Het laden van de accu's met Windernergie

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Het laden van de accu's met Windernergie

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters

We laden bijna allemaal met zonenergie of gewoon met een accu lader
of een agregaat

Maar zijn er ook dubbelluchters die met wind energie de accu's op laden
zelf loop ik wel mer die gedachte het is schoon het is goedkoper zelfs s'nachts is er wind
Natuurlijk je moet aan het bouwen als je op je overnachtings plek aankomt maar die tijd die daar mee gemoeid is kun je verwaarlozen

Wat is er tegen windenergie en wat is voor windenergie

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Bertus,

Afgelopen donderdag was er bij nieuwslicht (vara) een molen te zien die volgens mij in kleinere vorm goed te gebruiken is op campers, want het is compact en deze molen hoeft niet te kruien.
De uitzending is te zien op:
http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_d ... opic=38690
Tot aanstaande donderdag is dit de laatste uitzending, daarna moet je in het mediaarchief de uitzending van 3 nov opzoeken.
Het stuk over de windmolen begint bij 32:13.

Maar het begin van die uitzending is ook heel leuk (ik werk namelijk daar waar dit ontwikkeld is).

Het nadeel blijft inderdaad, zoals je al zegt, je moet het afbreken zodra je gaat rijden.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Toen ik lang geleden op een oud binnenschip woonde, heb ik een windgenerator zelf gemaakt van een doorgeslepen 60 l drummetje. De twee helften 15 cm verschoven t.o.v. elkaar weer aan elkaar gelast en een lagering m.b.t. oude fietswielen in elkaar geflanst. Daarvan had ik altijd voldoende licht en radio. NB geen TV, PC of vrieskast (die liep op petroleum).

Omdat die constructie wel erg lomp is, zou je eens kunnen kijken op
http://www1.nl2.conrad.com/ , vreemd genoeg onder In en om het huis - Zonne-energie - Windgeneratoren. Nee, toch niet zo gek, want de meteo leert "zonder zon geen wind!"
Daar staan kant en klare windmolens met bijbehorende laadregelaar.

Alleen voor als je stilstaat :roll:

Draai ze!
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Niks nieuws onder de wind

Bericht door Leo »

Hoi Bertus,

Als ik hier wel eens op het camperveld kijk, zie ik bij sommige tupperware-bakken volautomatisch grote satellietschotels te voorschijn komen.
Voor de watersport zijn er leuke windmolentjes te koop die ongeveer de zelfde afmetingen hebben. Het rendement van die dingen is niet eens zo heel beroerd.

Mijn stelling is dus: Als het met een schotel automatisch kan, kan het ook met een windmolentje. Het moet alleen even zwaarder uitgevoerd worden.

Groetjes, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

ken je die reclameborden die op de stoep gezet worden en ronddraaien door de wind. magneetje ertegen, spoeltje erom en je hebt stroom.
van wind electriciteit maken is niet zo moeilijk. ik zit alleen meer met hoe ik de stroom dan op een juiste manier in de accu moet krijgen.

ohja, ook koelbusjes hebben een vinnetje op het dak, welliswaar klein, maar het kan daar permanent zitten. dus dan ben je altijd klaar.

vijfhonderd euro voor een molentje is mij iets teveel, maar als hier een goedkopere oplossing komt, dan hoor ik het graag
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

David 1046

Nu dat was nauturlijk een oplossing voor de kant en klaar te kopen widmolens ( de kleine dan) als je die plat op het dak van de bus zou kunnen monteren hoef je ook niet meer te bouwen als je op en overnachtingsplaats aankomt

Alleen onderweg als je rijd waar moet dan die hoeveelheid stroom naar toe

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

voor mij (en vele met me) is een goedkope oplossing wel het beste. ik vind het heel erg handig om stilstaand de accu's op te laden zonder aan de 230 te hoeven. nou verkoopt conrad ook de spullen om een link te leggen met de accu's. geloof dat het iets van 20 euro kost, met snoertjes erbij enzo. alleen weet ik niet of je dan net zoals bij zonneenergie, accu's nodig hebt die daarvoor geschikt zijn.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

http://www.abgcampertechniek.nl/wstroom.htm
http://www.unlimited-power.co.uk/Aeroge ... bines.html incl. prijslijsten. en dan denk ik toch dat het marktplaats of zelf sleutelen wordt
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

David

Dat is en blijft een mooie techniek site met veel info
Daar heb ik zelf ook wal eens op gekeken

En natuurlijk als je zelf zoiets in elkaar kunt knutselen zal het wel goedkoper zijn en of het mooie je hebt het zelf weer gedaan

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

FF bij het begin beginnen...

Bericht door Leo »

Hoi Bertus,

allemaal mooi die gedachten over verschillende windmolentypen enzo, maar heb je er al eens over gedacht hoeveel energie je eigenlijk uit die windmolen wilt halen?
Want je kunt een hoop tijd en energie in het ontwerp en de bouw van een molen steken, maar als ie tekort blijkt te leveren is dat ook zonde.

Dus mijn vraag: zet eens op een rijtje hoeveel energie je eigenlijk gebruikt, uitgedrukt in WATTs. ( Volt X Ampere), en hoeveel je daarvan door de molen geleverd wilt hebben.
Dan bereken ik ff voor je hoe groot die molen moet worden.
Dan weet je meteen of het wel een haalbare kaart is.
Want een goeie windmolen of Darius-rotor bouwen is geen makkie...


Groetjes, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

nou, daar zeg je wat. alleen de radio pakt al vier keer duizend wat. zonder de woofers uiteraard. dan kom ik met een 70w generator al snel op een heel windmolenpark.

wel is het zo dat zo'n molentje continu kan draaien. ik ben van plan om van het weekend even langs een jachtwinkel te gaan. kijken of ze nog wat hebben liggen. en of het eventueel zelf te maken is met standaard onderdelen.

want als dit een betaalbare mogelijkheid is dan wil ik er wel in investeren. eigenlijk is stroom nu nog de enige reden om af en toe naar een betaalde camperplaats te gaan. het verdiend zich dus wel weer terug.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Windenergie voor campers niet rendabel.

Bericht door Leo »

Hoi David,

even een paar dingen op een rijtje voordat je je geld gaat uitgeven:

1ste: Een windmolen, en zeker de kleintjes, zijn absoluut niet geruisloos.

2e: Het vermogen wordt nogal eens schromelijk overdreven.
Vaak is het maximaal vermogen opgegeven bij windkrachten die je bussie omver blazen. Als je het ding dan eenmaal hebt staan, kom je er achter dat je in de zomer amper 20% van de maximale opbrengst haalt.

3e: geloof niet in de verkooppraatjes dat meer wieken meer vermogen leveren. Er zit nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie in de oppervlakte die de molenwieken bestrijken. Een molen met 2 wieken zal zich rotrennen om die energie er uit te halen, een tienwieker kan het iets rustiger aan doen, en hoeft dus minder toeren te maken.

4e: In de jachtjeswereld kun je de zaak nogal gemakkelijk belazeren. Daar maken de verkopers en fabrikanten helaas maar al te graag gebruik van. Zo vroeg een jachteigenaar mij eens om naar zijn accu's te kijken. Volgens hem waren het rotdingen, want ze stonden veel te snel leeg....En dat terwijl zijn windmolen toch meestal minstens 30 ampere stond te laden, en hij wees naar een molentje van 60cm doorsnede.. Naar z'n accu's heb ik niet eens gekeken, maar heb de shunt en de amperemeter( max 30 amp, ding stond altijd in de hoek) doorgemeten. Zal je niet vervelen met Milivolts en amperes, maar het kwam er op neer dat bij 3 ampere opbrengst zijn metertje +30Amp aangaf... Nog een geluk dat het bootje niet afgefikt was vanwege een oververhitte shunt...

5e: Geloof die verkopers niet als ze je speciale accu's willen aansmeren.
Die molen intresseert het geen reet waar hij het inpomp, en het rendementsverschil tussen accu's is zo klein, dat je de aanschaf van die nieuwe accu's nooit terugverdiend. De accu's die je ws hebt staan zijn goed zat.

6e: Een kleine windmolen maakt nogal veel toeren. Als je het ding binnen bereik van (kinder)handjes of honden hebt staan, wordt het al snel een gehaktmolen.

En zo kan ik nog uren doorgaan... helaas..

Wat is de moraal van dit verhaal: Vraag jezelf af of die zogenaamde gratis energie wel zo goedkoop is. Ga maar eens rekenen hoeveel keer je aan een stroompaal kunt staan voor het bedrag dat die windmolen kost.
Bedenk ook dat op die mooie plekjes die je uitzoekt om te gaan staan, meestal ook verrekte weinig wind is. Het lijkt me tenminste sterk dat je aan de rand van een ravijn gaat staan waar de hele dag de vellen van je bek waaien...

Rest de vraag: Ben ik tegen windenergie?
Mijn antwoord daarop is neen.
Maar het is gewoon te duur, en helemaal voor de meeste campers die maar een paar weken per jaar uit de stalling komen, en dan nog alleen in de zomer als er weinig wind is.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest 't ff kwijt.


Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

he leo:
na het bezoeken van enkele jachtwinkels ben ik het met een paar punten direct eens:
1 - het zijn oplichters.
2 - en inderdaad alleen als je plankgas rijdt haal je de beschreven 30 amp. maar stilstaand haal je nauwelijks iets.
3 - bij opladen met natuurlijke bronnen wordt er vermeld dat de windmolen als extra gezien moeten worden naast de zonnepanelen. bij slecht weer geen zon, wel wind.
4 - lawaai valt reuze mee bij een molentje met magneetbusjes. deze draait vrij rond (betaal je natuurlijk wel weer extra voor, en het gewoesj van de wieken hou je)

wel een dingetje rechtzetten: gewone accu's zijn ook volgens de verkopers geen probleem en zelfbouwkits zijn er al vanaf honderd euro maar met een maximaal rendement van 20 amp.

eindconclusie: alleen als je wilt investeren is een (hoog) rendement haalbaar. maar puur als extratje bedoeld naast je zonnepanelen. de gemaakte kosten van de molen haal je er niet uit, aangezien de levensduur van die dingen niet echt iets zijn om over naar huis te schrijven.

let wel: nu is niet straks, de windmolentjes van nu zijn al stukken beter dan vijf jaar geleden. dus we komen later weer terug op dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

David 1046 schreef: let wel: nu is niet straks, de windmolentjes van nu zijn al stukken beter dan vijf jaar geleden. dus we komen later weer terug op dit onderwerp.
Ben ik met je eens, ze worden idd al beter.
Bedankt voor het verslag. :D
Kom er later met genoegen op terug.

Mvg, Leo. :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi

Met interresse gelezen, het valt inderdaad nogal tegen.

Op mijn schip had ik er ook een een professionele, beveiligd tegen stukwaaien en zo voorts.
Diameter is 150 cm en leverde bij voldoende wind maximaal 500 watt, in dat geval praat je wel over rotweer.
Een en ander stond op een mast van 7 meter, anders doet ie echt niks.

Ik had aan boord traxtie batterijen 1000 amph bij 5 uur, dat is het enige wat fatsoenlijk werkt.
Start accu's zijn totaal ongeschikt.

ik was zelf voorzienend en had geregeld mijn dieselaggegraat bijstaan
En in de zomer waait het s'nachts nooit dan wel heel weinig.

De windvang is dan ongeveer 50 kilogram, niet te onderschatten!
Normaal als we weggaan is het goed weer: geen of weinig wind: dus geen stroom.
Ook als de molen draait geeft ie lawaai door naar waar aan die bevestigd is.
Onderschat dat niet is best veel.
Wat die kleine molentjes betreft: ze geven stroom maar verwacht er niet te veel van.
En mee rijden....
Eigenlijk kun je beter een goed (geluids) geisoleerd aggegraat kopen met inverter.
Werkt altijd en lawaai valt best mee, en is een stuk goedkoper.
voor de liefhebber is er dan nog het Windmolen werkboek


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten