijkt me sowieso iets belangrijker maar uiteraard dienden alle wielen voldoende druk te hebben
verschil in remdruk merk je ook wel tijdens het remmen mbt de voorwielen,achter merk je dat minder
vergeten>? kan me niet goed voorstellen dat men zoiets vergeet bij apk, men rijdt toch de remmentestbank op, eerst met de voorwielen, dan de achterwielen
Fvd
verschil in remdruk merk je ook wel tijdens het remmen mbt de voorwielen,achter merk je dat minder
vergeten>? kan me niet goed voorstellen dat men zoiets vergeet bij apk, men rijdt toch de remmentestbank op, eerst met de voorwielen, dan de achterwielen
Fvd
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: remmen onderhoud / revisie
ik geloof er geen snars van dat er geen vertraging wordt gemeten, ik denk dat mensen beter moeten opletten als ze er met hun neus bovenopstaan ! ( geen )(, 30 % ) verschil EN vertraging is de eis !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: remmen onderhoud / revisie
Ligt er aan waarop wordt gemeten, op platen of rollen, en dan zijn/waren er nog apk boeren die beide niet hebben en een blokje omrijden, mocht tot mei 2014 ook, maar die meten in principe niks
http://www.nbt.nl/index.php/contact-mainmenu-114
Remvertragingsmeter is vanaf 1 mei 2014 niet meer toegestaan
Fvd
http://www.nbt.nl/index.php/contact-mainmenu-114
Remvertragingsmeter is vanaf 1 mei 2014 niet meer toegestaan
Fvd
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: remmen onderhoud / revisie
op platen en op rollen meet je verschil en vertraging , vraag het maar eens aan zo'n man , en een rondje om de kerk is alleszinds redelijk . als de keurmeester denkt dat hij geen duw van de steekproefkeurmeester kan krijgen zit hij goed.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: remmen onderhoud / revisie
Link gelezen?
mag niet meer
*Per 1 mei 2014 zal elke keuringinstantie moeten zijn voorzien van een gecertificeerde remmentestbank (rollenbank of platenbank). De remvertragingsmeter mag dan niet meer gebruikt worden.*
Zal de meerderheid natuurlijk worst wezen, als ze maar een vers appeekaatje krijgen
mag niet meer
*Per 1 mei 2014 zal elke keuringinstantie moeten zijn voorzien van een gecertificeerde remmentestbank (rollenbank of platenbank). De remvertragingsmeter mag dan niet meer gebruikt worden.*
Zal de meerderheid natuurlijk worst wezen, als ze maar een vers appeekaatje krijgen
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: remmen onderhoud / revisie
dat het voor de apk niet toegestaan is de remvertragingsmeter te gebruiken als gereedschap waar de steekproefkeurmeester mee aan de slag kan is iets geheel terzijde het begrip remvertraging , remvertraging is de uitkomst van elke remmentest. het apparaat berekend gewicht en weerstand en verschil en haalt daar oa de remvertraging uit
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: remmen onderhoud / revisie
Bizarre bewering. En onzin natuurlijk, want zorg dat je remmen het helemáál niet doen en je hebt ook geen verschil meer.Fvd schreef:Bizarre van apk en remtestbank het volgens reglement geen meter uitmaakt of je remmen voor 10 % werken of voor 99 %, men meet afwijking mbt links en rechts , dat moet binnen de marge liggen,en er wordt niet gekeken naar of je bussie wel een beetje rap tot stilstand komt
Terwijl het toch zo simpel is om even de APK-regels er bij te pakken:
Voor bedrijfswagens (de meeste ouwe bussies): Artikel 5.3.38 remvertraging bedrijfsrem
Voor personenwagens: Artikel 5.2.38 remvertraging bedrijfsrem
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: remmen onderhoud / revisie
Zet je altijd je assteun onder je bladveer? Ik vind hem ontzettend doorbuigen zo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten