Hoi Bertus / Ernst,
(Ernst:) je schrijft over 2X 12V accu's paralel zetten om evt. de capaciteit te vergroten.
Echter de interne weerstand van accu's onderling heeft nogal variatie, zelfs van het zelfde merk.
Betekend dat de éne accu altijd voller geladen wordt dan de ander, met als resultaat dat 1 accu binnen de kortste keren naar de gallemiezen is ( spreek uit ondervinding.. :oops:)
Er zijn twee alternatieven:
1) Er zijn 6V semitractie-accu's te koop voor de zelfde prijs als de 12V uitvoering.
Die hielden het bij mij wel 2 keer zo lang uit dan paralel geschakelde accu's.
2) Maar het beste alternatief voor een jarenlange probleemloze stroomvoorziening:
Bij oa. de firma Van Andel (Rotterdam) zijn 2V tractiecellen te koop in allerlei soorten capaciteit.
De prijs hiervan is gek genoeg soms nog goedkoper dan die van complete merkaccu's.
Dán heb je iets goeds in huis waar je jarenlang plezier van hebt.
Het enige waar wél rekening mee gehouden moet worden, is dat de laadspanning van vol-tractie accu's iets hoger ligt.
Extra dynamo.
Bertus, ik lees dat je om één of andere reden eigenlijk alles op 12 volt wilt, daarmee kom ik op het volgende:
In dat geval opteer ik voor een (minimaal) 6-spoels 12V dynamo met drietrapsregelaar.
Die zou ik er EXTRA bij zetten (wordt in jachtjes óók vaak gedaan) zodat motor- en woonelectra apart kunnen blijven bestaan.
Geen geklooi met spanningsregelaars en diodes enzo, én altijd een optimaal (én snel) geladen accuset voor het woongedeelte.
De extra steunen en bredere poelies zijn voor de meeste merken motoren verkrijgbaar. (met een beetje inzicht maak je die steunen ook zelf)
****(uitleg voor Bertussen: minimaal 6-spoels omdat: Hoe meer spoelen, des te lager het toerental waarop het volle vermogen geleverd wordt. Betekend dat je al veel vermogen krijgt bij stationair draaien.
3-traps regelaar: geeft de volle mep amps totdat het max. voltage bereikt is, gaat daarná pas de amps terugregelen tot ie volledig geladen is. Gaat vervolgens over in een onderhoudsfase zodat je accu's langer meegaan.
Dit in tegenstelling met de laadkarakteristiek van de standaard regelaar. Die gaat al snel Amps terugnemen vóórdat het max voltage bereikt is.
Daardoor duurt het langer voor de accu's vol zijn, én eenmaal vol staat de accu steeds op zijn max spanning wat zijn levensduur ernstig bekort.
Je kunt trouwens ook een gewone (sloop)autodynamo nemen, want die drietraps regelaars zijn ook los te koop. Die dynamo's hebben alleen wel een hoger toerental nodig om hun volle vermogen te leveren )****
Zit ik trouwens nog ff verder te denken (solly, maar ik schijn nooit kort van stof te kunnen zijn.. :oops:) :
Een goede stroomvoorziening is één geheel, het valt of staat met de zwakste schakel.
Nou vind ik die 24V/35Amp dynamo een nogal zwakke schakel in dit geheel, ik zou het geen overcapaciteit durven noemen.
Zo'n formaat is mooi om een startaccu bij te houden en de autoverlichting te laten branden, maar om dan óók nog te verwachten dat je de huishoudaccu's er redelijk snel mee vol krijgt lijkt mij een optimistische gedachte.
Zéker als je ook nog bedenkt dat er huishoudelijke verbruikers aanstaan terwijl je rijdt..(bv:koelkast á 5 amp)
Je kunt er voor een miljoen aan spullen achterzetten, maar als de accu's nooit fatsoenlijk geladen worden vanwege een te kleine dynamo, blijft het klooien in de marge. (én het kost je een kapitaal aan accu's)
Hetzelfde geldt voor een laadapparaat; de 10% regel is al tijden achterhaald, én dan moet ik ook nog het eerste laadapparaat tegenkomen dat inderdaad de Amps levert die er op de behuizing staan..
(en ook hier geldt: vergeet de werkende verbruikers niet)
Ik vind de stroomvoorziening in campers écht nog achterlopen bij die van de scheepvaart.
Er wordt vaak op een moeilijke en dure manier wat afgefröbelt, met veelal een belabberd resultaat. ( heb hier zo'n rijdende dradenchaos voor de deur staan..

)
Terwijl het voor de zelfde prijs wél simpel en goed kan.
En soms zelfs nog beter én goedkoper..
Het is weer een heel verhaal geworden, en teruglezend denk ik bij mezelf: Waar bemoei ik me weer mee, maar jah, ik heb zoveel ellende (en kosten) met accu's meegemaakt dat ik dát een ander niet gun..
Maar ik draai een dikke 200 dagen per jaar (X 12 jaar totaal) volledig op accu's, en ben door schade, schande én studie redelijk wijs geworden op dat vlak... :?
Met vriendelijke groet, Leo.
~~~~