Huishoud accu opladen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Unknown User

Huishoud accu opladen

Bericht door Unknown User »

Hallo,

in mijn MB406 zitten twee accus, daartussen zit een kastje, dat zat er al en moet eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat t doet maar vermoed dat ie voorkomt dat je de startaccu leegtrekt.
mijn probleem is dat de huishoudaccu niet oplaad tijdens het rijden, ik heb er al een nieuwe accu ingezet maar t probleem blijft zich voordoen, kan t zijn dat de standaard dynamo te weinig levert of dat er wat draden verkeerd zitten?
HHaccu was volgeladen toen deze erin ging tijdje radio aangehad gaan rijden, 1200 km om precies te zijn in deze tijd is ie opgeladen van 8 naar 10 volt :S
ik snap dat jullie aan de hand van mijn verhaal niet precies kunnen vertellen waar het aan ligt, maar misschien dat jullie me wat aandachtspunten kunnen geven die ik kan controleren zodat we eruit komen

gr Jacob en Joop.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Jacob, ik vermoed dat je het over een scheidingsdiodeblok hebt.
Beschrijving:langwerpig, met aan de buitenkant koelribben, en het binnenste gedeelte massief waarin opgenomen 3 draadeinden, meestal gemerkt D, B1, B2. Soms zit er nog 1 dunner draadeindje bij.
Geef ff een seintje of het er zo uit ziet, zoja, help ik je ff verder.

Ziet het er anders uit, geef dan ff een beschrijving, of plaats er een afbeelding van.

Maak ook even duidelijk: je zegt dat je een volle accu neerzette, en dat ie opgeladen werd naar 8->10 volt? Is ff onlogisch, misschien een schrijffoutje? Of ik lees t verkeerd, dat kan ook :roll:

Mvg, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hoi leo,

nou accu ging er vol in, toen tijdens klussen cd speler tijd aangehad dus gezakt naar 8 volt.. toen gaan rijden naar oostenrijk en daar was ie maar 10 volt, terwijl er geen verbruikers op stonden, iig niet dat ik weet.

kast is wel beetje rechthoekig maar zitten meerdere draadjes in en geen koelribben zal binnenkort wat fotos maken
gr jacob
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Jacob,
das alvast duidelijk, dat omhoogkruipen van 8 naar 10 volt heeft de accu zelf gedaan omdat ie niet meer belast werd.
Maw: hij wordt totaal niet bijgeladen, ik hoop wel dat je 'm ondertussen weer geladen hebt, anders kun je hem als overleden beschouwen ( als ie dat al niet is. :? )

Ben benieuwd naar het raadselachtig kastje uit Utrééch en wacht rustig af.. :P
Ik heb meer tijd als geld..

Mvg, Leo
Laatst gewijzigd door Leo op 05 nov 2005, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

OPLADEN DOE JE MET EEN ACCULADER

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

accu

Bericht door Unknown User »

Een soortgelijk probleem deed zich bij ons een tijdje terug ook voor. De huishoud/service accu werd niet opgeladen tijdens het rijden. De dynamo had ik al vervangen door een 75A dynamo, dus daar kon het niet aan liggen.Nu zat er een zelfgebouwde diodebrug in die het bijladen tijdens het rijden en als je aan de paal stond regelde,en klaarblijkelijk had dit het tijdelijke met het eewige verwisselt, dus moest er een andere betrouwbare oplossing gevonden worden. Die vond ik door tussen de startaccu en de serviceaccu een relais te plaatsen die bekrachtigd wordt op het moment dat je de motor start.(aansluiten op de w-aansluiting dynamo) Op dit relais maak je dan een verbinding tussen de +polen van de accu's en op het moment dat je de motor start wordt het relais bekrachtigd en worden beide accu's opgeladen. Dus als je niet rijdt gebruik je alleen stroom van de service accu en ontzie je de startaccu. Voor het bijladen aan de paal heb ik een druppellader ingebouwd die op het moment dat je stroom hebt aangaat en de serviceaccu op spanning houdt. Kosten: relais 25 euro (electrostart den helder) druppellader 70 euro (halfords). Inmiddels ruimschoots in de praktijk getest en prima bevonden.
groetjes toine.
Unknown User

accu

Bericht door Unknown User »

Nog even ter aanvulling op het vorige stukje. Voor de momenten dat je niet kunt beschikken over stroom van de paal of om de een of andere reden beide accu's leeg raken heb ik van marktplaats een splinternieuw agregaatje gekocht voor 95 eurie(made in the peoples replublic off china) Max 1000 watt en loopt op benzine mengsmering(brommer) Oa in veendam gebruikt. Was geen stroom. Magnetronnetje,kacheltje,tv'tje, alles deed het er prima op en dus ook als het eens fout gaat een acculader.
groetjes toine.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo,

heb hier een foto van t kastje wat er tussen zit,
van Brutech electronics.
Type B.E.M-Clad1
Serie nr. 08940977

Afbeelding

hopelijk kunnen jullie vertellen wat dit is, wat t doet en of t ermee te maken kan hebben dat mijn 2e accu niet oplaad
gr jacob
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo,

vanmiddag eens bezig geweest met de accu constructie. o.a. mbv een link van ernst http://www.sittig.nl/pdf/Diodebrug.PDF

volgens ons was het probleem dat nr 85 en 86 verkeerd om aangesloten waren.....
verder is t draadje vanaf D+ naar het scheingsrelais wel heel erg dun. volgens mij zou dat wat dikker moeten zijn. op mijn foto (vorige antwoord) is dat het blauwe draadje.

die andere dingen in t kastje zijn wat anders maar lijken niet aangesloten
het zwarte blok naast t relais zit een zekering in,
links onderin het kastje lijkt een koelrib te zijn, misschien in diode? of de blusdiode?

graag wat reacties, met de foto van mij en de link van ernst is mijn verhaal hopoelijk te begrijpen....

gr jacob

ps: na ongeveer 5 km gereden te hebben met tussenstops was de HHaccu van 8 naar 9 volt opgeladen....
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hoi,

ben er nog steeds mee bezig, iemand die mij wat uitleg kan geven over de foto, wat is wat, wat doet t en als iemand nog verdere vragen heeft laat maar weten....
gr jacob
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

RaRa............

Bericht door De Rooie Reus »

Hee Jacob, ik denk dat het een huisvlijtkastje is dat oorspronkelijk een ander doel gehad heeft. Op www zie je bij brutech dat het een "RS-232C to 20 mA current loop adapter" omhulde. Wat dat is weet ik niet en uit de foto kan ik nauwelijks opmaken wat er allemaal in je kastje zit. De combinatie van zo'n relaisblokje (bij mij is dat blauwe draadje ook zo dun omdat er niet veel ampere doorhoeft om het relaistje te activeren) en een scheidingsrelais heb ik mijn eigen bus wel zitten maar dat is ook huisvlijt geweest. De combinatie van een diodebrug en dat relaistje is denk ik, wel zeldzaam. Ikzelf vind het overigens wel eng dat duidelijk zichtbare koperdraad waar volgens mij nogal wat ampere doorloopt.

Is het mogelijk een foto van precies bovenop te nemen zodat we kunnen zien welke elementen er allemaal verwerkt zijn in dat wonderlijke doosje?

Groeten uit een wit Udenhout van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Jacob,

Ik vrees dat je op het verkeerde been bent komen te staan: het kastje van Brutech electronics, type B.E.M-Clad1 is een datacovertor en zeker niet geschikt als laadstroomverdeler. Een beschrijving vind je op http://www.brutech.nl/pdf/datashe/clad1a.pdf .

Dus het typenummer heeft alleen betrekking op het gebruikte plastic doosje voor een zelfbouwprojeect. Sorry!

Wat ik aan componenten zie, is o.a. een relais, een ontstoordoorvoer en mogelijk een brugcel(?). Wat er op het blauwe printplaatje zit, kan ik niet zien. En als ik niet weet waarnaartoe de (vele) draden lopen, kom ik er niet uit.
Ik heb het sterke vermoeden dat het een relaisschakelaar betreft, ongeveer zoals op de door jou aangehaalde pagina van mijn website beschreven.

Overigens ben ik nog steeds bang dat je hhaccu overleden is. Een spanning van 9 V duidt daar ook op.

Maak nog wat scherpe detailfoto's en probeer uit te vlooien waar alle draden uit het kastje in de auto zijn aangesloten. Dan ga ik weer puzzelen. Ã’f sloop het hele kastje leeg en gebruik het relais voor een "schone" schakeling.

Succes,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo,

dat laatste heb ik gedaan ernst, alle draden losgehaald en alleen t relais ingeschakeld, ben net terug uit leiden en de accu geeft weer 12 volt aan...
dus volgens mij heb ik t goed gedaan.
nu dus nog wat vinden op t leeglopen van de hhaccu door de start accu, een diode aanschaffen en tussen de twee accus zetten dan toch????

en idd volgens mij heeft t kastje alleen maar functie als kastje en is t een zelfbouw project geweest.

kabels beter aansluiten om al teveel zichtbaar koper te vermijden staat ook nog op mijn dingen-te-doen lijstje :)

dank
gr jacob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als het relais goed is aangesloten, staat de plus-huishoudaccu parallel met de plus-startaccu zolang de motor draait (en de generator dus spanning levert). Zodra de motor stilvalt, zijn beide accu's weer los van elkaar.

Bij toepassing van een relais (mits juist aangesloten natuurlijk) hoef je dus niet ook nog eens een sperdiode toe te passen. Het is òf òf!

Theoretisch is de relais-oplossing misschien niet de allermooiste (met name als één van beide batterijen veel leger is dan de andere), maar "je kunt er oud mee worden". En bovendien heb je al het materiaal in huis!

NB1 Is het relais geschikt voor de laadstroom?
NB2 Zorg dat de blusdiode over de spoel de goede kant op staat (zie het schema), anders verbrandt-ie meteen.

Succes!
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

op het relais staat dat ie 40 ampere aankan..

rook niks verbrand dus zal wel goed zijn. als je de sleutel uit t contact hebt en de motor niet loopt kan de accu (bij geen verbruikers) dus niet leeg lopen?

want het voltage van de HH accu liep wel omlaag als ik de lampen aandeed, terwijl de motor niet liep, sleutel wel in t contact dus, ging om ongeveer 0,2 volt, kan dat, en waarom?

gr jacob

ps, ben blij dat ik iig in de buurt kom...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Jacob, zijn we weer...

op het relais staat dat ie 40 ampere aankan..

Ik meen me te herinneren dat de standaardgenerator van de Düsseldorfers zo'n 25 A kan leveren, dus dat zit wel goed.

als je de sleutel uit t contact hebt en de motor niet loopt kan de accu (bij geen verbruikers) dus niet leeg lopen?

Dat is 't idee!

want het voltage van de HH accu liep wel omlaag als ik de lampen aandeed, terwijl de motor niet liep, sleutel wel in t contact dus, ging om ongeveer 0,2 volt, kan dat, en waarom?

Helaas: nee, dat kan niet. Dat betekent dat de acuugroepen nog parallel staan. Kijk nog eens goed de bedrading na: maak bij voorkeur een lijstje, zo van:
+(startaccu) ... dikke groene ... 87 (relais)
Kijk eventueel tussendoor nog eens naar het schema'tje van Navex, maar neem niet als vanzelfsprekend aan dat jouw installatie "wel hetzelfde zal zijn aangesloten"!
Let vooral ook op aftakkingen, kroonsteentjes, lasdoppen en dat soort "onregelmatigheden"!

ben blij dat ik iig in de buurt kom...

Da's een ding dat zeker is. Helaas is in de electrotechniek "in de buurt" nèt niet voldoende :(

Maar met dat lijstje komen we vast wel weer verder.

Ik hoor van je,
Ernst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten